تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی | آموزش تصویری (مرحله به مرحله)
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی | آموزش تصویری (مرحله به مرحله)

شیشه پنجره دوجداره

با ایجاد ترک یا شکسته‌شدن قسمتی از شیشه پنجره‌هایتان به‌راحتی می‌توانید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی راه‌حلی است که شما را از پرداخت هزینه‌های تعویض یا تعمیر دور نگه‌نخواهد داشت. شیشه‌ها درواقع از اجزا اصلی تشکیل‌دهنده پنجره‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل باید نسبت به نگهداری و تعمیرات به‌موقع آنها بسیار کوشا باشیم.

شکسته‌شدن شیشه‌های پنجره به هر دلیلی در هر خانه‌ای ممکن است؛ بنابراین بهتراست با مراحل و نحوه تعویض آن آشنا شوید. شکسته‌شدن شیشه‌های پنجره در هر قسمتی از ساختمان می‌تواند سلامت و حتی امنیت ساکنین را به خطر بیندازد.

برای تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی باید از مهارت و آگاهی کامل در این زمینه برخوردار باشید. در غیر این صورت باید از افراد باتجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. تعویض شیشه این پنجره‌ها به دلیل ساختار اختصاصی و پیچیده می‌تواند مقداری دشوار باشد. بااین‌حال می‌خواهیم در ادامه شما را با مراحل تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی آشنا کنیم.

فهرست مطالب

نکات مهم قبل از تعویض شیشه پنجره دوجداره

قبل از تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی بهتر است با نکات مهم در این زمینه آشنایی داشته باشید. در صورت شکسته‌شدن شیشه پنجره‌های دوجداره به‌راحتی می‌توانید با تعویض شیشه پنجره خود را مانند روز اول نو کنید.

در مرحله اول داشتن مهارت و آگاهی کامل در این زمینه‌ بسیار حائز اهمیت است. پس از آن مواردی همچون ابعاد، نوع سیستم پنجره، شیشه و همچنین رعایت استاندارهای ایمنی باید موردتوجه قرار بگیرد. گاهی قبل از تعویض شیشه پنجره‌های دوجداره ممکن است نیاز به بررسی دقیق قسمت‌های دیگر نیز داشته باشید. برای مثال جدا از شیشه‌ها‌ باید فنرها، قاب، چارچوب و حتی سیستم درب باز شونده را بررسی نمایید.

ازاین‌رو باید اطمینان حاصل کنید که پس از تعویض شیشه شکسته شده، پنجره عملکرد خود را از دست نداده باشد. پس از به‌دست‌آوردن اطلاعات کافی در این زمینه شما باید از مهارت خود اطمینان داشته باشید. در صورت نداشتن تجربه یا آگاهی کامل باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نکات مهم قبل از تعویض شیشه پنجره دوجداره

نحوه تشخیص نوع شیشه‌های شکسته شده

همان‌طور که اشاره شد انتخاب صحیح متریال لازم برای تعویض شیشه و انتخاب شیشه یک عامل مهم در این امر است. گاهی برای شما پیش می‌آید که محل کار و خانه خود را تغییر می‌دهید. در این صورت شما آگاهی چندانی از مصالح مصرفی در قسمت‌های مختلف به‌خصوص شیشه‌های درب و پنجره‌ها نخواهید داشت.

انتخاب دقیق شیشه، متناسب و هماهنگ با شیشه شکسته شده امری مهم در تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی محسوب می‌شود. پنجره‌های آلومینیومی دوجداره دارای ساختار پیچیده و بسیار ویژه‌ای هستند. ازاین‌رو شما باید شیشه‌ای دقیقاً و عیناً هماهنگ و همانند شیشه شکسته شده انتخاب نمایید.

حال با شکسته‌شدن شیشه و مشاهده تکه‌های خرد شده چگونه بفهمیم که نوع شیشه شکسته شده چیست؟ باتوجه‌به راهنمای زیر می‌توانید متوجه شوید که تکه‌های شکسته شده از چه نوع شیشه‌ای هستند.

  • اول اگر تکه‌های شکسته شده دارای قطری کم و نازک باشند. همچنین در اندازه‌های مختلف و ترک‌دار شکسته شده باشند؛ شیشه پنجره از نوع ساده است.

  • اگر شیشه شکسته شده دارای تکه‌های رنگی برنزی مایل به قهوه کم‌رنگ باشد، شیشه شما از نوع شیشه رنگی است.

  • اگر شیشه‌ها و تکه‌های شکسته شده از طرفی حالت آینه‌ای و از طرفی ساختاری معمولی داشته باشد؛ از نوع رفلکسی است.

  • همچنین اگر تکه‌های شکسته شده به‌صورت یک‌دست مانند پودر و ذرات کریستال روی زمین ریخته شود. در این صورت شیشه پنجره دوجداره شما از نوع سکوریت است.

ازاین‌رو با مشاهده این ذرات و تشخیص آنها می‌توانید مناسب‌ترین شیشه را برای تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی انتخاب نمایید. انتخاب صحیح و درست شیشه اختلالی در عملکرد پنجره‌ها به وجود نخواهد اورد. همچنین همانند روز اول ایمن و کارآمد خواهند بود.

به طور معمول برچسب مربوط به مشخصات شیشه پنجره‌های دوجداره روی هر کدام از این شیشه‌ها قرار گرفته است. در صورت نبود این برچسب‌ها باید بر اساس مشخصات ظاهری شیشه نوع شیشه موردنظر را بیابید. در نهایت باید رنگ شیشه ضخامت و ابعاد شیشه جدید با شیشه شکسته شده هماهنگی کامل داشته باشد

نحوه تشخیص نوع شیشه‌های شکسته شده

نحوه درآوردن شیشه درون قاب پنجره

همان‌طور که اشاره شد ساختار پنجره‌های آلومینیومی دوجداره متفاوت از پنجره‌های معمولی و قدیمی هستند. در برخی موارد درآوردن تکه‌های شکسته شده یا شیشه‌های آسیب‌دیده مقداری دشوار خواهد بود. بهتر است به‌جای امتناع از نصب و خرید پنجره‌های دوجداره با شیوه تعویض و درآوردن شیشه‌های شکسته شده آشنا شوید.

  1. برای بیرون آوردن شیشه‌های شکسته ابتدا باید مراقب باشید که با شل کردن قاب، شیشه روی شما وارونه نشود. برای این کار باید از دستکش و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

  2. در مرحله اول باید زوار اطراف شیشه را به‌وسیله یک ابزار نوک‌تیز اطراف شیشه خارج کنید. برای این کار ابتدا باید زوار عمودی سپس زوار افقی را خارج کنید.

  3. سپس با زدن چند ضربه به تکه‌های به‌جای‌مانده به‌راحتی می‌توانید شیشه را از درون قاب پنجره آزاد و خارج نمایید.

با انجام این مراحل شما به‌راحتی می‌توانید بدون آسیب رساندن به خود یا اطرافیان تکه‌های شکسته شده را خارج نمایید. پس از این، نوبت به تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی خواهد رسید. در ادامه با مراحل کامل آن آشنا خواهید شد.

مراحل تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی

اصلی‌ترین مرحله تعویض شیشه این دسته از پنجره‌ها خارج‌کردن شیشه‌های شکسته شده درون قاب است. در قسمت قبلی به آن اشاره نمودیم. طی مراحل بعدی شما می‌توانید به‌راحتی شیشه نو را جایگزین شیشه شکسته شده نمایید. با این کار عملکرد پنجره همانند روز اول بازمی‌گردد.

شایان‌ذکر است که بدانید نحوه جاانداختن شیشه‌ها و تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی بر اساس نوع پنجره با یکدیگر متفاوت است. به‌طورکلی مراحل مهم و اصول خاصی برای این کار برای انواع پنجره‌ها موجود است که به شرح آنها خواهیم پرداخت.

  1. مرحله اول که مربوط به انتخاب شیشه جدید بود. شما با راهنمای موجود در متن بالا می‌توانید شیشه سازگار با شیشه شکسته شده را پیدا کنید.

  2. سپس باید اندازه‌گیری دقیق ابعاد شیشه قبلی را بگیرید. با اندازه‌گیری دقیق ابعاد و چهارچوب پنجره باید شیشه جدید را خریداری نمایید. اندازه شیشه جدید نباید حتی یک میل بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از شیشه یا چهارچوب اصلی پنجره باشد. دراین صورت عملکرد پنجره دچار اختلال نخواهد شد.

  3. پس از تهیه شیشه مناسب مرحله آماده‌سازی شروع می‌شود. در این مرحله شما باید جایگاه تعویض شیشه را به طور کامل آماده کنید. این مراحل شامل برداشتن شیشه، ذرات شکسته شده، پاک‌سازی کامل چهارچوب و حذف هرگونه ذرات درون چهارچوب است.

  4. مرحله بعدی که مرحله اصلی تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی محسوب می‌شود؛ نصب شیشه جدید است. این مرحله بنابر نوع پنجره در پنجره‌های آلومینیومی دوجداره متفاوت است.(در ادامه با آنها آشنا خواهید شد)

  5. نصب شیشه جدید باید بادقت و به کمک تجهیزات و ابزارهای خاص به‌صورت اصولی انجام بگیرد. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که شیشه به‌صورت صحیح درون چهارچوب جای گرفته است.

  6. پس از نصب شیشه شما باید با استفاده از روش‌های ضدآب‌کردن، هرگونه فضای خالی یا شکافی را مسدود کنید. با این کار از ورود هرگونه آب، ‌گردوغبار و هوا به داخل یا خارج جلوگیری می‌شود.

  7. در نهایت پس از نصب شیشه جدید و انجام مراحل عایق‌کاری پنجره و سطوح اطراف آن را به‌دقت تمیز نمایید. باید اطمینان حاصل کنید که پنجره به طور کامل و به‌درستی باز و بسته می‌شود.

مزیت تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی

نحوه درآوردن و جاانداختن شیشه در انواع پنجره‌های دوجداره آلومینیومی

پنجره‌های آلومینیومی دارای ساختارهای متفاوت و گوناگونی هستند. پنجره‌های دوجداره آلومینیومی در ساختارهای مختلف لولایی، کشویی یا ریلی طراحی می‌شوند. هرکدام از این پنجره‌های آلومینیومی از ساختار و عملکرد متفاوتی برخوردارند. در نتیجه نحوه تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

نحوه درآوردن پنجره دوجداره ریلی

ساختار پنجره‌های دوجداره ریلی به‌گونه‌ای است که لنگه بازشونده روی تعدادی چرخ قرار گرفته است. این چرخ‌ها همانند یک ریل زیر لنگه پنجره سبب حرکت درآوردن و باز و بسته کردن آن می‌شوند.

 برای خارج‌کردن شیشه شکسته شده در این پنجره‌ها ابتدا باید ریل‌های زیر لنگه پنجره را روغن‌کاری کنید. لنگه مربوط به شیشه شکسته شده را باید تا جایی که از روی ریل‌ها بلند می‌شود به سمت بالا بکشید. شما باید شیشه آسیب‌دیده را به طرفی که چرخ‌های زیر لنگه پنجه خارج شده‌اند هول دهید. شیشه آسیب‌دیده به‌راحتی آماده است تا شما آن را از پروفیل پنجره خارج نمایید.

نحوه درآوردن شیشه پنجره کشویی

برای درآوردن شیشه پنجره‌های کشویی به دلیل ساختار پیچیده آنها باید صبر و حوصله بیشتری به خرج دهید. در ساختار این پنجره شاسی یا قسمت‌هایی برای جلوگیری از افتادن شیشه‌ها در اطراف آنها تعبیه شده است. برای درآوردن شیشه این پنجره‌ها ابتدا این قسمت‌ها را پیدا کنید. پس از پیداکردن این شاسی‌ها شما باید پیچ‌هایی که در چهارگوش و اطراف قاب شیشه پنجره قرار گرفته شل کنید.

پس از آن یکی دیگر از ساختارهای تعبیه شده درون این پنجره‌ها قطعات لاستیکی است. این قطعات لاستیکی در محل تلاقی شیشه لنگه بازشونده با لنگه ثابت پنجره قرار گرفته است. باید پیچ‌های مربوط به این قسمت را نیز شل کنید. درنهایت با شل کردن و باز کردن پیچ گردگیر قسمت بالایی پنجره به‌راحتی می‌توانید شیشه را درون چهارچوب آن بیرون بیاورید.

نحوه درآوردن شیشه پنجره کشویی

هزینه تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی

همان‌طور که مطالعه نمودید پنجره‌های دوجداره آلومینیومی دارای انواع مختلفی هستند. این پنجره‌ها در ابعاد، طرح و اشکال مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. هزینه تعویض این شیشه‌ها به‌تمامی این عوامل بستگی دارد. در نهایت می‌توان گفت که نوع، ضخامت، ابعاد شیشه و دستمزد تعویض آن در قیمت نهایی تعویض این شیشه‌ها تأثیرگذارند.

مزیت تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی

پنجره‌های دوجداره و همچنین سه جداره دارای مزایای بسیاری از لحاظ ساختاری و کاربردی هستند.

 شما باید در صورت مشاهده هرگونه آسیب، ترک یا شکستگی در شیشه این پنجره‌ها سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. از مهم‌ترین دلایل این کار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اولین دلیل تعویض شیشه‌های شکسته شده با شیشه‌های جدید، بهبود ظاهر خارجی و داخلی ساختمان شما است.

  • وجود شیشه‌های شکسته شده و آسیب‌دیده می‌تواند ارزش مادی ملک شما را کاهش دهد. این تغییرات و تعمیرات کوچک می‌توانند علاوه‌بر بهبود ویژگی‌های عملکردی پنجره سبب افزایش ارزش مادی ساختمان شوند.

  • تعویض شیشه‌های شکسته شده سبب کاهش نفوذ صدا با عملکرد صوتی بهتر و همچنین عایق حرارتی می‌گردند. این امر سبب کاهش هزینه‌های مصرفی انرژی نیز می‌گردد.

  • شیشه‌های شکسته شده و آسیب‌دیده سبب افزایش امنیت ساکنین ساختمان می‌شود.

مزیت تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی

در نهایت

تعویض شیشه‌های یک پنجره فرایندی است که شیشه قدیمی، آسیب‌دیده یا شکسته شده با یک شیشه نو جایگزین می‌شود. با همین تغییر و تعویض کوچک عملکرد و راندمان پنجره همانند روز اول خواهد شد. تعویض مناسب و اصولی شیشه‌های آسیب‌دیده از نظر ایمنی، زیبایی و کارایی به بهبود وضعیت و عملکرد پنجره‌ها کمک خواهد کرد.

شایان ذکر است که این فرایند نیازمند دقت و تجربه کامل است تا به نحو احسن و اصولی انجام بگیرد. شما نیز می‌توانید برای دستیابی به نتیجه مناسب از نیروهای متخصص قطب‌نما کمک بگیرید.

باتوجه به مزایا و اهمیت تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی می‌توانید به‌آسانی کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. با تعویض این شیشه‌ها می‌توانید در ایجاد یک محیط مطلوب و آرام برای خود و اطرافیان مؤثر باشید.

با این تفاسیر تلاش نمودیم تا شما را با تمامی نکات لازم و مراحل تعویض شیشه پنجره دوجداره آلومینیومی آشنا کنیم. امیدوار این مطلب برای شما سودمند واقع شود.

5/5 - (2 امتیاز)

0 پاسخ

    1. سلام جناب آرمان عزیز
      ممنون بابت نظر و پاسخ شما
      در اصرع وقت مطلب ویرایش خواهد شد
      نظرات و انتقادات شما موجب دلگرمی و پیشرفت کار ماست
      تشکر و سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button