آیین‌نامه و مقررات نماهای شیشه ای | ظوابط و دستورالعمل های اجرای نمای شیشه ای ساختمان
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

آیین‌نامه و مقررات نماهای شیشه ای | ظوابط و دستورالعمل های اجرای نمای شیشه ای ساختمان

آیین‌نامه-و-مقررات-نماهای-شیشه‌ای

آیا قوانین خاصی برای اجرای نماهای شیشه‌ای وجود دارد؟ آیا می‌توان از هر نوع شیشه یا به هر روشی نمای شیشه‌ای را اجرا نمود؟ آیا با عنوان آیین نامه نمای شیشه ای آشنایی دارید؟

نماهای شیشه‌ای به‌عنوان عناصری بارز در جذابیت بصری معماری مدرن به شمار می‌آیند. این نمای مدرن از طریق ایجاد ارتباط میان فضاهای داخلی و خارج ساختمان نقش مهمی را در ایجاد زیبایی بصری و نورپردازی داخلی ساختمان ایفا می‌کند.

باتوجه‌به اینکه شیشه جز اصلی اجزای این نمایش شیشه‌ای است، آنالیز و تعیین مقررات و الزامات مربوط به استفاده از شیشه در ساختمان‌ها امری حیاتی و ضروری است. این آیین نامه نمای شیشه ای و مقررات مربوط به نماهای شیشه‌ای باهدف تضمین ایمنی، پایداری و کارایی ساختمان تدوین شده است.

رعایت مقررات نماهای شیشه ای از اهمیت بسیار چشمگیری برخوردار است. رعایت این استانداردها و این قوانین ایمنی ساختمان و نما را تضمین می‌کند. همچنین با رعایت‌ آنها در صورت وقوع حوادث مختلف یا مواقع اضطراری می‌توانید آسیب‌ها را به حداقل ممکن برسانید.

امروزه توجه به رعایت الزامات و آیین نامه نمای شیشه ای یک پیش‌نیاز اساسی برای طراحی و اجرای نماهای شیشه‌ای ساختمانی است. شما نیز چه به‌عنوان صاحب ساختمان و یا یک مجری نماهای شیشه‌ای بهتر است با این الزامات و مقررات آشنایی داشته باشید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با آیین نامه نمای شیشه ای و مقررات نماهای شیشه ای آشنا شوید.

فهرست مطالب

استانداردها، الزامات و مقررات نماهای شیشه ای

نماهای شیشه‌ای همچون نمای کرتین وال و نمای اسپایدر امروزه نه‌تنها ابزاری جهت جلب‌توجه و افزایش زیبایی بصری ساختمان‌هاست؛ بلکه نقش بسزایی در بهبود کارایی انرژی و امنیت ساختمان دارند. بااین‌حال به نسبت این میزان محبوبیت و زیبایی منحصربه‌فرد در اجرای این نما قوانین، الزامات و استانداردهای خاصی دراین‌رابطه به تصویب رسیده است.

افراد مجری نماهای شیشه‌ای و صاحبان ساختمان‌ها جهت اجرای انواع نماهای شیشه‌ای موظف هستند این نکات را رعایت کنند. براین‌اساس مهم‌ترین الزامات، استانداردهای و مقررات نماهای شیشه ای به شرح زیر است.

استانداردها، الزامات و مقررات نماهای شیشه ای

الزامات و مقررات مربوط به مواد و مصالح

شیشه یکی از اصلی‌ترین متریال نماهای شیشه‌ای است. استفاده از مواد و متریالی همچون شیشه به‌عنوان جز اصلی نماهای شیشه‌ای نیازمند رعایت ویژگی‌های مناسب از لحاظ مقاومتی و عایق بودن برای ساختمان است. رعایت این استانداردها برای انتخاب و اجرای نوع شیشه در فرایند اجرای نما به بهبود کارایی و پایداری نمای ساختمان کمک می‌کند.

براین‌اساس باید شیشه‌های انتخابی از مقررات زیر تبعیت کند.

  • شیشه‌های مورداستفاده در اجرای نماهای شیشه‌ای باید دارای مقاومتی مناسب در برابر هرگونه ضربه، فشار و تغییرات دمایی باشد. میزان مقاومت به افزایش امنیت ساختمان و حفاظت از آن در مقابل عوامل خارجی کمک می‌کند.

  • شیشه‌های انتخابی باید کاملاً با استانداردهای ملی و بین‌المللی در زمین اجرای این نوع نما منطبق باشد.

  • شیشه نما باید دارای ویژگی عایق حرارتی مناسبی باشد تا از انتقال حرارت به داخل یا خارجی ساختمان جلوگیری کند. در این صورت این شیشه‌ها به‌عنوان عایق حرارتی در برابر دما به بهینه‌سازی، کارایی انرژی و کاهش مصرف آن کمک می‌کنند.

  • طبق استانداردها وآیین نامه نمای شیشه ای استفاده از شیشه‌های نازک با ضخامت‌های غیراستاندارد قابل‌قبول نیست.

  • شیشه‌های انتخابی باید در گذر زمان در مقابل نور آفتاب و اشعه فرابنفش دچار تغییر رنگ نشوند.

  • بر اساس آیین‌نامه نمای شیشه ای و مقررات ملی ساختمان شیشه‌های به‌کاررفته در اجرای نمای ساختمانی عرض استاندارد ۹۰ سانتی‌متر تعریف شده است. در صورت استفاده از صفحات شیشه‌ای بزرگ‌تر از عرض ۹۰ سانتی‌متر باید از متریال و زیرساز ایمن جهت نگهداری و تثبیت آنها استفاده شود.

الزامات و مقررات مربوط به مواد و مصالح

الزامات و مقررات مربوط به ساخت و نصب نمای شیشه‌ای

استانداردها، الزامات و آیین نامه نمای شیشه ای در زمینه ساخت و نصب نیازمند رعایت بسیار دقیق و اجرای اصولی هستند. این استانداردها شامل راهنمایی‌هایی در زمینه نصب نوع اتصالات و جزئیات ساختاری است که برای ایجاد نمای شیشه‌ای استفاده می‌شوند.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که الزامات و مقررات مربوط به نصب و ساخت نماهای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر شامل مراحل زیر است:

  • مقررات و رعایت استانداردها در زمینه نحوه نصب شیشه‌ها

  • بررسی مساحت و ابعاد صفحات

  • آزمون و ارزیابی شیشه‌ها

  • بررسی محل نصب و قراردادن صفحات شیشه‌ای

  • نوع و نحوه اجرای اتصالات

  • طراحی مهندسی دقیق با رعایت استانداردهای استاتیک و دینامیک

در واقع استانداردهای مربوط به نصب و اجرای نمای شیشه‌ای در این مرحله مهم‌ترین استانداردهای موجود در این زمینه هستند. رعایت این نکات و استانداردها تضمینی برای اجرای نمایی باکیفیت و ایمن خواهد بود.

الزامات و مقررات مربوط به نکات ایمنی و حفاظت از زلزله

نماهای شیشه‌ای باید کاملاً با استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشند. این عامل شامل استفاده از شیشه‌های مقاوم و رعایت اصول لازم در اجرا در برابر شوک، سیستم‌های قوی اتصال و طراحی مناسب در برابر حفاظت نما در مقابل زلزله است.

رعایت الزامات ایمنی و حفاظت در برابر زلزله برای نماهای شیشه‌ای از جمله اجزای اساسی اجرای این نما محسوب می‌شود. نحوه اجرا و نوع شیشه انتخابی باید توانایی مقاومت در برابر ضربات و شوک‌های ناشی از زلزله را داشته باشد.

این استانداردها سبب می‌گردد تا در شرایط اضطراری ساختمان و ساکنین آن از خسارت‌های مالی و جانی در امان باشند. علاوه بر شیشه‌ها در این نوع استانداردها باید از اتصالات و اجزای خاص برای تثبیت شیشه‌ها استفاده شود. همچنین طراحی مناسب نما در برابر زلزله از اهمیت بالایی برخوردار است.

این طراحی باید با استفاده از اصول مهندسی زلزله و متناسب با ویژگی‌های ساختمان موردنظر انجام شود.

از دیگر مقررات نماهای شیشه ای عبارت‌اند از:

  • از قسمت داخلی و پشتی نماهای شیشه‌ای طبق مقررات نماهای شیشه ای در هر طبقه، جان‌پناه باید با استفاده از مصالح مقاوم و بتنی به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر حتماً اجرا شود.

  • در صورت استفاده از قطعات غیرسازه‌ای در اجرای این نما باید به طرز ایمن اجرا شوند تا در زمان حوادث و یا ضربات فرونریزند. برای مثال در صورت ترکیب نماهای شیشه‌ای با نماهای سنگی باید سنگ‌های روی نما به طور کامل با استفاده از رول‌پلاک نصب شوند.

رعایت الزامات استاندارد و مقررات نمایی شیشه‌ای علاوه بر افزایش ایمنی ساکنین سبب پایداری ساختمان و کاهش تأثیرات زیست‌محیطی می‌شود

الزامات و مقررات مربوط به نکات ایمنی و حفاظت از زلزله

آیین نامه نمای شیشه ای بر اساس استانداردهای آتش‌نشانی

علاوه بر رعایت استانداردها و نکات مربوط به نحوه اجرا و نوع کاربری ساختمان اجرای این نما از لحاظ استانداردهای آتش‌نشانی نیز بسیار حائز اهمیت است. این استانداردها سبب می‌گردد تا در مواجهه با حریق ایمنی ساختمان و ساکنین آن تضمین شود. به‌عبارت‌دیگر مقررات نماهای شیشه ای کرتین وال و اسپایدر بر اساس استانداردهای آتش‌نشانی الزاماتی است که از حداکثر امکان ایجاد گسترش حریق جلوگیری می‌کند.

در این راستا مقررات مربوط به نماهای شیشه‌ای طبق استانداردهای آتش‌نشانی به شرح زیر است.

  • برای اجرای نمای شیشه‌ای باید از شیشه‌هایی مقاوم در برابر گسترش آتش استفاده کنید. دراین صورت در مواجه با حریق، انتشار آتش و دود به سایر قسمت‌های ساختمان به حداقل خواهد رسید. استفاده از شیشه‌هایی با ویژگی ضدحریق و مانع انتشار دود یکی از الزامات مهم مقررات نماهای شیشه ای آتش‌نشانی محسوب می‌شود.

  • در اجرای نماهای شیشه‌ای کرتین وال و نمای اسپایدر باید از اتصالات و قطعات مقاوم در برابر حرارت استفاده شود. استفاده از مواد مقاوم به حرارت سبب می‌گردد تا در مواجهه با دماهای بالا در حریق به‌راحتی دچار آتش‌سوزی و یا گسترش آن نشوند.

  • در صورت استفاده از قسمت‌های بازشو در نماهای شیشه‌ای باید حتماً حداقل فاصله دو لبه بازشو (لبه بالایی بازشو پایینی با لبه پایینی بازشوی بالایی) حداقل ۱۴۰ سانتی‌متر باشد. این میزان فاصله سبب می‌گردد تا در صورت بروز آتش در هر قسمت به‌راحتی به طبقات دیگر سرایت نکند. به‌نوعی از گسترش آتش جلوگیری خواهد کرد.

  • در صورت استفاده از اجزای نما با اطفای ذخیره شده باید این امر به طور دقیق طراحی شود تا در صورت وقوع آتش به طور سریع و کارآمد فعال شود.

  • همچنین در این زمینه باید مسیرهای اخلال ناپذیر جهت گسترش آتش در ساختمان و نماهای شیشه‌ای کرتین وال و نمای اسپایدر در نظر گرفته شود. با این امر در صورت آتش اختلالی در تخلیه ساکنین یا مشکلات ایمنی پیش نخواهد آمد.

در نهایت رعایت استانداردها و مقررات نماهای شیشه‌ای اطمینانی جهت حفظ ایمنی ساختمان و افراد درمقابل حریق خواهد بود.

اهمیت و مزایای رعایت استانداردها و مقررات نمای شیشه‌ای

همان‌طور که اشاره شد شیشه از اجزای بسیار حیاتی و اساسی در اجرای نماهای شیشه‌ای اسپایدر و نمای کرتین وال است که رعایت اصول و استانداردهای لازمه در آن بسیار حائز اهمیت است. رعایت این استانداردها و مقررات به‌منظور اجرای نماهای شیشه‌ای کرتین وال یا اسپایدر به شیوه‌ای استاندارد به طیف گسترده‌ای از مزایا و اهمیت‌ها منجر می‌شود. این مزایا عبارت‌اند از:

  • استانداردها و مقررات نماهای شیشه ای تضمین‌کننده ایمنی ساختمان در برابر خطرات مختلفی مانند حریق، زلزله و فشارهای مکانیکی است.

  • مواد باکیفیت و اجرای صحیح نما به افزایش مقاومت از آن در برابر شوک‌ها و فشارهای خارجی کمک می‌کند. در نهایت ساختمان را در مقابل خطرات فیزیکی محافظت خواهد کرد.

  • رعایت مقررات و آیین نامه نمای شیشه ای سبب انتخاب صحیح مصالح و متریال می‌شود. در نهایت استفاده از متریال مناسب با رعایت استانداردهای مشخص موجب افزایش کارایی انرژی ساختمان می‌گردد.

  • رعایت استانداردها و مقررات در انتخاب مواد مرغوب بار دیگر سبب افزایش دوام و استحکام نما و همچنین ساختمان می‌شود. استفاده از اتصالات و سیستم‌های اجرایی باتوجه‌به استانداردها به پایداری ساختمان شما کمک می‌کند.

  • رعایت مقررات و آیین نامه نمای شیشه ای در اعطای پایان کار ساختمان، در کنار افزایش امنیت، کیفیت و حتی و ارزش‌افزوده آن بسیار تأثیرگذار خواهد بود

اهمیت و مزایای رعایت استانداردها و مقررات نمای شیشه‌ای

اجرای انواع نمای شیشه‌ای استاندارد با قطب‌نما

در مواجه با چالش‌ها و پیچیدگی‌های مرتبط با اجرای نماهای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر رعایت الزامات و مقررات نماهای شیشه ای از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از شیشه و دیگر مواد و مصالح مقاوم و استاندارد و نحوه نصب آنها سبب افزایش اطمینان شما از ایمنی، پایداری و کیفیت نمای اجرایی خواهد شد.

در کنار رعایت تمامی این مقررات و الزامات نمای شیشه‌ای، انتخاب تیم اجرایی با برخورداری از دانش فنی و تخصص مناسب در این زمینه بی‌تأثیر نخواهد بود. به‌طورکلی می‌توان گفت که رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات نماهای شیشه ای نه‌تنها سبب افزایش ایمنی ساختمان و ساکنین می‌شود. بلکه سبب افزایش اعتبار و بهبود عملکرد ساختمان شما می‌گردد. 

ما نیز در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با برخی از نکات لازم دررابطه‌با آیین نامه و مقررات نمای شیشه‌ای آشنا کنیم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. 

گروه مهندسی قطب‌نما به عنوان مجری برتر انواع نمای شیشه‌ ای در ایران فعالیت می کند. جهت مشاوره و اجرای هر گونه نمای شیشه ای با ما تماس حاصل فرمایید. 

درنهایت

در مواجه با چالش‌ها و پیچیدگی‌های مرتبط با اجرای نماهای شیشه‌ای کرتین وال و اسپایدر رعایت الزامات و مقررات نماهای شیشه‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از شیشه و دیگر مواد و مصالح مقاوم و استاندارد و نحوه نصب آنها سبب افزایش اطمینان شما از ایمنی، پایداری و کیفیت نمای اجرایی خواهد شد.

در کنار رعایت تمامی این مقررات و الزامات نمای شیشه‌ای، انتخاب تیم اجرایی با برخورداری از دانش فنی و تخصص مناسب در این زمینه بی‌تأثیر نخواهد بود. به‌طورکلی می‌توان گفت که رعایت آیین نامه‌ها و مقررات نماهای شیشه‌ای نه‌تنها سبب افزایش ایمنی ساختمان و ساکنین می‌شود. بلکه سبب افزایش اعتبار و بهبود عملکرد ساختمان شما می‌گردد.

ما نیز در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با برخی از نکات لازم دررابطه‌با آیین‌نامه و مقررات نمای شیشه‌ای آشنا کنیم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button