رگلاژ کردن پنجره دوجداره (آلومینیومی و UPVC) | آموزش گام به گام و تصویری رگلاژ پنجره آلومینیومی
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

رگلاژ کردن پنجره دوجداره (آلومینیومی و UPVC) | آموزش گام به گام و تصویری رگلاژ پنجره آلومینیومی

رگلاژ کردن پنجره دوجداره (آلومینیومی و UPVC) | آموزش گام به گام و تصویری رگلاژ پنجره آلومینیومی

پنجره‌ها به دلیل ساختار کاربردی‌شان روزانه بارها باز و بسته می‌شوند. از این رو با باز و بسته‌شدن، قطعات آن دچار ساییدگی، تغییر حالت یا در نهایت استهلاک خواهد شد. شاید بارها برایتان پیش‌آمده باشد که پنجره‌هایتان به‌درستی بسته نمی‌شوند. این به این معناست که به رگلاژ کردن پنجره دوجداره خود نیاز دارید.

بخصوص پنجره‌های دوجداره که دارای قطعات و اتصالات بیشتر و حساس‌تری هستند. پس از مدتی این قطعات دچار تاب خوردگی یا تغییر شکل خواهد شد. درنتیجه شما در باز و بسته کردن پنجره‌ها دچار مشکل می‌شوید.

پنجره‌ها در انتقال هوا به داخل ساختمان نقش اساسی دارند. درنتیجه پس از مشاهده چنین حالتی بلافاصله اقدام به اصلاح یا رگلاژ آن نمایید. در صورت عدم رگلاژ پنجره‌ها قطعات بیشتری درگیر خواهد شد درنتیجه اتلاف انرژی افزایش خواهد یافت.

خوشبختانه ما اینجاییم تا با مطلبی دیگر شما را با رگلاژ پنجره دوجداره در انواع مختلف آن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بااهمیت و مزایای رگلاژ کردن پنجره دوجداره نیز آشنا شوید.

رگلاژ کردن چیست؟

تصور کنید فصل سرما ازراه‌رسیده و از لابه‌لای پنجره‌ها هوای سرد وارد خانه می‌شود. یا با خنک یا گرم‌کردن محیط ساختمان هوای داخلی به‌راحتی از پنجره خارج می‌شود. در چنین شرایطی علاوه بر عدم تعادل دمایی در محیط انرژی بسیاری نیز هدر خواهد رفت. شما باید مدام مبلغ بسیاری را برای مصرف انرژی بپردازید درحالی‌که از آن استفاده‌ای ننموده‌اید.

این مشکل یعنی پنجره‌های شما نیاز به رگلاژ کردن دارد. زمانی که پنجره‌ها به درستی باز و بسته نمی‌شوند، یعنی به رگلاژ یا تنظیم نیازمندند. به عبارتی ساده‌تر معنی لغوی رگلاژ نظم و ترتیب‌دادن به ‌وسیله یا اجسامی کاربردی مانند پنجره‌ها است.

پس زمانی که صحبت از رگلاژ کردن به میان می‌آید؛ یعنی پنجره موردنظر تنظیم نیست و نیاز به رگلاژ دارد.

رگلاژ پنجره دوجداره

به طور معمول در ساختمان‌های مدرن و حتی قدیمی پنجره‌ها از نوع دوجداره هستند. گاهی اوقات مدتی پس از نصب پنجره‌های دوجداره شما شاهد کج‌شدن درب، عدم چفت‌شدن، صدای زیاد یا عدم تراز بودن شیشه‌ها خواهید بود.

رگلاژ کردن پنجره‌های دوجداره به معنی رفع تمامی این موارد ذکر شده است. یعنی تراز نمودن کامل شیشه‌ها و چهارچوب اصلی پنجره و در نهایت تنظیم‌کردن کامل آن. قابل‌ذکر است که تمامی پنجره‌های دوجداره قابل رگلاژ شدن هستند.

برای مثال انواع پنجره‌های دوجداره‌ تک حالته، دو‌حالته، دوجداره کشویی، آلومینیومی و دوجداره UPVc را می‌توان رگلاژ نمود.

مهم‌ترین امر در رگلاژ کردن پنجره دوجداره تنظیم‌کردن آن توسط فردی کاربلد است. هرچند مراحل نصب و ساخت اولیه تمامی این پنجره‌ها شامل رگلاژ کردن آنها نیز می‌شود. اما ممکن است گاهی پس از مدتی باز و بسته‌شدن دوباره نیاز به تنظیم‌کردن داشته باشند.

نحوه رگلاژ پنجره آلومینیومی دوجداره

پنجره‌ها در هر ساختمانی طیف گسترده‌ای از کاربردها و عملکردها را هم‌زمان برعهده دارند. بنابراین باید به‌راحتی و به طرز صحیحی بسته شوند تا از نفود عوامل بیرونی به محیط داخلی جلوگیری کنند. پنجره‌های دوجداره دارای انواع مختلفی هستند. تنوع در این پنجره‌ها به تنوع در ساختار ظاهری و فنی آنها خلاصه می‌شود.

گاهی اوقات پنجره‌ها به‌درستی نصب نمی‌شوند، یا گاهی نحوه ساخت و اندازه‌گیری‌ها دقیق نیست. در برخی موارد نیز باز و بسته‌ کردن مکرر و پیاپی سبب برهم‌زدن تراز و تنظیم دقیق پنجره‌ها می‌گردد. ازاین‌رو در هر کدام از این شرایط باید پنجره توسط فردی متخصص تنظیم یا همان رگلاژ شود.

در این قسمت نحوه رگلاژ کردن پنجره دوجداره را در حالت‌های زیر را به شما شرح خواهیم داد:

نحوه رگلاژ پنجره آلومینیومی دوجداره

رگلاژ کردن پنجره‌ دوجداره تک حالته

پنجره‌های دوجداره تک حالته به پنجره‌هایی گفته می‌شود که فقط یک حالت قابلیت باز و بسته‌شدن دارند. برای مثال به‌صورت عمودی یا فقط افقی باز و بسته خواهند شد. رگلاژ پنجره‌های تک حالته شامل تنظیم‌کردن شیشه، لنگه پنجره و یراق‌آلاتی همچون لولاها می‌شود.

برای رگلاژ کردن پنجره دوجداره تک حالته به ترتیب زیر باید پیش رفت.

  • ابتدا با استفاده از آچار یا پیچ‌گوشتی باید کاور پنجره دوجداره را از آن باز کنید. با باز کردن این کاور تمامی یراق‌آلات، لولاها و پیچ‌ها در معرض دید و دسترس خواهند بود.

  • برای این قسمت باید فرد تخصص و تجربه کافی در رگلاژ کردن پنجره‌های دوجداره داشته باشد. تا در نهایت به‌خوبی بداند مشکل در چه قسمتی است و راه چاره چیست.

  • برای حرکت‌دادن لنگه پنجره به سمت بالا باید پیچ قسمت مربوطه را به‌صورت ساعت‌گرد بچرخانید. بلعکس این ماجرا نیز برای پایین آوردن لنگه پنجره باید پیچ آن را به شکل پادساعت‌گرد بچرخانید.

  • باید رگلاژ پیچ‌ها و تنظیم آنها به‌صورت موازی در دو حالت افقی و عمودی انجام شود. به این صورت لنگه پنجره تنظیم می‌شود و به‌درستی باز و بسته خواهد شد.

  • برای تنظیم لولاها نیز باید کاور روی لولاها را خارج کنید. در این حالت لولاها در معرض دید هستند و به‌راحتی به پیچ‌های آن دسترسی خواهید داشت.

  • پیچ‌های لولا نیز در دو نوع عمودی و افقی نصب شده‌اند. برای تنظیم لولا و حرکت لنگه پنجره به سمت بالا و پایین باید پیچ عمودی از باز و بسته کنید. برای تنظیم حرکت لنگه پنجره توسط لولا به سمت بالا و پایین نیز باید پیچ دیگر آن را باز و بسته کنید.

  • برای رگلاژ کردن پنجره دوجداره تک حالته اغلب به آچارهای آلن ۴، و پنج میلیمتری نیاز خواهید داشت.

  • جالب است بدانید که تنظیم و رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته به نسبت دو‌حالته بسیار زمان بر و پیچیده‌تر است. چراکه در پنجره‌های تک حالته علاوه بر تنظیم لنگه باید لولاهای آن نیز رگلاژ شوند. برای این کار باید شیشه‌ها به طور کامل از قاب پنجره خارج شوند. به همین دلیل به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

  • استفاده از لولاهای مناسب و قابل‌تنظیم می‌تواند روند رگلاژ کردن پنجره‌ها را تسریع ببخشد. از طرفی استفاده از این لولاها سبب افزایش مقاومت وزنی پنجره خواهد شد.

رگلاژ کردن پنجره‌ دوجداره تک حالته

رگلاژ کردن پنجره‌ دوجداره دو‌حالته

پنجره‌های دوجداره دو‌حالته به پنجره‌هایی گفته می‌شود که به دو حالت باز و بسته می‌شوند. برای مثال این پنجره‌ها علاوه بر شیوه قدیمی پنجره‌ها به‌صورت مورب یا بالا و پایین نیز باز و بسته خواهند شد.

برای رگلاژ کردن پنجره دوجداره دو‌حالته نیز باید ابتدا کاور لولاها را به طور کامل باز کنید.

ازآنجاکه این پنجره‌ها به دو شکل باز و بسته می‌شوند، در دو طرف دارای لولا هستند. لولای قسمت پایین پنجره و لولای قسمت بالایی که ساختار اهرمی دارد.

لولای پایینی دارای دوپیچ است و با تنظیم‌کردن این پیچ‌ها می‌توان پنجره را رگلاژ نمود. پیچ‌ها دارای ساختار شش‌ضلعی هستند و با آچار آلن قابل‌تنظیم‌اند. برای حرکت و تنظیم لنگه پنجره به سمت بالا باید پیچ عمودی را تغییر دهید. برای حرکت دادن آن به سمت پایین نیز از پیچ دیگر لولا استفاده کنید.

لولای بالایی به دلیل نداشتن پیچ به آن لولای اهرمی گفته می‌شود. لولای قسمت بالای پنجره در قسمت بالای لنگه قابل‌مشاهده و تنظیم است.

رگلاژ کردن پنجره‌ دوجداره دو‌حالته

رگلاژ پنجره‌ دوجداره کشویی

یکی دیگر از طرح‌های زیبا و البته کاربردی پنجره‌های دوجداره، مدل کشویی آنها است. این مدل برای مکان‌هایی که فضای کافی برای باز و بسته‌شدن لنگه‌های پنجره ندارند بسیار مناسب خواهد بود. ساختار پنجره‌های کشویی همان‌طور که از اسمشان پیداست به شکل کشویی و ریلی طراحی می‌شوند.

درواقع زیر لنگه‌های پنجره برای حرکت آن به طرفین غلتک‌های ریلی تعبیه شده است. این غلتک‌ها در دو نوع تک‌ریل و جفت ریل بنا بر نوع پنجره موجود هستند.

برای رگلاژ این نوع پنجره نیز در مرحله اول باید لولاهای آن را باز کنید. سپس برای حرکت آن به سمت بالا از پیچ عمودی و حرکت آن به چپ و راست از پیچ موازی کمک بگیرید.

رگلاژ کردن پنجره‌ دوجداره آلومینیومی و پنجره UPVC

پنجره‌های آلومینیومی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین پنجره‌های دوجداره محسوب می‌شوند. رگلاژ کردن پنجره دوجداره آلومینیومی به نسبت پنجره‌های دیگر نیازمند دقت و تخصص بالایی هستند. علت این امر وجود یراق‌آلات و ساختار پیچیده آنهاست.

به همین دلیل تنظیم‌کردن این دسته از پنجره‌های دوجداره به زمان و دقت بیشتری نیاز خواهد داشت.

میزان سختی و نحوه رگلاژ نمودن پنجره دوجداره آلومینیومی و UPVC همانند یکدیگر هستند. ازآنجا که هر دوی این پنجره‌ها به‌عنوان پنجره‌هایی عایق شناخته شده‌اند رگلاژ آنها بسیار حائز اهمیت است.

رگلاژ پنجره‌های آلومینیومی و UPVC شامل رگلاژ یراق‌آلات و شیشه‌های آن خواهد بود. برای رگلاژ کردن این پنجره‌های دوجداره باید حتماً از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

اهمیت و مزایای رگلاژ درب و پنجره دوجداره

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که اهمیت و مزایای رگلاژ کردن در چیست؟ یا چه اهمیتی می‌تواند در تنظیم‌کردن یک پنجره وجود داشته باشد؟

پنجره‌ها به دلایل متعددی از جمله باز و بسته کردن نامناسب و بی‌رویه پس از مدتی دچار افتادگی می‌شوند. این امر در باز و بسته‌شدن و عدم چفت‌شدن لنگه‌های پنجره تأثیر خواهد داشت. ازجمله دلایل اهمیت و مزایای رگلاژ کردن پنجره دوجداره عبارت‌اند از:

  • در مرحله اول اگر ساخت و نصب پنجره‌های دوجداره به‌صورت اصولی انجام شود دیگر نیازی به رگلاژ کردن نخواهید داشت. همچنین نصب اصولی می‌تواند زمان تعمیر و رگلاژ را به تعویق بیندازد.

  • با رگلاژ کردن می‌توانید کارایی و کاربرد پنجره‌ها را مانند روز اول بازگردانید.

  • توانایی عایق‌بندی به‌خصوص در پنجره‌های آلومینیوم و UPVC مانند روز اول خواهد شد.

  • رگلاژ کردن شما را از پرداخت بازسازی و خرید پنجره نو نجات خواهد داد.

  • با رگلاژ کردن به‌موقع و مناسب از خرابی و درگیرشدن قطعات و یراق‌آلات بیشتر جلوگیری خواهید کرد.

  • بازگشت عملکرد صحیح تمامی قطعات و یراق‌آلات

اهمیت و مزایای رگلاژ درب و پنجره دوجداره

زمان مناسب رگلاژ درب و پنجره آلومینیومی دوجداره

درواقع چه زمانی برای رگلاژ کردن پنجره‌های دوجداره مناسب است؟

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم در صورت نصب صحیح پنجره‌ها به رگلاژ کردن نیاز نخواهید داشت. البته این به این معنا نیست که هیچ‌وقت به رگلاژ کردن نیاز نخواهید داشت. رگلاژ کردن تنظیم دوباره قطعات پنجره برای بهبود کارایی آنهاست. اما نصب مناسب می‌تواند این روند را کاهش یا به تعویق بیندازد.

به طور معمول هنگام نصب پنجره‌های دوجداره برای تأیید نصب اصولی رگلاژ خواهند شد. مراحل رگلاژ بعدی پس از نصب آن رخ خواهد داد.

در مرحله اول می‌توان گفت که هرزمان عدم کارایی درست پنجره‌ها را مشاهده کردید، زمان رگلاژ آنها رسیده است. برای مثال عدم چفت‌شدن، بسته‌نشدن کامل یا کج‌شدن لنگه‌ها نشان از رسیدن زمان رگلاژ است.

ازجمله علائم دیگر می‌توان به ایجاد فاصله میان شیشه و چهارچوب و عبور هوا از لابه‌لای لنگه‌ها اشاره نمود. در غیر این صورت پس از گذشت یک سال تا یک سال و نیم زمان مناسب برای تنظیم آنها خواهدبود.

هزینه رگلاژ کردن پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره خود دارای انواع مختلفی هستند. به این معنا در هر کدام از یراق‌آلات و اتصالات گوناگونی استفاده شده. از طرفی حالت‌های ساختاری و ظاهری سبب ایجاد روش‌های گوناگون در نحوه رگلاژ کردن آنها گردید است. یعنی هر کدام به شیوه‌ای قابل‌تنظیم هستند.

بنابراین، قیمت ثابتی برای دستمزد یا هزینه رگلاژ کردن وجود ندارد. از جمله معیارهای تعیین‌کننده هزینه رگلاژ کردن پنجره دوجداره عبارت‌اند از:

  • نوع و ساختار پنجره دوجداره

  • میزان خرابی

  • میزان یراق‌آلات موردنیاز برای تعویض یا تعمیر آن

  • تعداد پنجره‌ها و لنگه‌های پنجره

  • تعداد لولاها

  • مدت‌زمان جام کار

خرید پنجره دوجداره، راه‌حلی آسان

اگر می‌خواهید زودبه‌زود به رگلاژ کردن پنجره دوجداره ساختمان یا خانه‌تان نیازی نداشته باشید، از ابتدا باکیفیت خرید کنید. ساخت و اجرای پنجره‌های دوجداره در تعمیرات و طول عمر آن بسیار تأثیرگذار است.

به‌طورقطع خرید محصولی باکیفیت و مهندسی طبق اصول و استانداردهای لازم بهتر از محصولی باکیفیت پایین و اجرای غیرحرفه‌ای است. پیشنهاد ما برای طراحی، ساخت تا اجرای انواع درب و پنجره آلومینیومی دوجداره قطب‌نما است.

قطب‌نما متشکل از مهندسان و افرادی کاملاً زبده و باتجربه هستند. تمامی درب و بخصوص پنجره‌های دوجداره تولید شده توسط قطب‌نما از بالاترین استاندارد برخوردار هستند.

قطب‌نما ضمن استفاده از نیروهای متخصص همواره کیفیت را در محصولات و خدمات خود حفظ کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از جدیدترین قیمت‌های انواع پنجره‌های دوجداره به درگاه اینترنتی قطب‌نما مراجعه نمایید.

درنهایت

در بسیاری اوقات پیش میاید که پنجره به‌درستی بسته نخواهد شد یا دچار افتادگی می‌شود. در این صورت با رگلاژ کردن پنجره دوحالته می‌توانید به‌جای تعویض آن، تمامی مشکلات موجود را برطرف نمایید. خوشبختانه برای انواع پنجره‌های دوجداره روش‌های مختلف رگلاژ کردن وجود دارد. پس جای نگرانی نخواهد بود.

از طرفی کمک گفتن از افرادی باتجربه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. در غیر این صورت در مدت‌زمان بسیار کوتاهی باز به رگلاژ و تنظیم نیاز خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم خودتان نسبت به تعمیر یا تنظیم پنجره‌های دوجداره اقدام نکنید. چراکه این پنجره‌ها همانند پنجره‌های قدیمی نیستند و یراق‌آلات و اتصالات پیچیده‌تری دارند.

در این مطلب طیف وسیعی از اطلاعات کامل دررابطه‌با رگلاژ کردن پنجره دوجداره را شرح دادیم. امیدواریم پس از مطالعه آن به پاسخ سؤال‌هایتان دست‌یافته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button