کرتین وال فریم لس چیست؟ | اجرای نمای کرتین وال فریم لس | معایب و مزایا | قیمت
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

کرتین وال فریم لس چیست؟ | اجرای نمای کرتین وال فریم لس | معایب و مزایا | قیمت

کرتین وال فریم لس چیست؟ | اجرای نمای کرتین وال فریم لس | معایب و مزایا | قیمت

طراحی مدرن گزینه‌های نصب و زیبایی‌شناختی بسیاری را به‌عنوان نما برای پروژه‌های ساختمانی ارائه می‌دهد. نمای کرتین وال فریم لس یکی از گزینه‌های اجرایی است که توانست تخیل و رؤیاها را به حقیقت مبدل کند.

 در اوایل قرن بیستم به لطف تکنولوژی و خلق مصالح نوآورانه ساختار فنی و مقاومتی شیشه‌ها به تحول عظیمی دست‌یافت. این تحول تا جایی بود که توانست عرصه کاربردی شیشه را گسترش دهد. در دهه‌های گذشته استفاده از شیشه صرفاً محدود به نصب درون چهارچوب درب و پنجره‌ها بود. اما در عصر امروز با استفاده از شیشه می‌توان دیوارهای شیشه‌ای نیز ساخت. نمای کرتین وال فریم لس یکی از انواع نماهای شیشه‌ای کرتین وال است که درنتیجه تنوع شیوه اجرایی کرتین وال متولد شده است.

 کرتین وال ازجمله  نماهای مدرن و محبوبیست که با ظاهر و ساختار کاملاً شیشه‌ای با هر نوع سبک معماری هماهنگ می‌شود. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم شما را با تمامی ویژگی‌های ساختاری نمای کرتین وال فریم لس آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نمای کرتین وال فریم لس چیست؟

نمای کرتین وال یک نمای شیشه‌ای خود ایستاست که به کمک سازه فلزی قابل‌اجرا خواهد بود. صفحات شیشه‌ای در این نما در ابعاد و اشکال مختلفی طراحی و اجرا می‌شوند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که کرتین وال پنجرهٔ ساختمانی است که در ابعاد بزرگ‌تر با مزایای بیشتری نصب می‌گردد. نماهای کرتین وال به شیوه‌های متفاوتی اجرا می‌شوند.

 تفاوت در اجرا شامل استفاده از اتصالات و یراق‌آلات گوناگون است. این تفاوت‌ها در نهایت در اجرا و نحوه نصب صفحات شیشه‌ای نقش دارند. بنابراین تنوع در ساختارهای کرتین وال را می‌توان به‌عنوان تنوع در شکل ظاهری این نما نیز دسته‌بندی نمود.

 ازجمله یکی از محبوب‌ترین نماهای کرتین وال و حتی نماهای مدرن شیشه‌ای نمای کرتین وال فریم لس است. نمای فریم لس به معنای بدون قاب یا چهارچوب، یک نمای پیوسته تشکیل می‌دهد. ترکیب و کنار هم قرارگرفتن اتصالات و صفحات شیشه‌ای کرتین وال سبب گردیده تا از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشند. نمای فریم لس انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را به معماران و طراحان خواهد بخشید.

 در اجرای این نوع نما می‌توان از شیشه‌های تک و دوجداره استفاده نمود. بسته به نوع انتظارات شما از نما می‌توان نمای کرتین وال فریم لس را کاملاً به طور سفارشی طراحی و اجرا کرد.

 در اجرای این نما شما در بیرونی‌ترین قسمت آن فقط یک نمای شیشه‌ای پیوسته و یکدست را مشاهده خواهید کرد. به عبارتی تخصصی‌تر شما لامل یا پروفیل‌های آلومینیومی را در قسمت بیرونی نما و مابین صفحات شیشه‌ای مشاهده نخواهید کرد. در ادامه با ساختار و نحوه اجرای این نما بیشتر آشنا خواهید شد.

  • توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با نمای کرتین وال مقاله جامع نمای شیشه‌ای کرتین وال را مطالعه فرمایید.

نمای کرتین وال فریم لس چیست؟

ویژگی‌های نمای کرتین وال فریم لس

نمای کرتین وال فریم لس (Frameless curtain wall) یکی از نوآورانه‌ترین شیوه‌های اجرای انواع نماهای شیشه‌ای است. همان‌طور که می‌دانید نمای کرتین وال به‌وسیله یک سازه فلزی به‌عنوان نگهدارنده نما اجرا می‌شود. چهارچوب این نما به‌وسیله پروفیل‌های فلزی ساخته می‌شود.

آلومینیوم از رایج‌ترین متریال قابل‌استفاده در اجرای سازه کرتین وال است. این فلز با وجود وزن سبک از مقاومت ایستایی بالایی برخوردار است. به همین دلیل با طول عمر بالا و وزن سبک به گزینه‌ای مناسب برای اجرای نما تبدیل شده است.

ویژگی‌های نمای فریم لس به دلیل ساختار متفاوت آن به دودسته ویژگی‌های ظاهری و ساختاری تقسیم‌بندی می‌شود. ویژگی‌های ظاهری شامل متریال‌های قابل‌استفاده در نمای بیرونی و مشخصات ظاهری آن است. ویژگی‌های ساختاری نیز شامل مشخصات فنی، قطعات و تمامی جزئیات تشکیل‌دهنده نما است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

ویژگی‌های ظاهری نمای کرتین وال فریم‌لس

چهارچوب اصلی این نما با استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی ساخته می‌شود. پروفیل‌های آلومینیومی دارای رنگ‌های مختلفی هستند و شما بنابر طراحی ساختمان و سلیقه خود می‌توانید آن را انتخاب نمایید.

 یکی دیگر از اجزای تشکیل‌دهنده ساختار ظاهری این نما شیشه است. در اجرای نمای کرتین وال فریم لس از انواع شیشه‌های سکوریت، لمینت، رنگی، رفلکسی و مات استفاده می‌گردد.

 در ظاهر بیرونی نما نیز همان‌طور که اشاره شد شما فقط سرتاسر صفحات شیشه‌ای را مشاهده خواهید کرد. بسته به نوع و وسعت نما ابعاد و ضخامت صفحات مشخص خواهند شد. صفحات شیشه‌ای در قسمت بیرونی چهارچوب نما نصب می‌شوند.

 یکی دیگر از گزینه‌های اجرایی در ظاهر این نما پنجره‌ها یا همان صفحات شیشه‌ای هستند که از قابلیت بازو بسته‌شدن برخوردارند. این قسمت‌های بازشونده در ظاهر بیرونی نما هیچ اختلالی ایجاد نخواهد کرد. چراکه همانند صفحات دیگر درون لامل‌های فلزی قرار خواهند گرفت.

 تمامی اتصالات و یراق‌آلات مورداستفاده در اجرای این نما از جنس فلز مقاوم و ضدزنگ هستند. به همین دلیل طول عمر نما و سازه را به طور چشمگیری افزایش خواهند داد.

 و در نهایت از مشخصه‌های ظاهری نمای فریم لس کرتین وال می‌توان به انعطاف‌پذیری آن در اجرا اشاره نمود. نمای کرتین وال فریم لس را می‌توان در هر ابعاد و اشکالی طراحی و اجرا نمود. از طرفی دیگر این نما با متریال‌های دیگر قابل طراحی و اجرا هستند. شما می‌توانید نمای کرتین وال فریم لس را با مصالح دیگر همچون فلز، چوب یا بتن ترکیب نمایید.

ویژگی‌های ظاهری نمای کرتین وال فریم‌لس

ویژگی‌های ساختاری نمای کرتن وال فریم لس

در ساختار این نما اغلب از شیشه و فلز استفاده می‌گردد. از مهم‌ترین مشخصه ساختاری این نما که می‌توان به‌عنوان مزایای آن نیز یادکرد؛ خود ایستایی آن است. این نما با ساختار مجزا هیچ‌گونه بار مرده‌ای را بر سازه اصلی ساختمان وارد نخواهد کرد.

از دیگر مشخصه‌های ساختاری این نما می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر ضربات و فشار اشاره نمود. نمای فریم لس کرتین وال در مقابل فشارهای ناشی از باد، طوفان و زلزله بسیار مستحکم‌اند. همچنین این نما به دلیل ساختار ایمن و استاندارد در هر نوع شرایط آب‌وهوایی قابل اجراست.

استفاده از مواد عایق و چسبنده در اطراف صفحات شیشه‌ای مقاومت صفحات را افزایش و از لرزش آنها می‌کاهد.

نمای کرتین وال فریم لس یک نمای عایق بسیار بی‌نظیر برای هر نوع ساختمانی است. این نما به دلیل برخورداری از عایق‌بندی مناسب، در برابر کنترل دما، رطوبت و مصرف بهینه انرژی مؤثرند.

نحوه اجرای نمای کرتین وال فریم لس

نمای فریم لس کرتین وال به دلیل طراحی مدرن، در کنار زیبایی که به ساختمان می‌بخشد جزو نماهای محبوب محسوب می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد نمای کرتین وال به روش‌های گوناگونی اجرا می‌شود. نمای فریم لس یکی از روش‌های رایج در طراحی و اجرای این نما است. این نما با استفاده از سازه پشتیبان و البته چهارچوب مابین صفحات اجرا خواهد شد. مهم‌ترین مراحل اجرای نمای فریم لس به شرح زیر هستند:

  1. در مرحله اول بنابر نوع طراحی و ویژگی‌های ظاهری نما و ساختمان متریال موردنیاز تعیین خواهد شد. برای مثال نوع شیشه‌ها و میزان کیفیت مصالح مورداستفاده باید در مرحله اول مشخص شود.

  2. مرحله دوم طراحی سازه توسط طراحان و معماران نما بنابر سلیقه صاحب ساختمان و سپس کاربری آن آماده می‌شود. طراحی نما باید به‌گونه‌ای باشد که سازه اصلی بتواند وزن صفحات را تحمل کند. همچنین نوع، تعداد و محل به‌کارگیری تمامی اتصالات و اجزای مورداستفاده مشخص می‌شود.

  3. ساخت سازه اصلی از مهم‌ترین مراحل اجرای نمای کرتین وال فریم لس است. این مرحله بر اساس طراحی مراحل قبل اجرا خواهد شد.

  4. صفحات شیشه‌ای که از قبل برش داده شده‌اند در جایگاه خود نصب خواهند شد.

  5. با استفاده از عایق‌بندی مناسب تمامی درزها و مابین اتصالات پوشانده می‌شود.

  6. در نهایت بررسی دقیق اجرا، کنترل کیفی آن جهت اطمینان از ایمن بودن سازه نما صورت می‌گیرد.

 اجرای نمای کرتین وال فریم لس نیازمند دقت و دانش فنی بسیار بالایی است. این نما باید توسط افراد متخصص و لزوماً باتجربه صورت بگیرد. در این صورت می‌توانید از ایمنی و کیفیت اجرای کار اطمینان حاصل کنید.

نحوه اجرای نمای کرتین وال فریم لس

مزایای نمای فریم لس کرتین وال

شیوه اجرایی متفاوت این نوع نما سبب گردیده تا از نماهای دیگر متمایز و از مزایای بسیاری برخوردار شود. ازجمله مزایای اجرای این نوع نما عبارت‌اند از:

  • ظاهر زیبا و طراحی منحصربه‌فرد با جلوه‌ای مدرن اولین مزایای این نمای شیشه‌ای محسوب می‌شود. این نما با ساختار شکیل و شیشه‌ای جذابیت بالایی به نمای هر نوع ساختمانی خواهد بخشید.

  • استفاده از شیشه در نمای بیرونی ساختمان سبب می‌گردد تا حداکثر نور طبیعی وارد ساختمان شود. این موضوع به کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در آن بسیار کمک خواهد کرد.

  • استفاده از فریم‌های شیشه‌ای دارای خاصیت دید بدون مانع برای ساکنین داخل ساختمان است. نمای شیشه‌ای امکان دید بازتر و بدون مانع را برای ساکنین فراهم می‌کند. بخصوص برای ساختمان‌هایی که دارای مناظر طبیعی در اطراف خود هستند گزینه بسیار جذابی خواهد بود.

  • در صورت نصب دقیق و اصولی سازه و اتصالات می‌توان گفت که مقاومت و استحکام یکی از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود. نمای کرتین وال فریم لس با اتصالات فلزی و طراحی مهندسی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

  • انعطاف‌پذیری در طراحی نیز از مهم‌ترین مشخصه‌ها و مزایای نمای فریم لس است. این نما به هر شیوه و شکلی به طور خلاقانه‌ای قابل اجراست.

معایب نمای کرتن وال فریم لس

 هرچند که نمای فریم لس کرتین وال دارای مزایای بسیاری باشد؛ اما برخی نکات نیز به‌عنوان معایب آن وجود دارند. بهتر است قبل از انتخاب این نوع نما با معایب ساختاری آن نیز آشنا شوید.

 مهم‌ترین معایب این نوع نما عبارت است از:

  • هزینه بالای این نما به نسبت نماهای سنتی می‌تواند برای برخی از افراد دشوار باشد.

  • شیشه‌های بدون فریم این نما به نگهداری بسیار دقیق و مستمری نیاز دارند. شما باید به‌صورت مکرر نسبت به تمیزکردن آنها اقدام نمایید.

  • مشکلات موجود در حین نصب اعم از کنترل و نصب‌کردن صفحات شیشه‌ای بزرگ یا عدم اجرای اصولی از دیگر معایب این نماست.

معایب نمای کرتن وال فریم لس

اجرای نمای کرتین وال فریم لس با قطب‌نما

همان‌طور که می‌دانید نمای فریم لس کرتین وال باوجود جذابیت‌های بصری به تیمی مجرب برای اجرا نیازمند است. انتخاب افرادی باتجربه در این زمینه می‌تواند علاوه بر معضل بودجه تمامی معایب را برطرف نماید.

مهارت و تخصص تیم اجرایی یکی از موارد کلیدی برای اجرای موفق نمای فریم لس است. مهارت و توانایی این افراد تأثیر بسیاری در ایمنی، کیفیت و عملکرد نهایی نما خواهند داشت.

 مجموعه قطب‌نما از باتجربه‌ترین تیم‌های طراحی و اجرای نمای کرتین وال فریم لس در کشور هستند. از مهم‌ترین مشخصه و مزایای این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آگاهی فنی بالا

  • آشنایی دقیق با تمامی ابزارها و اتصالات

  • برخورداری از مهارت نصب بالا

  • آشنایی با تکنیک‌های اجرایی دقیق و اصولی

  • دانش ساختاری و مهندسی بالا

  • تجربه علمی و مهم‌تر از آن تجربه عملی بسیار

  • توانایی مدیریت زمان و مدیریت اجرایی

 مجموعه قطب‌نما با برخورداری از افرادی آموزش‌دیده و مجهزترین تجهیزات خدمات خود را ارائه می‌دهند. تجربه و مهارت این افراد در دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب و باکیفیت به شما کمک خواهد کرد.

اجرای نمای کرتین وال فریم لس با قطب‌نما

در نهایت

نمای کرتین وال فریم لس یک روش نوین در طراحی و اجرای نمای شیشه‌ای کرتین وال است. نمای فریم لس دارای ساختاری با شیشه‌های بدون فریم یا بدون چهارچوب هستند. همین امر سبب گردیده تا زیبایی و مدرنیته در قالب یک نما برای ساختمان‌ها ظاهر شود.

 ازآنجاکه این نما دارای مزایای بسیاری است؛ اما درعین‌حال نیازمند مراقبت و نگهداری اصولی است. همچنین نحوه اجرای آن در تمامی مشخصات و ویژگی‌های ظاهری و ساختاری نما مؤثر خواهد بود. درنهایت این نما با طراحی زیبا و نورپذیری بیشتر به گزینه‌ای محبوب مبدل شده است.

انتخاب قطب‌نما نیز در کنار تمامی این موارد در کیفیت اجرا، طول عمر نما و هزینه‌های اجرایی بی‌تأثیر نخواهد بود. در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با هرآنچه که در مورد نمای کرتین وال فریم لس لازم است آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه آن به پاسخ سؤال‌هایتان دست‌یافته باشید.

5/5 - (10 امتیاز)

0 پاسخ

    1. سلام وحید عزیز
      ممنون بابت نظر و پاسخ شما
      نظرات و انتقادات شما موجب دلگرمی و پیشرفت کار ماست
      تشکر و سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button