نمای اسپایدر فین گلس | 0 تا 100 اجرای نمای فین گلس | مشخصات فنی | قیمت اجرا 1403
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

نمای اسپایدر فین گلس | 0 تا 100 اجرای نمای فین گلس | مشخصات فنی | قیمت اجرا 1403

نمای اسپایدر فین گلس | 0 تا 100 اجرای نمای فین گلس | مشخصات فنی | قیمت اجرا 1403

پیشرفت علم در صنعت ساخت‌وساز سبب گردیده تا هر روزه نسل جدیدی از مصالح و متریال موردنیاز روانه بازار گردد. نمای اسپایدر فین گلس نسل جدیدی از نمای اسپایدر شیشه‌ای با تفاوت‌های ساختاری و ظاهری است. جذابیت این نوع نمای اسپایدری سبب محبوبیت بالای آن گردیده است.

اما با این تفاوت که می‌توان گفت نمای اسپایدری فین گلس سازه‌ای کاملاً شیشه‌ای است. جالب است بدانید در اجرای این نما از ستون و نگهدارنده‌های شیشه‌ای نیز استفاده می‌شود. شیشه‌ای بودن این نوع نما به معنای ساختار کاملاً شیشه‌ای آن است. همین امر نمای اسپایدر فین گلس را متفاوت‌تر از ساختارهای قبلی اسپایدری کرده است.

ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم به طور اختصاصی به نمای فین گلس بپردازیم.

ماهیت نما اسپایدر فین گلس

در معماری نمای مدرن کاربردهای شیشه علاوه بر ساختار درونی ساختمان به قسمت‌های بیرونی آن نیز ورود کرده است. استفاده از شیشه به‌عنوان نمای یک ساختمان توانسته طیف چشمگیری از طراحی‌های مدرن را به وجود بیاورد.

نمای فین گلس به‌عنوان یکی از انواع نمای شیشه‌ای اسپایدر شناخته شده است. این نوع نمای اسپایدری همانند نماهای شیشه‌ای دیگر با همان هدف نمای شیشه‌ای اجرا می‌شود. اما این بار با تفاوت‌های کوچک و البته مؤثری که توانسته توجه بسیاری از طراحان را به خود جلب کند.

نمای اسپایدر فین گلس دارای ماهیت و پتانسیلی کاملاً شیشه‌ای است. همین امر سبب گردیده تا بیشترین میزان دید را برای ساکنین داخل ساختمان به وجود آورد.

ساختار نمای اسپایدر فین گلس

همان‌طور که اشاره شد در اجرای نمای اسپایدر فین گلس از ستون یا صفحات شیشه‌ای استفاده می‌گردد. در اجرای این نوع نمای اسپایدری دیگر خبری از سازه‌های فلزی، قاب یا کابل‌های فلزی نیست. شما در ابتدا تا انتهای آن ظاهر و باطن همگی شیشه را مشاهده خواهید کرد.

به زبانی ساده‌تر صفحات شیشه‌ای نما توسط نگهدارنده‌های شیشه‌ای نصب خواهند شد. در ساختار اجرایی این نوع نمای اسپایدری از سازه نگهدارنده شیشه‌ای استفاده می‌شود. نگهدارنده‌های شیشه‌ای به نام باله‌های شیشه‌ای نیز نام‌گذاری شده‌اند. تنها یراق‌آلات و فلزات مورداستفاده در ساختار اجرایی این نوع نما اتصالات نقطه‌ای اسپایدری است.

درنهایت با استفاده از قطعات اسپایدری صفحات اصلی نما به باله‌های نگهدارنده متصل خواهند شد. وجود این اتصالات در مرحله اول سبب متصل نمودن صفحات و نگه‌داشتن آنها کنار همدیگر خواهد شد. پس از آن بار وزنی و فشارهای وارده بر صفحات شیشه‌ای نما را به باله‌های نگهدارنده وارد خواهد کرد.

یکی دیگر از مشخصه‌های ساختاری نمای اسپایدر فین گلس نوع شیشه‌های آن است. در ساختار این نوع نمای اسپایدری اغلب از شیشه‌های سکوریت یا لمینت استفاده می‌شود. بنا بر نوع ساختمان انواع شیشه‌های دو و سه جداره نیز قابل‌اجرا هستند.

همان‌طور که اشاره شد در اجرای این نوع نما از اتصالات یا سازه فلزی استفاده نشده است. ازاین‌رو ویژگی‌های ساختاری و کیفیت شیشه و اتصالات اسپایدری آن بسیار حائز اهمیت است. دوام، زیبایی و استحکام از مهم‌ترین مشخصه‌های نمای اسپایدر فین گلس محسوب می‌شوند.

همچنین باله‌های قابل‌استفاده در اجرای این نوع نما از شیشه‌ای لمینت شده دو و سه جداره انتخاب می‌شوند.

ساختار نمای اسپایدر فین گلس

قطعات و اتصالات نمای اسپایدر فین گلس

یراق‌آلات و قطعات فلزی کمترین متریال مورداستفاده در اجرای نمای اسپایدر فین گلس هستند. ازاین‌رو نوع و میزان کیفیت یراق‌آلات در تعیین میزان کیفیت اجرای نمای فین گلس بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین شیشه از اصلی‌ترین و مهم‌ترین متریال اجرایی این نوع نما است. چراکه شیشه عنصر اصلی تشکیل‌دهنده نمای فین گلس است.

اصلی‌ترین قطعات مورداستفاده برای نصب شیشه‌ها به باله‌های نگهدارنده اتصالات اسپایدری هستند. نقش اصلی این اتصالات منتقل‌کردن وزن صفحات به سازه نگهدارنده است. خود نگهدارنده‌های اسپایدری بنا بر جایگاه و فضای نصب شیشه‌ها دارای انواع تک‌شاخ، دو، سه و چهارشاخ هستند.

از مهم‌ترین اتصالات و قسمت‌های اتصالات اسپایدری قابل‌استفاده در اجرای فین گلس عبارت‌اند از:

  • روتل

  • کانکتور

  • کلمپ

  • قطعات نگهدارنده باله‌ها

روتل

روتل در واقع به پیج‌های نگهدارنده گفته می‌شود. از این قطعه به نام شیشه گیر نیز نامبرده می‌شود. روتل از فولاد یا استیل محکم ساخته می‌شود. مهم‌ترین وظیفه روتل متصل‌کردن شیشه به اتصال اسپایدری شاخه‌ای است.

ابعاد و طول روتل‌ها به ضخامت و تعداد جداره شیشه‌ها بستگی دارند. هرچه شیشه‌ها ضخیم‌تر و تعداد جداره‌ها بیشتر باشند از روتل‌های طویل‌تری استفاده می‌گردد.

کانکتور

کانکتور به اسم متصل‌کننده نیز نامبرده می‌شود. قبل از اتصال یراق‌آلات موردنیاز کانکتورها به سازه اصلی یا سازه نگهدارنده متصل خواهند شد. در نوع نمای فین گلس کانکتور به باله‌های شیشه‌ای متصل می‌گردد.

پس از آن اتصالات اسپایدری به کانکتور متصل خواهند شد. در مرحله بعد روتل نیز به اسپایدر متصل می‌گردد. در اینجا صفحات شیشه‌ای روی روتل سوار خواهند شد. درنهایت صفحات شیشه‌ای با تنظیم‌کردن و باز و بسته‌شدن روتل‌ها نصب می‌شوند.

کلمپ

کلمپ نوعی دیگر از اتصالات شاخه‌ای اسپایدری است. یعنی اتصالات شاخه‌ای اسپایدری به‌نوعی دیگر به نام کلمپ نیز ساخته می‌شوند. کلمپ و اسپایدر از رایج‌ترین نگهدارنده‌ها در نمای اسپایدر فین گلس و حتی انواع اسپایدری هستند. به ساختار اسپایدر شاخه‌ای ایکس نیز گفته می‌شود. در نوع کلمپ برخلاف اسپایدرهای شاخه‌ای، شیشه‌های نما سوراخ نخواهند شد. این اتصالات در فاصله میان شیشه‌ها قرار خواهند گرفت.

قطعات نگهدارنده باله‌ها

در نهایت قطعات نگهدارنده باله‌ها نیز جزو اتصالات فلزی در نمای اسپایدر فین گلس هستند. این دسته از اتصالات نیز معمولاً از  جنس فولاد ضدزنگ یا استیل ساخته می‌شوند. از این قطعات به‌عنوان پایه و اساس اجرای نما در سقف و کف ساختمان استفاده می‌شود.

مراحل نصب و اجرای نمای شیشه ای اسپایدر فین گلس

اجرای نمای اسپایدر فین گلس متشکل از بیش از ۹۰ درصد شیشه است. به همین دلیل بسیاری از طراحان قادر به اجرا و نصب آن نخواهد بود. محاسبات و مختصات موردنیاز در اجرای نمای فین گلس بسیار حساس و دقیق هستند. اجرای نمای اسپایدر فین گلس نیازمند تجربه و مهارت بسیار بالایی است. از جمله مهم‌ترین مراحل نصب نمای فین گلس به شرح زیر است.

  1. یک مجموعه اجرایی باتجربه قبل از آغاز طراحی و مختصات ابتدا شرایط محیطی ساختمان موردنظر را بررسی خواهد کرد. شرایط محیطی همچون شرایط جوی، جغرافیایی و… در طراحی و متریال بکار رفته در اجرای فین گلس بسیار مهم است.

  2. پس از آن تمامی مختصات و اندازه‌های موردنیاز چه برای سازه و چه صفحات شیشه‌ای تهیه خواهد شد.

  3. با دردست‌داشتن مختصات و اندازه‌های موردنیاز باید داده‌های مربوطه به طرح اصلی منتقل شوند. برای این کار از نرم‌افزارهای طراحی در زمینه مربوطه استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر اطلاعات مربوط به‌اندازه گیری را به نرم‌افزارهای طراحی وارد خواهند کرد. در نهایت طراحی نهایی بر اساس داده‌ها آماده می‌گردد. در این طراحی سایز و اندازه صفحات، باله‌های نگهدارنده تا تعداد و جایگاه اتصالات مشخص خواهند شد.

  4. پس از آماده‌سازی باید زیرسازی نما طبق سازه ساختمان آماده گردد.

  5. پس از زیر سازی نما باید جایگاه قرارگیری باله‌ها و اتصالات مربوطه روی سقف و کف ساختمان مشخص شوند.

  6. در این مرحله دریل‌کاری و سوراخ‌کاری موردنیاز برای متصل‌کردن اتصالات مربوطه انجام می‌گیرد. سپس قطعات فلزی و نگهدارنده اصلی باله‌ها در جایگاه‌های مشخص شده با استفاده از پیچ‌های مخصوص نصب می‌شوند.

  7. با اجرای قطعات نگهدارنده، باله‌ها را درون جایگاه خود قرار خواهند داد. در نهایت قطعات باقی‌مانده برای محکم‌کاری و متصل نمودن باله‌ها در جایگاه خود وصل می‌شوند.

  8. پس از وصل نمودن باله‌ها یراق‌آلات اسپایدری مرحله‌به‌مرحله متصل می‌شوند تا جایگاه صفحات نما را آماده کنند. ابتدا کانکتورها، سپس اسپایدرهای شاخه‌ای و بعد از آن پیچ‌های نگهدارنده به نام روتل وصل می‌گردند.

  9. صفحات شیشه‌ای برش داده شده روی روتل‌ها قرار خواهند گرفت. در سمت بیرونی پیچ اصلی روتل بسته خواهد شد. با بستن و تنظیم‌کردن روتل‌ها صفحات شیشه‌ای در جایگاه اصلی خود به‌عنوان نما قرار می‌گیرند.

  10. در مرحله پایانی رگلاژ شیشه‌ها و پس از آن عایق‌بندی نیز صورت می‌گیرد.

مراحل نصب و اجرای نمای شیشه ای اسپایدر فین گلس

کاربردهای نمای اسپایدری فین گلس

نمای اسپایدر فین گلس از جمله متفاوت‌ترین نماهای شیشه‌ای محسوب می‌شوند. استفاده از نگهدارنده‌های شیشه‌ای و عدم وجود سازه‌های فلزی سبب تداوم محبوبیت این نوع نما گردیده است. همچنین این امر سبب گردیده تا بیشترین میزان نور طبیعی در طول روز به درون ساختمان وارد شود.

در ظاهر بیرونی این نوع نمای شیشه‌ای نیز شما فقط صفحات شیشه‌ای را با یک سازه نامرئی مشاهده خواهید کرد. چنین مزایایی سبب گردیده تا فین گلس در طراحی نمای انواع ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی موردتوجه طراحان قرار بگیرد. از نمای اسپایدر فین گلس علاوه بر نماهای شیشه‌ای می‌توان در قسمت‌های خارجی و داخلی ساختمان‌ها نیز استفاده کرد.

از جمله کاربردها و مکان‌های قابل‌قبول برای اجرای نمای فین گلس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نمای هتل‌ها

  • نمای موزه‌ها

  • نمای ساختمان‌های تجاری

  • نمای ترمینال

  • ایستگاه‌های برج مراقبتی جهت افزایش میدان دید

  • ساختمان‌های اداری

  • سایبان قسمت خارجی ساختمان‌ها

  • حصار یا هند ریل در پشت‌بام و روف‌گاردن‌ها

  • حصار اطراف استخر و

کاربردهای نمای اسپایدری فین گلس

مهم‌ترین مزایای نمای اسپایدر فین گلس

تفاوت در اجرا و نوع اتصالات بکار رفته برای نماهای اسپایدری انواع مختلفی از این نما را به وجود آورده‌اند.

مهم‌ترین و شاخص‌ترین مزایای نمای اسپایدر فین گلس عبارت‌اند از:

  • بارزترین و مهم‌ترین مزایای نمای اسپایدر فین گلس میزان شفافیت و میدان دید بالا پس از اجرای آن است. ازآنجاکه از سازه‌های بتنی یا فلزی در اجرای آن استفاده نمی‌شود؛ بالاترین شفافیت و امکان دید را بوجود خواهد آورد.

  • از طرفی عدم استفاده از سازه‌های فلزی یا بتی و کمترین میزان یراق‌آلات موردنیاز سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

  • استفاده از شیشه‌های چند جداره سبب افزایش مقاومت ایستایی نما خواهد شد. نماهای اسپایدر فین گلس در مقابل وزش باد و ارتعاشات زلزله بسیار مقاوم‌اند.

اجرای حرفه‌ای نمای اسپایدر فین گلس

اجرای نمای اسپایدر فین گلس به‌دقت و حساسیت بالایی نیاز دارد. ازاین‌رو باید برای اجرای این نوع نما مجموعه‌ای حرفه‌ای و باتجربه را در این زمینه انتخاب کنید. قطب‌نما به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین مجموعه‌های اجرای انواع نمای اسپایدر بخصوص فین گلس است. سال‌ها تجربه کاری و اجرای پروژه‌های موفق توسط قطب‌نما به مهم‌ترین ویژگی‌های این تیم مبدل شده است.

قطب‌نما مجری انواع نماهای شیشه‌ای، آسانسور شیشه‌ای و هند ریل‌های شیشه‌ای برای شما هستند. شما نیز می‌توانید با مراجعه به درگاه اینترنتی قطب‌نما از نمونه‌های مطرح ملی و بین‌المللی آنها دیدن فرمایید. علاوه‌برآن می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و از شرایط و قیمت روز نمای اسپایدر فین گلس آگاه شوید.

در نهایت

انتخاب نمای مناسب برای هر نوع ساختمانی چه از لحاظ زیبایی و چه کاربردی امری بسیار مهم است. بنابراین مشاوره صحیح از افرادی کاربلد در این راه می‌تواند در تصمیم‌گیری شما بسیار مؤثر باشد. مجموعه پیشنهادی قطب‌نما یعنی صفر تا صد تصمیم‌گیری تا اجرای بی‌نظیر نمای اسپایدر فین گلس.

نمای فین گلس می‌تواند با ظاهر زیبایی که به ساختمان شما خواهد بخشید بر ارزش‌های مادی و معنوی آن نیز بیفزاید. در این مطلب شما را با تمام ویژگی‌های اختصاصی نمای فین گلس آشنا کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب به پاسخ سؤال‌هایتان در این زمینه دست‌یافته باشید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button