تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC | بررسی دو نوع پنجره
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC | بررسی دو نوع پنجره

تفاوت پنجره دوجداره آلومینیومی با پنجره دوجداره UPVC

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید ساده نیست. هر دوی این پنجره‌های محبوب دارای مزایا و معایبی هستند. چه به‌عنوان یک صاحب‌خانه یا یک معمار ممکن است در انتخاب میان این دو نوع پنجره سردرگم شوید.

درنتیجه بهتر است ابتدا با ماهیت، مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید. به‌طورقطع تصمیمی که بر پایه آگاهی و اطلاعات باشد، مناسب‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید پنجره‌ها به‌عنوان روزنه‌های کاربردی در هر ساختمانی بسیار حائز اهمیت هستند. انتخاب یک ‌پنجره می‌تواند در طراحی و زیبایی ساختمان چه در محیط داخلی و خارجی بسیار تأثیرگذار باشد. برای مثال انتخاب پنجره مناسب در بهینه‌سازی انرژی و هوای داخلی محیط بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

یک‌پنجره باید بطور هم‌زمان طول‌عمر بالا، بهره‌وری از انرژی و زیبایی را در یک چهارچوب به شما ارائه دهد.

شاید انتخاب یکی از این دو پنجره برای هر فردی دشوار باشد. بااین‌حال می‌خواهیم در این مطلب شما را با تفاوت پنجره دوجداره آلومینیومی با پنجره دوجداره UPVC آشنا کنیم. درنهایت می‌توانید تصمیم بگیرید که چه گزینه‌ای برای خانه یا ساختمان شما بهتر است.

معرفی پنجره‌ دوجداره آلومینیومی و UPVC

اگر به دنبال خرید پنجره مناسبی هستید، به‌طورقطع دو گزینه پنجره‌های UPVC یا آلومینیومی به شما معرفی خواهند شد. هر دوی این پنجره‌ها توانسته‌اند طرف‌داران بسیاری را به خود جذب کنند. بااین‌حال برای بررسی تفاوت پنجره آلومینیومی با  UPVC بهتر است ویژگی‌های هرکدام را به‌صورت تخصصی بررسی کنیم.

معرفی پنجره‌ دوجداره آلومینیومی و UPVC

معرفی ماهیت پنجره آلومینیومی دوجداره

قبل از آشنایی با پنجره‌های آلومینیومی بهتر است ابتدا با ماهیت متریال اولیه آن یعنی آلومینیوم آشنا شوید. آلومینیوم سومین عنصر فراوان در پوسته زمین است. فراوانی این فلز به‌علاوه مزایای بسیار آن سبب گردیده تا در صنایع مختلف از آن استفاده شود.

گرچه امروزه یکی از بیشترین کاربردهای آلومینیم استفاده از آن در صنعت ساخت درب و پنجره آلومینیومی است. ازجمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین مزایا و ویژگی‌های آلومینیوم عبارت‌اند از:

  • وزن سبک

  • قابل‌بازیافت بودن

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی

  • طول عمر بسیار زیاد

  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی

  • انعطاف‌پذیری در طراحی و شکل‌دهی

  • عدم ایجاد جرقه در صورت برخورد با فلزات

  • نفوذپذیری بسیار ناچیز

  • استحکام بالا

  • جذب صدا و ضربات

پنجره‌های آلومینیومی از دوام و طول عمر بالایی برخوردارند. با استفاده از آلومینیوم چهارچوب یا قاب اصلی با وزن بسیار پایینی ساخته می‌شود. سپس از شیشه‌های دوجداره برای افزایش عایق‌بندی و مقاومت بالا در آن استفاده می‌گردد. پنجره‌های آلومینیومی دوجداره با ظاهر مدرن و شیک خود با هر فضا و محیطی هماهنگ خواهند شد.

معرفی ماهیت پنجره UPVC

به دنبال پنجره‌های آلومینیومی پنجره‌های زیبای UPVC گزینه بعدی برای هر خریدار یا فروشنده‌ای خواهد بود. این پنجره‌ها به نام علمی پنجره‌های پلی‌وینیل‌کلراید سخت شده (polyvinyl chloride Unplasticized) نیز نامبرده می‌شوند. UPVC متریالی سفت‌وسخت و بسیار بادوام است که از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و پوسیدگی برخوردار است.

UPVC درواقع یک ترمو پلاست مدرن است که از نفت خام و سدیم کلراید یا همان نمک خوراکی ساخته می‌شود. استفاده از این متریال برای ساخت پنجره‌ها سبب افزایش مقاومت آنها در برابر ضربت و فشار می‌گردد. از دیگر مزایای این پنجره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت بالای آنها در برابر حرارت و تغییر رنگ

  • سختی بالا

  • برخورداری از سطح صاف و شفاف

UPVC به‌صورت پروفیل‌های مکعبی ساخته می‌شود. این پروفیل‌ها در انواع پروفیل درب و پنجره، صنعتی و دوجداره نیز تولید می‌شوند.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ وزن

انتخاب پنجره و مقایسه آنها از نظر وزنی می‌تواند جزو ترجیحات شخصی باشد تا یک گزینه مورد تأیید. اما به‌هرحال وزن پنجره‌ها در نهایت در برخی از مراحل ساخت، هزینه تا نصب آنها خود را نشان خواهند داد. درواقع تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ وزن یک رقابت کاملاً آشکار است.

به طور کل پنجره‌های آلومینیومی را می‌توان یکی از سبک‌ترین پنجره‌های موجود در بازار معرفی نمود. وزن پایین این پنجره‌ها سبب گردیده تا نصب و اجرای آنها بخصوص در ارتفاعات بسیار راحت‌تر صورت گیرد.

پنجره‌های UPVC نیز در مقایسه با پنجره‌های فلزی و سنتی بسیار سبک‌تر هستند. اما در مقایسه تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ وزن، پنجره‌های آلومینیومی دوجداره پیروز میدان خواهند بود.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ زیبایی

هر دو پنجره‌های ذکر شده دارای جذابیت ظاهری بالایی به نسبت پنجره‌های قدیمی هستند. این پنجره‌ها از لحاظ بصری به‌عنوان مدرن‌ترین پنجره‌های موجود نامبرده می‌شوند. اما در بررسی طولانی‌مدت و مقایسه آنها در طول زمان تفاوت‌ها نمایان خواهد شد.

هر دو دارای ظاهری بسیار زیبا، شفاف و صاف هستند. با این تفاوت که پنجره‌های UPVC به‌مرورزمان شفافیت خود را از دست خواهند داد و ساختار پلاستیکی آنها به‌مرورزمان خراشیده و شفافیت اولیه خود را از دست می‌دهد. این ویژگی می‌تواند به‌راحتی معیار زیبایی نمای بیرونی خانه شما را زیر سؤال ببرد.

در مقابل پنجره‌های آلومینیومی فاقد هر گونه ماده پلاستیکی هستند. این فلز زیبا در طول زمان همچنان زیبایی و شفافیت خود را حفظ خواهد کرد.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ زیبایی

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ استحکام

زمانی که صحبت از تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ استحکام به میان می‌آید، رقابت اصلی آغاز می‌شود. درواقع استحکام این دو پنجره از دو لحاظ تعریف می‌شود.

در اولین مقایسه می‌توان گفت که هر دو پنجره‌های UPVC و آلومینیومی دارای استحکام نسبتاً خوبی هستند. هر دو از لحاظ مستحکم بودن در مقابل بسیاری از عوامل محیطی مقاوم‌اند. همچنین از طول عمر بالایی برخوردارند.

اما در مقایسه دوم برای ساخت پنجره‌های آلومینیومی از پروفیل‌های نازک استفاده می‌شود. تفاوتی ندارد که شیشه‌ها کوچک باشند یا بزرگ، تک‌جداره باشند یا دوجداره. اما در صورت ساخت پنجره‌های UPVC باید از پروفیل‌هایی با ضخامت بالاتر استفاده شود.

بخصوص اگر بخواهید پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر و شیشه‌های بزرگ‌تری داشته باشید. پروفیل‌های UPVC باید به نسبت ابعاد صفحات شیشه‌ای بزرگ‌تر و ضخیم‌تر شوند. در نهایت در پنجره‌های آلومینیومی شما بیشترین میزان دید و نوردهی را خواهید داشت.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ قیمت

قیمت اولین و مهم‌ترین عاملی است که هنگام خرید این دو پنجره بر مشتریان تأثیر خواهد گذاشت. پنجره‌های آلومینیومی همیشه گران‌قیمت‌تر از پنجره‌های UPVC هستند. ساخت و نصب پنجره‌های UPVC به نسبت آلومینیومی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر هستند.

اما در واقع تفاوت قیمت در آنها در طول زمان و مزایای آنها مشخص خواهد شد. ازآنجا که دوام، ماندگاری ظاهری و ساختاری آلومینیوم به‌عنوان یک فلز بیشتر است؛ در طولانی‌مدت می‌تواند به‌صرفه‌تر از UPVC باشد.

اما در کوتاه‌مدت و داشتن بودجه کم پنجره‌های UPVC می‌توانند گزینه بهتری باشند. اگر غیر از این عوامل آنها را در درازمدت مقایسه کنید بهتر است برای خرید پنجره‌هایتان مقداری بیشتر هزینه کنید.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ دوام و طول عمر

یکی دیگر از معیارهای تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC میزان طول عمر یا دوام آنها در گذر زمان است. همان‌طور که در مورد قیمت ذکر کردیم پنجره‌های آلومینیومی به نسبت UPVC دوام و طول عمر بیشتری دارند. برای مثال یک پنجره آلومینیومی به طور سالم می‌تواند تا ۵۰ سال و UPVC تا ۳۰ سال عمر مفید کند.

تصور کنید پنجره‌های ساخته شده از UPVC به‌مرورزمان با برخورد با اجسام سنگین یا تیز دچار خراشیده‌شدن خواهند شد. این در حالی است که برای فلزی همچون آلومینیوم این اتفاق بسیار نادر و ناچیز است. در نهایت بستگی به نحوه نگهداری از آنها میزان تخریب و فرسودگی آنها می‌تواند متغیر باشد.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ دوام و طول عمر

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ راندمان حرارتی

راندمان حرارتی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب یک پنجره برای هر نوع ساختمانی است. تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ اتلاف و هدررفت انرژی می‌تواند بسیار بحث‌برانگیز باشد. چراکه این عامل می‌تواند در حفظ تعادل در دمای محیط تا هزینه‌های مصرف انرژی تأثیرگذار باشد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که هر دو پنجره‌های آلومینیومی و UPVC عایق خوبی برای هدررفت انرژی هستند. اما اگر موشکافانه‌تر بررسی کنیم به نتایج جالبی دست خواهیم یافت.

پنجره‌های آلومینیومی رسانای بسیار قوی هستند به همین دلیل به‌راحتی هوای گرم را از خود عبور می‌دهند. درصورت استفاده از شیشه‌های چند جداره برای پنجره‌های آلومینیوم می‌توان راندمان آنها را به طور کامل تغییر داد.

اما پنجره‌های UPVC عایق خوبی برای کاهش اتلاف انرژی هستند. البته درصورتی‌که از استانداردهای لازم در ساخت و اجرای آن تبعی شده باشد. اما از نظر عایق‌بندی صدا می‌توان گفت که پروفیل‌های آلومینیومی به نسبت UPVC بهتر عمل می‌کنند.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ دوستداری از محیط‌زیست

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ دوستداری محیط‌زیست به‌نوعی به راندمان حرارتی آنها نیز بستگی دارد. به عبارتی ساده‌تر پنجره‌هایی که راندمان حرارتی بالایی دارند عامل مهمی در سازگاری آنها با محیط‌زیست محسوب می‌شود.

خانه‌ای که از هر لحاظ بخصوص پنجره‌ها به‌خوبی عایق‌بندی‌شده باشند انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. پس برای محیط‌زیست از نظر سوخت انرژی مفیدتر خواهد بود. گرچه پنجره‌های UPVC عایق حرارتی بهتری بودند؛ اما با استفاده از روش‌های عایق‌بندی می‌توان گفت که تفاوت چندانی میان این دو باقی نخواهد ماند.

از طرفی فاکتور دیگر برای سنجش سازگاری و دوستداری این دو نوع پنجره با محیط‌زیست مسئله بازیافت است. حال سؤال اینجاست در صورت دورانداختن هر دو این پنجره‌ها برای هر کدام چه اتفاقی خواهد افتاد.

آلومینیوم جزو فلزاتی است که به طور ۱۰۰ درصد کامل قابل‌بازیافت است. یعنی پس از تعویض یا دورانداختن به طور کامل به چرخه تولید بازمی‌گردند. اما پنجره‌های UPVC جایی جز سطل‌های زباله نخواهند داشت. درواقع در این نقطه زندگی آنها به پایان خواهد رسید.

تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC از لحاظ دوستداری از محیط‌زیست

تفاوت پنجره آلومینیومی و UPVC از لحاظ اتصالات

در مقایسه تفاوت پنجره آلومینیومی با UPVC اگر به ساختار ظاهری پنجره‌ها توجه کرده باشید نوع اتصالات کاملاً مشهود است. در پنجره‌های UPVC تمامی اتصالات و یراق‌آلات از رو نصب می‌شوند. شما می‌توانید تمامی اتصالات را روی پنجره مشاهده نمایید.

از طرفی ازآنجا که اتصالات روی خود پروفیل نصب می‌شود با استفاده مکرر دچار آسیب خواهند شد. اما در پنجره‌های آلومینیومی اتصالات از جنس آلومینیوم و فلزی هستند. همة آنها به‌وسیله جوش، پرچ یا پیچ به‌صورت مخفی متصل می‌شوند. این امر سبب حظ زیبایی ظاهری و همچنین محکم‌تر شدن اتصالات خواهد گردید.

پنجره آلومینیوم یا UPVC

در بالا تمامی نکات مربوطه در تفاوت پنجره آلومینیومی با UPVC را با هم بررسی کردیم. هر دوی این پنجره‌های مدرن دارای مزایا و معایب خاصی هستند. درحقیقت پاسخ قطعی برای انتخاب یکی از این دو گزینه وجود ندارد. شما ابداً باید انتظارات و بودجه خود را از پنجره موردنظر تعیین کنید.

برای مثال اگر کیفیت، مقاومت و طول عمر برای شما حائز اهمیت است، پنجره‌های آلومینیومی را انتخاب نمایید. اما اگر به گزینه‌ای به‌صرفه نیاز دارید پنجره‌های UPVC مناسب خواهند بود.

هر کدام از پنجره‌های ذکر شده در شرایط مختلف دارای قابلیت‌های متفاوتی هستند. شما باید ویژگی‌ها و شرایط موردنیاز را به طور کامل بررسی کنید تا به بهترین گزینه دست یابید.

خرید پنجره آلومینیومی دوجداره

با این تفاسیر و شرح تفاوت پنجره آلومینیومی با UPVC اگر تصمیم به خرید پنجره آلومینیومی نمودید، چاره شما قطب‌نماست. قطب‌نما شانس جهت‌یابی شما در رسیدن به مسیر صحیح در خرید و انتخاب پنجره آلومینیوم دوجداره است.

قطب‌نما با استفاده از جدیدترین تجهیزات روز دنیا انواع مختلف پنجره‌های آلومینیومی را در هر طرح و اندازه‌های تولید می‌کنند. قطب‌نما از جمله تولیدکنندگان متنوع‌ترین پنجره‌های دوجداره در کشور است. شما می‌توانید با قطب‌نما سبک جدیدی از معماری را تجربه کنید.

قطب‌نما مجری انواع نماهای شیشه‌ای اسپایدر، کرتین وال و هندریل‌های شیشه‌ای طبق متد روز دنیاست. این مجموعه در طول سال‌های فعالیت خود توانسته تمامی پروژه‌های خود را با موفقیت و رضایت کامل به اتمام برساند.

پنجره‌های خانه شما روزنه‌ای برای ورود هوا و هر نوع عامل بیرونی و حتی امنیت خانه شما هستند. طراحی، ساخت و اجرای حرفه‌ای شما را از هزینه‌های بازسازی تا صرفه‌جویی در مصرف انرژی درامان نگه می‌دارد.

خرید پنجره آلومینیومی دوجداره

در نهایت

لازم به یادآوری است که پنجره‌ها علاوه بر موارد کاربردی ذکر شده باید از زیبایی ظاهری خاصی نیز برخوردار باشند. اگر بخواهید زمانی که در خانه نشسته‌اید یا استراحت می‌کنید از آرامش بیشتری برخوردار باشید، پنجره‌های باکیفیتی را انتخاب کنید.

دوام، استحکام و طول عمر پنجره‌ها رابطه تنگاتنگی با آرامش موجود در محیط داخلی ساختمان شما دارد. به همین دلیل در این مطلب شما را با عوامل تفاوت پنجره آلومینیومی با پنجره UPVC آشنا کردیم.

شاید این دو پنجره مدرن در ظاهر تفاوت چندانی نداشته باشند؛ اما در واقعیت چرا. با بررسی این موارد نمی‌توان جذابیت و کارایی پنجره‌های آلومینیوم را انکار کرد. امیدواریم شما نیز بتوانید با مطالعه این مطلب مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button