شیشه کرتین وال | انواع | قیمت 1403 | بررسی ویژگی ها و مزایا
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

شیشه کرتین وال | انواع | قیمت 1403 | بررسی ویژگی ها و مزایا

شیشه کرتین وال | انواع | قیمت 1403 | بررسی ویژگی ها و مزایا

صفحات شیشه نمای کرتین وال به‌عنوان یک نما باید از چه استانداردهایی برخوردار باشند؟ یا این‌که این صفحات شیشه‌ای از چه ویژگی‌هایی برخوردارند که توانسته‌اند جایگزین نماهای سنگی و بتنی شوند؟

عنصر شیشه صرفاً برای درب و پنجره یا موارد تزیینی استفاده نمی‌شود. امروزه شیشه به یکی از عناصر و اجزای ساختمانی مهم مبدل شده‌است. تطبیق‌پذیری بالای شیشه سبب گردیده تا به‌راحتی با هر سبک محیط و معماری قابل‌اجرا باشد. در نگاه اول شاید نماهای شیشه‌ای بسیار شکننده و غیر ایمن به‌نظر برسند. اما در واقعیت چنین نظریه‌ای درمورد نمای کرتین وال و شیشه کرتین وال صدق نخواهد کرد.

شیشه نمای کرتین وال اصلی‌ترین جزء این نماست که تمامی ویژگی‌های ساختاری و کاربردی نما را تشکیل می‌دهد. این عنصر زیبا توانسته در معماری مدرن و طراحی نما جایگاه بسیار مطلوبی به دست آورد. شیشه نمای کرتین وال شاید به‌نام شیشه نام‌گذاری شده باشد اما در واقعیت سخت و مقاوم همچون سنگ است.

مزایا و ویژگی‌های خاص این صفحات شیشه‌ای باورنکردنی هستند. با این تفاسیر در این مطلب می‌خواهیم شما را با ویژگی‌ها و مشخصات کلی شیشه نمای کرتین وال آشنا کنیم.

فهرست مطالب

نمای شیشه‌‌ای کرتین وال

چه اتفاقی باید بیفتد تا یک شیشه معمولی بتواند به جایگاه یک نمای ساختمان بلندمرتبه برسد؟! این سوالی است که پاسخ آن ما را با ویژگی‌ها و ساختار شیشه کرتین وال آشنا خواهد کرد. همان‌طورکه می‌دانید نمای کرتین وال امروزه به یکی از نماهای مدرن و درعین‌حال محبوب تبدیل شده‌است. کرتین وال همانند یک دیوار شیشه‌ای مجزا از سازه اصلی ساختمان در قسمت جلویی به‌عنوان نما اجرا می‌گردد.

شما در ظاهر ساختمان‌های شیشه‌ای صفحات شیشه‌ای را به‌عنوان یک نمای خیره‌کننده مشاهده می‌کنید. درحالیکه واقعیت اصلی در درون و ساختار همین شیشه‌های شفاف نهفته است. یعنی پشت صحنه این نمای مدرن شامل سازه اصلی نگه‌دارنده و ساختار و ویژگی‌های صفحات شیشه‌ای آن است.

از طرفی اجرای نمای کرتین وال روش‌های مختلفی دارد. گوناگونی روش‌های نصب نمای کرتین وال و حتی استفاده از یراق آلات کرتین وال متفاوت همگی برگرفته از ویژگی‌های مختلف صفحات شیشه‌ای آن هستند. یعنی می‌توان گفت که نحوه نصب این نما تحت‌الشعاع همین صفحات شیشه‌ای قرار خواهد گرفت.

ویژگی‌های شیشه کرتین وال

شیشه به‌عنوان نمای یک ساختمان باید بهترین عملکرد را از نظر ایمنی ارائه دهد. شیشه نمای کرتین وال چه در ساختمان‌های تجاری و چه مسکونی مناسب‌ترین عملکرد را طبق استانداردهای لازم ارائه می‌دهد. ویژگی‌های متفاوت شیشه نمای کرتین وال به طراحان اجازه داده تا از هر جنبه آن عملکردهای متفاوتی بدست آورند.

شیشه‌های قابل‌استفاده در اجرای نمای کرتین وال دارای مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص خود هستند. در ادامه با جزئیات و ویژگی‌های کامل شیشه نمای کرتین وال آشنا خواهید شد.

ابعاد شیشه‌ها

اولین موردی که باید در طراحی و اجرای نمای کرتین وال در نظر گرفته شود ابعاد صفحات شیشه‌ای آن است. چراکه براساس ابعاد شیشه‌ها سازه اصلی ساخته می‌شود. تمامی یراق آلات مورد نیاز براساس ابعاد و تعداد شیشه‌ها مشخص خواهند شد. حتی جایگاه نصب یراق آلات و سازه اصلی طبق ابعاد صفحات شیشه‌ای مشخص می‌گردد.

از طرفی براساس نوع ساختمان، ارتفاع و طرح نما ابعاد صفحات شیشه‌ای نیز مشخص می‌شود. بنابراین یکی از مشخصه‌های خاص شیشه نمای کرتین وال ابعاد آن‌هاست. ابعاد شیشه‌های کرتین وال با شیشه‌های معمولی یا شیشه‌های قابل‌استفاده برای درب و پنجره‌ها بسیار متفاوت هستند. چراکه معیارهای خاصی برای ابعاد این شیشه‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

با درنظر گرفتن تمامی این جوانب طبق اصول مهندسی ابعاد بیشینه و کمینه‌ای نیز در نظر گرفته شده‌است. به این معنا علاوه‌بر تمامی موارد ذکرشده ابعاد صفحات شیشه‌ای کرتین وال نباید از مقدار مشخصی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر باشد. چراکه می‌توانند ایمنی سازه و نما را به خطر بیندازد.

ابعاد شیشه‌ها

تعداد جداره‌ها

شاید بارها عبارت شیشه‌های دوجداره یا سه‌جداره را شنیده باشید بدون آن‌که به ماهیت آن فکر کنید. یکی دیگر از مشخصه‌ها و ویژگی‌های متفاوت شیشه نمای کرتین وال تعداد جداره‌های شیشه است. در ساخت نمای کرتین وال می‌توان از شیشه‌های تک‌جداره، ۲ و ۳ جداره استفاده نمود.

در شیشه‌های دوجداره از ۲ لایه شیشه و در شیشه‌های ۳ جداره از ۳ لایه شیشه استفاده می‌شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد، سازه نماز سنگین‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود. همچنین برای ساختمان‌های بلندتر اجرای این دسته از شیشه‌ها دشوارتر است و باید از تجهیزات بیشتری استفاده گردد.

شایان ذکر است که نماهای ۲ و ۳ جداره به نسبت شیشه‌های معمولی خاصیت عایقی بیشتر و بهتری دارند.

تعداد جداره‌ها

میزان شفافیت

یکی دیگر از مشخصه‌ها و ویژگی‌های شیشه نمای کرتن وال که باید با آن آشنا شوید میزان شفافیت آن‌ها است. شیشه در اصل ماده سختی است که عموماً شفاف ساخته می‌شود. امروزه با پیشرفت صنعت ساخت‌وساز انواع شیشه‌های مختلف شفاف، نیمه شفاف و حتی مات ساخته می‌شود.

میزان شفافیت شیشه در میزان میدان دید افراد به فضای بیرون ساختمان تأثیرگذار خواهد بود. درنتیجه برای نمای ساختمان‌هایی که زاویه و میزان دید مهم است شیشه‌های شفاف انتخاب می‌شود. بالعکس برای مکان‌ها یا افرادی که می‌خواهند فضای بیرونی و داخل معلوم نباشد شیشه‌های مات توصیه می‌گردد. نوعی دیگر از شیشه نمای کرتین وال شفافیت یک‌طرفه نامیده می‌شوند.(مانند شیشه‌های رفلکسی) این نوع شیشه‌ها امکان دید از فضای بیرون به سمت داخل را غیرممکن خواهند کرد.

استحکام شیشه

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی شیشه نمای کرتین وال میزان استحکام آن‌هاست که باید در نظر گرفته شود. از آن‌جا که نمای یک ساختمان بیرونی‌ترین لایه آن محسوب می‌شود باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. شیشه‌های قابل‌استفاده در نمای کرتین وال از استحکام، مقاومت و طول عمر بالایی برخوردارند.(در ادامه با انواع شیشه نمای کرتن وال آشنا خواهید شد)

البته ناگفته نماند شیشه در اصل می‌تواند ساختاری بسیار شکننده داشته باشد. اما با افزودن عناصر و گذراندن مراحل مختلف استحکام و ساختار کششی آن را می‌توان افزایش داد.

استحکام شیشه

عایق کردن شیشه نمای کرتین وال

پس‌از اجرای نمای شیشه‌ای چون کرتین وال عایق کاری یکی از دغدغه‌های مهم معماران و طراحان این نما است. ماهیت اصلی شیشه‌ها به‌علاوه شیشه‌های ۲ و ۳ جداره در مقابل حرارت و صدا عایق بسیار مناسبی هستند. از طرفی بکارگیری مواد و روش‌های خاص جهت عایق‌بندی این صفحات می‌تواند ارزش و اثر عایقی آن‌ها را افزایش دهد.

همان‌طورکه می‌دانید نمای شیشه‌ای چون کرتین وال یک صفحه‌ای یکدست و یک تکه نیست. بلکه از تعداد صفحات و پنل‌های شیشه‌ای متفاوتی تشکیل شده‌است. با این حال باید جهت جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار، آلاینده‌ها و حتی هوا عایق‌بندی کاملی انجام گیرد. در شیشه‌های چند جداره علاوه‌بر درزگیری اطراف صفحات گازهای آرگون یا کریپتون به بین آن نیز تزریق خواهد شد.

تزریق این گازها به لابه‌لای شیشه‌ها مهم‌ترین نقش را در عایق‌بندی نمای شیشه‌ای ایفا خواهد کرد. تزریق گاز آرگون یا کریپتون علاوه‌بر عایق‌بندی آن‌ها سبب افزایش مقاومت شیشه‌ها در مقابل فشار هوا خواهد شد.

علاوه‌بر فضای خالی صفحات در درزها از موادی همچون پلی‌سولفیدها و چسب‌های مخصوص سیلیکونی و پلی‌یورتان استفاده می‌شود.

انواع شیشه نمای کرتن وال

اگر به ساختمان‌های شیشه‌ای خوب توجه کنید مشاهده خواهید کرد که شیشه‌های آن از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت‌اند. شیشه‌های نما از نظر ویژگی‌های ظاهری بسیار متفاوت هستند. هرکدام از این شیشه‌ها دارای مشخصه‌های ساختاری و فنی متفاوتی هستند. انتخاب و اجرای هرکدام از آن‌ها نیز به ویژگی و شرایط محیطی ساختمان بستگی دارد.

ازجمله شیشه‌های قابل‌استفاده در اجرای نمای کرتین وال عبارتند از گفت:

  • شیشه‌های سکوریت

  • شیشه لمینت

  • شیشه‌های رنگی

  • شیشه‌های ضد حریق

انواع شیشه نمای کرتن وال

شیشه سکوریت

شیشه سکوریت از حرارت دادن و پخت دوباره شیشه‌های معمولی به وجود می‌آید. حرارت دهی دوباره صفحات شیشه‌ای سبب افزایش مقاومت ساختاری و شیمیایی آن‌ها خواهد شد. با حرارت دادن شیشه‌های معمولی و پخت دوباره‌ی آن‌ها تا ۴ برابر استحکام و مقاومتشان افزایش خواهد یافت. شیشه‌های سکوریت با همان ضخامت و قطر در مقابل شیشه‌های معمولی تا ۴ برابر مستحکم تر خواهند شد.

جالب است بدانید که شیشه‌های سکوریت با ضخامت‌های بیشتر در مقابل گلوله و حتی انفجار نیز مقاوم سازی شده‌اند. در صورت شکسته شدن این شیشه‌ها می‌توان گفت که خطر جانی برای افراد بوجود نخواهند آورد. چراکه قطعات خرد شده به ذرات گرد و بدون گوشه‌های تیز و برنده تبدیل خواهد شد. شیشه‌های سکوریت به‌عنوان شیشه نمای کرتین وال از جمله رایج‌ترین شیشه‌ها شناخته شده‌اند.

شیشه لمینت

شیشه‌های سکوریت از تکامل شیشه‌های معمولی به وجود آمده‌اند. شیشه‌های لمینت نیز از تکامل شیشه‌های سکوریت به وجود می‌آیند. این دسته از شیشه‌ها از چند لایه شیشه سکوریت تشکیل شده‌اند. به این‌گونه که مابین لایه‌های مختلف شیشه‌های سکوریت یک لایه چسبناک پلاستیکی قرار خواهد گرفت. همین امر سبب گردیده تا در صورت شکسته شدن به‌جای فروریختن به لایه چسبی مابین خود بچسبند.

به‌همین دلیل می‌توان گفت که شیشه‌های لمینت به‌عنوان شیشه نمای کرتین وال امن‌ترین شیشه‌های نما محسوب می‌شوند. از جمله دیگر خاصیت های بارز این نوع شیشه می‌توان به خاصیت فوتوکاتالیستی آن اشاره نمود. این شیشه‌ها در بازتاب اشعه‌های مضر خورشید بسیار تأثیر گذارند.

شیشه‌های رنگی

شیشه‌های رنگی یکی دیگر از انواع شیشه‌های قابل استفاده برای نمای کرتین وال هستند. در برخی از ساختمان‌ها براساس سلیقه افراد شیشه‌های رنگی بکار برده خواهد شد. شیشه‌های رنگی در انواع مختل شیشه‌های معمولی، لمینت و حتی چند جداره موجودند.

شیشه‌های رنگی همانند دیگر شیشه‌های نما هستند با این تفاوت که مواد رنگی به ترکیب آن افزوده شده است.

شیشه‌های رنگی

شیشه‌های ضد حریق

شیشه‌های ضد حریق همان‌طورکه از نام آن‌ها پیداست شیشه‌هایی مقاوم در مقابل آتش و حرارت هستند. از این دسته شیشه‌های نمای کرتین وال در مکان‌هایی که از نظر احتراق حریق حائز اهمیت است استفاده می‌شود.

برای مثال در نمای بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های صنعتی و شیمیایی بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. شیشه‌های ضد حریق علاوه‌بر مقاومت بالا در مقابل آتش دارای خاصیت عایق حرارتی و مقاوم در مقابل گسترش شعله هستند.

نحوه شستشوی شیشه کرتن وال

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های شیشه تمیز کردن آسان آن‌هاست. اما زمانی‌که صحبت از شستن شیشه نمای کرتین وال است مقداری متفاوت خواهد بود. برای مثال شستشوی نمای ساختمان‌های بلند برای افراد معمولی مقداری دشوار است. شیشه‌های نما به‌طور مستقیم با آب باران، باد و گرد و غبار در ارتباط‌اند. طبیعتاً پس‌از مدتی شفافیت و زیبایی خود را از دست خواهند داد.

 به‌همین دلیل نیاز است تا سالیانه اقدام به شستن نماهای شیشه‌ای نمایید. برای این کار بنابر ارتفاع ساختمان روش‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال در ساختمان‌های کم‌ارتفاع از پاک‌کننده‌های دوطرفه آهن‌ربایی، شوینده‌های اتوماتیک مؤث خواهند بود. همچنین می‌توان از روش شستشوی سنتی با آب و مواد شوینده با استفاده از نردبان صفحات شیشه‌ای را تمیز نمود.

اما درمورد ساختمان‌هایی با ارتفاع‌های بلند باید از تیم‌های شست‌وشوی نما به‌صورت اختصاصی کمک بگیرید.

نحوه شستشوی شیشه کرتن وال

اجرای کرتین وال با قطب‌نما

صرفاً آشنایی با انواع شیشه‌های قابل‌استفاده در اجرای کرتین وال یا ویژگی‌های آن نمی‌تواند پروژه‌ی موفقیت‌آمیزی را به بار آورد. در حقیقت کار را باید به کاردان سپرد. پس‌از آشنایی با ویژگی‌های شیشه کرتین وال باید تمرکز خود را روی انتخاب مجموعه‌ای حرفه‌ای جهت اجرای آن صرف کنید.

مجموعه قطب‌نما درواقع ترکیبی از شرکت مجری نماسازی موفق در سطح کشور با بهره‌مندی از سیستم‌ها و طرح‌های خلاقانه است. کارفرمایان تیم قطب‌نما متشکل از معماران، پیمانکاران و مهندسین باتجربه و زبده در زمینه اجرای انواع نمای کرتین وال است.

هدف از ارائه خدمات توسط تیم باتجربه قطب‌نما دستیابی به تنوع، تعادل و کیفیت در اجرای نماهای شیشه‌ای است. با مشاهده نمونه کارهای مطرح و موفق این مجموعه می‌توانید چابکی، کیفیت و مهارت را به‌آسانی در آن مشاهده نمایید. قطب‌نما متخصص طراحی و اجرای صفرتاصد انواع نماهای شیشه‌ای، درب و پنجره‌های آلومینیومی دوجداره، نماهای سرامیک خشک و … هستند.

با مراجعه به سایت قطب‌نما و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از قیمت اجرای انواع پروژه‌ها براساس انتظارات خود مطلع شوید.

درنهایت

امروز استفاده و بهره‌مندی از دیوارهای شیشه‌ای به‌عنوان نما دیگر دور از واقعیت نیست. استفاده از شیشه‌های مستحکم و مقاوم با ویژگی‌های ساختاری بی‌نظیر نماهای بسیار خارق‌العاده‌ای برای ساختمان‌ها خلق نموده است. امروزه از صفحات شیشه‌ای مقاوم مانند سکوریت یا لمینت برای نما استفاده خواهد شد. صفحات شیشه‌ای به‌خصوص شیشه نمای کرتین وال باید بهترین عملکرد را ازنظر استانداردهای ایمنی ارائه دهند.

به‌همین دلیل زمان انتخاب و تأیید نماهای شیشه‌ای مانند کرتین وال باید با تمامی ویژگی‌های آن به‌خوبی آشنا شوید. ازاین‌رو می‌توانید بهترین گزینه را برای پروژه موردنظر خود انتخاب نمایید. به‌همین دلیل در این‌جا ما قابل شناسایی‌ترین تفاوت‌ها و ویژگی‌های ساختاری شیشه نمای کرتین وال را به شما معرفی نمودیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کرده باشید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button