مقاوم سازی نمای کرتین وال | بررسی روش های مقاوم سازی نمای کرتن وال
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

مقاوم سازی نمای کرتین وال | بررسی روش های مقاوم سازی نمای کرتن وال

مقاوم سازی نمای کرتن وال | بررسی روش های مقاوم سازی نمای کرتن وال

زمانی‌که صحبت از انتخاب نمای شیشه‌ای کرتین وال به میان می‌آید نگهداری صحیح از آن در اولویت قرار دارد. مقاوم سازی نمای کرتین وال شامل مجموعه اقداماتی جهت نگهداری صحیح از این نما استشاید در نگاه اول شیشه‌ای بودن ساختار نمای کرتین وال آن را بسیار ضعیف معرفی کندبرخلاف این باور اشتباه، روش‌های مختلف مقاوم سازی نمای کرتین وال سبب افزایش استحکام و مقاومت این نما خواهد شد.

 با رعایت و انجام این روش‌ها و نگهداری صحیح از آن می‌توانید نمایی شیشه‌ای درعین‌حال مستحکم مانند سنگ داشته باشیدبا مقاوم سازی نمای کرتن‌وال به روش اصولی می‌توانید این نما را با خاطری آسوده برای هر نوع ساختمانی اجرا کنیدازاین‌رو در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های خاص مقاوم سازی نمای کرتین وال آشنا شوید.

ماهیت و ساختار نمای کرتین وال

قبل‌از آشنایی با روش‌های نگهداری و مقاوم سازی نمای کرتین وال بهتر است با ساختار اصلی این نما آشنا شویدهمان‌طورکه می‌دانید کرتین وال نمای مدرنی است که از قرار گرفتن صفحات شیشه‌ای کنار هم تشکیل شده‌است.

روش‌های مختلفی برای اجرا و نصب این نوع نما وجود داردازاین‌رو قبل‌از انجام روش‌های مقاوم سازی نمای کرتن وال باید با شیوه‌های اجرا و متریال مورد نیاز آن آشنا شویدچراکه اولین قدم در نگهداری و مقاوم سازی این نما انتخاب متریال درجه یک و روش صحیح اجرای آن است.

برای نصب نمای شیشه‌ای کرتین وال از اسکلت فلزی (معمولاً آلومینیومیاستفاده می‌شودبا انجام مختصات و اندازه‌گیری‌های دقیق اسکلت اصلی جدا از اسکلت ساختمان ساخته می‌شودصفحات شیشه‌ای به ۲ روش فریم لس (بدون قابو قاب‌دار بنابر سلیقه مشتری آماده خواهند شد.

اجرای آن نیز به ۲ روش رایج استیک (stick) و یونیتایز (unitized) انجام می‌شوددر روش استیکی تمامی مراحل نصب شیشه‌ها و اسکلت اصلی در محل موردنظر انجام می‌شودیعنی تمام مراحل برش، آماده‌سازی و نصب در محل ساختمان انجام می‌شود.

اما در روش دوم بر عکس استیک تمامی مراحل از قبل در کارگاه یا کارخانه برش و نصب خواهد شددرنهایت قاب‌های آماده در محل ساختمان به‌صورت کشویی در جایگاه خود قرار خواهند گرفت.

ماهیت و ساختار نمای کرتین وال

اهمیت مقاوم سازی نمای کرتین‌وال

شاید این سؤال برای شما نیز پیش بیاید که اهمیت مقاوم سازی نمای کرتین وال برای چیست؟ یا اینکه چرا باید از یک نمای بیرونی نگهداری کرد؟

در واقع بیرونی‌ترین لایه‌ی ساختمان نمای ساختمان استنمای پوششی برای ساختمان مانند پوست، زره و لباس برای بدن انسان استدرنتیجه می‌تواند ساختمان شما را جدا از جنبه زیبایی از عوامل بیرونی و محیطی در امان نگه‌دارد.

نمای ساختمان قسمت و جزئی اصلی از ساختمان شماست که به‌طور مستقیم با عوامل بیرونی در ارتباط استبرای مثال ارتباط مستقیمی با شرایط جوی مانند باد و باران، ضربات، لرزه‌های ناشی از زلزله، آتش و غیره دارد.

درنتیجه ساختار نما باید به‌گونه‌ای باشد که در مقابله با این عوامل آب از آب تکان نخورداز طرفی مقاوم سازی نمای کرتین وال سبب می‌گردد تا هدررفت انرژی ساختمان به حداقل و گاهاً به صفر برسدبرای مثال استفاده از روش‌های مختلف عایق‌بندی از خروج و ورود هوا به داخل و خارج ساختمان جلوگیری خواهد کرددر نتیجه شما با یک مقاوم‌سازی ساده مانند عایق‌بندی می‌توانید در مصرف انرژی‌ها صرفه‌جویی کنید.

روش‌های مقاوم سازی نمای کرتن وال سبب افزایش استحکام و پایداری نمای شما خواهد شدافزایش استحکام و پایداری نما نیز سبب افزایش مقاومت ساختمان درمقابل موارد ذکرشده می‌شودهمچنین افزایش استحکام و مقاومت نما سبب افزایش طول عمر ساختمان و کاهش هزینه‌های نگه‌داری و تعمیرات نیز خواهد شد.

اهمیت مقاوم سازی نمای کرتین‌وال

روش‌های مقاوم سازی نمای کرتن‌وال

همان‌طور که مطالعه نمودید بااهمیت نگهداری و مقاوم سازی نمای کرتن وال آشنا شدیددرواقع نگهداری و مقاوم سازی این نما می‌تواند شامل اقداماتی همچون موارد زیر باشد:

  • انتخاب متریال باکیفیت

  • انتخاب مجموعه‌ای حرفه‌ای جهت اجرا و نصب قطعات

  • شستشو و نظافت صحیح نما

  • راهکارهای اجرایی ایمنی

ازجمله مهم‌ترین روش‌های مقاوم سازی نمای کرتین وال و نگهداری صحیح از آن به شرح زیر است.

انتخاب جنس شیشه

همان‌طورکه می‌دانید نمای کرتین وال یعنی یک نمای شیشه‌ایازاین‌رو انتخاب شیشه و ویژگی‌های ساختاری آن اصلی‌ترین گزینه و تأثیرگذارترین امر در مقاوم سازی نمای کرتن‌وال استهمه ما می‌دانیم که شیشه یک ماده شکننده است و درصورت ضربه به آن می‌تواند به‌صورت بسیار آسیب‌زایی شکسته شود.

درنهایت قطعات آن می‌تواند خطرات جانی و مالی بسیاری به بار آورداما زمانی‌که صحبت از مقاوم سازی نمای کرتین وال باشد باید شیشه‌ای مناسب با مقاومت بالا در نظر گرفته‌شودامروز برای اجرای نماهای شیشه‌ای ازجمله نمای کرتین وال از شیشه‌های سکوریت و لمینت استفاده می‌شود.

شیشه‌های لمینت و سکوریت دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی هستنددراصل شیشه‌های سکوریت و لمینت شیشه‌های حرارت دیده هستنداین شیشه‌ها با فناوری و دانش روز طی فرآیندها و مراحل خاصی حرارت بسیاری دیده‌اندحرارت دهی سبب افزایش مقاومت این صفحات شیشه‌ای گردیده استاین مقاومت می‌تواند درمقابل ضربات، دماهای بالا و بسیار پایین نیز تأثیرگذار باشد.

تنها تفاوت این دو نوع شیشه در زمان شکستن آن‌ها استزمان شکستن شیشه‌های سکوریت شیشه به قطعات بسیار ریزی تبدیل خواهد شد و به افراد صدمه نخواهد رسانداما شیشه‌های لمینت در صورت شکسته شدن به‌دلیل وجود یک لایه چسبناک مابین شیشه فرونخواهد ریختبه‌همین دلیل می‌توان گفت که شیشه‌های لمینت دارای امنیت بسیار بالایی هستند.

ضخامت و ابعاد شیشه

پس از نوع شیشه باید ضخامت و ابعاد شیشه را در نظر گرفتهرچه صفحات شیشه‌ای برای نمای کرتین وال بزرگ‌تر باشند؛ احتمال شکسته شدن آن‌ها بیشتر خواهد شدازاین‌رو یکی دیگر از نکته‌های مهم در مقاوم سازی نمای کرتین وال انتخاب ابعاد و ضخامت استاندارد شیشه‌ها است.

همچنین ضخامت شیشه‌ها نیز نباید از حد استاندارد بیشتر یا کم‌تر باشددرصورت نازکتر بودن شیشه از حد استاندارد، شکننده‌تر خواهد شددرنتیجه امنیت افراد را به خطر خواهد انداختاز طرفی در صورت ضخیم بودن بیش‌ازحد نیز می‌تواند وزن سازه را به‌طرز بسیار باورنکردنی افزایش دهدهمین امر خود سبب اختلال در امنیت و اجرای نمای کرتین وال خواهد شد.

رنگ شیشه

انتخاب رنگ شیشه‌های نمای کرتین وال نیز می‌تواند در نگهداری و مقاوم سازی نما و ساختمان تأثیرگذار باشدهمان‌طورکه می‌دانید شیشه‌ها در رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شوندبرای مثال می‌توانید نماهایی با رنگ‌های آبی، سبز، دودی و غیره مشاهده کنید.

علاوه‌بر شیشه‌های رنگی شیشه‌های رفلکسی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین شیشه‌های مورداستفاده در نمای ساختمان‌ها استشیشه‌های رفلکسی همان‌طورکه از نام آن پیداست سبب رفلکس و انعکاس امواج نور خورشید خواهند شداین رفلکس و بازتاب نور در کنترل دمای ساختمان و مصرف انرژی تأثیرگذار خواهد بود.

عایق بندی

همان‌طورکه می‌دانید در نمای کرتین وال صفحات شیشه‌ای درون قاب‌های فلزی قرار خواهند گرفتبه این معنا اطراف شیشه‌ها و درزها می‌تواند جایگاه مناسبی برای عبور و خروج هوا باشدبنابراین نمای کرتین وال باید به‌گونه‌ای طراحی شود که از بالاترین میزان عایق‌بندی برخوردار باشد.

انتخاب متریال مناسب مانند چسب‌‌های قوی برای فیکس کردن شیشه‌ها می‌تواند یکی از روش‌های مقاوم سازی نمای کرتین وال باشدچراکه افزایش سطح عایق‌بندی این نما در کاهش و حتی عدم نفوذ آب، باد، باران، نیروهای جوی و زیستی تأثیرگذار است.

چارچوب اصلی نما

صفحات شیشه‌ای نمای کرتین وال درون چهارچوب فلزی که مانند شبکه‌های پنجره‌ای ساخته‌شده، قرار خواهد گرفتاین چهارچوب از جنس فلز و عمدتاً آلومینیومی استآلومینیوم دارای خواص بی‌نظیری برای اجرای نمای کرتین وال است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آلومینیوم عدم تغییر شکل و اندازه آن در دماهای بالا و پایین استهمین امر سبب می‌گردد تا در دماهای بالا و پایین از منقبض و منبسط شدن چهارچوب اصلی جلوگیری کندیعنی سازه ساخته‌شده از جنس آلومینیوم دارای ثبات دائمی است.

از طرفی استحکام، دوام و طول عمر بسیار بالای این ماده فلزی بسیار حائز اهمیت استچراکه می‌تواند به‌راحتی وزن بسیاری را تحمل کند و برای سال‌های سال بدون تغییر باقی بماندهمچنین استفاده از آلومینیوم برای نمای ساختمان به نسبت فلزات دیگر بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

ازطرفی استفاده از آلومینیوم برای چهارچوب اصلی می‌تواند تنش‌ها و نیروهای جنبشی ناشی از زلزله بر نما را کاهش دهد.

اتصالات و متریال درجه یک

علاوه‌بر تعیین شیشه و پس‌از آن چارچوب اصلی، اتصالات و نگه‌دارنده‌ها باید از بالاترین میزان کیفیت برخوردار باشندانتخاب این اتصالات باید طبق نظر کارشناسان و افراد باتجربه در این زمینه صورت بگیردبرای مثال استفاده از اتصالات و نگهدارنده‌های فولادی و ضدزنگ می‌تواند به طور مؤثری ایمنی سازه شیشه‌ای را افزایش دهد.

شستشوی نما

شاید باورتان نشود اما شستشوی سالیانه این نما سبب مقاوم سازی نمای کرتین وال خواهد شدچراکه با شستشوی این نما شما از تجمع و ماندن ریز خاک‌ها، آلاینده‌ها و حتی موجودات خورنده جلوگیری می‌شودبا شستشوی نما علاوه‌بر جلوگیری از چنین مواردی زیبایی و درخشندگی نمای ساختمان را حفظ خواهید کرد.

روش‌های-مقاوم-سازی-نمای-کرتن-وال

مقاوم سازی نمای کرتین وال با قطب‌نما

مجموعه قطب‌نما خدمات خود را در زمینه طراحی و اجرای کامل نمای کرتن وال با بالاترین میزان استاندارد ارائه خواهنددادقطب‌نما علاوه‌بر نمای کرتین وال انواع نما و آسانسور شیشه‌ای، درب‌وپنجره آلومینیومی و… را با بالاترین کیفیت ارائه خواهند داد.

قطب‌نما همواره به‌عنوان یک مجموعه به‌روز و متعهد خدمات خود را ارائه می‌دهنداجرای نمای کرتین وال توسط مجموعه قطب‌نما توسط نصابان و کارشناسان باتجربه یعنی بالاترین میزان ایمنی و مقاومت در نما.

مقاوم سازی نمای کرتین وال با قطب‌نما

درنهایت

نمای ساختمان نیز مانند هر چیزی نیاز به توجه، نگهداری و تقویت داردروش‌های تقویتی یا همان مقاوم سازی نمای کرتین وال سبب افزایش طول عمر و استحکام نما و ساختمان می‌شوددر واقع انتخاب تیم و مجموعه اجرایی نمای ساختمان نیز می‌تواند در اجرای این روش‌های مقاوم سازی بسیار تأثیرگذار باشدازاین‌رو هنگام اجرای نمای کرتین وال در انتخاب مجموعه اجرایی نهایت دقت را به خرج دهید.

درحقیقت زیبا و نونوار ماندن نما نقش مهمی در افزایش جذابیت بصری ساختمان خواهد داشتزمانی‌که نمای بیرونی به‌خوبی نگهداری و مقاوم سازی شود؛ ساختمان شما جذاب‌تر به‌نظر خواهد رسیداز طرفی ایمنی ساکنین و افراد داخل ساختمان نیز افزایش خواهد یافت.

در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با روش‌های مختلف مقاوم سازی نمای کرتن وال آشنا کنیمامیدواریم که با استفاده از این روش‌ها مقاومت و استحکام ساختمان خود را افزایش دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button