نمای اسپایدر لوله‌ای | 0 تا 100 نحوه اجرای نمای اسپایدر لوله ای | مشخصات فنی | قیمت اجرا 1403
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

نمای اسپایدر لوله‌ای | 0 تا 100 نحوه اجرای نمای اسپایدر لوله ای | مشخصات فنی | قیمت اجرا 1403

نمای اسپایدر لوله‌ای | 0 تا 100 نحوه اجرای نمای اسپایدر لوله ای | مشخصات فنی | قیمت اجرا 1403

در طراحی نمای ساختمان‌های جدید شیشه به یکی از جذاب‌ترین عناصر تزیینی و صدالبته کاربردی تبدیل شده است. نمای اسپایدر لوله ای یکی از انواع نمای شیشه‌ای اسپایدر  است که می‌تواند نمایی منحصربه‌فرد به هر ساختمانی ببخشد. اجرای چنین نماهایی دکوراسیون خارجی و داخلی ساختمان را به طور گسترده‌ای تغییر خواهند داد.

شاید در دهه‌های گذشته استفاده از شیشه به‌عنوان نمای یک ساختمان دور از تصور بود. اما امروزه شیشه یکی از مصالح ساختمانی است که با مصالح سنگی و بتنی نیز مقایسه می‌شود. ناگفته نماند این سیر تکاملی شیشه‌ای راه درازی را پیموده تا به نمای ساختمان‌ها رسیده است.

نمای شیشه‌ای اسپایدر دارای طیف گسترده‌ای از طرح، رنگ و مزایای ساختاری مانند عایق صدا است. نمای اسپایدر لوله‌ای به نسبت نماهای سنتی و مصالح ساختمانی دیگر به اجزا و اضافات کمتری نیاز دارد.

حال سؤال اینجاست که نمای شیشه‌ای اسپایدر لوله‌ای چه تفاوتی با نماهای دیگر اسپایدری دارد؟ از چه اجزایی برای اجرای این نوع نمای شیشه‌ای استفاده می‌گردد؟ نمای اسپایدر لوله‌ای چه مزایایی بر نماهای دیگر اسپایدری دارد؟ پاسخ همه این سؤالات را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

نمای اسپایدر لوله ای چیست؟

نمای اسپایدر لوله‌ای یکی از انواع نمای اسپایدر شیشه‌ای است. نمای اسپایدری (عنکبوتی) روشی نوآورانه برای مونتاژ شیشه، پیچ‌ومهره و اتصالات در ساختار یکپارچه‌ی نما است. ساختار اتصالت مورداستفاده در این نوع نما سبب نام‌گذاری آن به عنکبوتی یا همان اسپایدری گردیده است. قطعات اسپایدری دارای ساختار عنکبوتی شکل هستند.

حال روش‌های اجرای صفحات شیشه‌ای در این نوع نما سبب ایجاد انواع مختلفی از نمای اسپایدر شیشه‌ای گردیده است. برای مثال نمای اسپایدر لوله‌ای یکی از روش‌های اجرایی نمای اسپایدر محسوب می‌شود. همان‌طور که از نام این نما پیداست ساختار اجرایی آن با لوله‌های فلزی به‌عنوان سازه نگهدارنده اجرا می‌گردد.

نمای اسپایدر لوله ای از رایج‌ترین نماهای اسپایدری محسوب می‌شود. این روش اجرایی به دلیل سهولت در اجرا و مقاومت بالای نما دارای محبوبیت بسیاری است. به همین دلیل اغلب پروژه‌های انتخابی اسپایدری، به روش لوله‌ای اجرا خواهند شد.

اجرای نمای اسپایدر لوله‌ای

نمای اسپایدر لوله‌ای همان‌طور از نام آن پیداست توسط سازه لوله‌ای شکل اجرا می‌گردد. ازآنجاکه سازه اصلی آن مجزا از سازه اصلی ساختمان است به‌نوعی نمای خود ایستا نیز نامیده می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت که سیستم اجرایی نمای اسپایدر لوله‌ای بسیار متنوع‌تر از سیستم‌های اسپایدری دیگر مانند کابلی یا شیشه‌ای هستند .

برای اجرا و نصب صفحات شیشه‌ای این نمای اسپایدر از لوله‌ها یا قوطی‌های فلزی به‌عنوان سازه نما استفاده می‌شود. این لوله‌های فلزی عمدتاً از جنس استیل هستند. استیل دارای وزنی سبک، خاصیت ضدزنگ و بسیار مقاوم است ازاین‌رو گزینه مناسبی برای سازه فلزی نما محسوب شود.

مهم‌ترین مراحل اجرا و نصب نمای اسپایدر لوله‌ای به شرح زیر است.

تهیه مختصات

در مرحله اول تیم مجری نمای اسپایدر لوله‌ای از محل اجرای نما نقشه‌برداری خواهند کرد. نقشه‌برداری شامل اندازه‌گیری‌های دقیق برای اصولی نما است. ازآنجایی‌که این نما تلفیقی از یک سازه فلزی و صفحات شیشه‌ای است نیازمند اندازه‌گیری‌های دقیق و حساسی است.

نقشه‌برداری باید قبل از طراحی و اجرای تمامی مراحل انجام گیرد. در مرحله نقشه‌برداری باید همه جوانب، همه زوایا و حتی ویژگی‌های ظاهری، ساختاری و سلیقه مشتری در نظر گرفته شود.

طراحی نقشه اصلی

پس از آماده‌شدن مختصات و اندازه‌های دقیق باید نقشه نهایی اجرای کار ترسیم شود. طراحی این مرحله ابعاد، ضخامت، طول، نوع و تعداد قطعات به‌کاررفته در تمامی مراحل بعدی را تعیین می‌کند. جالب است بدانید در این مرحله حتی تعداد، محل سوراخ‌کاری‌ها و حتی نصب کوچک‌ترین پیچ‌ها نیز مشخص می‌شود.

زیرسازی نما

در مرحله سوم باید زیرسازی سازه اصلی آماده شود. ازآنجاکه نمای شیشه اسپایدر لوله‌ای روی ساختار لوله‌ای اجرا می‌شود زیرسازی دارای اهمیت بسیار بالایی است.

برای زیرسازی و نصب لوله‌ها در کف و سقف از بتن‌ریزی و قالب‌بندی‌های بتنی مختص این کار استفاده می‌کنند. پس از آن جایگاه نصب ستون‌ها بر اساس ارتفاع دهانه‌ها و ابعاد نما مشخص می‌گردد.

اجرای سازه فلزی

لوله‌های فلزی قابل‌استفاده برای سازه این نما برای دهانه‌ها و ساختمان‌هایی با ارتفاع حداکثر ۶ متر قابل‌استفاده هستند. این بدین معناست که از این سازه لوله‌ای می‌توان در اغلب نمای ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و… استفاده نمود.

میزان ضخامت لوله‌ یا قوطی‌های فلزی بر اساس ارتفاع ساختمان، ارتفاع دهانه، ضخامت شیشه‌ها و تعداد جداره‌های شیشه‌ها مشخص می‌شود. به‌طبع هر چه ضخامت، وزن و تعداد صفحات شیشه‌ای بیشتر باشد از لوله‌هایی با ضخامت بیشتر نیز استفاده می‌شود.

برای مثال در نمای ساختمان‌های یک الی دوطبقه از سازه‌های فلزی با قطر ۷ الی ۱۰ میلیمتر استفاده می‌کنند. قطر و ضخامت سازه فلزی باید علاوه بر وزن شیشه‌ای نما فشارهای وارده بر نما را نیز تحمل کند.

پس از مشخص‌شدن ساختار نهایی لوله‌ها، آنها را در ۲ طرف به کف و سقف دهانة موردنظر وصل می‌کنند. اتصال سازه فلزی توسط جوش یا پیچ‌های مخصوص انجام می‌گیرد.

اجرای سازه فلزی

نصب یراق آلات سازه فلزی

مرحله بعدی نصب قطعات، اتصالات و یراق‌آلات اسپایدری روی سازه فلزی یا لوله‌های نما است. در این مرحله برای اجرای صفحات شیشه‌ای نمای اسپایدر لوله‌ای باید ابتدا اتصالات موردنیاز به لوله‌های فلزی نصب شوند.

اتصالات و قطعات اسپایدری با استفاده از جوش‌های فلزی و آرگون یا پیچ و مهره‌های مخصوص روی لوله‌ها نصب می‌گردند. در پایان این مرحله سازه فلزی آماده نصب صفحات شیشه‌ای خواهد بود.

نقشه برداری دوم

در این مرحله با نقشه‌برداری مجدد میزان کیفیت و دقت اجرای کار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید صفحات شیشه‌ای بر اساس نقشه اولیه و ابعاد موردنظر برش داده می‌شوند. در این قسمت طبق مختصات موجود در نقشیه اولیه محل و جایگاه سوراخ‌ها و اتصالات نیز تعیین‌شده است.

ازاین‌رو باید در این مرحله تمامی قسمت‌های مختلف لوله‌ها و سازه فلزی بررسی شود. با این بررسی افراد از اجرای کار و اندازه‌های دقیق مطمئن خواهند شد. در صورت وجود خطاهای انسانی می‌توان قبل از اجرای شیشه‌ها از به بارآوردن هزینه‌های اضافی جلوگیری نمود.

برش شیشه ها

در صورت تأیید مرحله قبل و عدم وجود خطاها صفحات شیشه‌ای بر اساس اندازه‌گیری‌های اولیه برش داده می‌شوند.

نصب شیشه ها

پس از آماده‌شدن شیشه‌ها مرحله نصب آن‌ها خواهد رسید. شیشه‌ها باتوجه‌به ارتفاع و وزن آن‌ها توسط نیروهای انسانی یا جرثقیل‌های مخصوص روی سازه فلزی قرار می‌گیرند.

تمامی قطعات اسپایدر قسمت‌های بیرونی و داخلی درون سوراخ‌های ازپیش‌تعیین‌شده قرار می‌گیرند و شیشه‌ها به طور کامل فیکس می‌شوند.

نصب شیشه ها

تنظیم و عایق بندی شیشه‌ها

پس از نصب شیشه‌ها نوبت به رگلاژ و تنظیم مجدد آنها خواهد رسید. طراحان برای جلوگیری از شکسته شدن و فشار آمدن به صفحات نما مقداری فضای خالی مابین آنها به جای می‌گذارند. بااین حال درصورت منبسط یا منقبض شدن آنها در تغییرات دمایی از شکسته شدن شیشه ها جلوگیری می‌کنند.

فواصل موجود میان صفحات شیشه با استفاده از روش‌های مختلف درزگیری یا عایق‌بندی پر می‌شود. برای مثال با استفاده از ورق‌های استیل، واشرهای لاستیکی یا چسب‌های سیلیکونی این فضا را پر خواهند کرد.

جزئیات و اتصالات مهم در اجرای نمای اسپایدر لوله‌ای

همان‌طور که اشاره شد نمای اسپایدر لوله‌ای توسط سازه فلزی لوله‌ای اجرا می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که سازه فلزی یا همان لوله‌های فلزی مهم‌ترین نقش را در اجرای این نما ایفا می‌کنند. به همین طریق این لوله‌ها می‌توانند در مقاومت و طول عمر نمای ساختمان بسیار تأثیرگذار باشند.

از آنجا که نمای فلزی مجزا از نمای اصلی ساختمان است از بار مرده نما و فشارهای وارده بر آن را کاهش می‌دهد.

در محل اتصال یراق‌آلات و شیشه‌ها نیز باید فاصله‌ای بین ۱ الی یک ونیم سانتی‌متری رعایت شود. این فاصله جهت جلوگیری از فشارآوردن به صفحات شیشه‌ای در صورت منبسط‌شدن آن‌ها در فصول گرما است. این فاصله نیز با استفاده از چسب‌های سیلیکونی یا مواد منعطف پر خواهد شد.

به همین دلیل مقاومت نمای اجرایی افزایش می‌یابد. این امر علاوه بر جلوگیری از شکسته‌شدن شیشه‌ها از لرزش نما نیز جلوگیری می‌کند.

از جمله مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده و یراق‌آلات مورداستفاده در نمای اسپایدر لوله‌ای نیز عبارت‌اند از:

شیشه نمای اسپایدر لوله‌ای

شیشه مهم‌ترین جزء اصلی این نما محسوب می‌شود. شیشه‌ها در انواع مختلف شیشه‌های رنگی، ساده، مات، انواع شیشه‌های سکوریت، لمینت و نشکن موجود هستند. این شیشه‌ها بنا بر میزان حجم و نوع نمای اجرایی در انواع شیشه‌های ۱، ۲ و ۳ جداره نیز اجرا می‌شوند.

برای مثال شیشه‌های ۲ و ۳ جداره دارای خاصیت عایق‌بندی بیشتر و بهتری نسبت به شیشه‌های تک‌جداره هستند.

سازه فلزی نمای اسپایدر لوله‌ای

پس از شیشه‌، سازه فلزی عنصر مهم تشکیل‌دهنده این نمای اسپایدری است. ضخامت، ابعاد و قطر لوله‌ها با ضخامت، ابعاد و نحوه قرارگیری شیشه‌ها رابطه مستقیمی دارد.

مهندسان باتوجه‌به نوع و ابعاد شیشه‌ها میزان ضخامت و طول لوله‌های فلزی را مشخص خواهند کرد. چراکه سازه فلزی باید مقاومت و توانایی کافی در حفظ و نگه‌داری از صفحات شیشه‌ای را داشته باشد.

پنجه‌های اسپایدری

پنجه‌های اسپایدر یا چنگک‌ها نیز از مهم‌ترین اجزاء و اتصالات نمای اسپایدری محسوب می‌شوند. در اجرای نمای اسپایدر لوله‌ای فقط از چنگک‌های اسپایدری شاخک‌دار استفاده می‌شود. پنجه‌های اسپایدری از پشت به لولة فلزی و از قسمت روبرو یا جلوی کار به شیشه‌ها متصل می‌شوند.

این اتصالات بنا بر جایگاه و وزن شیشه‌ها دارای انواع پنجه‌های اسپایدر تک‌شاخ ۲ ، ۳ و ۴ شاخ هستند.

پنجه‌های اسپایدری

کانکتور اسپایدر لوله‌ای

یکی دیگر از قطعات اتصالی که در این نما استفاده می‌شوند کانکتورها نام دارند. کانکتورها چنگک‌های اسپایدری را به سازه اصلی متصل می‌کنند. کانکتور ممکن است به‌وسیلة جوش یا پرچ‌های محکم مختص این کار به لوله‌ها متصل شوند. درنهایت چنگک‌های اسپایدری نیز به کانکتورها متصل می‌شوند.

روتل اسپایدر لوله‌ای

چنگک‌های متصل شده به سازه‌های فلزی با استفاده از روتل، شیشه‌ها را در جایگاه خود ثابت نگه می‌دارد.

یعنی شیشه‌ها و چنگک‌های اسپایدر با استفاده از قطعات پیچ مانند به نام روتل به یکدیگر وصل می‌شوند. تمامی این قطعات از جنس استیل و فولادهای ضدزنگ هستند که از مقاومت و طول عمر بسیار بالایی برخوردارند.

مزایای نمای اسپایدر لوله‌ای

در واقع‌نمای اسپایدر لوله‌ای چیزی کم‌تر از یک شگفتی در معماری مدرن نیست. در این نمای مدرن ویژگی‌های متعددی نهفته که می‌تواند مزایای بسیاری به‌عنوان یک نما برای ساختمان‌ها به همراه داشته باشد. به همین دلیل این سبک از شکل و شیوه اجرایی از نمای اسپایدر محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

از جمله مهم‌ترین مزایای نمای اسپایدر لوله‌ای عبارت‌اند از:

  • این نمای شیشه‌ای به دلیل وجود کمترین اتصالات، بیشترین میزان نوردهی را به فضای داخلی ساختمان خواهد بخشید. همچنین این امر سبب کاهش مصرف انرژی برق در طول روز می‌شود.

  • سرعت اجرای نمای اسپایدر لوله‌ای به دلیل استفاده از سازه فلزی بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از روش‌های اجرایی دیگر است.

  • استفاده از یراق‌آلات، قطعات و مصالح کم‌تر در اجرای این نمای مدرن سبب کاهش هزینه‌های اجرایی نیز می‌گردد.

  • ای نمای اسپایدر لوله‌ای را می‌توان در دهانه‌هایی با ارتفاع کم و حتی تا ارتفاع ۶ متر اجرا نمود. این امر سبب می‌گردد تا به‌راحتی در ساختمان‌های کم‌ارتفاع و مرتفع از نمای اسپایدر لوله‌ای بهره برد.

  • در اجرا و طراحی سیستم لوله‌ای اسپایدر هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. عدم وجود محدودیت در طراحی و محاسبات نیز یکی از مهم‌ترین مزایای نمای اسپایدر لوله محسوب می‌شود.

  • استفاده از سازه فلزی محکم برای اجرای صفحات شیشه‌ای در این نما سبب افزایش ایمنی آن گردیده است.

  • نمای شیشه‌ای همچون اسپایدر لوله‌ای ارزش مادی ساختمان را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

  • این نما عایق بسیار مناسبی در مقابل حرارت و صوت خواهد بود. به دلیل وجود چنین مزایایی اجرای نمای اسپایدر بر روش‌های دیگر ارجحیت پیدا کرده است.

مزایای نمای اسپایدر لوله‌ای

اجرای حرفه‌ای نمای اسپایدر لوله‌ای

همان‌طور که اشاره شد نمای اسپایدر لوله‌ای نیازمند مختصات دقیق و اصولی است. از ین رو شما به افرادی حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه نیاز دارید. افراد باتجربه در مرحله مشاوره، طراحی مناسب، انتخاب متریال باکیفیت و درنهایت تمامی هزینه‌های این مراحل تأثیرگذار هستند.

اما افرادی غیرحرفه‌ای با تجربه‌های کم‌تر می‌توانند علاوه بر تمامی این موارد ایمنی نمای شما را نیز به خطر بیندازند.

قطب‌نما در حوزه طراحی، ساخت و اجرای انواع نماهای خشک به عنوانی یکی از باتجربه‌ترین و حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌های کشور هستند. مجموعه قطب‌نما با بیش از چند دهه فعالیت توانسته‌اند اعتماد کارفرمایان و مشتریان خود را به طور کامل جلب نماید. طراحی، اجرا و نصب انواع نمای اسپایدر به‌خصوص نمای اسپایدر لوله‌ای نیز از جمله تخصص‌های حرفه‌ای توسط مجموعه قطب‌نما است.

قطب‌نما با اجرای صدها پروژه‌های داخلی و حتی بین‌المللی تا به امروز طرح‌های بسیار مدرن و شیکی را خلق نموده‌اند. شما نیز می‌توانید برای اجرای انواع نماهای مدرن با کارشناسان این مجموعه تماس فرمایید.

درنهایت

نمای اسپایدر لوله‌ای می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب و زیبا برای نمای بیرونی ساختمان‌ها باشد. این نما به نوبه خود دارای مزایا و معایبی است. این مزایا و معایب می‌توانند بسته به شرایط ساختمان شما و صدالبته نحوه کیفیت اجرای آن متفاوت باشند. برای بهره‌مندی از بیشترین مزایای این نما پیشنهاد می‌کنیم که از کارشناسان قطب‌نما در این زمینه مشاوره بگیرید.

نمای اسپایدر لوله‌ای را می‌توان بدون توجه به محدودیت مکانی و یا طراحی اجرا نمایید. از جمله مهم‌ترین مزایای این نما می‌توان به شفافیت بی‌نظیر و ایمنی بالای آن‌ به‌عنوان یک نمای استاتیک اشاره نمود.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button