نحوه تعمیر پنجره دوجداره، تعمیر بهتر است یا تعویض؟
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

نحوه تعمیر پنجره دوجداره، تعمیر بهتر است یا تعویض؟

نحوه تعمیر پنجره دوجداره، تعمیر بهتر است یا تعویض؟

سبک زندگی شهرنشینی، سبب گردیده تا ایجاد یک فضای آرام بیشتر از هر زمانی اهمیت یابد. پنجره‌های دوجداره با چنین قابلیتی می‌توانند آرامش و سکوت را در هر محیطی ایجاد کنند. پنجره‌های دوجداره نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. تعمیر پنجره دوجداره روشی بهینه برای بازسازی یا تعویض کلی آن است. شما می‌توانید با تعمیر پنجره دوجداره خانه خود از پرداخت هزینه‌های خرید یک پنجره نو درامان بمانید.

استفاده مکرر و باز و بسته‌شدن پیاپی و نصب نامناسب می‌تواند سبب آسیب و اختلال در عملکرد پنجره‌ها گردد. با این اوصاف با تعمیر قسمت‌های مختلف توسط یک فرد حرفه‌ای نگرانی بابت این موضوع نخواهد ماند.

به‌طورکلی پنجره دوجداره دارای طول عمر بالایی است، اما گاهی اوقات به دلایلی به تعمیر یا بازسازی نیاز خواهند داشت. حال تعمیر پنجره دوجداره در چه حالت‌هایی امکان‌پذیر است؟ چگونه بفهمیم که پنجره دوجداره نیاز به تعمیر یا تعویض دارد؟ آیا می‌توان قطعات مختلف پنجره دوجداره را تعمیر نمود؟

در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سؤالات خود را بیابید.

فهرست مطالب

اهمیت تعمیر پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره از جمله پنجره‌هایی هستند که مزایای بسیاری را به محیط خواهند بخشید. از بهینه‌سازی محیط، تا صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ایجاد محیطی آرام، بسیار محبوب هستند.

تصور کنید در روزهای سرد زمستانی وقتی به خانه بر می‌گردید محیط خانه گرم و راحت باشد. یا اینکه در روزهای گرم تابستان وارد خانه یا محیطی خنک شوید. این یعنی بهینه‌سازی محیط توسط پنجره‌های دوجداره که از هدررفت انرژی و دما جلوگیری خواهند کرد.

حال تصور کنید با معکوس شرایط ذکر شده روبرو شوید. به دلایل متعددی قسمت‌های مهمی از این پنجره‌ها دچار آسیب گردند. در صورت اختلال در هر قسمت می‌توان گفت که کارایی پنجره به‌عنوان یک پنجره دوجداره کاهش خواهد یافت.

حال این سؤال مطرح است که آیا تعمیر پنجره دوجداره ارزش دارد؟ بله

با تعمیر پنجره دوجداره می‌توانید به‌راحتی با هزینه کمتری قسمت آسیب‌دیده را تعمیر کنید. یا در نهایت قطعات درگیر شده را به‌طورکلی تعویض نمایید. در این صورت شما نیاز نخواهید داشت که پنجره را به طور کامل تعویض نمایید.

این خود یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود و شما را از پرداخت هزینه‌های بالایی مبرا خواهد داشت. به طور متوسط هزینه‌های تعمیر پنجره دوجداره به نسبت تعویض کامل آن بسیار کمتر و به‌صرفه است.

روش‌های تعمیر پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره دارای قطعات بسیاری هستند. این قطعات ممکن است به دلایل گوناگونی دچار شکستگی یا فرسودگی شوند. بااین‌وجود عملکرد قسمت مربوطه دچار اختلال خواهد شد. اختلال در عملکرد قسمتی از پنجره درنهایت سبب اختلال در عملکرد کل سیستم پنجره می‌شود.

ابتدا قبل از معرفی روش‌های مختلف تعمیر پنجره دوجداره بهتر است با نوع تعمیرات لازم برای آنها آشنا شوید. به عبارتی ساده‌تر تعمیرات لازم برای بازسازی پنجره دوجداره عبارت است از:

  • تعویض یا تعمیر یراق‌آلات

  • تعویض یا تعمیر چهارچوب

  • تعویض شیشه

  • رگلاژ درب‌های پنجره

  • رفع ورود هوا یا گردوغبار به داخل

  • رفع و صلاح صداگیری

  • کوتاه‌کردن یا رفع افتادگی پنجره

  • تغییر باز شدن جهت درب پنجره

  • اصلاح عایق‌بندی

  • تعویض، تعمیر یا لولاکشی

  • رفع ایرادات مربوط به بازو بسته کردن پنجره

تعویض یا تعمیر دستگیره‌های پنجره

تعویض شیشه‌ها

ترک بردن یا شکسته‌شدن شیشه‌ها از جمله مشکلات رایج در تعمیر پنجره دوجداره هستند. شیشه‌ها از ساختار پنجره از اصلی‌ترین عامل عایق‌بندی محیط و هدررفت انرژی محسوب می‌شوند. پس در صورت آسیب به شیشه‌های آن، باید سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. چراکه ترک‌های ساده در شیشه‌ها به‌طورکلی کارایی و عملکرد پنجره را کاهش می‌دهند.

تعویض شیشه‌ها

تعویض یا تعمیر یراق‌آلات

همان‌طور که اشاره شد در ساخت و اجرای پنجره‌های دوجداره یراق‌آلات و اتصالات بسیاری وجود دارند. برخی از این قطعات قابل‌تعمیر هستند؛ اما برخی دیگر باید پس از هر گونه آسیبی بلافاصله تعویض شوند. تعویض به موقع و مناسب یراق‌آلات آسیب‌دیده از آسیب به قسمت‌های دیگر و پرداخت هزینه‌های بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

درزگیری و عایق‌بندی

گاهی پیش میاید که از لابه‌لای درزهای کوچک پنجره‌هایی دوجداره گردوغبار یا هوای بیرون داخل خانه می‌شود. این مشکل به دلیل اختلال در سیستم عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره است. در این مرحله برای تعمیر پنجره دوجداره باید تمامی قیمت‌ها مربوط به عایق‌بندی و درزگیری لبه‌ها برسی شوند. در صورت آسیب به هرکدام باید آن را تعویض یا بازسازی نمایید.

چفت نشدن لنگه‌های پنجره

یکی دیگر از مشکلات رایجی که ممکن است برای پنجره‌ها رخ دهد، عدم بسته‌شدن یا چف شدن کامل پنجره است. هنگام بسته‌شدن پنجره‌های دوجداره نباید هیچ‌گونه فاصله‌ای میان لنگه و فریم پنجره وجود داشته باشد. در چنین حالتی ابتدا عامل اصلی این مشکل را پیدا کنید.

برای مثال در صورت نیاز به رگلاژ کردن می‌توانید به‌راحتی با کمترین هزینه این مشکل را رفع نمایید. در رگلاژ کردن پنجره دوجداره بنا بر نوع پنجره با تنظیم لولاها و پیچ‌ها این مشکل رفع خواهد شد.

عدم چفت‌شدن کامل پنجره‌ها می‌تواند در ایجاد سروصدا، ورود گردوغبار و همچنین اتلاف انرژی بسیار مؤثر باشد. در صورت ایجاد چنین مشکلی باید سریعاً با کمک یک فرد متخصص نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

تعمیر یا تعویض قفل و دستگیره پنجره

قفل و دستگیره پنجره‌های دوجداره دارای ساختاری پیچیده هستند. ازجمله خرابی‌های ممکن می‌توان به عدم بسته‌شدن یا قفل‌شدن آنها اشاره نمود. همچنین گیرکردن دستگیره یا ساختار قفل از دیگر موارد آن است. نحوه استفاده و باز و بسته کردن درب پنجره‌ها از مهم‌ترین عامل در نگهداری یا خرابی دستگیره و قفل آنهاست.

برخلاف باور اشتباه بسیار از افراد تعمیر دستگیره پنجره‌های دوجداره می‌تواند بسیار دشوار باشد. چراکه از قطعات و مکانیزم پیچیده‌ای ساخته شده‌اند. همچنین هر کدام از انواع پنجره‌های دوجداره دارای دستگیره‌های متفاوتی هستند.

در برخی اوقات نیز دستگیره قابل‌تعمیر نخواهد بود و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. دستگیره‌ها نوعی از یراق‌آلات مصرفی در پنجره‌های دوجداره محسوب می‌شوند. برای تعمیر و حتی تعویض آنها از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

تعمیر یا تعویض قفل و دستگیره پنجره

تعمیر لولاها

لولاها از یراق‌آلات و قطعات بسیار مهم در پنجره‌های دوجداره محسوب می‌شوند. تعمیر پنجره دوجداره می‌تواند شامل قطعات کوچکی همچون لولاهای آن نیز باشد. این قطعات هم قابل تعمیر و هم قابل‌تعویض هستند. بنا بر نوع خرابی و ایرادات ایجاد شده می‌توانید آن را رفع نمایید.

صداگیری

از مهم‌ترین کاربردها و مزایای پنجره‌های دوجداره خاصیت عایق‌بندی آنها در صداست. این پنجره‌ها از ورود و خروج صدا به محیط جلوگیری خواهند کرد. در صورت ایجاد چنین مشکلی باید بدانید که عامل اصلی این خرابی چیست. برای مثال آسیب قسمت‌های عایق‌بندی می‌تواند سبب ورود صدا به محیط داخلی شود.

جلوگیری از میعان روی شیشه

به‌طورقطع وجود قطرات آب را بخصوص در فصول سرما روی شیشه‌های پنجره مشاهده کرده‌اید. این در حالی است که هوای بیرون با داخل دارای تفاوت دمایی بالایی هستند. برای مثال در فصل سرما به دلیل گرم بودن خانه‌ها و سرد بودن لایه بیرونی شیشه میعان ایجاد خواهد شد.

در میعان بخار موجود در هوا به قطرات آب تبدیل می‌شود. برای رفع این مشکل بخصوص در پنجره‌های دوجداره باید نوع و میزان گاز موجود بین شیشه‌ها و ایجاد ترک‌ها روی آن را برسی کنید. همچنین تهویه محیط موردنظر بسیار مهم است. در صورت تهویه‌مطبوع و کنترل رطوبت داخل ساختمان نیز می‌توان از ایجاد میعان جلوگیری کرد.

جلوگیری از میعان روی شیشه

روغن‌کاری

یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به پنجره‌های دوجداره را رفع کند روغن‌کاری قطعات است. به‌مرورزمان با خشک‌شدن قطعات و یراق‌آلات به هم سابیده خواهند شد. در این صورت بازو بسته کردن پنجره‌ها دشوارتر و پرسروصدا خواهد بود.

همچنین ساییده شدن مداوم این قطعات روی‌هم سبب فرسودگی و تحلیل آنها می‌گردد.

ازاین‌رو با روغن‌کاری مناسب قطعات موردنیاز می‌توانید از چنین عواملی به سادگی جلویی کنید. برای روغن‌کاری باید تمامی قطعات مربوط به باز و بسته‌شدن لنگه‌ها روغن‌کاری شوند. زبانه‌های مخفی و دستگیره‌ها را نیز فراموش نکنید.

مراحل تعمیر پنجره آلومینیومی دوجداره

ساختار پنجره‌های دوجداره با پنجره‌های قدیمی و ساده بسیار منحصربه‌فرد است. از نحوه ساخت، تعمیر تا تمامی اتصالات و یراق‌آلات موجود با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل تاحدامکان پروسه تعمیر پنجره دوجداره را بدون آگاهی و تخصص انجام ندهید. چراکه ممکن است علاوه بر تعمیر و رفع ایرادات مشکلات بیشتری را به بارآورید.

مهم‌ترین مراحل تعمیر پنجره دوجداره عبارت‌اند از:

  1. اولین مرحله شناسایی خرابی‌های موجود است. با بررسی ایرادت موجود و قسمت‌های مربوطه باید نوع خرابی مشخص شود. به این صورت با تشخیص بیماری می‌توان برای پنجره موردنظر درمان مناسب تجویز نمود. مشخص نمودن محل آسیب‌دیده می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

  2. تهیه یراق‌آلات یا قطعات موردنیاز برای رفع عیوب یافته شده مرحله بعدی تعمیر پنجره دوجداره است. پس از نوع خرابی فرد متخصص در این زمینه در صورت تعمیر، قطعات موردنیاز را بازسازی یا تعمیر می‌کند. در غیر این صور قطعات آسیب‌دیده تعویض می‌شوند. تشخیص دقیق از پرداخت هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری می‌کند.

  3. پس از تشخیص خرابی و تهیه قطعات موردنیاز باید قطعات مربوطه در جای خود مونتاژ شوند. در این مرحله فردی که دانش و تخصص کافی دارد تمامی قطعات را به شکل صحیحی نصب خواهد کرد. تعویض قطعات و یراق‌آلات به دلیل حساس‌بودن و کوچک بودن می‌تواند بسیار حساس باشد. چراکه نصب اشتباه آنها می‌تواند در عملکرد پنجره اختلال و سبب آسیب به قسمت‌های بیشتری گردد.

  4. پس از تعمیر و بازسازی باید نحوه عملکرد بازو بسته‌شدن پنجره را برای سنجیدن صحت کار آزمایش کرد. برای این کار در این مرحله باید چندین بار پنجره را باز و بسته کرد تا از درست انجام‌شدن کار اطمینان حاصل شود.

ابزارهای لازم برای تعمیر پنجره دوجداره

تعمیر پنجره دوجداره بر اساس ساختار و قطعات آن متفاوت است. هر کدام از این پنجره‌ها بر اساس یراق‌آلات خود قابل‌تعمیر هستند. از جمله مهم‌ترین ابزارهای موردنیاز برای تعمیر پنجره دوجداره جدا از نوع و ساختار آن عبارت‌اند از:

  • آچار آلن

  • دریل

  • پیچ

  • زیر شیشه

  • لاستیک درزگیر

  • چسب‌های سیلیکونی

  • پیچ‌گوشتی و انبردست

ابزارهای لازم برای تعمیر پنجره دوجداره

تعمیر پنجره دوجداره فریم لس

ساختار اجرایی فریم لس از مدرن‌ترین و محبوب‌ترین پنجره‌ها محسوب می‌شوند. فریم لس به پنجره‌هایی با ساختار ظاهری بدون قاب یا فریم گفته می‌شود. چهارچوب اصلی و سازه فلزی این پنجره‌های دوجداره از آلومینیوم ساخته می‌شود.

پنجره‌های دوجداره آلومینیومی فریم لس به دو شکل ثابت و بازشونده ساخته می‌شوند.

یراق‌آلات و قطعات مورداستفاده در ساخت هرکدام متفاوت است. ازاین‌رو تعمیر آنها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برای مثال در تعمیر پنجره دوجداره آلومینیوم فریم لس بازشونده تعمیر لولاها از قسمت‌های اصلی محسوب می‌شود. در حالیه چنین ساختاری در فریم لس ثابت اصلاً وجود ندارد.

در این پنجره‌ها برای تنظیم دوباره و رفع مشکلات باز و بسته‌شدن لنگه از پیچ‌های لولا کمک می‌گیریم. پیچ‌های لولا در دو حالت عمودی و موازی تعبیه شده‌اند. همچنین نوع برند و کیفیت لولاها در تنظیم و رفع چنین ایراداتی بسیار حائز اهمیت است. تعمیر پنجره دوجداره آلومینیومی نیازمند افرادی متخصص است.

تعمیر پنجره دوجداره UPVC

پنجره‌های UPVC از دیگر پنجره‌های رایج و محبوب دوجداره در ساختمان‌های مدرن هستند. قطعات این دسته از پنجره‌های دوجداره همانند پنجره‌های آلومینیومی بسیار پیچیده و متنو‌ع‌اند. از جمله مهم‌ترین قسمت‌های قابل‌تعمیر در تعمیر پنجره دوجداره UPVC می‌توان به شیشه‌ها، لولا، قسمت عایق‌بندی و دستگیره‌ها اشاره نمود.

تعمیر مناسب و رفع خرابی‌های موجود در بازگشت سطح کیفی پنجره به حالت اولیه خود بسیار مؤثر است. خوشبختانه از مهم‌ترین مزایای پنجره‌های دوجداره قابلیت تنظیم، تعمیر و بازسازی آنهاست. شما در صورت آسیب به هر قسمت یا هر کدام از قطعات می‌توانید قطعه مربوطه را تعمیر یا در نهایت تعویض نمایید.

بااین‌حال نیازی به‌عوض کردن کامل و خرید پنجره‌ای نو نخواهید داشت. پنجره‌های دوجداره UPVC دارای طول عمر بسیاری هستند به شرطی که از آن به‌خوبی مراقبت نمایید.

قیمت تعمیر پنجره دوجداره

در یک‌کلام می‌توان گفت که قیمت تعمیر پنجره دوجداره بسیار متفاوت است و هزینه ثابت و مشخصی ندارد. تا این قسمت از مطلب با شرایط و خرابی‌های مختلفی آشنا شدید. ازاین‌رو هر پنجرة دوجداره‌ای که به تعمیر نیاز دارد ممکن است نوع خرابی آن با دیگری متفاوت باشد. پس هزینه تعمیر آن نیز بر اساس نوع خرابی و متریال مصرفی متفاوت خواهد بود.

میزان یراق‌آلات خراب شده یا موردنیاز برای تعویض نیز در تعیین هزینه تعمیر پنجره دوجداره مؤثر هستند. ازجمله دیگر پارامترهای تأثیرگذار در تعیین هزینه تعمیر پنجره دوجداره عبارت‌اند از:

  • هزینه مربوط به رگلاژ لنگه‌ها بر اساس تعداد پنجره یا متراژ

  • هزینه مربوط به تعویض شیشه‌ها بر اساس متراژ شیشه مصرفی

  • تعداد لولاهای تعمیری با تعویض شده

  • ابعاد و تعداد پنجره‌های نیاز به تعمیر

قیمت تعمیر پنجره دوجداره

پیشگیری بهتر از درمان است

از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله می‌تواند درمورد تعمیر پنجره دوجداره خانه شما نیز صدق کند. به بیانی ساده‌تر از ابتدا پنجره‌های دوجداره باکیفیتی را خریداری نمایید تا نیاز به تعمیرات پیاپی نداشته باشید.

انتخاب تولیدکننده و نصابان حرفه‌ای در این زمینه شما را از هزینه‌های اضافی تعمیرات نیز دور نگه خواهد داشت. قطب‌نما باطراحی و ساخت پنجره دوجداره آلومینیومی این اطمینان را به شما می‌دهند که دیگر نیازی به تعمیرات نخواهید داشت.

پس از ابتدای کار با انتخاب محصولی باکیفیت با اجرایی حرفه‌ای می‌توانید طول عمر پنجره دوجداره خود را دوچندان کنید.

درنهایت

امروزه استفاده از پنجره‌های دوجداره به دلیل صرفه‌جوی در مصرف انرژی و هزینه‌ها بسیار موردتوجه معماران قرار گرفته است. پنجره‌ها از جمله قسمت‌های پرکاربرد و مورداستفاده در هر ساختمانی هستند. تهیه هوای مطبوع و ورود هوای تازه از این روزنه‌هایی زیبا به داخل ساختمان امکان‌پذیر است.

در مقابل در عایق‌بندی محیط داخل از نظر دما و صدا نیز تأثیرگذار هستند. پس تعمیر آنها به همان اندازه کاربرد و مزایایشان حائز اهمیت است.

تعمیر پنجره دوجداره می‌تواند تمامی مشکلات ایجاد شده را رفع نماید. درنهایت کیفیت و کارایی پنجره‌ها مانند روز اول خود خواهد شد. انتخاب افراد حرفه‌ای در ساخت و نصب آنها در نهایت در نیاز به تعمیرات نیز مؤثر است.

این مطلب شرح کاملی از عوامل و راه‌های تعمیر پنجره دوجداره برای شما بود. امیدواریم که با مطالعه‌ آن اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button