نمای اسپایدر کابلی | بررسی اسپایدر کابلی | مزایا و معایب | قیمت 1403
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

نمای اسپایدر کابلی | بررسی اسپایدر کابلی | مزایا و معایب | قیمت 1403

نمای اسپایدر کابلی | بررسی اسپایدر کابلی | مزایا و معایب | قیمت 1403

اجرای صفحات شیشه‌ای بزرگ برای نماهای بزرگ‌تر یعنی نیازمند روش اجرایی ایمن یا نمای اسپایدر کابلی. روش‌های مختلفی برای اجرای اسپایدر شیشه‌ای وجود دارند. روش‌های اجرایی در نمای اسپایدر شیشه‌ای دارای ماهیت یکسانی هستند. با این تفاوت که در هر کدام، از اجزا و روش‌های خاصی برای نصب شیشه‌ها استفاده خواهد شد.

اما در نهایت روش اجرایی باید علاوه بر رعایت تمامی استانداردها از نظر زیبایی نیز مورد تأیید باشد. اجرای نمای شیشه‌ای به‌وسیله کابل‌های فولادی یعنی بالاترین ایمنی با بالاترین میزان شفافیت در نما. به‌جرئت می‌توان گفت که زیبایی و استحکامی که در نمای اسپایدر کابلی وجود دارد، در هر نمایی مشاهده نخواهید کرد.

حالا سؤال اینجاست که این صفحات شیشه‌ای چگونه توسط این کابل‌های فلزی بدون کوچک‌ترین خطایی کنار هم قرار می‌گیرند؟ یا اینکه نحوه اجرای نمای اسپایدر کابلی چگونه است؟ از چه قطعات و یراق‌آلاتی برای اجرای این نما استفاده می‌شود؟ اجرای نمای اسپایدر کابلی در چه ساختمان‌هایی کاربرد دارد؟

نمای اسپایدر کابلی چیست؟

نمای اسپایدر به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین نماها در دسته‌بندی نماهای شیشه‌ای قرار گرفته است. در نمای اسپایدر کابلی همان‌طور که از نام آن پیداست، کابل‌ها سازه و نگهدارنده اصلی نمای شیشه‌ای محسوب می‌شوند. از طرفی سازه کابلی مورداستفاده در اجرای این نوع نما سبب ایجاد ساختار اسپایدری (عنکبوتی) خواهد شد.

عدم محدودیت برای نصب و مهار صفحات شیشه‌ای سبب افزایش استفاده از شیشه به نسبت مصالح ساختمانی دیگر گردیده است. در این روش از کابل‌های فولادی به‌جای ستون‌های فلزی یا تکیه‌گاه‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود. محاسبات و اجرای نمای اسپایدر کابلی به نسبت سایر روش‌های دیگر بسیار پیچیده‌تر است.

کوچک‌ترین خطا در اندازه‌گیری یا نحوه اجرای کابل‌ها می‌تواند ضررهای مالی و حتی جانی به بار آورد. روش اسپایدر کابلی نیازمند دقت کافی و افرادی باتجربه است. همچنین به دلیل استفاده از کابل به‌جای سازه فلزی حجیم، میزان شفافیت و میدان دید بسیار بیشتر است.

نمای اسپایدر کابلی چیست؟

ویژگی‌های نما اسپایدر کابلی

ویژگی‌های نما اسپایدر کابلی شامل ویژگی‌های ساختاری و فنی آن می‌شود. در ظاهر این نما از دید نمای بیرونی شما فقط صفحات شیشه‌ای را به‌عنوان نما مشاهده خواهید کرد. اما در پشت‌صحنه این صفحات شیشه شبکه‌ای درهم‌تنیده از کابل‌های فلزی موجود است.

جالب است بدانید در تمامی روش‌های اجرایی نمای اسپایدر به‌نوعی می‌توان از کابل‌های فلزی استفاده نمود. چراکه این کابل‌های فلزی سبب افزایش استحکام و مقاومت سازه نما خواهند شد.

کابل‌های فلزی عمدتاً از جنس استیل یا فولاد هستند که به شکل عمودی و افقی در پشت سازه قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سازه نمای اسپایدر کابلی اجرای آن به دو شکل تخت و هلالی است.

شبکه کابل‌های فلزی این نما از نظر معماری و طراحی بصری ظاهر ویژه و مدرنی را به نمای ساختمان می‌بخشد. از طرفی به‌عنوان یک تکیه‌گاه از بار مرده ساختمان و حتی نما خواهد کاست. نمای اسپایدر کابلی اغلب برای ساختمان‌های تجاری و اداری اجرا می‌شود.

مزایای نمای اسپایدری کابلی

در زمان‌های قدیم با ایجاد روزنه‌های کوچک درون خانه‌ها سبب ورود نور به محیط داخلی خانه می‌شدند. بعداً استفاده از شیشه به افراد امکان بزرگ‌تر کردن این روزنه‌ها را فراهم نمود. استفاده از شیشه به‌عنوان قسمتی از دیوار یا همان روزنه علاوه بر عبور نور، در برابر آب‌وهوا مقاوم بودند.

با پیشرفت در صنعت شیشه این عنصر زیبا و کاربردی به نمای ساختمان‌ها رسیدند. تا جایی که نمای کامل یا حتی به‌عنوان یک دیوار بزرگ شیشه‌ای استفاده می‌گردند. افزایش دامنه کاربردی و محبوبیت این عنصر از مزایای آن منشأ می‌گیرد.

ازجمله مهم‌ترین مزایای نمای اسپایدری کابلی عبارت‌اند از:

  • همان‌طور که اشاره شد حداکثر میزان نوردهی توسط این نما به دلیل استفاده از کابل‌ها به‌جای سازه‌های فلزی است. ازاین‌رو از نظر زیبایی‌شناختی میان‌نماهای اسپایدری، نمای اسپایدر کابلی دارای محبوبیت بیشتری است.

  • استفاده از کابل‌های فلزی در ساختار اجرایی این نوع نما، کمترین فضای ممکن را اشغال خواهد کرد. به طبع کابل‌های فلزی حجم و فضای کمتری به نسبت سازه فلزی متشکل از لوله‌ها یا پروفیل‌های فلزی نیاز دارند. ازاین‌رو اجرا این نوع نمای اسپایدری به کمترین فضای ممکن نیاز خواهد داشت.

  • باری دیگر استفاده از کابل‌های فلزی به نسبت روش‌های اجرایی نمای اسپایدر سبب کاهش وزن نما می‌گردد.

  • کابل‌های فلزی در ساختار اجرای این نما عملکردی شبیه به فنر دارند. به این صورت که ارتعاشات وارد شده به سازه یا صفحات را جذب خواهند کرد. برای مثال در صورت وقوع بادهای تند، طوفان یا زلزله ارتعاشات موجود را خنثی خواهند کرد.

  • نصب نمای اسپایدر کابلی به نسبت بسیاری از نماهای دیگر دست‌وپاگیر نبوده و سرعت اجرایی بالایی دارد. پس اگر در اجرای نمای ساختمان خود عجله دارید نمای اسپایدر کابلی مناسب‌ترین گزینه است.

  • ازجمله مهم‌ترین و قابل‌توجه‌تری مزایای نمای اسپایدر کابلی مقاومت بالای آنها است. استفاده از کابل‌های فلزی با نیروی کششی سبب افزایش استحکام و مقاومت کل نما خواهند شد.

  • برای ساختمان‌های بسیار مرتفع، نصب صفحات شیشه‌ای بزرگ و یا افزایش ایمنی استفاده از شبکه کابلی اسپایدری مطمئن‌ترین گزینه است.

مزایای نمای اسپایدری کابلی

نحوه اجرای نمای اسپایدر کابلی

اجرای نمای اسپایدر کابلی یکی از روش‌های اجرایی این نوع نمای مدرن است. در این نما کابل‌ها نقش اصلی را در اجرای نما خواهند داشت. وزن تمام صفحات شیشه‌ای به‌وسیله همین کابل‌های فلزی به سازه اصلی منتقل خواهد شد. درنتیجه از واردشدن هرگونه فشاری که به آسیب شیشه‌ها منجر شود جلوگیری خواهد کرد.

مهم‌ترین مراحل اجرای نمای اسپایدر کابلی به شرح زیر است:

  1. در مرحله اول باید از محیط ساختمان و اطراف آن نقشه‌برداری کرد. در این نقشه ابعاد، زوایا و حتی میزان پستی‌وبلندی‌ها مشخص می‌شود.

  2. در مرحله دوم پس از جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نقشه، باید نقشه موردنظر آماده شود. در این مرحله علاوه بر توجه به مختصات و اندازه‌های گرفته شده باید شکل نمای نهایی طراحی شود. همچنین در نقشه آماده شده باید جایگاه اتصال قطعات تا تعداد آنها، ابعاد شیشه‌ها و محل اتصال کابل‌ها مشخص می‌گردد.

  3. نقشه آماده شده راهنمای انجام مراحل بعدی خواهد بود. پس از تهیه نقشه باید زیرسازی نمای اسپایدر کابلی انجام شود. باتوجه‌به اجرای نمای اسپایدری توسط کابل‌های فلزی باید زیرسازی مناسب طبق استانداردها و اصول کافی اجرا گردد.

  4. پس از آماده‌سازی زیر ساز نما پایه‌های اصلی نگهدارنده صفحات شیشه‌ای نصب خواهند شد. در صورت مرتفع بودن نما نیز از ستون‌های عمودی و افقی برای ایمنی بیشتر استفاده می‌گردد.

  5. سپس نوبت به نصب یراق‌آلات اسپایدری خواهد رسید. پس از نصب یراق‌آلات اسپایدری صفحات شیشه‌ای برش داده شده در جایگاه خود قرار می‌گیرند.

  6. در این مرحله مهم زمان نصب کابل‌ها به نگهدارنده‌های متصل به شیشه‌ها خواهد رسید. یراق‌آلات مربوطه در قسمت پشتی شیشه‌ها نصب خواهند شد. سپس کابل‌های فلزی نیز به آنها متصل می‌گردند.

  7. در نهایت کابل‌های فلزی در قسمت‌های مختلف سازه به جک‌های هیدرولیکی متصل می‌شوند. این جک‌ها کابل‌ها را تحت‌تأثیر نیروی کششی قرار خواهند داد. با تنظیم جک‌های هیدرولیکی سبب سفت یا شل‌شدن کابل‌ها خواهند شد. ازآنجاکه کابل‌های اسپایدری فلزی هستند در فصول مختلف سال تحت‌تأثیر دما دچار انقباض یا انبساط خواهند شد. ازاین‌رو به‌وسیله این جک‌ها کابل‌های نما را باز و بسته و تنظیم خواهند کرد.

پس از نصب نهایی شیشه‌ها بررسی دوباره نقشه، رگلاژ شیشه‌ها و ایمنی کار مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. در صورت تأیید مرحله عایق‌بندی نهایی نیز آغاز خواهد شد. در این مرحله تمامی درزهای موجود جهت عایق‌بندی ساختمان به‌وسیله متریال‌های مختلف گرفته خواهد شد.

نحوه اجرای نمای اسپایدر کابلی

اجزا تشکیل‌دهنده نمای اسپایدر کابلی

نمای اسپایدر کابلی یعنی نصب صفحات شیشه‌ای به‌وسیله کابل‌های درهم‌تنیده فلزی به‌عنوان یک نما. درواقع اجزا تشکیل‌دهنده اجرای هرکدام از انواع نمای اسپایدر سبب ایجاد تنوع در ساختار و ظاهر این نمای مدرن گردیده‌است.

مهم‌ترین اجزا و یراق‌آلات مورداستفاده در اجرای نمای اسپایدر کابلی عبارت‌اند از:

  • شیشه از مهم‌ترین و بیشترین متریال مصرفی در اجرای این نمای زیبا است. از انواع شیشه‌های نشکن، سکوریت و لمینت در اجرای آن استفاده می‌گردد. این شیشه‌ها به‌صورت شیشه‌های تک، دو و سه جداره قابل‌استفاده هستند.

  • کابل‌های فلزی پس از شیشه از مهم‌ترین اجزا تشکیل‌دهنده نمای اسپایدر کابلی محسوب می‌شوند.

  • کانکتورها یا اتصالات نگهدارنده به‌عنوان بست عمل می‌کنند. این یراق‌آلات کاملاً ضدزنگ و بسیار مستحکم هستند. از این کانکتورها جهت اتصال قطعات، شیشه‌ها و کابل‌ها به یکدیگر استفاده می‌گردد.

  • چسب‌های تلفیقی نوعی دیگر از متریال مورداستفاده در اجرای نمای اسپایدر کابلی است. از این چسب‌ها به‌عنوان عایق‌بندی یا فیکس کردن صفحات شیشه‌ای نیز استفاده می‌گردد.

  • راد کششی از مهم‌ترین اجزای کابل‌های فلزی محسوب می‌شوند. این قطعات فولادی سبب اتصال بهتر و مقاوم‌تر یراق‌آلات به شیشه‌ها خواهند شد. این قطعات با استفاده از نیروی کششی بار اضافی شیشه را به کابل‌های فلزی منتقل خواهند کرد.

اجزا تشکیل‌دهنده نمای اسپایدر کابلی

ویژگی کابل‌ها

همان‌طور که می‌دانید کابل‌های استفاده شده در این نمای شیشه‌ای دارای ماهیت فلزی هستند. این کابل‌ها اغلب از استیل ضدزنگ یا فولاد بسیار مستحکم ساخته می‌شوند. از این کابل‌ها علاوه بر نمای ساختمان به دلیل نیروی مقاومتی بالا در ساخت پل‌های عظیم نیز استفاده می‌شود.

در ساختار کابل‌های فلزی یک شاخه فلزی بزرگ‌تر در مرکز و بقیه رشته‌ها به‌دور آن تنیده شده است. ساختار پیچ مانند و درهم‌تنیده این کابل‌ها سبب افزایش مقاومت وزنی آنها گردیده است. به این صورت این کابل‌های فلزی وزن بسیار زیادی را تحمل خواهند کرد. شبکه فلزی کابل‌ها به‌صورت صاف و شبکه‌ای سبب نصب صفحات شیشه‌ای به‌عنوان نما خواهد شد.

ویژگی کابل‌ها

قیمت نمای اسپایدر کابلی

در اجرای نمای اسپایدر برای تحمل وزن و قرارگرفتن ایمن صفحات شیشه‌ای کنار هم از اجزای مختلفی استفاده می‌گردد. هر کدام از اجزا تشکیل‌دهنده نمای اسپایدر کابلی از قیمت‌ها و هزینه‌های متفاوتی برخوردارند. ازطرفی هر کدام از این قطعات توسط تولیدکنندگان مختلفی روانه بازار خواهند شد.

درنتیجه، انتخاب برند و میزان کیفیت هر کدام از قطعات موردنیاز باز هزینه‌های متفاوتی را در برخواهند داشت.

همچنان وجود نوسانات بازار در تأمین متریال اولیه در قیمت نهایی این قطعات و اجزا نیز مؤثر خواهد بود.

بااین‌وجود نمی‌توان قیمت مشخص و ثابتی را برای نمای اسپایدر شیشه‌ای اعلام نمود. اما خوشبختانه توسط مجموعه‌های حرفه‌ای که دارای تجربه کافی هستند می‌توانید بر اساس نوع نما از قیمت روز مطلع شوید.

ازجمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت نهایی اجرای نمای اسپایدر کابلی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • متراژ و مساحت نمای موردنظر

  • میزان متریال به‌کاررفته برای اجرای آن

  • کیفیت وب رند اجزای مورداستفاده

  • دستمزد اجرا توسط تیم موردنظر

اجرای حرفه‌ای نمای اسپایدر کابلی

در این قسمت می‌خواهیم یکی از مجرب‌ترین تیم‌های اجرای نمای اسپایدر کابلی در کشور را به شما معرفی کنیم. مجموعه‌ای که توانسته پروژه‌های موفقی را در داخل و خارج از کشور در رزومه کاری خود ثبت نماید.

اما قبل از هر چیزی بهتر است با مفهوم اجرای حرفه‌ای بیشتر آشنا شوید. اجرای حرفه‌ای یعنی اجرای اصولی، ایمن، با کمترین پرتی متریال، مصالح، در کمترین زمان با بالاترین دقت. اجرای حرفه‌ای می‌تواند علاوه بر تمامی موارد ذکر شده سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما نیز گردد.

قطب‌نما مجری انواع نماهای خشک مانند نماهای شیشه‌ای، سرامیک خشک و… با بالاترین دقت و کیفیت هستند. این مجموعه تا به امروز توانسته‌اند تمامی پروژه‌های اجرایی خود را با صددرصد موفقیت و رضایت مشتریان به پایان برسانند.

پس هزینه‌های خود را بیهوده هدر ندهید. با انتخاب قطب‌نما می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. با این مجموعه می‌توانید از مشاوره رایگان، برآورد قیمت اجرای نهایی، اجرای باکیفیت در کمترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

درنهایت

در عصر حاضر نماهای مدرنی چون اسپایدر شیشه‌ای دارای طرف‌داران بسیاری است. نمای اسپایدر کابلی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های نماهای اسپایدری دارای مزایای بسیاری هستند. این نما در کنار ظاهر زیبا و دل‌فریبی که به ساختمان می‌بخشد، از مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی برخورداراست. استفاده از کابل‌های فلزی راز عملکرد بی‌نظیر آن به‌عنوان یک نمای محبوب است.

هدف از این مطلب آشنایی شما با ویژگی، نحوه اجرا و تفاوت نمای اسپایدر کابلی با نماهای دیگر اسپایدری بود. شما می‌توانید نمونه‌های اجرایی دقیق نمای اسپایدر کابلی را از درگاه قطب‌نما مشاهده نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button