ویژگی‌های-نمای-کرتین-وال-فیس-کپ

کرتین وال فیس کپ چیست؟ | بررسی و مقایسه نمای کرتین وال فیس کپ | مشخصات فنی و قیمت 1403

یکی از پرکاربردترین نماهای مدرن که توجه بسیاری از معماران را به خود جلب کرده؛ نمای کرتین وال فیس کپ است. نمای کرتین وال فیس کپ یکی از انواع نماهای کرتین وال است. این نمای شیشه‌ای یکی از پرکاربردترین و درعین‌حال زیباترین روش‌های طراحی  محسوب می‌شود.

نمای فیس کپ را می‌توان به‌عنوان نمای اصلی یا بخشی از نما با ترکیب مصالح دیگر استفاده نمود. نمای فیس کپ دارای جلوه‌ای بسیار زیبا، کارآمد و ابتکاری است که با تلفیق پروفیل‌های فلزی و صفحات شیشه‌ای ساخته می‌شود.

اگر بهدنبال نمایی با ظاهر فوق‌العاده و جلوه‌ای منحصربه‌فرد هستید، به‌طورقطع فیس کپ این زیبایی را به ساختمان شما هدیه خواهدداد.

حال سؤال اینجاست که نمای فیس کپ دارای چه ساختاری است؟ چه تفاوتی میان نمای کرتین وال فیس کپ و دیگر نماهای کرتین وال وجود دارد؟ این نما از چه مزایا و معایبی به‌عنوان یک نما برخوردار است؟ اینها همه سؤالاتی هستند که در ادامه به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

نمای کرتین وال فیس کپ چیست؟

نمای کرتین وال یک سیستم اجرایی از نماهای ساختمانی است که به‌عنوان یک طراحی مدرن به کار می‌رود. نمای کرتین وال در بخش خارجی ساختمان و بدون فشار آوردن به سازه ساختمان اجرا می‌گردد. این نما شامل یک سازه فلزی است که صفحات شیشه‌ای درون آنها قرار می‌گیرد.

حال پاسخ این سؤال که نمای فیس کپ چیست در این قسمت از نصب نمای کرتین وال وجود دارد. شیوه‌های مختلفی برای اجرای نمای کرتین وال وجود دارد. در هر کدام به روش خاصی صفحات شیشه‌ای را به‌عنوان نما درون سازه فلزی نصب می‌کنند. همین امر سبب گردیده تا انواعی از نماهای کرتین وال به وجود بیایند.

نمای کرتین وال فیس کپ نیز یکی از همین انواع نمای کرتین وال محسوب می‌شود.

فیس کپ نوع خاصی از کرتین وال است که صفحات شیشه‌ای مابین چهارچوب‌های فلزی قرار می‌گیرد. فیس کپ به معنای درپوش‌دار به‌گونه‌ای طراحی شده است که قاب‌های فلزی به‌عنوان درپوش یا محافظ اطراف صفحات شیشه‌ای را می‌گیرند. نمای فیس کپ یا Curtain Wall Facade به‌صورت خارجی اجرا می‌شود. شیشه‌های این نما در بیرونی‌ترین قسمت سازه فلزی قرار خواهد گرفت.

نمای فیس کپ با برخورداری از درپوش و قاب علاوه بر نقش زیبایی دارای نقش محافظتی نیز خواهد بود. اتصالات دقیق و زیبای فلزی نمای کرتین وال فیس کپ میان صفحات شیشه‌ای الگوهای متفاوتی را به‌عنوان نما ارائه می‌دهند. این نوع نمای کرتین وال انعطاف‌پذیری بسیاری را به طراحان و چشم‌انداز بی‌نظیری را به ساختمان می‌بخشد.

نمای-کرتین-وال-فیس-کپ-چیست؟

ویژگی‌های نمای کرتن وال فیس کپ

نمای کرتین وال فیس کپ در کنار تمامی ویژگی‌های مثبت و مزایای بسیار، همواره از ساختمان نیز محافظت خواهد کرد. فیس کپ صرفاً به‌عنوان یک نما اجرا نمی‌گردد؛ بلکه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد به‌عنوان نما کاربردهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت. از این رو می‌خواهیم شما را با تمامی ویژگی‌های نمای فیس کپ آشنا کنیم.

ویژگی‌های این نما شامل دو بخش ویژگی‌های ظاهری و فنی است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های ظاهری نمای کرتین وال فیس کپ

ویژگی‌های ظاهری این نما شامل شکل بیرونی نما، جنس مواد استفاده شده، نوع طراحی و نحوه قرارگیری فیس کپ‌ها است. این موارد با قرارگرفتن در کنار هم ساختار ظاهری و بیرونی نمای کرتین وال را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین بخش‌ها و ویژگی‌های ظاهری فیس کپ به شرح زیر هستند:

  • مواد ساختاری نما: به طور معمول فیس کپ از شیشه و فلز ساخته می‌شود. سازه اصلی این نما معمولاً از جنس فلزاتی همچون آلومینیوم، استیل یا آهن ساخته می‌شوند. این متریال‌ها دارای مقاومت ساختاری بالایی هستند. پروفیل‌های فلزی با پوشش‌ها و نقش‌های مختلفی همچون صاف یا طرح‌دار به‌صورت ساده یا رنگی اجرا می‌شوند.

  • طراحی نما: طراحی و شکل بیرونی نما از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری نمای فیس کپ محسوب می‌شود. این نما می‌تواند با طرح‌ها و الگوهای متفاوتی اجرا شود. نمای شیشه‌ای کرتین وال فیس کپ در سبک‌های متفاوتی ازجمله کلاسیک و مدرن قابل اجراست.

  • انعطاف‌پذیری بالا: این نمای خیره‌کننده و زیبا دارای انعطاف‌پذیری بالایی است. نمای فیس کپ را می‌توان در اشکال، ابعاد و طرح‌های متفاوتی اجرا کرد.

  • در نمای بیرونی فیس کپ شما صفحات شیشه‌ای را مشاهده خواهید کرد که درون چهارچوب‌های فلزی قرار گرفته‌اند. وجود پروفیل‌های فلزی به‌عنوان قاب به‌دور شیشه‌ها زیبایی خاصی را به آنها می‌بخشد. پروفیل‌های فلزی به‌صورت عمودی یا افقی مابین صفحات قرار خواهند گرفت.

 به‌طورکلی نمای کرتن وال فیس کپ بسته به نوع متریال و طراحی می‌تواند جلوه متفاوتی را به ساختمان ببخشد.

ویژگی‌های-ظاهری-نمای-کرتین-وال-فیس-کپ

ویژگی‌های فنی نمای کرتین وال فیس کپ

ویژگی‌های فنی و ساختاری این نما نیز شامل تمامی بخش‌ها و متریال‌ها تشکیل‌دهنده نما خواهد بود. ویژگی‌های فنی نمای کرتین وال فیس کپ شامل عواملی است که در سیستم اجرایی و طراحی نما تأثیر خواهد داشت. ازجمله مهم‌ترین بخش‌های ساختاری نمای فیس کپ عبارت‌اند از:

  • مواد استفاده شده در ساختار این نما اعم از شیشه یا فلز باید از مقاومت کافی برخوردار باشند. تمامی موارد انتخابی و اجرایی باید در برابر عوامل بیرونی و محیطی همچون گرما، سرما یا باد بسیار مستحکم باشند.

  • اتصالات و یراق‌آلات مورداستفاده از مهم‌ترین بخش فنی و یا ساختاری نمای کرتین وال فیس کپ محسوب می‌شوند. تمامی اتصالات قابل‌استفاده برای ساخت چهارچوب و اتصال شیشه به فریم‌ها، فلزی هستند. این اتصالات باید به‌اندازه کافی محکم و پایدار باشند تا قسمت‌های فیس کپ به‌خوبی نصب شوند.

  • قسمت عایق‌های حرارتی و صوتی نیز بخش ویژه‌ای از قسمت ساختاری این نما را تشکیل می‌دهند. در ساختار این نما از عایق‌های مناسبی در مقابل صوت و دما استفاده می‌شود.

  • قسمت‌های اجرایی باید به‌گونه‌ای اجرا شوند تا از قابلیت تعمیر و دسترسی آسان برخوردار باشد. فیس کپ باید به‌گونه‌ای طراحی شود که درصورت نیاز به تعمیرات یا تغییرات به تمامی قسمت‌های آن دسترسی داشته باشید.

تمامی این ویژگی‌ها و مشخصات فنی نمای فیس کپ درنهایت عملکرد و کیفیت ساختاری نما را تعیین خواهند کرد. به عبارتی دیگر انتخاب صحیح این عوامل و اجرای اصولی آنها بسیار حائز اهمیت است.

نصب و اجرای نمای کرتین وال فیس کپ

اجرای نمای فیس کپ به دلیل سازه فلزی و قرارگرفتن شیشه‌های کل نما درون آنها بسیار پیچیده است. مراحل طراحی تا اجرای این نما فرایندی حساس و نیازمند تجربه کافی در این زمینه است. اجرای نمای کرتین وال فیس کپ نیازمند مهارت و مهم‌تر از همه اندازه‌گیری‌های بسیار دقیقی خواهد بود. انتخاب و به‌کارگیری متریال باکیفیت نیز در نهایت در اجرا و طول عمر نما بسیار مؤثر هستند.

به همین دلیل انتخاب مجری باتجربه جهت طراحی و اجرای اصولی نمای فیس کپ بسیار مهم است.

مهم‌ترین مراحل اجرای این نما به شرح زیر است.

  1. در مرحله اول باید زیرسازی نما براساس محل و نوع کاربری ساختمان اجرا گردد. قسمت‌های اجرایی نمای فیس کپ در فواصل مشخصی از هم درون بتن قرار خواهد گرفت. همچنین قسمت‌های لازم جوش داده خواهند شد.

  2. در مرحله بعدی قوطی‌های فلزی سازه نما به پایه‌هایی که به‌عنوان زیرساز آماده شده جوش داده خواهد شد.

  3. پس از نصب پایه‌ها نیز لامل‌های آلومینیومی به‌صورت افقی یا عمودی با استفاده از پیچ‌ومهره روی قوطی‌ها نصب می‌شوند. در این مراحل ابتدا لامل‌های عمودی که مولیون دارند نصب خواهند شد. سپس لامل‌های افقی یا ترنزم‌ها اجرا می‌شوند.

  4. با اتصال لامل‌ها به‌صورت افقی و عمودی قاب‌هایی در ابعاد گوناگون بنابر اجرا و اندازهٔ صفحات به وجود می‌آیند. این قاب‌ها قسمت‌های اصلی در نگهداری شیشه‌ها هستند.

  5. قاب‌های فلزی آماده شده به طور مستقیم با صفحات شیشه‌ای در تماس‌اند. به همین دلیل یک‌لایه لاستیک‌ مقاوم مابین صفحات شیشه‌ای و لامل‌های فلزی قرار خواهد گرفت. با این کار از شکسته‌شدن و لرزش شیشه‌ها جلوگیری خواهند کرد.

  6. در این مرحله با استفاده از اتصالات خاص و پروفیل‌های نازک شیشه‌ها را به طور کامل فیکس خواهند کرد.

  7. در مرحله آخر نیز نوعی درپوش فلزی روی اتصالات و پروفیل‌هایی که در قسمت بیرونی شیشه‌ها را فیکس نموده‌اند قرار می‌گیرد. این قسمت دارای تنوع رنگی بسیاری است و شما می‌توانید به سلیقه خود آن را انتخاب نمایید.

  8. پس از نصب نهایی و اجرای تمامی مراحل آزمایش‌های لازم برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم اجرایی صورت می‌گیرد. این آزمایش‌ها علاوه بر سنجش میزان کیفیت اجرایی هرگونه نقض یا خرابی را نیز بررسی خواهد کرد.

توجه به جزئیات استفاده از متریال و مصالح و مهم‌تر از همه اجرای باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت استانداردها در اجرای نمای کرتین وال فیس کپ یک امر مهم در هزینه‌ها و کیفیت نهایی نما است. بهتر است نصب و اجرای این نما توسط افرادی متخصص و باتجربه در این زمینه صورت بگیرد.

نصب-و-اجرای-نمای-کرتین-وال-فیس-کپ

مقایسه نمای کرتین وال فریم لس و فیس کپ

همان‌طور که اشاره شد نمای کرتین وال به شیوه‌های مختلفی قابل اجراست. روش فریم لس و فیس کپ ازجمله رایج‌ترین شیوه‌های اجرایی این نمای مدرن هستند. در این قسمت می‌خواهیم با مقایسه و مزایای این دو روش اجرای نمای کرتین وال آشنا شویم.

 نکات مهم در مقایسه نمای فریم لس و فیس کپ عبارت‌اند از:

  • در نمای فریم لس:

سیستم اجرای نما بدون قاب یا درپوش است. شیشه‌ها در این نما بدون فریم مابین آنها نصب خواهد شد.

عدم استفاده از فریم و قاب اطراف صفحات شیشه‌ای زاویه دید بیشتری را به ساکنین ساختمان خواهد بخشید.

نصب صفحات شیشه‌ای بدون استفاده از فریم و چهارچوب از ایمنی کمتری برخوردار است. همچنین این شیوه اجرایی نیازمند دقت و حساسیت بیشتری خواهد بود.

  • در نمای فیس کپ:

استفاده از چهارچوب و قاب از شیشه‌ها در برابر ضربات و تکان‌های وارده محافظت خواهد کرد.

نحوه اجرای این نوع نما از ایمنی بیشتری برخوردار است.

قاب و درپوش‌های آلومینیومی از نفوذ هرگونه آب و ذرات به داخل ساختمان جلوگیری خواهند کرد. همچنین از هزینه‌های اجرای چسب‌های عایق نیز می‌کاهند.

نمای فیس کپ به نسبت فریم لس دارای عملکرد عایقی بهتری است.

در نمای فیس کپ امکان طراحی و ساخت پنجره‌های بازشونده به سمت داخل و بیرون نما وجود دارد.

مهم‌تر از همه اگر زمان اجرا تا پایان کار برای شما اهمیت دارد؛ فیس کپ را انتخاب کنید. سرعت اجرای این نوع نمای کرتین وال تقریباً دوبرابر نمای فریم لس است.

مقایسه-نمای-کرتین-وال-فریم-لس-و-فیس-کپ

کاربردهای نمای کرتین وال فیس کپ

نمای فیس کپ کرتین وال به‌عنوان نمایی قابل‌اجرا برای انواع ساختمان‌ها معرفی شده است. مزایا و انعطاف‌پذیری بالای این نما در اجرا سبب گردیده تا محدودیتی در نوع کاربری و اقلیم اجرای نما نداشته باشند. از کمترین کاربرهای نمای فیس کپ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابل‌اجرا برای ساختمان‌های تجاری و اداری به دلیل انعطاف‌پذیری و قابلیت اجرایی متنوع

  • قابل‌اجرا برای مراکز خرید و بازارها و جاهایی که از لحاظ بازاریابی به نمایی با جلوه‌ای خاص نیازمندند.

  • قابل‌اجرا برای نمای غذاخوری‌ها و هتل‌ها به دلیل ظاهر زیبا و مدرن

  • قابل‌اجرا برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل عایق بودن صوتی و حرارتی مناسب

  • قابل‌اجرا برای ساختمان‌های مسکونی لوکس و ساختمان‌های بزرگ

در کل فیس کپ به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد در طراحی و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی در هرنوع ساختمانی قابل اجراست. اجرای این نمای شیشه‌ای می‌تواند راندمان مصرف انرژی و عملکردی ساختمان را بهبود بخشد.

اجرای متفاوت نمای کرتین وال با قطب‌نما

تجربه و مهارت در اجرای نمای کرتین وال فیس کپ از ارکان مهم و اساسی در رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب و باکیفیت است. انتخاب افراد و تیم اجراکننده به طور چشمگیری در کیفیت نهایی پروژه مؤثر خواهند بود. به همین دلیل باید به دنبال بهترین افراد در این زمینه باشید.

در این قسمت ما به شما کمک خواهیم کرد تا با بهترین مجموعهٔ نمای کرتین وال فیس کپ آشنا شوید. قطب‌نما از مجموعه‌های فنی مهندسی باتجربه در زمینه اجرای انواع نماهای مدرن در کشور هستند.

 از مهم‌ترین عوامل موفقیت و دلایل انتخاب این مجموعه عبارت‌اند از:

  • دقت و صحت در نصب

  • برخورداری از مجریان باتجربه با مدیریت اصولی

  • کیفیت بالای کار نهایی

  • استفاده از متریال باکیفیت

  • استفاده از تجهیزات بروز و مناسب

  • مدیریت زمان و ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن

  • افزایش طول عمر ساختمان با اجرای اصولی و باکیفیت نما

تجربه و مهارت قطب‌نما در اجرای نمای کرتین وال فیس کپ مهم‌ترین عامل در اجرای باکیفیت و خاص نمای ساختمان شماست. این مجموعه با طراحان بی‌نظیر خود هرآنچه را که در ذهن به دارید به واقعیت تبدیل خواهند کرد.

اجرای-متفاوت-نمای-کرتین-وال-با-قطب‌نما

در نهایت

نما نقش مهمی در ظاهر و حتی ارزش مادی هر نوع ساختمانی دارد. نمای کرتین وال فیس کپ ازجمله گزینه‌های محبوب و جذابی است که می‌توان برای هر نوع ساختمانی اجرا نمود. نمای فیس کپ سیستمی است که در آن صفحات شیشه‌ای مابین قاب‌های فلزی قرار گرفته‌اند.

از مهم‌ترین مزایای اجرای این نما می‌توان به ظاهر زیبا و مدرن، عملکرد عایقی، مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف اشاره نمود. این نمای شیشه‌ای دارای کاربردهای گسترده‌ای به‌عنوان یک نماست. ناگفته نماند نحوه و کیفیت اجرا در رسیدن به‌تمامی این نتایج بی‌تأثیر نخواهد بود. به همین دلیل شما را با مجموعه حرفه‌ای و باتجربه‌ای همچون قطب‌نما آشنا کردیم. 

باتوجه‌به ویژگی‌های این نما می‌تواند گزینه‌ای محبوب حتی برای سخت‌پسندان باشد. در این مطلب نیز ما تلاش نمودیم تا شما را با تمامی ویژگی‌ها و جوانب نمای مدرن کرتین وال فیس کپ آشنا کنیم.

5/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه

    1. سلام جناب دهقان عزیز
      ممنون بابت نظر و پاسخ شما
      نظرات و انتقادات شما موجب دلگرمی و پیشرفت کار ماست
      تشکر و سپاس

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است

Call Now Button