مقایسه-نمای-کرتین-وال-استیک-و-یونیتایز

مقایسه نمای کرتین وال استیک و یونیتایز

درمیان نماهای امروزی، نمای کرتین وال به بخش جدایی‌ناپذیر از معماری مدرن مبدل شده است. سیستم اجرایی این نما جدا از تنوع ظاهری به نمای کرتین وال یونیتایز و کرتین وال استیک نیز تقسیم‌بندی می‌شوند.

این نوع دسته‌بندی نمای کرتین وال بنابر نحوه پیاده‌سازی صفحات شیشه‌ای تعیین شده است. تنوع دسته‌بندی نمای کرتین وال شامل مراحل مونتاژ و اجرای آن خواهد بود. نمای کرتین وال پوششی با مزایای زیبایی‌شناسی بسیار و بهره‌وری از نور و انرژی است.

حال سؤال اینجاست که نمای کرتین وال استیک با یونیتایز چه تفاوت‌ها و چه نقاط تشابهی با یکدیگر دارند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی رویکرد این دو نما و مزایای آنها بیشتر آشنا شوید. در ادامه می‌توانید بر اساس موقعیت و نیازهای خود بهترین نمای کرتین وال را برگزینید.

فهرست مطالب

معرفی نمای کرتین وال استیک

نمای کرتین وال نمایی است که صفحات شیشه‌ای با استفاده از سازه فلزی اجرا می‌شود. همان‌طور که در مطلب انواع نماهای کرتین وال نیز شرح دادیم می‌دانید که این نما به روش‌های مختلفی طراحی و اجرا می‌گردد. حال بااحتساب تمامی این روش‌ها نوعی دیگر دسته‌بندی نمای کرتین وال بنابر شیوه مونتاژ برای تمامی روش‌های ذکر شده موجود است.

نحوه مونتاژ و نصب‌ قطعات در این نما، روش کرتین وال استیک (stick) و کرتین وال یونیتایز (unitized) نام دارند.

در روش اجرای کرتین وال به شیوه استیک تمامی مراحل اجرا و نصب نمای شیشه‌ای در محل ساختمان انجام می‌گیرد. در سیستم استیک نمای کرتین وال اجزای تشکیل‌دهنده نما طبق اندازه‌های از قبل تعیین شده نصب می‌گردند. ازجمله اجزای اصلی این نما می‌توان به لامل‌ها، پروفیل‌های آلومینیومی و شیشه‌ها اشاره نمود.

در اجرای این نما تمامی این موارد ذکر شده بر اساس طراحی و نقشه نما به محل ساختمان آورده می‌شوند. تنها قسمتی که از قبل آماده و برش داده می‌شود پروفیل‌های آلومینیومی است. برای برش و اتصال این قطعات به دستگاه‌های خاصی نیاز است. بقیه مراحل و اجزای موردنیاز نما در محل ساختمان شما برش داده می‌شوند.

در این روش پروفیل‌ها و قطعات فلزی در کارخانه برش داده می‌شوند؛ اما همچنان مونتاژ آنها در محل ساختمان صورت می‌گیرد.

در سیستم اجرایی کرتین وال استیک، لامل‌ها و پروفیل‌های آلومینیومی به‌صورت عمودی و افقی به‌عنوان سازه نما اجرا می‌شوند. نصب و اجرای مراحل در محل ساختمان می‌تواند مزایای بسیاری را برای پروژه شما به همراه داشته باشد.

معرفی-نمای-کرتین-وال-استیک

مزایای نمای کرتین وال استیک

مونتاژ و نصب قطعات و صفحات نما در محل ساختمان مزایای بسیاری را به همراه دارد. ازجمله مهم‌ترین مزایای اجرای نما به روش استیک عبارت‌اند از:

  • حمل‌ونقل قطعات و متریال‌های موردنیاز برای اجرای این نوع نما بسیار آسان‌ و سریع‌ است. در این روش اغلب متریال‌ها و مصالح مورداستفاده خام هستند. درنتیجه جابه‌جایی و حمل آنها به نسبت قطعات بزرگ‌تر و مونتاژ شده بسیار آسان‌ خواهد بود.

  • مونتاژ قطعات در محل ساختمان سبب کاهش بسیاری از هزینه‌ها می‌گردد. برای مثال انتقال قطعات کوچک‌تر هزینه حمل‌ونقل کمتری خواهد داشت.

  • نصب و اجرای قطعات در محل اجرا، سبب کاهش خطاهای اندازه‌گیری نیز می‌شود. به این عنوان در صورت وجود خطا یا حتی تغییرات در اندازه‌گیری می‌توانید حین اجرا به‌راحتی آن را تغییر دهید. این امر از پرتی مصالح و افزایش هزینه‌های جانبی نیز جلوگیری می‌کند.

انواع نمای کرتین وال استیک

نمای کرتین وال استیک از لحاظ ظاهری و نوع طراحی نمای ساختمان به دودسته تقسیم‌بندی می‌شود. انواع نمای استیک شامل نمای استیک درپوشدار و نمای استیک بدون فریم یا فول فریم لس نام دارند.

اگر به‌خوبی به‌ظاهر نمای کرتین وال دقت کرده باشید می‌بینید که در نمای بیرونی شیشه‌ها به دو شکل نمایان می‌شوند. در نمای اول، سازه‌ها و پروفیل‌های آلومینیومی در عرض و طول نما مابین صفحات شیشه‌ای نمایان هستند. در شیوه دوم اجرای نمای کرتین وال استیک فریملس پروفیل‌های آلومینیومی را مابین صفحات شیشه‌ای مشاهده نخواهید کرد. این نما یکدست و متشکل از صفحات شیشه‌ای زیبایی است.

انواع-نمای-کرتین-وال-استیک

کاربرد نمای کرتین وال استیک

شاید این سؤال برای شما پیش آید که نمای کرتین وال ستیک برای چه ساختمان‌هایی مناسب است؟ این نما برای چه نوع ساختمانی توصیه می‌شود؟

برای پاسخ به این سؤال بیاید یک‌بار دیگر به شیوه اجرای این نوع نمای شیشه‌ای اشاره کنیم. ازآنجاکه در نمای استیک تمامی قطعات در محل ساختمان و پروژه مونتاژ می‌شود، برای هر نوع ساختمانی توصیه نمی‌گردد.

نمای کرتین وال استیک اغلب برای ساختمان‌های متوسط، کم‌ارتفاع و با طبقات کم توصیه می‌شود. هرچه ساختمان دارای طبقات و ارتفاع بیشتری باشد به تعداد قطعات و متریال‌های بیشتری نیاز دارد. در برخی از پروژه‌ها به دلیل محدودیت مکان و فضای اطراف ساختمان نمی‌توان این روش اجرایی را انتخاب نمود.

قراردادن قطعات بیشتر، بزرگ‌تر و مونتاژکردن آنها در فضای کوچک‌تر امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین این روش برای ساختمان‌های بلند اقتصادی و به‌صرفه نیست. در مقابل اجرای استیک برای ساختمان‌های کم‌ارتفاع روشی بسیار مقرون‌به‌صرفه و مناسب است.

مراحل اجرای روش استیک

بهتر است بدانید که هرچه وسعت و حجم نمای اجرایی بیشتر و بزرگ‌تر باشد؛ زمان اجرای بیشتری نیاز خواهد داشت. دلیل این امر هم بسیار مشخص است؛ چرا که هرچه وسعت و حجم نما بیشتر باشد تعداد قطعات برای اجرای نما بیشتر خواهدبود. در نتیجه شما به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

اولین مرحله نصب نمای کرتین وال استیک مونتاژ و آماده‌کردن قطعات برای نصب نما در محل ساختمان موردنظر است. در این روش ابتدا قطعات عمودی به‌عنوان سازه نصب می‌گردد. پس از قطعات عمودی قطعات افقی به نام ترنزوم‌ها نیز اجرا خواهند شد. این قطعات عمودی و افقی به طور اختصاصی لامل نیز نامیده می‌شوند.

حال پس از اجرای لامل‌ها یا سازه نما نوبت به برش و نصب پانل‌های شیشه‌ای خواهد رسید. شیشه‌ها باتوجه‌به نما و ابعاد مابین لامل‌ها برش داده می‌شوند و در جای خود فیکس خواهند شد.

در نهایت یکی دیگر از مشخصه‌های این نما و مراحل نصب آن عایق‌کاری صفحات شیشه‌ای در محل نصب ساختمان است. عایق‌کاری صفحات شیشه‌ای در روش استیک در محل اجرای نما و مونتاژ صورت می‌گیرد.

مراحل-اجرای-روش-استیک

معرفی نمای کرتینال یونیتایز

اجرای نمای کرتین وال یونیتایز کاملاً بر خلاف و در نقطه مقابل نمای استیک قرار گرفته است. همان‌طور که اشاره شد تفاوت عمده اجرای این دو شیوه در نحوه مونتاژکردن قطعات و صفحات نما است.

به این گونه که نمای یونیتایز را به‌عنوان نمای پیش‌ساخته نیز نام‌گذاری کرده‌اند. به‌طورکلی در شیوه یونیتایز تمامی قطعات و صفحات از قبل در کارخانه یا کارگاه برش و مونتاژ خواهند شد. تمامی قطعات و اتصالات مورداستفاده در این شیوه اجرایی فلزی و همگی از قبل در کارخانه تولید خواهند شد. تولید این قطعات به معنای برش‌، سرهم کردن و مونتاژ کامل آنهاست.

شیوه متفاوت اجرایی این روش آن را به‌عنوان روشی بسیار پیشرفته و حرفه‌ای معرفی کرده است. کرتین وال یونیتایز در قالب و صفحات بزرگ‌تر در کارگاه یا کارخانه ساخته می‌شود. تمامی مراحل برش تا عایق‌کاری در کارخانه روی این قطعات اجرا و به محل ساختمان موردنظر ارسال خواهدشد. در محل اجرای نما نیز فقط نصب صفحات روی سازه نما انجام می‌گیرد.

مزایای روش یونیتایز

کرتین وال یونیتایز نیز بر اساس نحوه اجرا و مشخصه‌های آن از مزایای بسیاری برخوردار است. در روش یونیتایز یا پیش ساخته به دلیل آماده بودن قطعات، روند پیشرفت پروژه به طور چشمگیری رشد پیدا خواهد کرد.

چنین روش اجرایی سبب ایجاد مزایای بسیاری گردیده است. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای کرتین وال یونیتایز عبارت‌اند از:

  • اصلی‌ترین و قابل‌توجه‌ترین مزایای روش یونیتایز سرعت اجرای بالای نما است. ازآنجاکه قطعات از قبل مونتاژ و آماده شده‌اند اجرای نما بسیار سریع و در کمترین زمان ممکن رخ خواهد داد.

  • اجرای نما به شیوه یونیتایز سبب می‌گردد تا شما در مدت‌زمان کوتاهی حجم بسیاری از نما را اجرا نمایید.

  • عایق‌بندی صفحات و تمامی قطعات از قبل در کارخانه سبب گردیده که این روش به یکی از عایق‌ترین نماها مبدل شود. انجام. عایق بندی از قبل و بادقت کافی در نهایت کیفیت اجرای نما را نیز افزایش می‌دهد.

  • خاصیت عایق‌بندی این شیوه اجرایی می‌تواند در کاهش مصرف انرژی‌ها بسیار تأثیرگذار باشد.

  • اجرای نما به روش یونیتایز برای ساختمان‌های بلند و مرتفع انتخاب مناسبی بوده و بسیار ایمن است.

  • با آماده‌کردن قطعات و مونتاژکردن صفحات در کارخانه نیازی به فضای کافی به مونتاژکردن آنها در اطراف ساختمان نخواهد بود.

نحوه نصب اجرای نمای کرتین وال یونیتایز

در مرحله یونیتایز برش و مونتاژ قطعات از قبل انجام می‌گیرد. مهم‌ترین مرحله این روش اندازه‌گیری‌، تهیه نقشه مناسب و دقیق در کارخانه است. ازآنجاکه قسمت‌های قابل اجرا در کارخانه به طور قطعی ساخته می‌شود؛ باید تمامی اندازه‌گیری‌ها با نهایت دقت و حساسیت آماده شود.

در نهایت یکی دیگر از مراحل مهم کرتین وال یونیتایز نصب دقیق هر کدام از صفحات در جایگاه مناسب خود است. نصب اشتباه هر کدام از قطعات می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما بسیار زیان‌بار باشد.

مقایسه نمای کرتین وال استیک و کرتین وال یونیتایز

در هر دو روش‌ اجرایی این نما در نهایت به اجرای نمای کرتین وال شیشه ای منتهی خواهند شد. اما نحوه مونتاژ و نصب آنها سبب تفاوت میان این دو شیوه اجرایی گردیده است. مهم‌ترین ویژگی‌ها و نقاط قابل‌توجه برای متمایزکردن و متفاوت شدن این دو شیوه اجرایی به شرح زیر هستند.

  • در اجرای نمای استیک ابتدا بخش‌های عمودی و پس از آن قسمت‌های افقی ‌سازه نما اجرا می‌شود. در روش یونیتایز قسمت‌های افقی و عمودی حین اجرای نما وجود ندارد. در یونیتایز همه لامل‌ها از قبل در کارخانه برش داده می‌شوند.

  • آب‌بندی و عایق‌کاری نمای استیک در محل اجرای پروژه نما صورت می‌گیرد. این در حالی است که در نمای یونیتایز این مراحل از قبل در کارخانه انجام می‌گیرد.

  • درنمای استیک در صورت خرابی هر کدام از قطعات باید بخش بزرگی از سازه نما به طور کامل باز شود.

  • اجرای نمای استیک بسیار زمان بر است. درمقابل روش یونیتایز می‌تواند به‌صرفه باشد.

  • اجرای کرتین وال به شیوه استیک بسیار مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌تر از شیوه یونیتایز است.

درنهایت باتوجه‌به مزایا و معایب هر کدام از روش‌های ذکر شده و موقعیت و ویژگی ساختمان مناسب‌ترین شیوه اجرایی نما را انتخاب نمود.

مقایسه-نمای-کرتین-وال-استیک-با-نمای-کرتین-وال-یونیتایز

در نهایت

انتخاب شیوه اجرای نما در پروژه‌ها و سازمان‌های بزرگ بسیار حائز اهمیت است. انتخاب این مورد می‌تواند در تمامی جزئیات تا اجرای نهایی نما، کیفیت و هزینه‌های نهایی بسیار تأثیرگذار باشد. نمای کرتین وال به‌عنوان یک نمای شیشه‌ای مدرن دارای تنوع بسیاری از لحاظ اجرایی و ساختاری است.

اگر به دنبال یک نمای متفاوت با جذابیت بصری بالایی هستید؛ باید با انواع شیوه‌های اجرای کرتین وال آشنا شوید. بااین حال می‌توانید متناسب با شرایط و بودجه‌بندی خود روش مناسب را انتخاب کنید. در واقع مناسب‌ترین شیوه و نوع اجرای نمای کرتین وال به معنای انتخاب مناسب آن بنابر نوع ساختمان شماست.

نمای کرتین وال استیک و کرتین وال یونیتایز دو روش متفاوت بنابر بودجه و نوع کاربری ساختمان شماست. در این مطلب نیز تلاش نمودیم تا شما را با ویژگی‌های کامل این دو روش اجرایی آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید مناسب‌ترین شیوه اجرایی نمای کرتین وال را انتخاب کنید.

5/5 - (5 امتیاز)

4 دیدگاه

    1. سلام جناب وفایی عزیز
      ممنون بابت نظر و پاسخ شما
      نظرات و انتقادات شما موجب دلگرمی و پیشرفت کار ماست
      تشکر و سپاس

    1. سلام جناب آرمان عزیز
      ممنون بابت نظر و پاسخ شما
      نظرات و انتقادات شما موجب دلگرمی و پیشرفت کار ماست
      تشکر و سپاس

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

Call Now Button