تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره | بررسی ویژگی ها و مشخصات فنی | مزایا و معایب
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره | بررسی ویژگی ها و مشخصات فنی | مزایا و معایب

تفاوت-پنجره-دوجداره-و-سه-جداره

 تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره در چیست؟ آیا ساختار و ماهیت این دو نوع پنجره با یکدیگر تفاوت دارد؟ در دهه‌های اخیر در معماری مدرن با پیشرفت فناوری و توسعه مواد و عناصر ساختمانی استفاده از پنجره‌های دوجداره و سه جداره روبه‌افزایش بوده است. پنجره‌های دوجداره و سه جداره باخاصیت دولایه و سه‌لایه‌ای بودن قابلیت بهبود عایق حرارتی با کاهش هزینه‌های انرژی را در ساختمان دارند.

ازاین‌رو استفاده و نصب این پنجره‌ها در ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری و اداری در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفته‌است. حال سؤال این است که مقایسه این دو نوع پنجره از لحاظ عملکرد، هزینه، نصب و نگهداری می‌تواند در تصمیم‌گیری در انتخاب بهترین گزینه تأثیرگذار باشد؟

نصب پنجره‌ها درون ساختمان‌ها از جمله فرایندهایی است که حداقل ۳۰ سال یا بیشتر بدون تغییر باقی می‌ماند. به عبارتی دیگر نصب پنجره‌ها از مواردی است که شما نمی‌توانید سالانه و یا زودبه‌زود نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. درنتیجه انتخاب صحیح پنجره برای ساختمان موردنظر بسیار حائز اهمیت است.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره بپردازیم.

فهرست مطالب

پنجره دوجداره چیست؟

پنجره دوجداره نوعی از پنجره‌های ساختمانی است که از دولایه شیشه‌ای درون یک فریم یا قاب فلزی تشکیل شده است. فضای مابین این دولایه شیشه‌ای توسط گازهای مختلفی مانند گاز آرگون یا هوا پر شده است. این فضای خلاء یا گاز موجود مابین شیشه به‌عنوان یک عایق حرارتی و صوتی عمل می‌کند.

از مزایای پنجره‌های دوجداره خاصیت عایقی آنهاست که جهت حفظ گرما و دما در یک محیط استفاده می‌شوند. پنجره‌های دوجداره عموماً از دولایه شیشه‌ای با ضخامت‌های متفاوت به طور موازی تشکیل شده‌اند که اطراف آنها توسط یک چهارچوب پوشیده شده ‌است.

فریم اطراف این پنجره‌ها از انواع عناصر مختلفی همچون چوب، pvc، آلومینیوم و… ساخته می‌شوند. مهم‌ترین مزایای پنجره‌های دوجداره کاهش نفوذ صدا به بیرون یا داخل از محیط است.

پنجره دوجداره چیست؟

پنجره سه جداره چیست؟

پنجره سه جداره نوعی دیگر از پنجره‌های ساختمانی است که همان‌طور که از نام آن پیداست از سه‌لایه شیشه تک جداره تشکیل شده است. پنجره‌های سه جداره متشکل از سه‌لایه شیشه به جای دولایه در پنجره‌های دوجداره هستند. همچنین دارای دو اسپیسر یا همان فضای خالی مابین لایه‌های شیشه‌ای هستند.

این فضاهای خالی توسط مواد جداکننده یا همان گازهای فشرده مانند آرگون پر خواهد شد. آرگون استفاده شده مابین فضاهای خالی دارای فشار هوا معادل با فشار هوای بیرون از پنجره است. ساختار این پنجره‌ها به دلیل داشتن لایه‌ شیشه‌ای و خلاء بیشتر نسبت به شیشه‌های دوجداره، خاصیت حرارتی و صوتی بیشتری دارند.

پنجره‌های سه جداره در مناطق سرد یا مناطقی با گرماهای شدید به کاهش هدررفت حرارت و انرژی کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین به دلیل ویژگی‌های فیزیکی مانند ضخامت بیشتر و خاصیت مقاومتی بالا در واقع امنیت و استحکام بیشتری را ارائه می‌دهند. این پنجره‌ها به دلیل خاصیت عایقی مناسب می‌توانند به طور مؤثرتری در کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش آسایش ساختمان‌ها نقش داشته باشند.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره

پنجره‌های دوجداره و سه جداره دو نوع اصلی از پنجره‌های ساختمانی در معماری امروزی هستند. اختلافات و تفاوت‌های مهمی در ساختار و عملکرد مابین آنها وجود دارد. پنجره دوجداره متشکل از دولایه شیشه‌ای و یک فضای خالی پر شده از گاز آرگون است. درحالی‌که پنجره‌های سه جداره دارای سه‌لایه شیشه‌ای و دو فضای خالی پر شده از گاز آرگون هستند.

مهم‌ترین دلیل تفاوت اصلی میان این دو پنجره تعداد لایه‌های شیشه‌ای و فضای خلاء میان آنهاست. تفاوت در ساختار این پنجره‌ها تأثیر زیادی در عملکرد آنها دارد. وجود این تفاوت‌ها سبب گردیده که انتخاب مناسب برای نوع پنجره در هر ساختمانی مقداری دشوار باشد.

هر کدام از این پنجره‌ها با وجود برخورداری از خاصیت عایقی در نهایت بر اساس ویژگی‌های خاص آنها نیز در کاهش مصرف انرژی تأثیرگذار خواهند بود. این تفاوت‌ها به معماران و صاحبان ساختمان‌ها کمک می‌کند تا مناسب‌ترین نوع پنجره را برای هر ساختمانی برگزینند.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ساختاری، مزایا و معایب آنها بر این اساس به شرح زیر است.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ ضخامت شیشه‌ها

ضخامت شیشه‌ها و تعداد شیشه‌های پنجره‌های چند جداره در تعیین کیفیت و عملکرد آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند. در پنجره‌های دوجداره معمولاً از شیشه‌هایی با ضخامت ۴ و ۶ میلی‌متر استفاده می‌شود. این دو شیشه نیز یک فضا برای پر کردن گاز مورد نظر ارائه می‌دهند.

اما در پنجره‌های سه جداره ضخامت شیشه‌ها به دو شیشه با ضخامت ۴ میلی‌متر و یک شیشه با ضخامت ۶ میلی‌متر تقسیم می‌شود. این امر باعث می‌شود که پنجره سه جداره شیشه‌ای با ضخامت اضافی به نسبت پنجره‌های دوجداره داشته باشد. تفاوت ضخامت شیشه‌های پنجره سه جداره عملکرد عایقی و ایزولاسیون حرارتی و صوتی بهتری را ارائه می‌دهند.

تعداد جداره‌ها و ضخامت بیشتر شیشه‌ها در پنجره‌های سه جداره منجر به عملکرد عایقی بهتری در برابر تغییرات دمایی و نفوذ صدا است.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ ضخامت شیشه‌ها

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ وزن و عملکرد

پنجره‌های سه جداره با ساختار سه‌لایه‌ای شیشه‌ای عملکرد صوتی بهتری را ارائه می‌دهند که از آنها می‌توان در محیط‌های پرسروصدای و شلوغ استفاده کرد. پنجره‌های سه جداره با وجود استفاده از لایه‌های بیشتر و فضای هوای بین آنها می‌تواند به‌عنوان یک عایق صوتی بسیار قوی عمل کنند. این امر به معنای کاهش تداخل سطح صداهای خارجی و ورود آن به محیط داخل و بالعکس است.

اگر در یک محیط پر سر و صدا و شلوغ زندگی می‌کنید و به دنبال آرامش و کاهش صداهای محیطی هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم از پنجره‌های سه جداره استفاده کنید. ساختار سه جداره برای ساختمان‌هایی که در مراکز شهر هستند و یا در محیط‌های پرتردد و خیابان‌ها بسیار مناسب‌اند.

در مقایسه و تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره عملکرد می‌توان گفت که پنجره‌های سه جداره عملکرد بهتری دارند. پنجره‌های دوجداره به دلیل لایه‌های شیشه‌ای کمتر عملکرد ضعیف‌تری در جلوگیری از ورود و خروج صداهای بیرونی و داخلی ارائه می‌دهند.

همان‌طور که شرح داده شد پنجره سه‌لایه از سه‌لایه شیشه‌ای تشکیل شده است. به ‌طبع متریال استفاده شده و لایه اضافی شیشه‌ای سبب افزایش وزن این دسته از پنجره‌ها خواهد شد. درنتیجه پنجره‌های دوجداره به دلیل لایه‌های کمتر از وزن کمتری به نسبت سه جداره برخوردارند.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ جلوگیری از هدررفت انرژی

یکی از بزرگ‌ترین مزایا و ویژگی‌های پنجره‌های دوجداره و سه ‌جداره جلوگیری از هدررفت انرژی در ساختمان است. پنجره‌های دوجداره و سه جداره عایق بسیار مناسبی در مقابل هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها محسوب می‌شوند. اما این میزان در این دو پنجره به دلیل تفاوت ساختاری آنها متفاوت است.

پنجره‌های دوجداره می‌توانند از نظر بهره‌وری از انرژی در مقایسه با پنجره‌های تک جداره عملکرد مناسبی را ارائه دهند. اما در مقایسه و تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ بهره‌وری انرژی، پنجره‌های سه جداره مناسب‌تر خواهند بود.

پنجره‌های سه جداره به‌عنوان یک عایق حرارتی فوق‌العاده قوی عمل کرده و از هدررفت هرگونه حرارت به‌طرف بیرون جلوگیری می‌کنند. پنجره‌های سه جداره به طور مؤثری در صرفه‌جویی انرژی گرمایی و سرمایی ساختمان  نقش دارند. با وجود این خاصیت و تفاوت در میزان آنها در این دو پنجره شما باید بر اساس مناطق جغرافی و محل نصب پنجره‌ها آنها را انتخاب کنید.

در مناطقی که دارای دماهای بسیار پایین و سرد هستند استفاده از پنجره سه جداره پیشنهاد می‌شود. برای مناطق جغرافیایی با آب‌وهوای معمولی پنجره‌های دوجداره گزینه خوبی هستند.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ جلوگیری از هدررفت انرژی

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ قیمت

باتوجه‌به مقایسه قیمت پنجره دوجداره و سه جداره، نکته اصلی در افزایش قیمت آنها استفاده از شیشه‌های بیشتر در پنجره‌های سه جداره است. به عبارتی می‌توان گفت که افزایش قیمت حدود ۶۰ درصد به‌ازای هر یک‌لایه شیشه در این پنجره‌ها رخ می‌دهد.

در نظر داشته باشید که افزایش قیمت ممکن است در مقابل از طریق کاهش قیمت‌های مربوط به مصرف انرژی جبران شود. پنجره‌های سه جداره در مقایسه با پنجره‌های دوجداره از قیمت بالاتری برخوردارند. اما این پنجره‌ها به دلیل خاصیت عایقی حرارتی بهتر، منجر به کاهش مصرف انرژی بیشتری می‌شوند.

توصیه می‌کنیم اگر اهمیت و اولویت شما صرفه‌جویی در هزینه و نیاز به کاهش قبوض پرداختی است؛ پنجره‌های سه جداره را انتخاب نمایید.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ کاربرد

به‌طورکلی می‌توان گفت که کاربرد و محل استفاده از پنجره‌های دوجداره و سه جداره تقریباً یکسان و مشابه است. اگر جزئی‌تر به این قضیه بنگریم شیشه‌های سه جداره به دلیل یک‌لایه بیشتر از فضای خلاء و شیشه، دارای عملکرد حرارتی و صوتی بهتر و قوی‌تری هستند.

نصب پنجره سه جداره در محیط‌هایی که با عوامل آلودگی صوتی و حرارتی بیشتری تحت شعاع هستند، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. برای مثال در مناطق صنعتی، شلوغ، حاوی آلودگی‌های صوتی و…، شیشه‌های سه جداره عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. چراکه این پنجره‌ها باخاصیت عایقی قوی‌تر موجب افزایش آرامش و کاهش نفوذ صداها به داخل ساختمان می‌شوند.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ کاربرد

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ اجرا و ساخت آنها

تفاوت پنجره دوجداره و سه ‌جداره در ساخت، نحوه اجرا و مونتاژ شیشه‌های آن‌هاست. این امر به دلیل متفاوت‌بودن ساختار شیشه‌ها و تعداد جداره‌های آن است.

ازاین‌رو ساخت و اجرای پنجره‌های سه جداره به شرح زیر است:

فریم اصلی پنجره‌های سه جداره شامل یک طراحی ویژه حاوی سه‌لایه متفاوت یا سه‌لایه ریل مانند است. این ساختار قادر است تا سه‌لایه شیشه را در خود جای دهد. برای ساخت این پنجره‌ها، سه‌لایه شیشه‌ای درون جایگاه خود درون فریم قرار می‌گیرند.

در نهایت با استفاده از یک دستگاه پمپی مخصوص با مکش فضای خلاء مابین شیشه‌ها ایجاد می‌شود. سپس با استفاده از گاز مناسب همچون گاز آرگون فضای خلاء مابین شیشه‌ها به طور کامل پر می‌شود. به دلیل بیشتر و متفاوت‌بودن مراحل ساخت و اجرای این پنجره‌ها، هزینه تولید و نصب آنها به نسبت پنجره‌های دوجداره بیشتر است.

اجرا و ساخت در پنجره‌های دوجداره نیز به شرح زیر است:

شیشه‌های استفاده شده در ساختار پنجره‌های دوجداره از نوع شیشه‌های وکیوم شده کارخانه‌ای هستند. این شیشه‌ها در کارخانه به صورت وکیومی و فضای خلاء پر شده از گاز مورد نظر عرضه می‌شوند. مونتاژ و نصب این پنجره‌ها به نسبت پنجره‌های سه جداره ساده‌تر است. در نهایت هزینه‌های ساخت و نصب آنها نیز بسیار کمتر خواهد بود.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ امنیت

به‌طور کلی پنجره‌های چند جداره ساختار امنیتی بیشتری را در ساختمان‌ها فراهم می‌کنند. شیشه‌های سه جداره به دلیل داشتن یک لایه بیشتر در مقایسه با دوجداره امنیت بیشتری نسبت به عوامل بیرونی ارائه می‌دهند. پنجره‌های سه جداره با ساختار یه لایه‌ای دارای مقاومت بیشتری در برابر ضربات و عوامل خارجی هستند.

به‌عبارت‌دیگر پنجره‌های سه جداره از یک‌لایه اضافی تشکیل شده‌اند که به‌عنوان یک مرحله یا یک پله اضافی در مسیر نفوذ عوامل بیرونی عمل می‌کنند. این پنجره‌ها در مقابل ضربات و حملات خارجی مقاومت بیشتری را ارائه می‌دهند. این امر به امنیت کلی ساختمان کمک خواهد کرد.

درنتیجه در صورت تلاش برای تخریب و نفوذ به ساختمان، لایه اضافی شیشه‌ای می‌تواند یک مانع اضافی و بیشتر در برابر عوامل بیرونی باشد. به‌طورکلی این دو نوع پنجره به نسبت پنجره‌های معمولی و تک‌جداره از لحاظ امنیتی بهتر است.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ پروفیل‌های مصرفی

پروفیل‌های پنجره، به‌عنوان فریم و قاب این دسته از پنجره‌ها از اجزای اصلی آنها محسوب می‌شوند. پروفیل‌های مصرفی برای ساخت پنجره‌های دوجداره و سه جداره ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند. از جمله این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • پروفیل‌ها بر اساس نیاز مشتریان و نوع پنجره‌ها برای ساخت پنجره‌های دوجداره و سه جداره طراحی می‌شوند. ساختار آنها به نسبت دوجداره و سه جداره بودن پنجره‌ها با یکدیگر متفاوت است.

  • پروفیل‌های مصرفی برای ساخت پنجره‌های سه جداره‌های که نیاز به پشتیبانی از سه‌لایه شیشه‌ای دارند، از مواد باکیفیت‌تر و مقاوم‌تری ساخته می‌شود. آنها باید بتوانند وزن اضافی لایه شیشه‌ای را تحمل کنند.

  • پروفیل‌های ساخته شده برای پنجره‌های سه جداره دارای قابلیت عایق‌بندی بیشتری هستند.

  • همچنین قیمت پروفیل‌های قابل‌استفاده برای پنجره‌های سه جداره به نسبت پنجره‌های دوجداره بیشتر است.

  • پروفیل‌های مصرفی برای ساخت پنجره‌های دوجداره بر اساس ابعاد، وزن، تعداد جداره‌ها و طراحی شیشه‌ها ساخته می‌شود.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره از لحاظ پروفیل‌های مصرفی

کدام یک بهتر است؟

در نهایت با بررسی تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره ممکن است به این سؤال برسید که بهترین انتخاب برای ساختمان کدام است؟ برای پاسخ به این سؤال به طور کوتاه و مختصر می‌توان گفت انتخاب میان پنجره دوجداره و سه جداره به میزان نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد.

همان‌طور که مطالعه نمودین پنجره‌های سه جداره به طبع عایق بهتر و قوی‌تری هستند. اگر شما در محیط‌های پرسروصدا یا آلوده زندگی می‌کنید. در مناطقی با آب‌وهوای بسیار سرد هستید، پنجره سه جداره مناسب‌ترین گزینه است.

از لحاظ میزان بودجه و هزینه‌ای که می‌خواهید برای ساخت پنجره‌ها در نظر بگیرید می‌توان گفت که پنجره‌های دوجداره ارزان‌تر هستند. همچنین اگر در محیطی معمولی زندگی می‌کنید و نیاز به یک عایق حرارتی و صوتی بسیار قوی ندارید، نصب پنجره‌های دوجداره گزینه مناسبی هستند.

هزینه‌های نگهداری و میزان امنیت نیز یکی دیگر از اولویت‌هایی است که اگر برای شما بسیار حائز اهمیت است، پنجره‌های سه جداره در این مواقع ترجیح داده می‌شوند. توصیه می‌کنیم پیش از تصمیم‌گیری، نیازها، اولویت‌ها و میزان بودجه خود را به طور کامل بررسی کنید. شما می‌توانید متناسب با این گزینه‌ها مناسب و بهترین پنجره را انتخاب نمایید. بهترین پنجره در واقع گزینه‌ای است که بیشترین هماهنگی را متناسب با نیازها و انتظارات شما داشته باشد.

خرید پنجره دوجداره و سه جداره

به‌طورقطع تولیدکننده باکیفیت و حرفه‌ای در صنعت ساخت پنجره‌های چند جداره نقش بسیار مهمی را در کیفت آنها ایفا می‌کند. حرفه و تجربه این افراد در عملکرد، استحکام و کیفیت این پنجره‌ها بسیار مؤثر خواهند بود.

قطب‌نما با افتخار خدمات گسترده‌ای را در زمینه طراحی، ساخت، نصب و اجرای انواع پنجره‌های دوجداره و سه جداره ارائه می‌دهد. این مجموعه علاوه بر طراحی و ساخت این پنجره‌ها به‌عنوان تولیدکننده، تأمین‌کننده مصالح و مواد اولیه این صنعت نیز شناخته شده است.

افزایش و بهبود عملکرد و کیفیت بی‌نظیر از مهم‌ترین مزایای محصولات ساخته‌شده توسط قطب‌نما است. قطب‌نما به کمک تجربه و دانش فنی بالا به طور مداوم، با بهبود فناوری‌ها و استفاده از مواد باکیفیت پنجره‌هایی با عملکردی برتر به شما ارائه خواهند داد.

شما نیز می‌توانید به کمک قطب‌نما و مشاوره رایگان از کارشناسان این مجموعه از قیمت انواع پنجره دوجداره و سه جداره در هر ابعادی مطلع شوید. تنها با مراجعه به درگاه اینترنتی قطب‌نما می‌توانید به‌صورت اینترنتی پنجره مناسب را متناسب با نیاز و بودجه خود سفارش و خریداری نمایید.

خرید پنجره دوجداره و سه جداره

در نهایت

در نگاه اول با مقایسه تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره چندان ویژگی‌های متفاوتی از از آنها به چشم نخواهد آمد. با بررسی دقیق هر کدام از آنها می‌توان فهمید که این پنجره‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص و منحصر‌به‌فردی هستند.

پنجره‌های دوجداره و سه جداره از لحاظ ساختاری، فنی و عملکرد دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. تا جایی که نصب این پنجره‌ها برای مصرف‌کنندگان از مزایا و معایب خاصی برخوردار است. نکته قابل‌توجه در اینجا توجه به تولیدکننده باکیفیت است.

تولیدکننده باکیفیت و باتجربه، با تمرکز بر کیفیت، مواد اولیه و رعایت استانداردهای صنعتی پنجره‌هایی با عملکرد و طول عمر بالاتری ارائه می‌دهند. شما با انتخاب تولیدکننده حرفه‌ای در این زمینه می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

مناسب‌ترین پنجره برای ساختمان شما بر اساس نوع نیازها و تفاوت‌های میان این دو انتخاب خواهد شد. در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با تمامی موارد تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره آشنا کنیم. امیدواریم که با بررسی و مطالعه این مطلب مناسب‌ترین گزینه را میان این دو انتخاب نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button