اسکای‌لایت (سقف شیشه‌ای) | اجرای اسکای لایت | انواع | قیمت 1403
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

اسکای‌لایت (سقف شیشه‌ای) | اجرای اسکای لایت | انواع | قیمت 1403

نمای-اسکای‌لایت

اگر از اتاق‌های کم‌نور و کسل‌کننده در خانه یا محل کار خسته شده‌اید؛ هیچ راهی بهتراز نصب اسکای‌لایت وجود ندارد. اسکای لایت در واقع یک اتاق مرده را زنده می‌کند و به محیط شادابی می‌بخشد. نصب این نورگیرهای سقفی از جذاب‌ترین اجزای نمای مدرن محسوب می‌شوند. اسکای‌لایت جهت ایجاد یک منبع نور طبیعی در داخل ساختمان است.

افزایش نورردهی طبیعی در طول روز مزایای بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت. شما با نصب اسکای لایت می‌توانید در فصول مختلف سال لذت دیدن برف‌وباران را درون خانه خود تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع نمای اسکای‌لایت، مزایا و ساختارهای آن آشنا شوید.

فهرست مطالب

نمای اسکای لایت چیست؟

Skylight facade glasses به معنای نمای اسکای‌لایت شیشه‌ای قابل اجرا در سقف ساختمان‌هاست. این سقف، نور طبیعی و نور خورشید را به داخل ساختمان هدایت می‌کند. این نمای شیشه‌ای به ساختاری اشاره دارد که جهت ایجاد منبع نور طبیعی معمولاً در سقف ساختمان‌ها نصب می‌شوند. ساختار این قسمت از نما از جنس شیشه است و به طور ویژه‌ای طراحی و اجرا می‌شود. برای اجرای این نما از شیشه‌های خاصی استفاده می‌کنند. این شیشه‌ها قادرند تا به طور مؤثر نور خورشید را از طریق سقف به داخل فضای هدایت کنند و همچنان راندمان انرژی را کاهش دهند.

اسکای لایت دارای ساختارهای متفاوتی است و به شیوه‌های گوناگونی اجرا می‌شود. هر کدام از آنها از مزایای خاصی برخوردارند. این سقف شیشه‌ای بنابر نوع کاربری ساختمان و وسعت سقف در ابعاد، اندازه و اشکال مختلفی اجرا می‌شود. استفاده آگاهانه و مبتکرانه از نور خورشید از اصلی‌ترین ابزارهایی است که یک‌معمار می‌تواند در طراحی هر نوع ساختمانی از آن استفاده کند.

اسکای لایت سقفی امروزه در خانه‌ها و ساختمان‌های مدرن بسیار رایج شده است. تا جایی که در برخی از موارد این نورگیرهای سقفی یا سقف شیشه‌ای  توانسته‌اند جایگزینی برای پنجره‌ها باشند. درحالی‌که در برخی دیگر از طراحی‌ها اسکای‌لایت‌ها به‌عنوان مکمل پنجره‌های داخلی نیز عمل خواهند کرد.

با این اوصاف به زیبایی و طراحی کلی فضای داخلی می‌افزاید. گرچه این نورگیرهای سقفی در ساختمان‌ها و خانه‌های مدرن رایج شده است؛ اما لزوماَ یک سازه مدرن نیستند. اسکای لایت‌ها توسط معماران رم باستان برای اولین‌بار اجرا شدند.

ناگفته‌نماند که بسیاری از پنجره‌های معمولی نور طبیعی را به راحت وارد خانه و یا محیط داخلی ساختمان می‌کنند. اما این نورگیرهای سقفی دارای ساختاری منحصربه‌فرد هستند. آنها روی سقف شما نصب می‌شوند  و نور بسیاری را در مقایسه با پنجره‌های معمولی وارد ساختمان خواهند کرد. این نورگیرها در هر اتاق یا قسمتی از خانه احساس بازتر و گسترده‌تری به ساکنین خواهد بخشید.

نمای اسکای لایت چیست؟

انواع اسکای‌لایت

اسکای‌لایت سقف به‌عنوان یک ابزار معماری و طراحی داخلی در اشکال و انواع مختلفی طراحی می‌شود. این نمای سقفی در اشکال، ابعاد و طرح‌های متفاوتی اجرا می‌شود. هرکدام از این طراحی‌ها بسته به نیاز و طرح موردنظر برای انواع مختلف ساختمان‌ها بسته به نحوه اجرا به دودسته متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند.

اسکای لایت ثابت

اسکای لایت ثابت یک ساختار معماری است که به طور ثابت و مهر موم شده در سقف یک ساختمان اجرا می‌شود. نورگیرهای ثابت برای تهویه هوا باز و بسته نخواهند شد. آنها به طور کامل در پشت‌بام ساختمان‌ها مهروموم و فیکس شده‌اند. اسکای‌لایت ثابت در مناطق کم‌نور مانند راه‌پله‌ها، اتاق‌های زیر شیروانی در ساختمان‌ها اجرا می‌شود.

۹۰ درصد از مواد و متریال‌های به‌کاررفته در اجرای این نورگیر سقفی از جنس شیشه است. چهارچوب آنها نیز به طور معمول از آلومینیوم، چوب یا فولاد ساخته می‌شود. نوع ثابت دارای ابعاد، اشکال و ساختارهای منحصربه‌فردی است.

اسکای‌لایت‌های ثابت صرفاً جهت نوردهی طبیعی، بهینه‌سازی و کنترل حرارت به کار گرفته می‌شوند. آنها در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و حتی فضاهای عمومی مانند ایستگاه‌های راه‌آهن یا مراکز خرید استفاده خواهند شد.

اسکای‌لایت متحرک

اسکالایت‌های متحرک نتیجه فناوری در معماری، پویایی و نوآوری‌ هستند. این نورگیرها از سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی بهره‌مندند.

اسکای لایت دارای قابلیت حرکت است و به‌راحتی نور طبیعی را به فضای داخلی ساختمان هدایت می‌کند. سیستم‌های متحرک سقفی قادر به حرکت و تغییر موقعیت هستند. این سیستم اجازه می‌دهد تا سقف ساختمان به‌صورت دینامیکی باز و بسته شده شود.

نورگیر شیشه‌ای متحرک از طریق سیستم‌های مختلف مکانیکی، الکترونیکی یا هیدرولیکی کنترل خواهند شد. اسکای‌لایت‌ها با این سیستم‌ها می‌توانند به‌راحتی باز و بسته شوند یا حتی حرکات پیچیده‌تری مانند چرخش یا تغییر شکل داشته باشند. در ساختار اجرایی این نورگیر نیز به طور معمول از شیشه‌های شفاف و ضخیم استفاده می‌شود.

اسکای لایت‌های متحرک در ساختمان‌های مختلف از جمله مراکز تجاری، سالن‌های نمایش، فضاهای عمومی، سالن‌های همایش و حتی منازل مسکونی اجرا می‌شوند.

آنها همچنین در اندازه، ابعاد و اشکال مختلفی طراحی می‌شوند. بطورکلی می‌توان گفت که اسکای‌لایت متحرک یک تکنولوژی نوآورانه است. آنها نوردهی طبیعی را در ساختمان‌ها بهبود می‌بخشند. همچنین فضای داخلی ساختمان‌ها را ویژه و جذاب‌تر خواهند کرد.

اسکای‌لایت متحرک

انواع اسکای لایت از لحاظ ساختار ظاهری

بهرمندی از تکنولوژی مدرن سبب گردیده تا اسکای لایت‌های سقفی در اشکال و طرح‌های مختلفی اجرا شوند. این تنوع ساختاری و اجرایی سبب گردیده تا به زیبایی استایل ظاهری و راندمان فضای داخلی کمک کند. همچنین امکان سفارشی‌سازی اسکای‌لایت‌ها را نیز برای مشتریان فراهم نموده. به این صورت که شما می‌توانید نمای سقفی و یا نورگیر سقف ساختمان خود را با طرح دلخواه اجرا کنید.

بر همین اساس انواع شکل‌های متعدد اسکای‌لایت عبارت‌اند از:

  • اسکای لایت های مختلف در اشکال هندسی گوناگون مانند دایره‌ای، مربعی، مستطیلی یا مثلثی

  • اسکای‌لایت‌های سقفی تخت، یک طرف شیب‌دار، دو طرف شیب‌دار

  • انواع سازه‌های هرمی و کروی شکل

  • سازه‌های تک شیب

  • سازه‌های اسکای لایت گنبدی، قطعه‌ای و شعاعی

  • سازه‌های خط الراسی با انتهای باز یا شیشه‌ای

انواع اسکای لایت از لحاظ ساختار ظاهری

اعضای تشکیل‌دهنده سقف شیشه‌ای

همان‌طور که می‌دانید این پوشش شیشه‌ای سقف به نام اسکای‌لایت نور طبیعی خورشید را به فضای داخلی ساختمان هدایت می‌کند. جدا از نوع کاربرد و ظاهر آنها به طور معمول دارای سه قسمت تشکیل‌دهنده اصلی به نام:

  • سیستم آب‌بندی

  • شیشه‌ها و

  • سازه پشتیبان

هستند.

شیشه‌ها

شیشه‌ها بخش اصلی و مهم ساختار اسکای‌لایت محسوب می‌شوند. برای ساختار اصلی آنها اغلب از مواد و متریال‌های شفاف مانند شیشه یا پلی‌کربنات استفاده می‌شود. شیشه نقش مهمی را در کارایی، مزایا و اجرای این سقف‌های شیشه‌ای ایفا می‌کند.

شیشه می‌تواند از هدررفت گرما و انرژی جلوگیری کند. آنها سبب عبور نور طبیعی در طول روز به داخل ساختمان و در نهایت از آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند. با این اوصاف انتخاب شیشه بسیار حائز اهمیت است. همچنین شیشه باید بر اساس ابعاد و اندازه اسکای ‌لایت از ضخامت مناسبی باشد.

سیستم پشتیبان

سیستم پشتیبان این نما شامل فریم‌های طولی و عرضی است که به‌عنوان پشتیبان صفحات شیشه‌ای را نگه می‌دارند. پشتیبان به نام قاب یا فریم نیز خوانده می‌شود که پوشش شیشه‌ای را نگهداری و نصب می‌کند. سازه پشتیبان یا فریم صفحات شیشه‌ای ممکن است از موارد مختلفی مانند فلز، چوب و… ساخته شود.

به طور معمول از آلومینیوم برای ساخت این نماهای سقفی استفاده می‌شود. طول و عرض، تعداد و ضخامت فریم‌ها نیز بنابر ابعاد و ضخامت شیشه‌ها تعیین می‌گردد. در نهایت آنها باید ظرفیت نگهداری شیشه‌ها را داشته باشد.

سیستم آب‌بندی

سیستم آب‌بندی یا سیستم گسکت نمای اسکای لایت جهت ایمنی بیشتر و کاربردهای فراوان اجرا می‌شود. سیستم آب‌بندی به طور محسوسی از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند. (این امر بسیار مهم است)

اجرای این قسمت از اسکای‌لایت باید به‌گونه‌ای باشد که هنگام بارش برف‌وباران هیچ‌گونه آب یا رطوبتی به ساختمان نفوذ نکند.

مزایای نصب اسکای لایت

اسکای‌لایت‌های سقفی به روش‌های گوناگونی اجرا می‌شوند. شیوه‌های اجرایی و طراحی متنوع نیز سبب اعطای مزایای زیادی برای ساختمان‌ها و فضاهای داخلی گردیده است. برخی از مزایای اصلی نصب اسکای‌لایت‌های شیشه سقف شامل موارد زیر هستند.

  • افزایش نورردهی ساختمان: اسکای لایت سقفی با عبور نور خورشید و نور طبیعی به داخل ساختمان نورردهی طبیعی را افزایش می‌دهد. این امر به افراد و ساکنین کمک خواهد کرد تا از مزایای نورپردازی طبیعی در طول روز بهره‌مند شوند. نورپردازی طبیعی فضای داخلی را روشن‌تر، دلباز و دوستانه‌تر می‌کند.

  • کاهش مصرف انرژی: با افزایش نورردهی طبیعی شما در طول روز نیازی به استفاده از نورهای مصنوعی نخواهید داشت. این امر منجر به کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن هزینه‌های مربوط به نورپردازی و مصرف برقی می‌شود. به دنبال آن سبب کاهش اثرات مخرب بر محیط‌زیست با کاهش تولید انرژی برق می‌گردد.

  • بهبود محیط داخلی: نوردهی طبیعی باعث بهبود کیفیت هوا و محیط داخلی می‌شود. نور طبیعی و تهویه هوا از سقف بااحساس فضای بزرگ‌تر. و متنوع بر روحیه و خلق‌وخوی افراد تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

  • زیبایی: اسکای‌لایت شیشه‌ای به‌صورت دینامیک و زیبا در طراحی داخلی ساختمان‌ها به کار می‌رود. این ساختار شیشه‌ای جلوه زیبایی را به فضا اضافه می‌کند و ظاهر منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیزی به محیط داخلی می‌بخشد.

  • بهبود راندمان حرارتی و رطوبت: به طور معمول اسکای‌لایت‌ها دارای لایه‌ها و موادی هستند که می‌توانند حرارت و رطوبت را در فضاهای داخلی کنترل کنند. بهبود حرارت و رطوبت در نتیجه صاحب کاهش گرما و جلوگیری از نفوذ رطوبت خواهد شد.

  • در نهایت نصب آنها سبب بهبود محیط داخلی، افزایش کیفیت زندگی شما و کاهش مصرف انرژی‌ها می‌گردد.

  • همچنین ناگفته نماند شما در طول روز به‌راحتی دوز سالم ویتامین D را درون خانه خود دریافت می‌کنید.

مزایای نصب اسکای لایت

معایب اجرای اسکای‌لایت

نمای اسکای‌لایت با وجود مزایا و جنبه‌های زیبای بسیار، معایبی را هم به همراه خواهد داشت. ناگفته‌نماند قطب‌نما به‌عنوان یک مجموعه حرفه‌ای اجرای اسکای لایت در کنار شماست تا این معایب را به حداقل و حتی صفر برساند. ازجمله معایب آن عبارت‌اند از:

  • نیاز به بودجه بسیار برای اجرا

  • انتخاب مکان مناسب برای نصب، که کاری بسیار دشوار است. نداشتن چنین مهارتی می‌تواند هزینه‌های زیان باری را به بار آورد.

  • اجرای سقف شیشه‌ای اسکای لایت بسیار دشوار است و نیازمند افرادی متخصص و باتجربه در این زمینه است. شما باید برای اجرای این نورگیر سقفی حتماً افرادی باتجربه را برای این امر بیابید.

  • درصورتی‌که مرحله عایق‌بندی به‌خوبی اجرا نشود؛ در فصول سرما سبب هدررفت انرژی و هوای گرم و در فصول گرما نیز باعث هدررفت هوای سرد خواهد شد. این امر سبب افزایش مصرف انرژی و هزینه‌های شما می‌شود.

  • به دلیل نصب آن در سقف و ارتفاع بالا در ساختمان‌ها مقداری نگهداری و تمیزکردن آنها دشوار است

تمامی این موارد و معایب به نصب و اجرای حرفه‌ای باز می‌گردد. شما به‌راحتی می‌توانید با انتخاب مجموعه‌ای همچون قطب‌نما خود را از تمامی این معایب مبرا دارید.

معایب اجرای اسکای‌لایت

کاربردهای سقف اسکای‌لایت(سقف شیشه‌ای)

اسکای لایت به‌عنوان روشی مناسب برای بهره‌برداری از نور طبیعی و جلوه زیبا در بسیاری از ساختمان‌های مختلف اجرا می‌گردد. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که این نمای شیشه‌ای در سقف در چه ساختمان‌هایی نصب می‌شوند؟

برخی از این مکان‌ها عبارت‌اند از:

  • ساختمان‌های تجاری و اداری مانند؛ دفاتر اداری، مراکز تجاری، هتل‌ها، سالن‌های نمایش و ایستگاه‌های راه‌آهن

  • ساختمان‌های تفریحی و فرهنگی مانند؛ سینماها، سالن‌های تئاتر، مراکز هنری و فضاهای تفریحی

  • ساختمان‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، انبارها یا فضاهای صنعتی بزرگ

  • ساختمان‌های مسکونی، برخی از خانه‌ها یا واحدهای مسکونی جهت افزایش نورردهی طبیعی

ناگفته نماند ساختمان‌های عمومی مانند فضاهای عمومی، فروشگاه‌ها، مراکز خرید، فضاهای عمومی باز مانند پارک‌ها و مراکز تفریحی نیز می‌توانند از جذابیت اسکای‌لایت بهره ببرند.

به‌طورکلی این سقف مدرن در هر نوع ساختمانی که به نورردهی طبیعی نیاز دارند قابل‌اجرا است.

کاربردهای سقف اسکای‌لایت(سقف شیشه‌ای)

اجرای انواع اسکای‌لایت با مجموعه قطب‌نما

سقف‌های شیشه‌ای علاوه بر ظاهر زیبا مزایای بسیاری را تا کاهش هزینه‌های مصرفی انرژی به دنبال خواهد داشت. اجرای این سقف شیشه‌ای یا اسکای‌لایت‌ها نیازمند تبحر، مهارت و تجربه هستند. به همین عنوان شما را با مجموعه قطب‌نما به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های اجرای انواع اسکای لایت در کشور معرفی می‌کنیم.

قطب‌نما با بهره‌گیری از افرادی مجرب و به‌روزترین تجهیزات انواع اسکای لایت متحرک و ثابت را طراحی و اجرا خواهد کرد. مراحل مشاوره، طراحی تا اجرا و نصب موردنظر توسط این مجموعه مرحله‌به‌مرحله با نهایت دقت و کیفیت انجام می‌گیرد.

شما می‌توانید با مراجعه به درگاه اینترنتی قطب‌نما انواع نمونه‌های اسکای‌لایت اجرا شده توسط این مجموعه را مشاهده نمایید. برای دریافت مشاوره یا خدمات از این مجموعه می‌توانید به‌صورت حضوری، تلفنی، اینترنتی از طریق درگاه قطب‌نما اقدام نمایید.

در نهایت

در این مطلب به‌خوبی با ساختار و اجزای مختلف اسکای‌لایت شیشه‌ای آشنا شدید. همچنین یاد گرفیتد که مزایای بسیاری را در زمینه‌های مختلف برای ساختمان‌ شما به همراه خواهد داشت. همچنین می‌تواند به‌راحتی معماری، طراحی داخلی، تأثیرات زیست‌محیطی و کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد.

مهم‌ترین دلایل اهمیت اجرای اسکای لایت شیشه‌ای افزایش نوردهی طبیعی در داخل ساختمان‌هاست. به دنبال آن نیز نمی‌توان از زیبایی ظاهری آنها چشم پوشی کرد.

بطورکلی این عنصر ساختمانی تأثیر بسزایی در تمامی قسمت‌های داخلی تا هزینه‌های پرداختی شما خواهد داشت. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده و شما را با نمای اسکای‌لایت به خوبی آشنا کرده باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button