شیشه هوشمند در نمای ساختمان | شیشه‌ هوشمند در نمای کرتین وال و نمای اسپایدر
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

شیشه هوشمند در نمای ساختمان | شیشه‌ هوشمند در نمای کرتین وال و نمای اسپایدر

شیشه-هوشمند-در-نمای-ساختمان-(شیشه‌های-هوشمند-در-نمای-کرتین-وال-و-نمای-اسپایدر)

استفاده از شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان‌های شیشه‌ای نقطه عطف نوآورانه‌ای را در طراحی و اجرای نماهای شیشه‌ای به‌وجود آورد. این فناوری و طراحی مدرن نه‌تنها امکاناتی برای افزایش کارایی، انرژی و کاهش تأثیرات محیطی ساختمان فراهم می‌کند؛ بلکه به معماران اجازه می‌دهد تا به شکلی کاملاً نوین به طراحی فضاهای ساختمانی بپردازند.

استفاده از شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان‌های شیشه‌ای در واقع یک گام انقلابی و متحولانه در زمینه معماری و فناوری نمای ساختمان‌ها ایجاد کرد. این شیشه‌ها توانستند به طور قابل‌توجهی ساختار فضاهای داخلی و خارجی را تحت‌تأثیر خود قرار دهند. شیشه هوشمند در نمای ساختمان‌ها دارای قابلیت تنظیم‌شدن میزان نور ورودی، حرارت، شفافیت و کنترل انرژی و دمای ساختمان‌ها هستند.

جالب است بدانید شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان دارای قابلیت تغییر شکل هستند. نمای ساختمان‌های امروزی به‌خصوص نماهای شیشه‌ای علاوه بر ظاهر مدرن و پویای ساختمان‌ها سبب تعامل ساختمان و هماهنگ‌شدن آن با محیط اطراف می‌شوند. با تلفیق مقداری شیشه هوشمند در نمای ساختمان می‌توان علاوه بر جلب‌توجه، سبب تحول در زمینه طراحی و بهره‌وری انرژی‌های داخلی شد.

ازاین‌رو، در ادامه با ما همراه باشید تا با ماهیت، ساختار و انواع شیشه هوشمند در نمای ساختمان بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب

ویژگی‌های شیشه هوشمند (اسمارت ویو)

استفاده از شیشه هوشمند در نمای ساختمان به‌عنوان یک عنصر تعاملی و تغییرپذیر می‌تواند باویژگی‌ها و قابلیت‌های خود مزایای بسیاری را برای ساکنین به‌همراه داشته‌باشد. معماران ساختمانی می‌توانند از طریق تنظیم نورپردازی، حرارت و شفافیت، محیطی منحصربه‌فرد را برای ساکنین به وجود آورند.

با افزودن فناوری و تکنولوژی‌های نوین به ساختار شیشه‌‌ها، و افزودن شیشه‌های هوشمند به ساختار نما، کارایی انرژی ساختمان افزایش می‌یابد. با افزودن این عناصر ابعاد جدیدی از زیبایی و عملکرد به فضاهای شهری افزوده می‌شود. به‌طور خلاصه استفاده از شیشه‌های هوشمند نه‌تنها به‌منظور بهره‌برداری بهینه در مصرف انرژی توصیه می‌گردد؛ بلکه ابزاری خلاقانه و مدرن برای ارتقای استانداردهای طراحی و معماری فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها هستند.

شیشه هوشمند در نمای ساختمان یکی از فناوری‌های پیشرو در صنعت ساختمان‌سازی و نمای مدرن است. مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات این شیشه‌ها به شرح زیر است.

ویژگی‌های شیشه هوشمند (اسمارت ویو)

قابلیت تغییر میزان شفافیت

یکی از ویژگی‌های شاخص شیشه هوشمند نمای ساختمان قابلیت تغییر شفافیت آنهاست. شما با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در ساختار این شیشه‌ها می‌توانید آنها را از حالت شفاف به حالت مات یا برعکس تبدیل کنید. این ویژگی سبب ایجاد حریم خصوصی و قابلیت تغییر شفافیت داخلی ساختمان می‌شود.

کنترل حرارت و نورپردازی

با استفاده از شیشه هوشمند نمای ساختمان می‌توانید میزان نور و حرارتی که به داخل ساختمان تابیده می‌شود را به‌راحتی کنترل نمایید. این ویژگی منحصربه‌فرد شیشه‌های هوشمند سبب بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی می‌گردد.

سازگار با محیط‌زیست

شیشه‌های هوشمند با مصرف کمترین میزان انرژی عمل خواهند کرد. این شیشه‌ها با استفاده از فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست هیچ آسیبی به آن نخواهند رساند و به‌عنوان عناصر حفظ محیط‌زیست نیز معرفی شده‌اند.

شیشه‌های هوشمند دارای مقاومت و دوام بالایی هستند. از این عناصر می‌توان برای مدت‌زمان زیادی در شرایط محیطی مختلف برای نمای ساختمان‌ها بدون تغییرات چشمگیر در عملکرد آنها استفاده کرد.

باتوجه‌به این مشخصات، شیشه هوشمند در نمای ساختمان به‌عنوان راهکاری کارآمد در طراحی ساختمان‌ها شناخته شده‌اند. به‌طوری‌که شیشه های هوشمند در نمای ساختمان با ترکیب فناوری و صرفه‌جویی انرژی امکانات متعددی را در صنعت ساختمان‌سازی به‌عنوان نما ارائه می‌دهد.

ساختار شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان شیشه‌ای

جالب است بدانید که شیشه‌های هوشمند با افزودن جریان الکتریکی به درون ساختار شیشه به وجود آمده‌اند. بهتر است قبل از آشنایی با انواع شیشه های هوشمند در نمای ساختمان و مزایای آن با ساختار این شیشه‌ها بیشتر آشنا شوید.

شیشه‌های هوشمند از چندلایه مختلف تشکیل شده‌اند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های متعددی است. هرکدام از این ویژگی‌ها نیز سبب اعطای مزایا و مشخصات خاصی به ماهیت این شیشه‌ها گردیده‌اند. بر این اثر لایه‌های تشکیل‌دهنده شیشه هوشمند در نمای ساختمان به شرح زیر است.

  • اولین لایه تشکیل‌دهنده شیشه‌های هوشمند لایه رسانای جریان الکتریکی هستند. لایه رسانا از اوراق پلیمری PET ساخته شده که به‌عنوان لایه‌ای نازک و شفاف روی شیشه قرار گرفته است.

  • لایه بعدی تشکیل‌دهنده این شیشه‌ها با نام اختصاری PDLC از کریستال مایع تشکیل شده است. کریستال‌های مایع در این لایه به‌صورت نامنظم قرار گرفته‌اند. نامنظم قرارگرفتن این کریستال‌ها سبب مات شدن و شکست نور در داخل ساختار شیشه می‌گردد.

برای تبدیل شیشه مات به شفا و برگرداندن ساختار شفاف شیشه‌ها نیز با اتصال جریان الکتریکی کریستال‌ها به‌صورت منظم کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این ساختار از شکست نور و مات شدن جلوگیری می‌کند.

ساختار شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان شیشه‌ای

انواع شیشه هوشمند نمای ساختمان

شیشه هوشمند در نمای ساختمان با ویژگی‌های فراوانی که دارند به‌عنوان یکی از پیشرفت‌های برجسته در عرصه معماری و نمای ساختمان‌ها شناخته شده‌ است. شیشه‌های هوشمند از لحاظ ساختاری و نحوه عملکرد دارای انواع مختلفی هستند.

به‌طورکلی این شیشه‌ها به دودسته شیشه‌های فعال و شیشه‌های اسمارت منفعل تقسیم‌بندی می‌شوند. در دسته فعال شما به‌راحتی به کمک جریان الکتریکی می‌توانید کارایی و کاربرد شیشه‌ها را کنترل کنید. در کنار آن شیشه‌های منفعل یا اسمارت شیشه‌هایی هستند که فاقد این قابلیت بوده و تحت‌تأثیر شرایط محیطی ‌کنترل می‌شوند.

انواع شیشه‌های هوشمند فعال و اسمارت در نمای ساختمان عبارت‌اند از:

  • شیشه هوشمند الکترو کرومیک

  • شیشه هوشمند ال سی LC

  • شیشه هوشمند ترمو کرومیک

  • شیشه هوشمند فتوکرومیک

  • شیشه هوشمند مات شونده و

  • شیشه هوشمند خودتمیزشونده

شیشه هوشمند الکتروکرومیک

شیشه‌های الکترو کرومیک تحت عنوان EC از دسته شیشه‌های هوشمند فعال هستند که اساس کار آنها بر اساس جریان عبور الکتریکی صورت می‌گیرد. شیشه هوشمند الکترو کرومیک دارای دولایه شیشه شفاف، دو عدد الکترود و یک جداکننده است. جریان الکتریکی در ساختار شیشه یون‌های الکترود را در یک سمت لایه شفاف جمع می‌کند. یا همان قضیه شکست نور که باعث تغییر رنگ و ساختار شیشه خواهد شد.

این نوع شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان می‌تواند به طور قابل‌توجهی در کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی مؤثر باشد. الکترو کرومیک توانایی جذب یا منعکس‌کردن گرما را در فصول مختلف سال دارد. این شیشه هوشمند سبب عدم نیاز شما به تجهیزاتی دیگر جهت تعدیل دمای محیطی خواهد شد.

شیشه هوشمند الکتروکرومیک

شیشه هوشمند LC

شیشه‌های LC یکی دیگر از شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان با تکنولوژی  LC و PDLCهستند. تکنولوژی و ساختار به کار گرفته شده در این نوع شیشه هوشمند در نمای ساختمان از نوع کریستال مایع درون محیط پلیمری است.

ساختار ثابت و اصلی این شیشه‌ها به این گونه است که کریستال‌های مایع به طور نامنظم درون محیط شیشه قرار گرفتند. ازاین‌رو ظاهر اصلی و ثابت این شیشه‌ها به طور معمولی دارای ساختاری مات است. سپس با وصل کردن جریان الکتریکی مولکول‌های نامنظم کریستال مایع به‌صورت منظم و هم راستا قرار می‌گیرند. در نتیجه شیشه حالت شفاف خود را به‌دست می‌آورد.

شیشه هوشمند LC

شیشه هوشمند ترموکرومیک

شیشه‌های هوشمند ترمو کرومیک از دسته شیشه‌های هوشمند منفعل هستند. یعنی بدون اتصال جریان الکتریکی دچار تغییر حالت خواهند شد. شیشه هوشمند ترمو کرومیک در نمای ساختمان بر اساس تغییرات دمایی، تغییر حالت می‌دهند. ساختار این شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان به‌گونه‌ای است که لایه‌ای حاوی رنگ‌دانه‌های قابل‌تغییر مابین دولایه شیشه شفاف قرار گرفته است.

لایه میانی دارای ساختاری هوشمند است و با تغییر دما دچار تغییر حالت می‌گردد. به عبارتی ساده‌تر با افزایش دما رنگ‌دانه‌ها تغییر کرده و شیشه تیره یا به اصطلاحاً مات می‌گردد. همچنین با سرد شدن و کاهش دما نیز شیشه شفاف می‌گردد و در این حالت اجازه عبور نور طبیعی به داخل ساختمان را می‌دهد. از این شیشه هوشمند در نمای ساختمان می‌توان جهت کنترل تعادل دما و حتی کنترل نورردهی داخلی ساختمان استفاده نمود.

شیشه هوشمند ترموکرومیک

شیشه فتوکرومیک

شیشه فتوکرومیک یکی دیگر از انواع شیشه هوشمند در نمای ساختمان از دسته شیشه‌های هوشمند منفعل هستند. یعنی بر اساس شرایط و تغییرات محیطی قابل‌کنترل و تغییر خواهند بود. همان‌طور که از نام این دسته از شیشه‌های هوشمند پیداست فتوکرومیک شیشه‌هایی هستند که بر اساس تغییرات نور محیط دچار تغییر حالت می‌گردند.

این شیشه‌ها با تغییر نور به‌صورت خودکار تیره یا روشن‌تر می‌شود. شیشه فتوکرومیک به‌عنوان شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان‌ها بر اساس نور خورشید تیره یا شفاف می‌گردد. فتوکرومیک دارای دولایه شیشه‌ای است که بر اساس اشعه ماورا بنفش خورشید تغییر رنگ می‌دهد.

این نمونه به‌عنوان رایج‌ترین و محبوب‌ترین شیشه هوشمند در نمای ساختمان برای جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل ساختمان است.

شیشه فتوکرومیک

شیشه هوشمند مات شونده و خودتمیزشونده

شیشه هوشمند مات شونده نیز همانند سایر شیشه هوشمند در نمای ساختمان دارای دو ساختار شفاف و مات هستند. با این تفاوت که سرعت تغییر حالت و کنترلی این دسته از شیشه‌ها بسیار بالاتر است. این شیشه‌ها برای مکان‌های عمومی و یا شرایط اضطراری، دفاتر، بیمارستان‌ها که نیاز به قابلیت تغییر سریع و ایمنی هستند بسیار مناسب خواهد بود.

در نوع شیشه‌های هوشمند خودتمیزشونده همان‌طور که از نام آنها پیداست، دارای قابلیت خودتمیزشوندگی هستند. نظافت‌کردن شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان‌ها گاهاً به دلیل دسترسی بسیار دشوار خواهد بود. در ساختار برخی از شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان روکش نازکی از دی‌اکسید تیتانیوم و مواد دیگر قرار گرفته است.

این لایه هوشمند سبب می‌گردد تا همواره سطح شیشه تمیز و پاکیزه بماند. شیشه هوشمند خودتمیزشونده به نسبت شیشه‌های هوشمند دیگر دارای هزینه بالاتری است. از دیگر قابلیت‌های این نوع شیشه هوشمند در نمای ساختمان صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دلیل قابلیت کاهش تأثیرات دمایی است.

شیشه هوشمند مات شونده و خودتمیزشونده

شیشه هوشمند در نمای اسپایدر و نمای کرتین وال

یکی از خلاقانه‌ترین کاربردهای شیشه‌های هوشمند استفاده از آنها در نمای شیشه‌ای اسپایدر و نمای کرتین وال است. استفاده از این شیشه‌ها علاوه بر کنترل نوردهی ساختمان، نقش مهمی را به‌عنوان پنجره‌های هوشمند نیز ایفا می‌کنند. طراحی پنجره یا همان قسمت‌های بازشو در نمای ساختمان می‌تواند به بهبود تهویه هوای داخلی قسمت‌های موردنظر کمک کند.

حال استفاده از این شیشه‌ها با قابلیت‌ هوشمند به عنوان پنجره دوجداره در ساختار نمای کرتین وال و اسپایدر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از شیشه‌های هوشمند برای ساخت بازشو یا پنجره در نمای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر سبب به وجود آمدن پنجره‌های هوشمند در این نماها گردیده است.

این پنجره‌ها بدون کم‌ترین فریم و قاب در صورت بسته‌شدن به جزیی از نما تبدیل خواهند شد. این تکنولوژی پیشرفته نماهای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر را به عنصری فعال و هوشمند در ساختمان‌ها تبدیل می‌کند که سبب بهبود کارایی نما و کاربری ساختمان نیز می‌گردد.

مزایای نمای شیشه‌ای هوشمند

خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع مربوط به آن سبب گردیده تا شما با انتخاب یک محصول از خرید و استفاده بسیاری از محصولات و عناصر ساختمانی مبرا شوید. برای مثال استفاده از شیشه هوشمند در نمای ساختمان دارای مزایا و قابلیت‌های بسیاری است.

براین‌اساس از جمله مهم‌ترین مزایای شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان‌ها به شرح زیر است.

  • مهم‌ترین مزایای استفاده از شیشه هوشمند در نمای ساختمان قابلیت کنترل نور در فضای داخلی است. به کمک ساختار هوشمند این شیشه‌ها می‌توانید میزان نوردهی فضای داخلی ساختمان را در طول روز باتوجه‌به نیاز خود کنترل و تنظیم نمایید.

  • با تنظیم میزان نوردهی ورودی به فضای ساختمان شما سبب کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت زندگی ساکنین آن خواهید شد.

  • استفاده از شیشه هوشمند در نمای ساختمان می‌تواند تابش حرارتی و دمایی خورشید را کاهش دهد. در نتیجه دمای داخل ساختمان کنترل و منجر به کاهش و بهبود هزینه‌های انرژی مربوط به سیستم‌های تهویه می‌گردد.

  • شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان با تغییر وضعیت به حالت مات امکان حفظ حریم شخصی را برای ساکنین داخلی ساختمان فراهم می‌کند.

  • این شیشه‌ها با قابلیت هوشمند و کاهش مصرف انرژی هزینه‌های انرژی فسیلی را نیز کاهش می‌دهند. این امر می‌تواند شیشه هوشمند را به‌عنوان دوستدار محیط‌زیست معرفی کند.

  • امکان کنترل از راه دور این شیشه‌ها نیز یکی از مهم‌ترین مزایای آنها برای افراد ناتوان و کم‌توان است.

به‌طورکلی می‌توان گفت که استفاده از شیشه هوشمند در نمای ساختمان می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ایجاد محیط زندگی و کار مناسب کمک کند.

قیمت شیشه هوشمند در نمای ساختمان

همان‌طور که مطالعه نمودید شیشه هوشمند در نمای ساختمان بر اساس نوع عملکرد، ساختار و مکانیزم آنها دارای انواع مختلفی است. بر همین اساس می‌توان گفت که قیمت این شیشه‌ها نیز بر اساس نوع، کاربرد، جنس و کیفیت آنها متفاوت خواهد بود. از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت شیشه هوشمند در نمای ساختمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • متراژ پروژه

  • ابعاد و مساحت نمای ساختمان

  • نوع شیشه و میزان کیفیت آن

  • انتخاب نوع پروفیل برای مثال استفاده از پروفیل‌های مختلف رنگی، میزان ضخامت یا میزان حجم پروفیل به‌کاررفته

  • نوع مکانیزم به‌کاررفته در ساخت شیشه

  • هزینه و دستمزد اجرا و نصب شیشه‌های هوشمند در نمای ساختمان

در نهایت مجریان شیشه هوشمند بر اساس ویژگی‌های محصول موردنیاز شما و متراژ شیشه هوشمند در نمای ساختمان قیمت نهایی را تعیین خواهد کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دقیق و به‌روز انواع شیشه هوشمند در نمای ساختمان نیز به درگاه اینترنتی قطب‌نما مراجعه نمایید.

قیمت شیشه هوشمند در نمای ساختمان

اجرای شیشه هوشمند در نمای ساختمان

داشتن تجربه و دانش کافی در زمینه اجرا و به‌کارگیری شیشه هوشمند در نمای ساختمان بسیار حائز اهمیت است. اجرای حرفه‌ای شیشه هوشمند در نمای ساختمان توسط مجموعه کاربلد قطب‌نما بر اساس مهارت و تجربه افراد یکی از خدمات این مجموعه است.

اهمیت میزان تجربه و مهارت در این زمینه به این دلیل است که شیشه‌های هوشمند نیازمند دقت و دانش فنی خاصی هستند. نادیده‌گرفتن کوچک‌ترین جزئیات می‌تواند بر کیفیت اجرای نهایی کل نما تأثیرگذار باشد. براین‌اساس مهارت و تجربه افراد در مجموعه قطب‌نما تأثیر مستقیمی در کیفیت اجرای شیشه هوشمند در نمای ساختمان دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که شما می‌توانید ترکیب شیشه هوشمند در نمای ساختمان را با کیفیت اجرایی بالا با مجموعه قطب‌نما تجربه نمایید.

درنهایت

در نتیجه استفاده از شیشه هوشمند در نمای ساختمان‌ها امکانات ویژه‌ای را برای طراحی و اجرای نما فراهم می‌کند. این فناوری نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی در داخل ساختمان بلکه به کاهش مصرف انرژی و مدیریت بهتر نور و حرارت در داخل ساختمان کمک می‌کند. شما می‌توانید به‌راحتی با نصب شیشه هوشمند در نمای ساختمان اثرات مخرب تابش نور خورشید را به حداقل برسانید.

علاوه بر این به‌عنوان عنصری زیبا در طراحی نما، تنوع و انعطاف‌پذیری بیشتری را به معماران و طراحان ساختمان خواهد داد.

بادرنظر گرفتن تمامی این موارد می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از شیشه هوشمند در نمای ساختمان علاوه بر افزایش جذابیت آن سبب بهبود عملکرد ساختمان می‌گردد. به همین دلیل در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با ماهیت و مزایای انواع شیشه هوشمند در نمای ساختمان آشنا کنیم. فراموش نکنید که به‌کارگیری و استفاده از تیم مجرب و ماهر در اجرای این شیشه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

5/5 - (4 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button