یراق آلات اسپایدری و اتصالات نمای اسپایدر شیشه ای
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

یراق آلات اسپایدری و اتصالات نمای اسپایدر شیشه ای

یراق آلات اسپایدری و اتصالات نمای اسپایدر شیشه ای

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چه اجزایی صفحات شیشه‌ای را در ارتفاعات ساختمان‌ها کنار یکدیگر نگه داشته است؟ با کنار هم قراردادن اجزای کوچک می‌توان ساختارهای بی‌نظیر و حتی بزرگی را به وجود آورد. یراق آلات اسپایدر نیز اجزای کوچکی هستند که بدون آنها عملاً نمای اسپایدر وجود نخواهد داشت.

شاید در ظاهر نماهای شیشه‌ای چون اسپایدر یراق‌آلات ریز و اجزای مختلف آن‌ها به چشم نیایند. در واقع همین یراق‌آلات اسپایدری سبب نصب و اجرای آسان صفحات سنگین شیشه‌ای شده‌اند. ازطرفی در میان‌نماهای شیشه‌ای نمای اسپایدر را می‌توان به‌عنوان محبوب‌ترین نماهای مدرن معرفی نمود.

نمای شیشه‌ای اسپایدر به روش‌های مختلفی اجرا و نصب خواهد شد. در هر کدام از انواع اسپایدر از یراق‌آلات متفاوتی بنا بر نوع اجرا و نما استفاده می‌گردد. در واقع یراق‌آلات اسپایدر و اجزای نصب نماهای اسپایدری از اصلی‌ترین عامل ایجاد انواع مختلفی از نمای اسپایدری هستند.

بنابراین چه به عنوان خریدار و چه طراح بهتر است با یراق اسپایدری آشنا شوید. در ادامه انواع یراق‌آلات اسپایدری مورداستفاده در نصب نمای اسپایدر شرح داده شده است.

عوامل مهم در خرید یراق آلات اسپایدری

همان‌طور که می‌دانید نمای اسپایدر نوعی از نماهای شیشه‌ای مدرن محسوب می‌شود. این نما در ظاهر از صفحات شیشه‌ای در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تشکیل شده است. در اجرای آن نیز از اجزای مختلفی به‌عنوان سازه، شیشه‌های متفاوت تا مهم‌ترین بخش آن یعنی یراق‌آلات استفاده شده است. انتخاب صحیح هر کدام از این متریال‌ها در هر مرحله‌ای نیازمند فردی کاملاً باتجربه است.

یراق‌آلات در نصب و اجرای نمای اسپایدر نقش بسیار مهمی دارند. عملاً بدون وجود یراق اسپایدری نمایی به‌عنوان نمای شیشه‌ای وجود نخواهد داشت. مهم‌ترین عوامل در انتخاب و خرید یراق اسپایدری عبارتند از:

  • نوع یراق‌آلات موردنیاز

  • جنس یراق‌آلات

  • برند و میزان کیفیت یراق‌آلات اسپایدری

عوامل مهم در خرید یراق آلات اسپایدری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد نمای اسپایدر دارای انواع مختلفی است. هر کدام از این نماها به روش‌ها و با استفاده از یراق‌آلات خاصی اجرا خواهند شد. ازاین‌رو انتخاب نوع یراق‌آلات نمای اسپایدر شیشه‌ای بسیار مهم است. چراکه نوع یراق‌آلات موردنیاز در نحوه اجرا، کیفیت کار و مهم‌تر از همه در قیمت‌های نهایی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

یراق‌آلات اسپایدر از جنس فلز و به طور معمول از فولاد و استیل ضدزنگ ساخته می‌شوند. ازجمله مزایای استفاده از این فلزات در ساخت یراق‌آلات اسپایدری عبارتند از:

  • دارای مقاومت بالا در مقابل خوردگی

  • دارای خاصیت ضدزنگ

  • دارای مقاومت بالا در مقابل رطوبت

  • دارای خاصیت درخشندگی

  • تحمل وزنی بالا

یراق‌آلات اسپایدری موردنیاز برای اجرای این نوع نما در برندها و کیفیت‌های متفاوتی موجود هستند. وجود تولیدکنندگان مختلف داخلی و خارجی می‌تواند هر فردی را حین خرید سردرگم کند. ازاین‌رو انتخاب یراق اسپایدری باکیفیت در اجرای کار و هزینه‌های نهایی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل مشاوره و کمک‌گرفتن از افراد متخصص در این زمینه در انتخاب متریال مناسب و باکیفیت بسیار حائز اهمیت است.

معرفی مهم‌ترین یراق آلات نمای اسپایدری

در نمای اسپایدری از کمترین سازه‌های نگهدارنده استفاده می‌شود. ازاین‌رو یراق‌آلات اسپایدری در این نما مهم‌ترین نقش را در نگهداری و نصب شیشه‌ها اجرا خواهندکرد. نمای اسپایدری به معنای نمای عنکبوتی به دلیل ساختار و شکل یراق‌آلات آن نام‌گرفته است. این یراق‌آلات با استفاده از سوراخ‌هایی به‌صورت نقطه‌ای صفحات نما را کنار هم نگه خواهند داشت.

از جمله مهم‌ترین اجزای و یراق اسپایدری عبارت‌اند از:

  • چنگک اسپایدری شکل تک‌شاخ

  • چنگک اسپایدری دوشاخ

  • چنگک اسپایدری سه‌شاخ

  • چنگک اسپایدری چهارشاخ

  • چنگ‌های اسپایدری دیواری

  • کلمپ

  • کانکتور

  • روتل

  • پایه فین گلس

  • راد کششی

  • بست اتصال شیشه به شیشه

  • بست اتصال شیشه به میل‌گرد

  • بست اتصال شیشه به دیوار

معرفی مهم‌ترین یراق آلات نمای اسپایدری

چنگک‌های اسپایدری

در نمای اسپایدری از سازه‌ها و کابل‌های فلزی یا باله‌های شیشه‌ای به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. بر اساس نوع نگهدارنده‌های اجرایی قطعات و یراق‌آلات اصلی نیز متفاوت خواهند بود. چنگک‌ها از رایج‌ترین و معمول‌ترین یراق‌آلات اسپایدری محسوب می‌شوند.

در اجرای بیش از ۹۰ درصد نماهای اسپایدر از چنگک‌های فلزی استفاده می‌شود. این چنگک‌ها بنا بر محل نصب و نحوه استفاده دارای انواع چنگک‌های تک، دو، سه و چهارشاخ هستند. در واقع حالت عنکبوتی شکل این یراق‌آلات سبب نام‌گذاری نمای اسپایدری گردیده است.

همچنین بیشترین وزن صفحات شیشه‌ای و نقش نگهدارنده را چنگک‌های اسپایدری ایفا خواهند کرد. این یراق‌آلات اسپایدری سبب انتقال وزن و فشارهای وارده بر شیشه‌ها به سازه اصلی نما خواهد شد. همین امر سبب می‌گردد تا صفحات شیشه‌ای نما بدون هیچ‌گونه لرزشی در جای خود ثابت نگهداشته شوند.

چنگک‌های اسپایدری بر اساس نوع محل نصب آنها در انواع اسپایدرهای دیواری نیز ساخته می‌شوند. این دسته از چنگک‌ها به طور مستقیم به دیوار متصل خواهند شد.

چنگک‌های اسپایدری

کلمپ

یکی دیگر از نگهدارنده‌های صفحات شیشه‌ای به‌جای چنگک‌های اسپایدری کلمپ‌ها هستند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که نوعی دیگر از یراق اسپایدری کلمپ‌ها هستند. تفاوت کلمپ‌ها با چنگ‌های اسپایدری در نحوه وصل کردن آنهاست. این نوع یراق اسپایدری بدون نیاز به سوراخ‌کردن شیشه‌ها قابل‌اجرا است.

ناگفته نماند که در ارتفاعات بلندتر و برای صفحات بزرگ‌تر نمی‌توان زیاد روی کلمپ‌ها حساب باز کرد. کلمپ‌ها در قسمت پشتی یا مابین صفحات شیشه‌های چند جداره قرار می‌گیرند. در صورت استفاده از این یراق‌آلات اسپایدری در قسمت داخلی نما می‌توان از پروفیل‌های آلومینیومی یا سیستم‌های کابلی truss استفاده نمود.

کلمپ

کانکتور

کانکتور یا نگهدارنده‌ها یکی دیگر از مهم‌ترین یراق‌آلات اسپایدری محسوب می‌شوند. طبق نام این یراق اسپایدری کانکتور به معنای متصل‌کننده سبب اتصال چنگک‌های اسپایدری به بدنه اصلی نما خواهند شد. به این عنوان کانکتورها به بدنه یا سازه اصلی نماهای اسپایدری وصل می‌شوند.

نقش اصلی کانکتورها وصل کردن چنگک‌های اسپایدری به بازو اصلی بدنه است. برای مثال در سازه‌های فلزی کانکتورها بنا بر نوع اتصال با استفاده از پیچ یا جوش به ستون‌های فلزی وصل می‌شوند. مرحله بعدی چنگک‌های اسپایدری روی آن‌ها قرار خواهند گرفت.

این قطعات به دلیل اتصال و نگه‌داشتن صفحات شیشه‌ای به بدنه اصلی نما باید از مقاومت ایستایی بالایی برخوردار باشند.

کانکتور

روتل

یکی دیگر از یراق‌آلات یا اجزای کوچک و اما مهم در اجرای نمای اسپایدر روتل نامیده می‌شود. روتل‌ها در واقع پیچ‌هایی هستند که سبب متصل‌کردن شیشه‌ها به چنگک‌های اسپایدری خواهند شد. در قسمت بازوهای چنگک‌ها ساختارهای مهره‌ای شکل تشکیل شده است.

روتل‌ها همانند یک پیچ درون بازوهای اسپایدری قرار می‌گیرند. در نهایت سوراخ‌های صفحات شیشه‌ای درون روتل‌ها قرار خواهند گرفت. در قسمت بیرونی شیشه مهره روتل‌ها بسته خواهد شد و صفحات شیشه‌ای را در جای خود تابت خواهد نمود.

وزن صفحات شیشه‌ای به‌وسیله همین روتل‌ها به چنگک‌ها منتقل خواهد شد. با استفاده از پیچ‌های روتل می‌توان صفحات شیشه‌ای را به‌راحتی تنظیم کرد.

روتل

پایه فین گلس

یکی از انواع رایج نماهای اسپایدری، نمای اسپایدر فین گلس است. در این نوع نما خبری از سازه‌های فلزی یا کابل‌های نگهدارنده فلزی نخواهد بود. بلکه در این نوع نما از ستون‌ها و نگهدارنده‌هایی از جنس شیشه استفاده می‌شود.

حال برای اتصال باله‌ها یا ستون‌های شیشه‌ای از پایه‌های مختص به این نوع نما استفاده می‌شود. این پایه‌ها به نام پایه فین گلس نام‌گذاری شده‌اند. جنس این پایه‌ها نیز از استیل استنلس یا فولاد بسیار مقاوم هستند.

این پایه‌ها در قسمت‌هایی همچون سقف یا روی زمین برای اتصال باله‌های نگهدارنده در جایگاه اصلی نما قرار خواهد گرفت. این یراق‌آلات اسپایدری در انواع تک‌شاخ و دوشاخ ساخته می‌شوند. در صورت نیاز به پایه‌های سه و چهارشاخ با قرارگرفتن پشت‌به‌پشت آنها کنار هم استفاده می‌شوند.

پایه فین گلس

راد کششی

در صورت اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای کابلی این نوع یراق اسپایدری بیشترین نقش را در استحکام سازه خواهد داشت. راد کششی نوعی قطعات فلزی تک‌شاخ مانند هستند. یک طرف این یراق‌آلات اسپایدری مانند مهره ساخته شده است. به این گونه که دارای شیارهایی دورانی شکل برای باز و بسته شدن هستند.

از راد کششی جهت افزایش استحکام و کنترل بار شیشه بیشتر استفاده می‌گردد. این قطعات به طور مستقیم به چنگک‌های اسپایدری یا کلمپ‌ها وصل خواهند شد. همچنین در نماهای اسپایدری بدون فریم (قاب) جهت افزایش امنیت و آسودگی خاطر از این قطعات می‌توان استفاده کرد.

راد کششی

بست‌های اتصالی شیشه

در برخی از ساختمان‌های بلند یا استفاده از صفحات شیشه‌ای بزرگ برای ایمنی بیشتر از این یراق اسپایدری استفاده می‌شود. بست‌های شیشه‌های در انواع شیشه به شیشه، شیشه به دیوار و شیشه به میل‌گرد ساخته می‌شود.

از این بست‌ها جهت افزایش ایمنی برای محکم‌کاری و جلوگیری از هرگونه لرزش در صفحات استفاده می‌گردد. با این بست‌ها می‌توان صفحات شیشه‌ای را به یکدیگر، یا به بدنه فلزی سازه متصل نمود. همچنین برای اتصال شیشه‌هایی که در کنار دیوار قرار گرفته‌اند از بست‌های شیشه به دیوار استفاده خواهد شد.

همچنین با وصل نمودن این بست‌ها در صورت شکسته‌شدن صفحات از سقوط آنها تا حدودی جلوگیری خواهد شد.

بست‌های اتصالی شیشه

اجرای نمای اسپایدر با یراق‌آلات اسپایدر باکیفیت

تا این قسمت از مطلب با بسیاری از یراق‌آلات اسپایدری مهم آشنا شدید. تمامی این قطعات باید به شکل صحیح انتخاب و اجرا شوند. در این صورت می‌تواند بالاترین و بهترین بازدهی را در قالب یک نما برای شما داشته باشد. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای نیازمند تیم اجرایی باتجربه و مدیریت حرفه‌ای خواهید بود.

شاید با یک جستجو مجموعه‌های مختلف و بسیاری را برای اجرای انواع نماهای شیشه‌ای بخصوص نمای اسپایدر بیابید. بااین‌حال هر گردی که گردو نیست. انتخاب شرکت اجرایی حرفه‌ای در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

قطب‌نما از جمله شرکت‌های اجرای انواع نمای اسپایدر با بالاترین میزان رضایت از طرف مشتریان بوده است. انتخاب صحیح یراق اسپایدری از طرف مجموعه قطب‌نما می‌تواند در اجرا و هزینه‌های شما بسیار مؤثر باشند.

در نهایت

نمای اسپایدر از جمله ‌نماهای مدرن در ساختار ساختمان‌های مختلف است. یراق‌آلات اسپایدری از جمله مهم‌ترین اجزای این نما محسوب می‌شوند. پس از شیشه بیشترین متریال موردنیاز برای اجرای این نوع نما یراق اسپایدری هستند.

پس از کیفیت و نوع یراق‌آلات موردنیاز نحوه به‌کارگیری و اجرای آنها در ظرافت و امنیت نما تأثیرگذار خواهد بود. ازاین‌رو مجموعه‌ای چون قطب‌نما می‌تواند با برخورداری از تیمی مجرب در این زمینه به شما کمک کند. در این مطلب نیز تلاش نمودیم تا شما را با انواع یراق اسپایدر آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما به اندازه کافی پربار بوده باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button