عایق کاری پنجره دوجداره | بررسی 4 روش درزگیری و عایق بندی پنجره دوجداره | آموزش تصویری مرحله به مرحله
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

عایق کاری پنجره دوجداره | بررسی 4 روش درزگیری و عایق بندی پنجره دوجداره | آموزش تصویری مرحله به مرحله

روش‌های-عایق‌بندی،-آب‌بندی،-درزگیری-پنجره-دوجداره

عایق بندی پنجره دوجداره و یا آب‌بندی و درزگیری پنجره‌ دوجداره یکی از جنبه‌های حیاتی در بهبود کیفیت و کارایی محیط زندگی ماست. وقتی‌که صحبت از آب‌بندی پنجره‌های دوجداره می‌شود اهمیت، حس راحتی، کاهش مصرف انرژی و تأمین یک محیط سالم بیش‌ازپیش مشهود است. درگذشته پنجره‌ها به‌عنوان یک رابط ساده میان دنیای خارجی و داخلی خانه‌ها تعریف می‌شدند.

امروزه پنجره‌ها بیشتر از یک برش درون دیوارها به‌عنوان یک عنصر مهم در حفظ راحتی، انرژی و کیفیت زندگی شناخته شده‌اند. پنجره‌های دوجداره با امکانات و قابلیت عایق‌بندی و درزگیری مناسب می‌تواند عملکرد بیشتری را ارائه دهند. همچنین نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ هوا و حفظ دمای مناسب محیط دارند.

عدم اجرای درست و صحیح عایق‌بندی پنجره دوجداره می‌تواند منجر به هدررفت انرژی و نفوذ آب به داخل ساختمان شود. آب‌بندی پنجره‌ها سبب کاهش ورود و خروج صدای محیط و کیفیت هوای داخل ساختمان می‌شود.

به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم شما را بااهمیت عایق‌بندی پنجره دوجداره و روش‌های مختلف آب‌بندی پنجره دوجداره آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش‌ها و متریال به‌راحتی پنجره‌های ساختمان خود را عایق کنید.

فهرست مطالب

اهمیت عایق بندی پنجره دوجداره

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که: پنجره‌های دوجداره با ساختار و دولایه‌ای بودن فریم پنجره چرا به عایق‌بندی نیازمندند؟ عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره نقش بسیار حیاتی در بهبود، کارایی و کیفیت محیط زندگی دارد. در حقیقت پنجره‌های دوجداره با ساختار دو لایه‌ای امکان ایجاد یک عایق حرارتی و صوتی مناسب را در ساختمان فراهم می‌کنند.

بااین‌وجود این ساختار به این معنا نیست که پنجره‌های دوجداره به طور کامل و صد درصد می‌توانند عایق باشند.

عایق‌بندی پنجره دوجداره به شیوه درست و مناسب به طور قابل‌توجهی به بهبود عملکرد حرارتی فضای داخلی کمک خواهد کرد. با افزایش و بهبود عملکرد حرارتی پنجره‌ها آرامش و راحتی ساکنان داخل ساختمان نیز فراهم می‌شود. به عبارتی آب‌بندی پنجره دوجداره نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی در محیط‌های مسکونی و حتی غیرمسکونی دارد. عایق‌بندی پنجره دوجداره مزایای متعددی را به همراه دارد که عبارت‌اند از:

  • ایجاد یک‌لایه حرارتی: پنجره‌های دوجداره اگر به‌درستی عایق‌بندی شوند می‌توانند عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت باشند. با این حال سبب کاهش نفوذ حرارت از داخل به بیرون و برعکس می‌شوند. در نهایت عایق حرارتی بودن پنجره‌های دوجداره منجر به کاهش هزینه‌های انرژی گرمایشی و سرمایشی ساختمان می‌شود.

  • عایق صدا: پنجره‌های دوجداره با عایق‌بندی و آب‌بندی مناسب می‌توانند نفوذ صدا را به داخل کاهش دهند. همچنین می‌توانند محیط داخلی را از صداهای محیط خارجی به طور کامل جدا کنند. در نهایت سبب افزایش آرامش و راحتی افراد در داخل ساختمان موردنظر می‌شوند.

  • جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت: آب‌بندی یا درزگیری پنجره دوجداره می‌تواند از ورود آب باران یا رطوبت به طور کامل به محیط داخل جلوگیری کند. این موضوع می‌تواند از آسیب‌دیدن فضای داخلی و حتی دیوارهای اطراف پنجره‌ها نیز جلوگیری کند.

  • کاهش مصرف انرژی: با ایجاد عایق حرارتی مناسب می‌توان مصرف انرژی را برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به حداقل رساند. در نتیجه با کاهش مصرف انرژی و سوخت هزینه‌های انرژی کاهش و سبب حفظ محیط‌زیست می‌شود.

  • افزایش عمر مفید پنجره‌ها: درزگیری پنجره دوجداره به شکل صحیح و استاندارد می‌تواند سبب افزایش عمر مفید پنجره‌های دوجداره شود. جلوگیری از ورود عوامل خارجی و یا رطوبت و زنگ‌زدگی پنجره به‌راحتی سبب کاهش تخریب پنجره به مرور زمان می‌شود.

کلیه این مزایا با عایق‌بندی، آب‌بندی، درزگیری پنجره دوجداره نقش بسیار مهمی در کیفیت زندگی خواهد داشت. شما می‌توانید با شیوه‌ها و متریال‌های مختلفی پنجره‌های خود را از سمت داخل و خارجی ساختمان به طور کامل عایق‌بندی کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با شیوه‌های مختلف عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره آشنا شوید.

اهمیت عایق بندی پنجره دوجداره

انواع روش‌های عایق بندی پنجره دوجداره

اجرای عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره به دو صورت امکان‌پذیر است. اول هنگام نصب و ساخت پنجره‌های نو می‌توانید روش‌های عایق‌بندی را اعمال کنید. در این روش می‌توانید پس از پایان نصب پنجره، با استفاده از متریال‌های مختلف آن را عایق‌بندی کنید.

در نوع دوم عایق‌بندی و درزگیری پنجره دوجداره برای پنجره‌های فرسوده و قدیمی اجرا می‌شود. در این صورت اگر از ساختار پنجره گرما، سرما، صدا یا رطوبت به داخل ساختمان نفوذ می‌کند؛ باید پنجره را عایق‌بندی کنید.

خوشبختانه انواع مختلف روش‌های عایق‌بندی و درزگیری پنجره دوجداره وجود دارد. این روش‌ها به وسیله متریال‌ها و مواد مختلفی اجرا می‌شوند که هر کدام از ویژگی‌ها و مزایای خاصی برخوردارند. بنابر نوع عایق‌بندی برای صدا، حرارت و یا پوشاندن درزهای موجود می‌توان از این مواد و متریال مختلف بهره برد.

در نهایت استفاده از روش‌های عایق‌بندی سبب پوشاندن و مسدودکردن تمامی درزها می‌شود. رایج‌ترین و معمول‌ترین روش‌های عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره به شرح زیر هستند.

عایق کردن پنجره دوجداره با رگلاژ کردن

یکی از روش‌های ابتدایی جهت عایق‌بندی و افزایش خاصیت عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره‌ رگلاژ کردن است. رگلاژ کردن در فصول مختلف جهت افزایش کیفیت و کارایی پنجره‌ها نیز به کار برده می‌شود. این روش شامل استفاده از متریال و یا مواد خاصی نیست.

بلکه، روشی است که با استفاده از یک فرد متخصص و باتجربه در این زمینه انجام می‌شود. زمانی که پنجره‌های دوجداره به دلایل مختلف و یا با استفاده مکرر و باز و بسته‌شدن مانند روز اول کارایی نخواهند داشت. همچنین در برابر نفوذ صدا و حرارت به خوبی عمل نخواهند کرد؛ به رگلاژ کردن نیاز دارد.

باید بدانید که رگلاژ کردن در عایق‌بندی پنجره دوجداره نیازمند توجه، دقت و آشنایی با نکات فنی در این زمینه است.

در این روش پیچ‌ها و قسمت‌های مختلف بازشونده و ثابت پنجره‌های دوجداره بررسی خواهند شد. در صورت مشاهده اشکالات و معایب زیر باید نسبت به رگلاژ کردن پنجره دوجداره اقدام نمایید:

  • عدم تعادل دمای داخل محیط در فصول گرم و سرما

  • نصب غیراصولی چهارچوب پنجره

  • ورود آب برف‌وباران و یا رطوبت به داخل ساختمان

  • گیرکردن دستگیره یا چهارچوب بازشونده در حین باز و بسته کردن پنجره

  • شکستگی یا خمیدگی در و بازوهای مختلف اطراف پنجره

  • شکسته شدن یراق‌آلات

  • شل‌شدن لاستیک‌های اطراف چهارچوب پنجره

عایق کردن پنجره دوجداره با رگلاژ کردن

عایق‌بندی پنجره دوجداره با چسب

عایق‌بندی یا آب‌بندی پنجره دوجداره با استفاده از انواع مختلف چسب‌ها یک روش مؤثر و رایج در این زمینه است. چسب‌های عایق این پنجره‌ها برای جلوگیری از نفوذ هوا، آب، رطوبت و صدا به داخل منزل یک روش بسیار تأثیرگذار است. محصولات چسبنده تحت عنوان چسب‌های مختلف برای عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره وجود دارند. چسب‌ها بسته به نیاز و شرایط خاص دارای ویژگی‌ها و انواع مختلفی هستند.

عایق‌بندی پنجره دوجداره به‌وسیله چسب‌های عایقی روشی است که از داخل ساختمان برای درزبندی پنجره دوجداره استفاده می‌شود. از جمله انواع چسب‌های قابل‌استفاده برای آب‌بندی پنجره دوجداره عبارت‌اند از:

  • چسب‌های سیلیکونی

  • چسب‌های ماستیکی

  • چسب‌های پلی‌یورتان

چسب سیلیکونی

چسب‌های سیلیکونی یکی از گزینه‌های متداول برای عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره هستند. آنها با دارابودن ویژگی‌هایی همچون ضد آب، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی در درزها و اتصالات پنجره‌ها استفاده می‌شوند.

ناگفته نماند چسب‌های سیلیکونی از مقاومت بالایی در برابر حرارت و اشعه‌های خورشید نیز برخوردارند. ازاین‌رو از این چسب‌ها به‌عنوان عایق پنجره‌های دوجداره بیشتر استفاده می‌شود. گفتنی است چسب‌های سیلیکونی صرفاً جهت عایق‌بندی و درزگیری پنجره دوجداره به کار گرفته نمی‌شود. شما هر جایی که بخواهید در برابر رطوبت و آب عایق شود از این چسب‌ها می‌توانید استفاده کنید.

چسب‌های سیلیکونی از مواد اولیه پلیمری ساخته می‌شود. این چسب‌ها دارای تنوع رنگی بالایی هستند. شما می‌توانید طبق رنگ قاب پنجره دوجداره خود انواع رنگ‌های مختلف سفید، مشکی، قهوه‌ای، بی‌رنگ و… را انتخاب نمایید.

چسب ماستیک

چسب‌های ماستیک به نسبت چسب‌های سیلیکونی از قیمت و هزینه پایین‌تری برخوردارند. اما در واقع قابلیت چندانی در برابر چسب‌های سیلیکونی ندارند. از این چسب‌ها می‌توان بر روی سطوح مختلف مانند شیشه، فلز، سرامیک و پلاستیک باقدرت چسبندگی بالا استفاده نمود.

از مهم‌ترین مشخصات چسب‌های ماستیک می‌توان به:

  • چسبندگی عالی

  • انعطاف‌پذیری بالا

  • مقاومت بالا در برابر آب شرایط آب‌وهوایی مختلف

  • مقاومت شیمیایی بالا و

  • استفاده آسان آنها

اشاره نمود. چسب‌های ماستیکی برای درزها و شکاف‌های اطراف پنجره‌های دوجداره بسیار مناسب‌اند. آنها در برابر اشعه‌های ماورا بنفش، دماهای بالا، مواد شیمیایی، حلال‌ها و حتی مواد چربی و روغن‌ها نیز مقاوم هستند. چسب‌های ماستیک درون استوانه‌های پلاستیکی به‌صورت تفنگی قرار گرفته‌اند. این طراحی بسته‌بندی سبب گردیده تا به‌راحتی و با تزریق آن به محل موردنظر بتوان از مزایای آن بهره‌مند شد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب‌های ماستیک عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا در برابر خورشید

  • سرعت بالای خشک‌شدن و تزریق

  • اتصال به سطوح مختلف

  • استحکام بالا در برابر تنش‌ها و ضربات محیطی

چسب ماستیک

چسب پلی اورتان

یکی دیگر از گزینه‌های چسبناک برای عایق‌بندی پنجره دوجداره چسب‌های پلی اورتان هستند. این چسب‌ها نیز از خاصیت چسبندگی و مقاومت بالایی برخوردارند. استفاده از چسب‌های پلی اورتان برای پنجره‌های دوجداره سبب عایق‌بندی آنها در برابر هرگونه رطوبت، حرارت و آب برف‌وباران خواهد شد.

قیمت این نوع چسب‌های عایق‌ به نسبت چسب‌های سیلیکونی و ماستیکی بیشتر است. ازاین‌رو برای پنجره‌های بزرگ‌تر در تعداد بیشتر به‌صرفه نخواهند بود.

عایق‌بندی پنجره دوجداره با فوم اسپری

عایق‌بندی و آب‌بندی پنجره دوجداره با استفاده از فوم اسپری یکی دیگر از روش‌های مؤثر و متداول است. فوم اسپری روشی است که برای ایجاد عایق حرارتی، صوتی و آب‌بندی درزها و اتصالات پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود. این اسپری یک ماده پلی‌یورتان است که در قالب یک اسپری فشرده شده طراحی شده است.

پس از اسپری کردن این ماده به نقاط موردنظر شاهد منبسط‌شدن ماده اسپری شده خواهید شد. حجم محتویات درون اسپری در مدت‌زمان بسیار کمی چندین برابر افزایش می‌یابد یا منبسط می‌شود. این ماده به‌صورت فشرده شده و محکم به‌عنوان یک عایق فضاهای خالی و درزها را خواهد پوشاند.

از سپری فوم می‌توانید علاوه بر محیط داخلی ساختمان در قسمت‌های بیرونی پنجره نیز استفاده کنید. این فوم با پر کردن درزها و فضای میان پنجره‌ها از نفوذ آب، هوا و حرارت جلوگیری می‌کند. این اسپری‌ها عملکرد عایقی بسیار مؤثری را ارائه می‌دهند.

فوم پلی یورتان دارای انعطاف و خاصیت چسبندگی بسیار بالایی است؛ ازاین‌رو به سطوح مختلف می‌چسبد. انعطاف‌پذیری بالای این فوم نیز از ترکیدن و لغزش چارچوب پنجره در شرایط مختلف جلوگیری می‌کند. استفاده از این اسپری به‌سادگی برای افراد امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید به‌راحتی آن را در نقاط مختلف و به‌خصوص در چهارچوب اطراف پنجره بپاشید. هنگام استفاده از فوم‌های اسپری دستورالعمل‌های آن را رعایت کنید تا به نتیجه مطلوب و دلخواه دست یابید. پس از خشک‌شدن فوم می‌توانید با یک ابزار خاص قسمت‌های اضافی را برش بزنید. با این کار زیبایی و تمیزی بیشتری به سیستم عایق‌بندی پنجره دوجداره خواهید بخشید.

عایق‌بندی پنجره دوجداره با لاستیک درزگیری

یکی دیگر از متریال‌هایی که جهت عایق‌بندی پنجره دوجداره به کار گرفته می‌شود لاستیک‌های درزگیری هستند. این لاستیک‌ها هنگام ساخت پنجره‌های دوجداره در پروفیل‌هایی و چهارچوب اصلی پنجره به صورت پیش فرز قرارگرفته‌اند. این لاستیک‌ها به مرور زمان با باز و بسته‌شدن پنجره، دچار فرسودگی می‌شوند و حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.

در این صورت شما به‌راحتی می‌توانید لاستیک‌های درزگیری مختص پنجره‌های دوجداره را خریداری نمایید. سپس به کمک نیروهای متخصص آن را با لاستیک پوسیده شده تعویض کنید. این لاستیک‌ها درصورت بسته شدن پنجره‌ها از ورود و خروج هوا، حرارت و گردوغبار به داخل ساختمان جلوگیری خواهند کرد.

عایق‌بندی پنجره دوجداره با لاستیک درزگیری

نکات مهم جهت عایق‌بندی، آب‌بندی، درزگیری پنجره دوجداره

همان‌طور که اشاره شد عایق‌بندی و آب‌بندی پنجره دوجداره یک فرایند مهم در حفظ عملکرد و افزایش کیفیت این پنجره‌ها است. متریال‌ها و روش‌های مختلفی برای عایق‌بندی و درزگیری پنجره‌های دوجداره وجود دارد. هر کدام از این متریال‌ها بنابر نوع آنها به شیوه‌های مختلفی اعمال می‌شوند.

شما باید بهتر است جهت عایق‌بندی مناسب و بهتر پنجره‌های دوجداره از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. این افراد از نحوه اعمال و کار با تمامی این متریال‌ها به طور کامل آگاه‌اند. درغیر اینصورت باید با دستورالعمل‌ها و استانداردهای لازم جهت اعمال هر کدام از روش‌های ذکر شده آشنایی داشته باشید.

علاوه بر تمامی این موارد روش‌ها و مراحل ثابتی برای عایق‌بندی مناسب پنجره‌های دوجداره وجود دارد. با احتساب شیوه و متریال اجرایی برای آب‌بندی پنجره باید مراحل زیر را اجرا کنید.

1. تمیز و آماده‌سازی سطوح

اولین مرحله و قبل از استفاده از هر کدام از متریال‌های عایق‌بندی باید سطوح موردنظر را به طور کامل تمیز کنید. قبل از آغاز هرگونه عایق‌بندی باید مطمئن شوید که سطوح پنجره کاملاً خشک، تمیز و بدون هرگونه گردوغباری است. شما باید اطمینان حاصل کنید که هیچ نقطه ضعف یا درزی در قسمت‌های اتصال و یراق‌آلات اصلی وجود نداشته باشد. دراینصورت باید قسمت مربوطه را تعمیر یا تعویض نمایید؛ سپس اقدام به عایق‌بندی پنجره دوجداره کنید.

2. پر کردن درزها و فضاهای خالی با مواد انتخابی

پس از انتخاب مواد انتخابی برای عایق‌بندی شما باید تمامی درزها و قسمت‌های مربوط را به طور کامل بپوشانید. دستورالعمل‌های این قسمت طبق متریال انتخابی آنها مختلف خواهد بود.

در صورت استفاده از فوم اسپری باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • اسپری را قبل از پاشیدن به طور کامل به‌خوبی انتقال دهید.

  • سپس حدوداً ۳۰ درصد از درزها و نقاط موردنظر را به‌وسیله اسپری بپوشانید.

  • جهت افزایش مقاومت و جلوگیری از ترکیدگی فوم خشک شده باید روی آن آب بپاشید.

در صورت استفاده از چسب‌های تفنگی مانند چسب‌های سیلیکون نیز باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • پس از تمیزکردن سطوح می‌توانید با استفاده از تزریق چسب محل دقیق درزهای موردنظر را با چسب بپوشانید.

  • باید تفنگ را با زاویه ۴۵ درجه با سطوح موردنظر نگه دارید.

  • چسب‌های سیلیکونی در روزهای آفتابی حداقل دو الی سه ساعت و در روزهای ابری بیش از ۵ ساعت نیاز دارند تا به طور کامل خشک شوند.

  • در روزهای بارانی از روش‌های مختلف عایق‌بندی پنجره دوجداره بخصوص چسب‌ها استفاده نکنید.          

  • 3. با اعمال و اجرای هر کدام از روش‌های عایق‌بندی و آب‌بندی پنجره دوجداره قسمت‌های اضافی را حذف کنید. برای این کار مواد و قسمت‌های پخش شده را به طور کامل حذف یا برش دهید.

پر کردن درزها و فضاهای خالی با مواد انتخابی

عایق‌بندی پنجره‌های دوجداره را به افراد باتجربه بسپارید.

عایق‌بندی یا درزگیری پنجره دوجداره فرایندی حیاتی و مهم در افزایش طول عمر و کیفیت این پنجره‌ها است. این کار در نهایت سبب دستیابی به نتایجی بهینه و عملکرد بهتر پنجره می‌شود. برای این کار روش‌ها و متریال‌های مختلفی وجود دارد. هر کدام دارای نکات خاصی هستند و از مزایای مختلفی برخوردارند.

بهتر است این کار را به افرادی باتجربه در این زمینه بسپارید. افراد باتجربه در این زمینه نه‌تنها با استفاده از دانش و تجربه‌شان می‌توانند شما را در انتخاب بهترین مواد و روش‌های عایق‌بندی کمک کنند.

بلکه بادقت و حرفه‌ای‌ترین روش‌های اجرایی نتیجه مطلوب و عملکردی بهتر و دقیق را به شما ارائه می‌دهند. قطب‌نما طراحی، ساخت و اجرای انواع پنجره‌های دوجداره را با تمامی روش‌های عایق‌بندی به شما ارائه می‌دهد.

این افراد توانایی دارند تا با ارزیابی دقیق، تمامی نقاط موجود را جهت جلوگیری از نفوذ هوا، آب و رطوبت مسدود کنند. شما می‌توانید به کمک مجموعه قطب‌نما پنجره‌های دوجداره به‌روز با عایق‌بندی کامل و مناسب تهیه نمایید.

در نهایت

همان‌طور که مطالعه نمودید عایق‌بندی، آب‌بندی، درزگیری پنجره دوجداره مزایای بسیاری را به همراه دارد. بااستفاده از متریال‌های مختلف عایق‌بندی به‌راحتی می‌توانید در بهبود کیفیت زندگی تا پرداخت هزینه‌های مصرفی مؤثر باشید.

رویکردها و متریال‌های جدیدی در دنیای ساخت انواع درب و پنجره‌های آلومینیومی دوجداره به وجود آمده‌اند. با بهره‌مندی از این عوامل کارایی و کیفیت این پنجره‌ها نیز افزایش می‌یابد. با استفاده از روش‌های مختلف مانند چسب‌های سیلیکونی، لاستیک‌، فوم‌های اسپری یا رگلاژ کردن می‌توانید پنجره‌ها را عایق نمایید. امروزه با استفاده گسترده از پنجره‌های دوجداره در صنعت ساختمان‌سازی عایق‌بندی آنها نیز به همین اندازه حائز اهمیت است.

فراموش نکنید که جهت عایق‌بندی پنجره دوجداره از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در این مطلب نیز تلاش نمودیم تا شما را با روش‌ها، مزایا و اهمیت آب‌بندی پنجره‌های دوجداره آشنا کنیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب به پاسخ سؤال‌هایتان دست‌یافته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button