شستشو نمای شیشه ای | آموزش شست و شوی نمای شیشه ای ساختمان
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

شستشو نمای شیشه ای | آموزش شست و شوی نمای شیشه ای ساختمان

شستشو نمای شیشه‌ای | آموزش شست و شوی نمای شیشه ای ساختمان

آیا تابه‌حال به شستن نمای شیشه ای ساختمان خود فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که روش‌های مختلفی برای شستشو نمای شیشه ای اسپایدر یا نمای کرتین وال وجود دارد؟

تعجب نکنید نمای یک ساختمان نیز به همان اندازه محیط داخلی آن نیاز به نظافت و شستشو دارد. چراکه نما اولین چیزی‌ست که به چشم افراد و مراجعین آن ساختمان خواهد افتاد. نمای یک ساختمان فقط از لحاظ کاربردی حائز اهمیت نیست، بلکه نمای یک ساختمان باید ازنظر زیبایی و حتی نظافت نیز مورد تأیید باشد.

نمای بیرونی با تمامی عوامل محیطی به‌طور مستقیم در ارتباط است. برای مثال در فصول مختلف سال با آب باران، باد، گردوغبار و حتی آلاینده‌های هوا بطور مسقیم ارتباط دارد. ازاین‌رو پس‌از مدتی شفافیت و پاکیزگی اولیه خود را از دست خواهد داد. از طرفی دیگر نمای یک ساختمان معرف وجود آن ساختمان خواهد بود. پس زیبایی و حفظ جلوه پاکیزه آن بسیار حائز اهمیت است.

شاید فکر کنید که شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر یا شستشوی نمای شیشه‌ای کرتین وال در ساختمان‌های بلند و مرتفع کاری غیرممکن خواهد بود. روش‌های مختلفی از جمله روش‌های قدیمی تا روش‌های مدرن برای شستشو نمای اسپایدر و کرتین وال وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید با روش‌های مختلف شستشو نماهای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اهمیت یا علت شستشوی نما

اولین سؤالی که با شنیدن شستشو نمای اسپایدر شیشه‌ای یا کرتین وال به ذهن هر مخاطبی خطور خواهد کرد دلیل شستشوی آنست. شاید از خود بپرسید نمای ساختمان سالیانه توسط آب باران شسته خواهد شد. یا این‌که شستن نماهای شیشه‌ای چون اسپایدر یا کرتین وال چه اهمیتی دارد؟ قبل‌از بررسی علت و اهمیت شستشو نمای اسپایدر شیشه‌ای یا نمای کرتین وال بهتر است به این سوال پاسخ دهیم.

در برخی مناطق جغرافیایی بارندگی‌های سالیانه و ریتمی وجود ندارد تا نماهای شما را شستشو دهند. در اغلب اوقات و مناطق نیز پس‌از بارندگی شاهد کثیف‌تر شدن شیشه‌های نما خواهید بود. علت این امر نیز وجود گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا است.

در حین بارندگی این ذرات با آب حل می‌شود و روی صفحات شیشه‌ای خواهد نشست. یعنی در اغلب اوقات پس‌از بارندگی شما شاهد کثیف‌تر شدن نماهای شیشه‌ای نیز خواهید بود. خب حالا چرا نظافت یک نما امری مهم است؟! به بیانی کلی نمای یک ساختمان تمیز بسیار جذاب و زیباتر از یک ساختمان با نمایی کثیف و آلوده است. به عبارت دیگر یک نمای پاکیزه و دل‌پذیر می‌تواند فریبنده تر از یک ساختار آلوده باشد.

با انباشته شدن ذرات گردوغبار و حتی باکتری‌ها در درزهای نما به‌مرور زمان علاوه‌بر جلوه زیبایی سبب پوسیدگی آن خواهدشد. همچنین این ذرات سبب رشد باکتری‌ها و ذرات خورنده دیگر می‌شوند. بنابراین تمیز کردن نما علاوه‌بر حفظ شفافیت و جذابیت، سبب افزایش طول عمر نمای ساختمان خواهد شد.

از دیگر مزایا یا دلیل اهمیت شستشو نمای اسپایدر شیشه‌ای یا کرتین وال می‌توان به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری اشاره نمود.

اهمیت یا علت شستشوی نما

روش‌های شستشو نمای شیشه ای اسپایدر و نمای کرتین وال

تا این قسمت با اهمیت و دلایل شستشو نماهای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال آشنا شدید. شیشه ازجمله مصالحی است که به‌راحتی قابلیت آلوده شدن دارد. البته به همان سرعت و آسانی نیز قابل شستشو است. یعنی در اغلب موارد می‌توان شیشه را با آب و حتی ساده‌ترین مواد شوینده مانند روز اول تمیز کرد. از طرفی نماهای شیشه‌ای مستعد خراش و کنده‌کاری هایی هستند که به‌دلیل حکاکی و زیبایی روی آن‌ها ایجاد می‌شود.

به‌همین دلیل انباشته شدن ذرات در آن می‌تواند سرعت تخریب نما را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. روش‌های مختلفی برای شستشو نمای اسپایدر شیشه‌ای وجود دارد. این روش‌ها را می‌توان به روش‌های خانگی و روش‌های مدرن و نوین دسته‌بندی نمود.

البته ناگفته نماند روش‌های خانگی لزوماً برای ساختمان‌ها و خانه‌هایی با ارتفاع کم و نهایتاً پنجره‌های اسپایدری هستند. برای شستشوی نمای شیشه‌ای اسپایدر یا شستشوی نمای شیشه‌ای کرتین وال ساختمان‌های مرتفع حتماً باید روش‌های مدرن با تجهیزات ایمنی را به‌کار برد. همچنین برای شستشو نمای شیشه‌ای چنین ساختمان‌هایی باید از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

ازجمله روش‌های شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر و نمای کرتین وال عبارتند از:

  1. روش‌های خانگی و سنتی

  • شستشوی دستی با آب

  • شستشو و آب و مواد شوینده‌ی دستی

  • شستشو با ابر و تی

  • شستشو با پاک‌کننده‌های آهن‌ربایی

  1. روش‌های مدرن شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر

  • استفاده از روش کلایمر

  • استفاده از روش طناب یا راپل

  • استفاده از تی‌های تلسکوپی

  • روش واتر جت و مواد نانو

  • استفاده از روش سند بلاست

روش‌های خانگی و سنتی

روش دستی ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش شستشو نمای شیشه‌ای کرتین وال یا اسپایدر است. این روش برای ساختمان‌ها و خانه‌هایی که از ارتفاع بسیار کمی برخوردارند مناسب است. همچنین برای نماهایی که در قسمت‌های پایینی اجرا شده‌ و به‌راحتی به آن دسترسی خواهید داشت مناسب است. در این روش در فواصل زمانی کوتاه و فقط با آب می‌توان شیشه‌های نما یا پنجره‌ها را به‌راحتی تمیز نمود. از طرفی چون دسترسی به این نوع نمای شیشه‌ای آسان و ممکن است شست‌وشو در بازه‌های کوتاه‌مدت نیز امکان‌پذیر خواهدبود.

بنابراین بدون اجازه به انباشته شدن ذرات می‌توانید به‌راحتی با آب شیشه‌ها را به‌طور کامل پاک نمایید. در نهایت با دستمال مناسب شیشه‌ها را خشک کنید.

شستشو با آب و مواد شوینده دستی

در نماهایی که دسترسی به همه قسمت‌های آن همچنان آسان و ممکن خواهد بود این روش شستشو امکان‌پذیر است. این روش همانند روش دستی فقط با تفاوت استفاده از مواد شوینده‌ی ملایم صورت می‌گیرد. این روش معمولاً برای خانه‌ها و ساختمان‌هایی که به‌طور سالیانه اقدام به شستشو نمای اسپایدر یا نمای کرتین وال خواهند کرد مناسب است. با استفاده از مواد شوینده دستی به‌راحتی می‌توان تمامی قسمت‌های نما را تمیز و با آب شستشو دهید.

شستشو با ابر و تی

این روش شستشو نمای شیشه‌ای کرتین وال یا اسپایدر برای ساختمان‌هایی که دسترسی به برخی قسمت‌های آن دشوار است، استفاده می‌شود. در این روش برای دسترسی بهتر از ابر و تی‌های بلندی استفاده می‌شود. این روش برای درب و پنجره‌های شیشه‌ای نیز امکان‌پذیر است.

در این روش می‌توان از آب یا ترکیب مواد شوینده و آب استفاده نمود. استفاده از تی‌های بلند برای دسترسی به نقاط دشوار قدرت پاک‌کنندگی را نیز افزایش خواهد داد. استفاده از تی نیازی به افراد متخصص ندارد و به‌راحتی می‌توانید نماهای کوتاه و پنجره‌های شیشه‌ای را تمیز کنید.

پاک‌کننده‌های مغناطیسی

پاک‌کننده‌های مغناطیسی نسل جدید پاک‌کننده‌های مناسب برای شستشوی نماهای شیشه‌ای هستند. پاک‌کننده‌های مغناطیسی ابزارهایی برای پاک کردن شیشه‌ها به‌صورت هم‌زمان دوطرفه هستند. استفاده از ساختار مغناطیسی و آهن‌ربایی قوی‌ سبب پاک‌کردن هم‌زمان دو طرف شیشه خواهد شد.

از این روش برای صفحات شیشه‌ای که که به‌راحتی از داخل و بیرون به آن دسترسی دارید توصیه می‌گردد.

  • روش‌های نوین

برای نماها و ساختمان‌های بلند که دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست دیگر تی و ابرهای دستی کارساز نخواهد بود. بنابراین استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید ضرورت پیدا خواهد کرد. از جمله روش‌های تخصصی شستشو نماهای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال به شرح زیر است.

پاک‌کننده‌های مغناطیسی

2. روش‌های مدرن شستشو نمای شیشه‌ای

برای نماها و ساختمان‌های بلند که دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست دیگر تی و ابرهای دستی کارساز نخواهد بود. بنابراین استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید ضرورت پیدا خواهد کرد. از جمله روش‌های تخصصی شستشو نماهای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال به شرح زیر است.

روش کلایمر

کلایمر یکی از روش‌های رایج و مدرن و البته ایمن برای شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر یا کرتین وال است. در روش کلایمر یک سبد فلزی به طول ۴ الی ۶ متر دربالای ساختمان‌های مرتفع نصب خواهد شد. این سبدهای فلزی با استفاده از پایه‌های فلزی و قرقره نصب می‌شوند.

افراد با پیشروی در شستشو نما آن را به پایین هدایت خواهند کرد. چراکه هدایت‌کننده اصلی این سبدهای فلزی درون سبد قرار گرفته است. افراد نماشو درون سبدفلزی با استفاده از مواد شوینده مناسب از بالا تا پایین ساختمان را به‌طور کامل تمیز خواهندکرد. استفاده از این روش نیازمند افرادی باتجربه و حرفه‌ای در این زمینه است. چراکه قرارگیری در ارتفاعات بلند برای بسیاری از افراد می‌تواند دشوار باشد.

روش طناب یا راپل

راپل نیز روشی نوین و البته سریع‌تر برای شستشو نمای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر است. در این روش افراد نماشو دیگر نیازی به نصب سبد فلزی یا آویزان کردن آن در طول ساختمان نخواهند داشت. در روش راپل افراد با استفاده از قرقره و طناب از بالا درطول عمودی ساختمان آویزان خواهند شد.

افراد نماشو با راپل باید کاملاً با تجربه و متخصص باشند. چراکه حفظ تعادل بدون هیچ وسیله‌ای و هم‌زمان شستشوی نما در این حالت برای افراد معمولی غیرممکن خواهد بود. در روش راپل برای شستشو نماهای شیشه‌ای اسپایدر یا کرتین وال افراد وسایل و مواد قابل‌استفاده را به خود وصل خواهند کرد.

همچنین کنترل میزان طول طناب توسط خود این افراد مدیریت خواهد شد. از آن‌جاکه در این روش از تجهیزات سنگین و بزرگی استفاده خواهد شد سرعت عمل بیشتر از روش‌های دیگر است.

تی‌های تلسکوپی

تی تلسکوپی نیز نسل جدیدی از تجهیزات نوین برای شستشو نمای شیشه‌ای کرتین وال یا اسپایدری هستند. از این ابزار برای قسمت‌هایی از ساختمان که با استفاده از بلندای دسته تی قابل دسترسی است استفاده می‌شود. همچنین افرادی که درون کلایمرها قرار دارند می‌توانند با استفاده از تی تلسکوپی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند استفاده کنند. از تی تلسکوپی در خانه‌هایی با ارتفاع کم یا پنجره‌های کوتاه نیز می‌توان استفاده نمود.

واتر جت

واتر جت درواقع روش‌ یا بهتر است بگوییم ابزاری مدرن برای شستشوی بهتر نمای شیشه‌ای است. ناگفته نماند واتر از جت در شستشوی نماهای دیگر بجز شیشه نیز می‌توان استفاده نمود. واتر جت شامل دستگاهی با فشار آب بسیار بالاست. از این روش برای شستشو نمای اسپایدر شیشه ساختمان‌هایی که از آلودگی‌های بالایی برخوردارند استفاده می‌شود.

سرعت و فشار بالای واتر جت سبب رفع هر گونه جرم، آلودگی یا چربی‌های روی نمای اسپایدر خواهد شد. واتر جت برای ساختمان‌های کوتاه تا مرتفع قابل‌استفاده است. افراد نماشو در روش‌های کلایمر یا راپل می‌توانند با متصل نمودن واتر جت به تجهیزات خود از آن استفاده کنند.

از مزایای روش واتر جت برای شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال می‌توان به افزایش سرعت و صرفه‌جویی در آب اشاره نمود. در این روش می‌توان از شوینده‌های معمولی و قوی استفاده نمود.

روش سند بلاست

در صورت انباشته شدن آلودگی یا جرم‌های بسیار قوی اصلاً جای نگرانی نیست. خوشبختانه روش‌های مختلف جهت شستشو نمای اسپایدر شیشه‌ای در هر حالت و میزان آلودگی امکان‌پذیر است. سند بلاست ازجمله سرسخت‌ترین و قوی‌ترین آلودگی‌ها را از بین خواهد برد. در این روش از فشار بالای آب و ماسه مخصوصی که از قبل الک شده استفاده می‌شود.

روش سند بلاست تمامی جرم‌ها و حتی زنگ‌زدگی پروفیل‌ نماهای شیشه‌ای را از بین خواهد برد. روش سند بلاست در روش طناب، راپل یا کلایمر نیز قابل‌استفاده است. در این روش می‌توان از آب گرم و سرد نیز استفاده نمود و شاهد نتیجه فوق‌العاده آن بود.

روش سند بلاست

نکات مهم در شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال

نظافت و شستشوی نما به همان اندازه نظافت داخلی ساختمان ضرورت دارد. همچنین با روش‌های مختلف شستشو نمای اسپایدر شیشه‌ای و شستشو نمای شیشه‌ای کرتین وال آشنا شدید. روش‌های شست‌وشو در ساختمان‌های کم‌ارتفاع تا مرتفع و حتی رفع آلودگی‌های سطحی تا شدید متفاوت است.

ازاین‌رو نکات مهمی وجود دارند تا کیفیت شستشو نما را برای شما افزایش دهند. رعایت این نکات می‌تواند نمای شیشه‌ای را بهتر و برای مدت زمان طولانی‌تری پاکیزه نگه دارد.

  • اولین و مؤثرترین نکته در شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال استخدام یک تیم یا افراد حرفه‌ای در این زمینه است. تمیز کردن نما می‌تواند کاری خسته‌کننده و البته خطرآفرین باشد؛ بخصوص در ساختمان‌های مرتفع. به‌کارگیری افراد باتجربه در این زمینه می‌تواند کیفیت کار شما را افزایش دهد. همچنین در زمان و هزینه شما به‌طور قابل‌توجهی صرفه‌جویی خواهد شد. چراکه افراد حرفه‌ای می‌دانند برای هر نوع آلودگی از چه مواد، ترکیبات و روشی استفاده کنند.

  • در صورت شستشو و تمیز کردن نمای شیشه‌ای اسپایدر به روش خانگی حتماً از تجهیزات مناسب استفاده کنید. برای مثال از ماسک و دستکش جهت جلوگیری از تماس با مواد شوینده یا آلودگی‌ها توصیه می‌گردد.

  • زمانی‌که هوا آفتابی است و آفتاب به شیشه‌ها می‌تابد از تمیز کردن آن‌ها خودداری کنید. در چنین حالتی مواد شوینده سریعاً خشک خواهد شد. فرصت کافی برای شستن به شما نخواهد داد به‌همین دلیل مواد روی شیشه به لکه تبدیل خواهد شد.

  • برای شستشو نمای شیشه‌ای کرتین وال یا اسپایدر در قسمت بیرونی نما از مواد شوینده‌ی قوی‌تری به نسبت داخل استفاده کنید. قسمت داخلی در معرض آلودگی‌های بیشتر یا قوی‌تری وجود ندارد. ازاین‌رو یک پاک‌کننده‌ی ملایم نیز کارساز خواهد بود.

  • در صورت استفاده از طناب در روش‌های مختلفی چون راپل حتماً از کمربندهای ایمنی استفاده کنید.

  • مدت زمان شستشوی هر نما بسته به شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافی ساختمان بستگی دارد.

نمای محبوب شیشه‌ای

امروزه شکل و ظاهر نمای ساختمان‌ها بسیار متفاوت‌تر از قبل است. استفاده از شیشه به‌عنوان یک عنصر جذاب و البته همه‌کاره نماهای مدرن و زیبایی خلق نموده است. نمای اسپایدر شیشه‌ای و کرتین وال از جمله نماهایی مدرن و ساخته‌شده از صفحات مستحکم و تقویت شد زیبای شیشه هستند. نمای اسپایدر شیشه‌ای و کرتین وال با روش‌های اجرایی متفاوت به‌طور گسترده‌ای برای نمای ساختمان‌های تجاری و مسکونی اجرا می‌شوند.

اجرای این نما ملزم دقت و تجربه بسیار بالایی است. قطب‌نما می‌تواند منبع مورد اطمینانی برای اجرای صفر تا صد نماهای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدری باشد. انعطاف، دقت و تخصص کافی در تیم قطب‌نما سبب خلق پروژه‌های منحصربه‌فردی گردیده است.

این نماها همانند نماهای قدیمی نیاز به شستشو دارند که در بالاتر با روش‌های شستشو نمای اسپایدر شیشه‌ای و نمای کرتین وال آشنا شدید.

درنهایت

نگهداری و مراقبت از نمای یک ساختمان علاوه‌بر حفظ جلوه‌ی زیبا در افزایش طول عمر آن نیز تأثیرگذار خواهد بود. آسیب به نماهای مدرنی چون اسپایدر و کرتین وال می‌تواند هزینه تعمیرات بالایی به‌همراه داشته باشد. ازاین‌رو اهمیت شستشو نمای شیشه‌ای اسپایدر و شستشو نمای شیشه‌ای کرتین وال سبب کاهش هزینه‌های اضافی نیز خواهد شد. از آن‌جا که دسترسی به نمای برخی ساختمان‌ها دشوار است روش‌های مختلفی برای شستشوی آن نیز به‌وجودآمده است.

بهره‌مندی از نتایج صددرصدی و با کیفیت تمامی روش‌های ذکر شده ملزم به استفاده از نیروهای باتجربه است. در این مطلب تمامی روش‌ها و نکات لازم برای شستشو نماهای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال را معرفی نمودیم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت کافی برده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button