بهترین نمای ساختمان در 2024 | محبوبترین نماها از دید مشتری | جدیدترین نماهای ساختمانی
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

بهترین نمای ساختمان در 2024 | محبوبترین نماها از دید مشتری | جدیدترین نماهای ساختمانی

بهترین نمای ساختمان در 2024 | محبوبترین نماها از دید مشتری | جدیدترین نماهای ساختمانی

در معماری و ساخت‌وساز طراحی نما نقش مهمی را در تعریف ظاهری و عملکرد ساختمان برعهده دارد. باوجود گزینه‌های بسیار میان بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ انتخاب آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. با پیشرفت در فنّاوری، نماهای بسیار نوآورانه و جذابی به وجود آمده‌اند.

طرح و متریال‌های قابل‌استفاده به‌عنوان نمای ساختمان‌ها باگذشت زمان در حال تکامل هستند. همچنین عملکرد آنها نیز به همین روال در حال ارتقاست و ظاهر زیبای آنها مدرنیته‌تر خواهد شد.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه نمایی را برگزینید بهتر است با معیارهای انتخاب بهترین نمای ساختمان آشنا شوید.

عوامل و پارامترهای بسیار مختلفی در انتخاب بهترین نمای ساختمان نقش دارند.

در مرحله اول سلیقه صاحبان ساختمان‌ها با یکدیگر متفاوت است که در انتخاب سبک و طراحی نمای ساختمان مؤثر خواهدبود. از طرفی تنوع بسیار بالا در نوع مصالح و متریال‌های اجرایی می‌تواند انتخاب را دشوارتر نماید.

در نهایت انتخاب بهترین نمای ساختمان بر اساس پارامترهای ظاهری، عملکردی و ساختاری آنها انتخاب می‌گردد.

ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم شما را با بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ و بهترین آن معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید

فهرست مطالب

دلیل اهمیت نمای ساختمان

قبل از انتخاب بهترین نمای ساختمان بهتر است با دلایل اهمیت نما برای ساختمان آشنا شوید. بدون شک نمای ساختمان‌ها علاوه بر پوشش و شخصیت ساختمان نشان‌دهنده خلاقیت شما هستند. به‌عبارت‌دیگر انتخاب طراحی، متریال متناسب با سازه، هماهنگی طرح و مصالح اجرایی در ایجاد ظاهری متفاوت به‌عنوان نما بسیار تأثیرگذارند.

مصالح، متریال، روش‌ها و طرح‌های بسیار گوناگونی برای اجرای نمای ساختمان‌ها وجود دارند. هر کدام از این موارد دارای مزایا و معایب خاصی هستند. ازاین‌رو شما باید برای انتخاب بهترین نمای ساختمان تمامی جوانب را درنظر بگیرید.

انتخاب نما علاوه بر ظاهر ساختمان و نشان‌دادن ذوق هنری باید بیشترین سازگاری را با محیط زندگی شما داشته باشد. انتخاب بهترین نمای ساختمان می‌تواند در طول عمر ساختمان، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات تا کاهش مصرف انرژی‌ها تأثیرگذار باشد.

بنابراین، انتخاب متریال و بهترین نمای ساختمان می‌تواند در بلندمدت بر نما و طول عمر ساختمان تأثیر داشته باشد.

دلیل اهمیت نمای ساختمان

شاخص‌های انتخاب بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴

 موارد و عوامل بسیار زیادی در انتخاب بهترین نمای ساختمان نقش دارند. این عوامل در مرحله اول می‌توانند بر اساس سلایق و بودجه‌ شما به‌عنوان صاحب ساختمان تعیین شوند. در نهایت انتخاب بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ بر اساس معیارها و استانداردهای موجود در ساختمان‌سازی مدرن انتخاب می‌شود.

 از جمله مهم‌ترین نکات و شاخص‌های انتخاب بهترین نمای ساختمان به شرح زیر هستند.

کاربری ساختمان

کاربری ساختمان یکی از مهم‌ترین عوامل و اولین عوامل تأثیرگذار در انتخاب نوع نمای ساختمانی است. در واقع نوع کاربری ساختمان یعنی شخصیت اصلی ساختمان تعیین‌کننده طراحی و متریال انتخابی برای اجرای نما خواهد بود. از طرفی همان‌طور که اشاره کردیم نمای بیرونی ساختمان نشان‌دهنده هویت و ویژگی‌های داخلی ساختمان است.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است به یک مثال توجه کنید. برای نمای ساختمان‌های تجاری یا تفریحی نمی‌توان از طرح‌ها یا متریال‌های قابل‌استفاده برای ساختمان‌های اداری استفاده نمود. برای اجرای نمای یک کافی‌شاپ یا مجتمع تفریحی استفاده از اجزای جذاب جهت جلب‌توجه مشتریان بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که از این جزئیات و عناصر برای اجرای نمای ساختمان‌های اداری استفاده نمی‌گردد.

وضعیت جغرافیایی منطقه

وضعیت جغرافیایی، اقلیم و آب‌وهوای منطقه‌ای که ساختمان موردنظر در آن قرار گرفته در انتخاب بهترین نمای ساختمان بسیار تأثیرگذار است. در مناطق مختلف جغرافیایی فرهنگ و تاریخ می‌توانند در نمای ساختمان‌ها نیز تأثیرگذار باشند.

 در طرف مقابل وجود آب‌وهوای مختلف نیز در مناطق گوناگون جغرافیایی در انتخاب متریال و شیوه اجرای نما نقش دارند. برای مثال اجرای نمای ساختمان‌ها در مناطق کوهستانی و سردسیر به نسبت مناطق مرطوب یا گرم و خشک متفاوت خواهد بود.

 در مناطق کوهستانی و سردسیر از تعداد پنجره‌های کمتر با ابعاد کوچک‌تر در اجرای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. انتخاب متریال اجرایی برای نمای این دسته از مناطق باید با شرایط آب‌وهوایی و دماهای بالا بسیار مقاوم باشد. این در حالیست که در مناطق شمالی کشور طراحی بالکن‌ها و پنجره‌های بزرگ‌تر در نمای ساختمان‌ها بیشتر مشاهده می‌گردد.

بافت شهری

بافت شهری مناطق جغرافیایی شما در انتخاب سبک نما در معماری بسیار مهم است. شما باید در انتخاب بهترین نمای ساختمان باتوجه‌به بافت شهری و معماری منطقه خود مناسب‌ترین سبک اجرایی را انتخاب نمایید.

میزان بودجه

 میزان بودجه به‌عنوان یک صاحب‌خانه برای اجرای نمای موردنظر اولین گزینه‌ای است که هنگام انتخاب نما به ذهن شما خواهد رسید. ازاین‌رو می‌توانید با بررسی میزان بودجه و هزینه نماهای مختلف مناسب‌ترین نما را متناسب با شرایط مالی خود انتخاب نمایید.

معرفی بهترین نماهای ساختمان در ۲۰۲۴

باتوجه‌به موارد ذکر شده و استانداردهای لازم برای انتخاب نما، برخی از نماها به‌عنوان مطرح‌ترین نماهای ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با بهترین نماهای سال ۲۰۲۴ از دید صاحبان ساختمان‌ها و همچنین استانداردهای لازم معرفی کنیم.

در ادامه با این نماها بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین از بیشترین متریال مورداستفاده در اجرای نماهای محبوب در سال اخیر می‌توان به شیشه، فلز و مصالح خشک اشاره نمود.

معرفی بهترین نماهای ساختمان در ۲۰۲۴

نماهای شیشه‌ای

 نماهای شیشه‌ای در یک سال اخیر به‌عنوان بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ با بالاترین میزان درصد رضایت میان مشتریان بوده است. در واقع‌نماهای شیشه‌ای را می‌توان به سبک‌های بسیار مدرن و طرح‌های مختلفی اجرا کرد. این نوع نما برای انواع ساختمان‌های مسکونی، غیرمسکونی، تجاری، تفریحی،اداری، آموزشی و… مورد تایید است.

نماهای شیشه‌ای به‌عنوان نمای مدرن خود به چند دسته مختلف نمای کرتین وال ،نمای اسپایدر و نمای فریم لس تقسیم‌بندی می‌شوند. تنوع بالا در اجرا و دسته‌بندی نماهای شیشه‌ای به‌دلیل نحوه اجرای متفاوت آنهاست.

شما نیز اگر به دنبال گزینه‌ای به‌عنوان بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ هستید نماهای شیشه‌ای مناسب‌ترین گزینه هستند. نماهای شیشه‌ای نمایی متناسب برای به‌رخ‌کشیدن جلال و شکوه ساختمان شما با هر نوع کاربری است.

درمقابل ‌ظاهر زیبا و منحصربه‌فرد نماهای شیشه‌ای می‌توان به مقاومت بالای آنها نیز اشاره نمود. نماهای شیشه‌ای دارای خاصیت عایق‌بندی بسیار بالایی در برابر حرارت، سرما و از همه مهم‌تر صوت هستند. نمای شیشه‌ای با استفاده از عبور نور از صفحات شیشه‌ای می‌تواند حداکثر نور طبیعی را در طول روز تأمین کند. به همین دلیل نماهای شیشه‌ای به‌عنوان یک نمای محبوب و در مقابل به‌صرفه در مصرف انرژی معرفی شده‌اند.

نمای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر

نماهای شیشه‌ای کرتین وال یکی دیگر از نماهای خارجی است که با استفاده از صفحات شیشه‌ای اجرا می‌شود. نمای شیشه‌ای کرتین وال بر روی سازه فلزی کاملاً مجزا از سازه ساختمان قابل‌اجرا و طراحی است. نماهای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر با استفاده از سازه فلزی، یراق‌آلات خاص و همچنین صفحات شیشه‌ای قابل طراحی و اجرا هستند.

از مهم‌ترین مزیت این نماهای شیشه‌ای می‌توان به نورپردازی طبیعی، ایجاد حس فضای باز و بزرگ‌تر و انعکاس مناظر زیبای خارجی به داخل ساختمان اشاره نمود. در سیستم نصب اجرای این دو نمای شیشه‌ای می‌توان گفت که به‌وسیله قاب‌های متصل به سازه اصلی اجرا می‌شوند. به‌طوری‌که صفحات شیشه‌ای درون قاب‌های فلزی قرار می‌گیرند و روی سازه نما یا ساختمان نصب می‌شوند.

در سیستم نصب نماهای اسپایدری خبری از قاب‌های فلزی اطراف صفحات شیشه‌ای نیست. صفحات شیشه‌ای با استفاده از پایه‌های فلزی، پایه‌های شیشه‌ای یا سیم‌های فلزی اجرا می‌شوند. نماهای کرتین وال به طور معمول برای انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در مقابل نماهای اسپایدری اغلب برای معماری مدرن و ساختمان‌هایی با ارتفاع کمتر مناسب خواهند بود.

در نماهای کرتین وال شما در قسمت بیرونی نمای ساختمان صفحات شیشه‌ای را در لابه‌لای قاب‌ها و پروفیل‌های آلومینیومی مشاهده می‌کنید. اما در مقابل نمای اسپایدری نمایی یک‌دست و ساده‌تری از صفحات شیشه‌ای را به شما ارائه می‌دهد. بااین‌حال هر دو نوع نمای شیشه‌ای دارای مزایا و کاربردهای خاص خود هستند. شما بسته به نیاز، سلیقه‌های طراحی و اجرا و نوع کاربری ساختمان می‌توانید متناسب‌ترین نوع آن را انتخاب نمایید.

نمای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر

نمای فلزی

یکی از بهترین نمای ساختمان در سال‌های اخیر نمای خارجی فلزی است. در این نما همان‌طور که از نام آن پیداست از صفحات و متریال‌های فلزی همچون فولاد، آلومینیوم و مس بیشتر استفاده می‌شود. نمای فلزی به دلیل ویژگی‌ها و ظاهر خاصی که دارند معمولاً برای ساختمان‌های صنعتی، تجاری و مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نمای فلزی به‌عنوان نمای مدرن نیز با استفاده از طراحی‌های هندسی، اشکال و خطوط ساده اجرا می‌شوند که به ساختمان‌ها جلوه‌ای مدرن و صنعتی می‌بخشند. نمای فلزی و صفحات فلزی را می‌توان به‌عنوان نمای اصلی یا پوسته اصلی ساختمان روی بدنه ساختمان اجرا نمود. در این صورت نمای اصلی ساختمان خواهد بود.

در روشی دیگر نمای فلزی به‌عنوان لایه دوم یا پوسته دوم اجرا می‌شود. در این حالت نماهای فلزی اغلب جهت تزیینات نما به کار گرفته می‌شوند. از جمله مهم‌ترین مزایای این نما می‌توان به سبک منحصربه‌فرد و مقاومت ویژه آنها در برابر عوامل جوی و دوام بالا اشاره نمود.

ازآنجاکه این نماها از فلزات ساخته می‌شوند در مقابل عواملی همچون باران، باد، خوردگی و حرارت بسیار مقاوم‌اند. این ویژگی سبب می‌گردد تا نمای فلزی با گذر زمان تغییر نکند و از طول عمر بالایی برخوردار باشد. نماهای فلزی نیز بر اساس متریال به‌کاررفته نوع، سبک طراحی، اجرا و نحوه نصب صفحات فلزی دارای انواع مختلفی هستند.

  • پیشنهاد می‌کنیم که مقاله نماهای فلزی را جهت افزایش اطلاعات خود در این زمینه مطالعه نمایید.

نمای چوبی

یکی دیگر از بهترین نمای ساختمان که از محبوبیت بسیار بالایی در میان صاحبان ساختمان‌ها و معماران برخوردار است، نماهای چوبی هستند. نمای چوب یکی دیگر از نماهای خارجی است که با استفاده از چوب درختان مختلف اجرا می‌شود. امروزه با انجام مراحل و اعمال متریال‌های مختلف روی صفحات چوبی دوام و طول عمر این صفحات را به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به همین دلیل به‌راحتی می‌توان از صفحات چوبی برای اجرای انواع نماها با سبک‌های سنتی، قدیمی، معاصر و حتی مدرن نیز استفاده نمود. نماهای چوبی به دلیل زیبایی و گرمایی طبیعت چوب معمولاً در انواع ساختمان‌های مسکونی، ویلایی و طبیعت‌گردی به‌کار گرفته می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز نماهای چوبی به‌عنوان یکی از بهترین نمای ساختمان، ظاهر طبیعی و دلچسب آن‌هاست. نماهای چوبی نیز همانند نماهای مدرن دارای طراحی‌های منظم، ساده و کم‌حجم هستند، به همین دلیل جلوه زیبا و طبیعی به ساختمان موردنظر می‌بخشند. برای اجرای انواع نمای چوبی اغلب از چوب درختانی مانند سرو و صنوبر استفاده می‌شود.

هر کدام از چوب این درختان دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی هستند که سبب گردیده برای شرایط آب‌وهوایی مختلفی مناسب باشند. قابلیت‌های بی‌نظیری همچون وزن سبک، مقاومت آنها در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف سبب گردیده تا از این متریال برای تزیین و اجرای انواع نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شود.

نمای چوبی

نمای ترکیبی

یکی دیگر از بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ که توانسته موردپسند بسیاری از معماران باشد نماهای ترکیبی هستند. نمای ترکیبی همان‌طور که از نام آنها پیداست از ترکیب و تلفیق سبک‌ها و متریال‌های گوناگون به وجود می‌آید.

برای مثال برای اجرای نمای ترکیبی انواع مختلفی از مصالح همچون فلز، چوب، شیشه، انواع سنگ، آجر، سفال و غیره به طور هم‌زمان با یکدیگر ترکیب و اجرا می‌شوند. درنهایت این اجزا در کنار همدیگر در واحد نما به کار گرفته می‌شوند.

در مقابل نوعی دیگر از نماهای ترکیبی به‌عنوان بهترین نمای ساختمان ترکیب چند سبک متفاوت اجرایی است. برای مثال تلفیق نماهای مدرن با سنتی یا سبک‌های مینیمال با نئوکلاسیک خواهد بود. یکی از ویژگی‌های بارز این نماها امکان انعطاف در طراحی و اجرا و ایجاد تنوع در استفاده از متریال‌های مختلف است که به آنها امکان می‌دهد طرح‌ها و الگوهای متفاوتی را خلق کنند.

به‌کارگیری متریال‌های مختلف در اجرای این نما سبب می‌گردد تا هر کدام از این عناصر به‌صورت مجزا، مزایا و کاربردهای متفاوتی را به‌عنوان نما به همراه داشته باشند.

نمای سبز

یکی از بهترین نمای ساختمان در سال‌های اخیر که دارای متفاوت‌ترین ظاهر بصری نیز بوده است، نماهای سبز نام دارند. نمای سبز نوعی دیگر از نمای خارجی است که با استفاده از روش‌ها و مواد با کمترین تأثیرات محیطی روی ساختمان اجرا می‌شود. برای اجرای این نوع نما از موادی مانند چوب ،متریال بازیافتی، سیستم‌های خنک‌کننده، پوشش سبز گیاهان و سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود.

اجرای نماهای سبز به‌طورکلی به کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و افزایش کیفیت هوای داخلی و خارج از ساختمان کمک می‌کند. نماهای سبز معمولاً از ترکیباتی شامل سبزیجات، گل‌ها و پوشش‌های گیاهی اجرا می‌شود تا به زیبایی و استقرار یک منظره طبیعی در فضای ساختمان کمک کند.

علاوه بر این، نمای سبز با ترمیم محیط‌زیست، افزایش رفاه ساکنین و بهبود کیفیت هوا سبب کاهش تأثیرات منفی و محیط زندگی شما می‌شود. استفاده از نماهای سبز در ساختمان‌ها به‌عنوان بهترین نمای ساختمان یک رویکرد محیط زیستی و پایدار به طور گسترده است.

این نما نه‌تنها به زیبایی و جذابیت نمای خارجی کمک می‌کند؛ بلکه نشانگر توجه سازندگان به مسائل محیط‌زیست و پایداری آن است.

نمای سرامیک خشک

نمای سرامیک خشک نیز به‌عنوان یک نمای مدرن توانسته به یکی از بهترین نماهای ساختمانی از لحاظ درصد رضایت مشتریان مبدل شود. اجرای نمای سرامیک خشک به دلیل اجرای منحصربه‌فرد و عدم نیاز به سیمان یا ملات در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد بود. صفحات سرامیکی در این نوع نما براساس ابعاد، تعداد و وزن آنها درون قاب‌های فلزی به‌وسیله گیره‌های مخصوصی نصب خواهند شد.

جذابیت بالا، تنوع در طرح، رنگ و اجرای این نماها سبب محبوبیت بیش از اندازه آن میان صاحبان ساختمان‌ها گردیده است. از طرفی قیمت مناسب و کاهش هزینه‌های اجرا تا نگهداری ازدیگر مشخصه‌های این نما محسوب می‌گردد. صفحات سرامیکی قابل‌نصب به روش خشک و دارای وزن کمتری هستند. در صورت آسیب هرکدام از صفحات به‌راحتی قابل‌تعویض خواهند بود.

 نمای شیشه‌ای و سرامیک خشک به‌عنوان بهترین نمای ساختمان و هماهنگ با هر نوع شرایط آب‌وهوایی معرفی شده‌اند. شما می‌توانید نماهای ذکر شده را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین نماهای سال در هر نوع شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی استفاده کنید. از طرفی این نماها با هر نوع مصالح و متریال اجرایی دیگر قابل اجرا هستند.

چرا که هماهنگی بالای آنها با مصالح دیگر سبب گردیده تا نماهایی مدرن و زیباتری خلق نمایید. شما می‌توانید در اجرای انواع نماهای کلاسیک یا مدرن از انواع مصالح شیشه‌ای، سرامیک، چوب و فلز در کنار یکدیگر بهره ببرید.

نمای سرامیک خشک

بهترین نمای ساختمان از نظر سبک معماری

نمای ساختمان‌ها در معماری به‌عنوان پوسته بیرونی آنها دارای اهمیت بسیاری هستند. امروزه نوع نما و سبک آن متناسب با سبک معماری داخلی و خارجی ساختمان‌ها طراحی می‌شوند. انواع مختلفی از نماها در معماری وجود دارد که هر کدام از آنها به‌عنوان سبکی از نما یا سبکی از معماری دارای ویژگی‌ها و طراحی‌های منحصربه‌فردی هستند.

در معرفی بهترین نمای ساختمان از نظر سبک آنها معمولاً بر اساس سبک مواد استفاده شده و جزئیات طراحی تا اجرای نمای موردنظر تقسیم‌بندی می‌شوند. در این دسته‌بندی سبک و طراحی‌های بسیار زیادی برای اجرای نماهای ساختمان‌ها وجود دارد. به‌طورکلی می‌توان تمامی این سبک‌های بهترین نمای ساختمان را در دودسته کلی نماهای سنتی و مدرن قرارداد.

در نماهای سنتی اغلب از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ، سفال و آجر استفاده می‌شود و همان‌طور که از نام آن پیداست دارای ظاهر و طراحی با جزئیاتی نزدیک به طبیعت است. در اجرای نماهای سنتی در معماری سنتی اغلب از نقش و نگارها، حفره‌ها و جزئیات موجود در معماری سنتی استفاده می‌شود.

در مقابل در نماهای مدرن با استفاده از رویکردهای نوین در به‌کاربردن مصالح مختلف از عناصر و متریال‌های متفاوت‌تری استفاده می‌شود. در نماهای مدرن از مصالحی همچون فولاد، آلومینیوم و شیشه بیشتر استفاده می‌شوند. این نماها به‌طورکلی دارای خطوط ساده‌تر، جزئیات کمتر، سطوح صاف و کم‌حجم‌تر به نسبت نماهای سنتی هستند. طراحی و اجرای نماهای مدرن اغلب به سمت سادگی متمایل است.

در نهایت می‌توان گفت که اجرای نماهای مدرن برای ساختمان‌های مدرن و نوساز استفاده می‌شود که در آن از طراحی‌های جدید و خلاقانه‌ای استفاده می‌شود.

حال از این دسته‌بندی کلی که بگذریم می‌توان به‌راحتی انواع مختلفی از بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ و سبک‌های محبوب را نام برد. در این دسته‌بندی سبک‌های معماری در اجرای نمای ساختمان‌ها عبارت‌اند از:

  • نماهای مدرن

  • نمای کلاسیک

  • نمای نئوکلاسیک و

  • نماهای قدیمی و معاصر

در ادامه به شرح بیشتر هر کدام از این سبک‌های اجرایی خواهیم پرداخت.

نمای مدرن

امروزه یکی از بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ به‌عنوان محبوب‌ترین سبک اجرایی نماهای مدرن هستند. نمای مدرن در معماری به سبکی از اجرا اشاره دارد که از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم ظهور یافت و تا به امروز بر محبوبیت آن افزوده شده است. این سبک از معماری با تأکید بر سادگی، استفاده از خطوط ساده با مواد و متریال‌های مدرن مانند آلومینیوم، شیشه، بتن و فلزات تعریف می‌شود.

همان‌طور که در بالا اشاره شد در اجرای این نما مصالحی همچون شیشه، فلزات رنگی و چوب بیشتر دیده می‌شود. این سبک از اجرای نما معمولاً شامل استفاده از فرم‌های هندسی ساده، سطوح صاف و خطوط با تزیینات کم هستند. استفاده از رنگ‌های ملایم، رنگ‌های زنده و حتی گاهاَ رنگ‌های متضاد یکی دیگر از ویژگی‌های نماهای مدرن محسوب می‌شود که جلوه ویژه‌ای به ساختار ظاهری و بصری نما می‌بخشد.

در نماهای مدرن علاوه بر ظاهر زیبای نمای ساختمان به ویژگی‌های کاربردی آن نیز بسیار توجه می‌شود. نماهای مدرن همچنین به دلیل ویژگی‌های عایق‌بندی و پایداری خود در کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط‌زیست نقش مهمی را ایفا می‌کنند. استفاده از متریال‌هایی مانند شیشه با طراحی‌های باز اجازه ورود نور و هوا به فضای داخلی ساختمان‌ها را می‌دهد.

این امر به بهبود کیفیت زندگی درون ساختمان و ایجاد ارتباط و تعامل درونی ساختمان با محیط خارجی می‌گردد. امروزه این سبک معماری برای اجرای نمای ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداره و عمومی به کار گرفته می‌شود.

نمای مدرن

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک از مواردی مانند سنگ، آجر، چوب و سفال تشکیل می‌شود. این نما دارای جزئیات بیشتر و طراحی‌های شلوغ و پیچیده‌ای است. این نما در معماری به سبکی اشاره دارد که الهام گرفته از دوران تاریخی مختلف مانند یونان، رم باستان و رنسانس است.

در سبک نمای کلاسیک از جزئیات و طراحی‌های بسیاری استفاده می‌شود. این سبک شامل ستون‌ها، نقوش تزیینی و جزئیات فرمی به‌عنوان سازه‌های مجلل است که جلوه ویژه‌ای به نمای ساختمان می‌بخشد. نماهای کلاسیک به‌عنوان نمادی از زیبایی و ارزش تاریخی به‌عنوان یکی از بهترین نمای ساختمان شناخته شده است.

معمولاً از این نوع سبک معماری برای نمای ساختمان‌های مذهبی، عمومی و مسکونی استفاده می‌شود. اجرای این نما تأکید زیادی بر جزئیات دارد و معمولاً به‌عنوان نمادی از اعتبار و شکوه برای ساختمان‌ها شناخته می‌شود.

نمای نئوکلاسیک

نمای نئوکلاسیک ترکیبی از عناصر کلاسیک و مدرن است که بیشتر از جزئیات کلاسیک برخوردار است. نمای نئوکلاسیک به سبکی اشاره دارد که در دوران مدرن بومی‌شدن از عناصر سنتی و کلاسیک الهام می‌گیرد. این نما با روش‌های ساخت مدرن ترکیب می‌شود.

در اجرای این سبک برای بهترین نمای ساختمان نیز از عناصری مانند بتن، فولاد، سنگ، شیشه، آلومینیوم و غیر استفاده می‌شود. این نما دارای طراحی‌هایی با رویه قدیمی و همچنین ترکیباتی از سبک مدرن است. در نمای نئوکلاسیک معمولاً ستون‌ها، تراش‌های زیبا و جزئیات تزیینی بسیاری وجود دارد که جلوه ویژه‌ای به نما می‌بخشد.

در کنار آن با استفاده از متریال‌ها و طراحی‌های مدرن ترکیباتی نیز در آن بین استفاده می‌شود نمای نئوپلاستیک به‌عنوان یک ترکیب از زیبایی کلاسیک و تکنیک‌های نمای مدرن جایگاه ویژه‌ای در معماری مدرن امروزی دارد. این نما به‌عنوان نمادهایی از شکوه و در کنار آن مدرنیته شناخته شده است. تلفیق طراحی‌ها و همچنین متریال‌های مدرن سبب می‌گردد که نما و ساختار نئوکلاسیک نیز با ساختمان‌های مدرن هماهنگی بیشتری داشته باشد.

نمای معاصر

یکی دیگر از بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ که توانسته توجه بسیاری از طراحان را به خود جلب نماید نماهای معاصر هستند. نمای معاصر در معماری به سبکی اشاره دارد که به طور مستقیم از زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه موردنظر الهام گرفته است.

طراحی این نما دارای خطوطی ساده و فرم‌های هندسی منحصربه‌فردی است که زیبایی و جلوه‌ای خاص و درعین‌حال مدرن به نما می‌بخشد. در این نوع نما از موادی مانند شیشه، بتن و فلزات بیشتر استفاده می‌شود. نماهای معاصر به‌عنوان نمادی از پیشرفت و نوآوری در معماری ساختمان‌سازی شناخته شده که به طراحی‌های کارآمد توجه دارد.

تأثیر پنجره در نماهای ساختمانی

پنجره در بسیاری از ساختمان‌ها به‌عنوان جزئی مجزا و قابل‌مشاهده از نمای ساختمان طراحی می‌شود. پنجره‌ها معمولاً با استفاده از قاب‌های فلزی، چوبی یا شیشه‌های شفاف ساخته می‌شوند و به‌عنوان عنصری مهم، زیبا و عملی در طراحی نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اما در برخی از ساختمان‌های مدرن طراحان به دنبال ظاهری ساده و یکپارچه‌تر برای نمای ساختمان هستند. در چنین حالتی پنجره‌ها به‌عنوان جزئی از نمای ساختمان طراحی می‌شوند. به عبارتی دیگر این پنجره‌ها با استفاده از همان متریال اجرایی و همان شیوه اجرای نما ساخته و اجرا می‌شوند. این رویکرد به دلیل ایجاد ظاهری یکپارچه و ساده‌تر برای نمای ساختمان است و می‌تواند به ایجاد یک نمای زیبا، واحد و مدرن کمک کند.

علاوه بر متریال‌های مختلف ابعاد و نوع بازشوی پنجره در اجرای نما نیز بسیار حائز اهمیت است.

در این زمینه می‌توان به انواع مدل‌‌های پنجره تک‌حالته، دوحالته، کلنگی یا سایبانی، ریلی، کشویی، آکاردئونی و… اشاره نمود.

 استفاده از پنجره در نمای ساختمان‌ها دارای اهمیت بسیاری است که عبارت از:

  • نصب پنجره درون نمای ساختمان اجازه ورود نور طبیعی به داخل ساختمان را می‌دهد. این امر به بهبود کیفیت فضای داخلی کمک می‌کند.

  • پنجره‌ها می‌توانند به‌عنوان فریمی برای نمای خارجی ساختمان و مناظر طبیعی عمل کنند. این امر به جذابیت و زیبایی نمای ساختمان اضافه می‌کند.

  • پنجره‌ها می‌توانند نقشی برای تعریف ویژگی‌های معماری ساختمان نیز داشته باشند. برای مثال نوع طراحی و سبک استفاده از پنجره در سبک‌های معماری مختلف مانند سنتی و مدرن کاملاً با یکدیگر متفاوت است.

به‌طورکلی می‌توان گفت که پنجره‌ها از لحاظ کارایی، عملکرد، طراحی و معماری اهمیت بسیاری دارند و می‌توانند به زیبایی و کارایی نهایی ساختمان کمک کنند. انتخاب و طراحی مناسب پنجره‌ها باتوجه‌به بهترین نمای ساختمان باید باتوجه‌به نیازها و محیط ساختمان تعیین شوند.

تأثیر پنجره در نماهای ساختمانی

انتخاب رنگ برای بهترین نمای ساختمان

علاوه بر عوامل و پارامترهای ذکر شده انتخاب رنگ در تعیین بهترین نمای ساختمان تأثیرگذار خواهد بود. انتخاب رنگ نمای ساختمان علاوه بر شرایط ساختاری و کاربری ساختمان براساس سلیقه صاحبان ساختمان‌ها انتخاب می‌شود.

برای مثال در مرحله اول باتوجه ‌به معماری و هماهنگی رنگ با کاربری ساختمان نوع آن انتخاب خواهد شد. ناگفته نماند هر کدام از متریال‌های قابل‌استفاده برای اجرای نمای ساختمان‌ها خود دارای رنگ خاصی هستند. بااین‌وجود برخی از افراد دوست دارند که نمای ساختمان را بر اساس رنگ موردعلاقه خود اجرا نمایند. درنهایت رنگ موردنظر باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که با فضا و مناظر اطراف ساختمان نیز هماهنگی لازم را داشته باشد.

 محبوب‌ترین و رایج‌ترین رنگ‌ها برای اجرای بهترین نمای ساختمان‌ در ۲۰۲۴ به شرح زیر هستند.

  • رنگ‌های خنثی: اغلب برای اجرای نماهای مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک انتخاب خواهند شد. این دسته از رنگ‌ها در یک سال اخیر دارای بیشترین طرف‌دار و انتخاب بودند. ازجمله رنگ‌های خنثی می‌توان به رنگ‌های خاکستری، بژ و سفید اشاره نمود. این دسته از رنگ‌ها به‌عنوان رایج‌ترین رنگ‌های سال معرفی شده‌اند که با هر نوع سبک معماری هماهنگ هستند.

  • رنگ‌های انتخابی الهام گرفته از طبیعت مانند رنگ‌های سبز و رنگ‌های خاکی نیز ظرافت خاصی را به نما خواهند بخشید. این دسته از رنگ‌ها برای مصالح و سبک‌های کلاسیک و مدرن قابل‌اجرا هستند.

 

  • رنگ‌های تیره نیز جزو پالت رنگ‌های انتخابی به‌عنوان بهترین نمای ساختمان در ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند. رنگ‌های تیره مانند مشکی و از بالاترین درصد محبوبیت برخوردارند.

قطب‌نما مجری بهترین نماهای ساختمانی

به‌منظور انتخاب بهترین نمای ساختمان متریال‌ها و عوامل گوناگونی همچون مصالح و شیوه‌های اجرایی تأثیرگذار هستند. به همین دلیل در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با محبوب‌ترین نماهای سال از لحاظ اصول اجرایی آشنا کنیم. همچنان با ورود به سال ۲۰۲۴ نمای ساختمان‌ها در حال تکامل هستند. این روند با فناوری‌های جدید و اصول پایدار ادامه‌دار خواهد بود.

هر کدام از طراحی‌های موجود دارای مزایا، معایب و ویژگی‌های خاص خود هستند. این نماها می‌توانند باتوجه‌به اولیت‌های زیباشناختی و ملاحظات زیست‌محیطی ساختمان‌ها توسط صاحبان ساختمان‌ها انتخاب شوند. فراموش نکنید علاوه بر تمامی موارد ذکر شده نحوه اجرای نما بسیار مهم‌تر از هر چیزی است. پس از انتخاب مناسب‌ترین و بهترین نمای ساختمان باید مناسب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تیم اجرایی را در این زمینه انتخاب نمایید.

قطب‌نما مجری بهترین نماهای ساختمانی

سخن پایانی

 قطب‌نما به‌عنوان یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین مجری‌های انواع نماهای مدرن در یک سال اخیر معرفی شده است. این مجموعه در سال ۲۰۲۳ و با ورود به ۲۰۲۴ توانسته بالاترین درصد رضایت مشتریان را از لحاظ اجرای انواع نماهای مدرن به دست آورد. شما می‌توانید جهت مشاهده انواع نمونه کارهای مطرح و البته حرفه‌ای این مجموعه به درگاه اینترنتی قطب‌نما مراجعه نمایید.

درنهایت افرادی که به دنبال یک راه‌حل اقتصادی و درعین‌حال باکیفیت برای اجرای بهترین نمای ساختمان هستند؛ قطب‌نما را فراموش نکنید. قطب‌نما در واقع یک انتخاب عالیست که دوام، تطبیق‌پذیری و پایداری را به‌عنوان یک نما در یک قالب برای شما ترکیب خواهد کرد.

4.8/5 - (5 امتیاز)

0 پاسخ

    1. سلام اینانلو عزیز
      ممنون بابت نظر و پاسخ شما
      نظرات و انتقادات شما موجب دلگرمی و پیشرفت کار ماست
      تشکر و سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button