اجزای کرتین وال | یراق آلات کرتین وال | قیمت 1403 | معرفی یراق آلات کرتین وال در سیستم های مختلف |
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

اجزای کرتین وال | یراق آلات کرتین وال | قیمت 1403 | معرفی یراق آلات کرتین وال در سیستم های مختلف |

اجزای-کرتین-وال-در-سیستم‌های-مختلف-آن-(یراق‌آلات-کرتین-وال)

امروزه نماهای شیشه‌ای همچون کرتین وال به‌عنوان نمایی مدرن برای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. این نماهای مدرن به‌وسیله ایجاد پوششی شفاف نور طبیعی را به داخل ساختمان وارد می‌کنند، و از دید بیرون به ساختمان زیبایی خاصی می‌بخشند. در کنار هم قرارگرفتن و تدوین اجزای کرتین وال در نهایت ساختار واحد این نما به وجود می‌آید.

در شاهکار معماری مدرن، اجزای کرتین‌وال در کنار یکدیگر به ایجاد ساختاری زیبا و کارآمد می‌پردازند. گرچه شما در ظاهر نمایی شیشه‌ای و یکپارچه را مشاهده می‌کنید؛ اما این اجزا و یراق آلات کرتین‌وال است که این نمای زیبا را خلق می‌کند.

اجزای کرتین وال و یراق آلات کرتین وال بادقت مهندسی شده به‌عنوان اتصالاتی کاربردی و هوشمند قطعات مختلف نما را به یکدیگر متصل می‌کنند. در نهایت این جزئیات کوچک ساختار نما را به یک ابتکار هنری تبدیل می‌کنند. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم شما را با اجزای تشکیل‌دهنده نمای کرتین‌وال در سیستم‌های مختلف آن آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید

فهرست مطالب

آشنایی با انواع سیستم‌های کرتین وال

نماهای شیشه‌ای به‌عنوان یک نوع ایزولاسیون حرارتی و صوتی نیز عمل می‌کنند. قبل از آشنایی با اجزای تشکیل‌دهنده این نمای شیشه‌ای بهتر است با انواع سیستم‌های مختلف کرتین وال آشنا شوید. نمای شیشه‌ای کرتین وال نمایی مدرن و زیباست که با شفافیت و بازتاب هر آنچه که در آن است با مناظر و محیط اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند.

نمای شیشه‌ای کرتین وال یکی از نماهای خشک مدرن محسوب می‌شود که با استفاده از سازه فلزی، اجزای کرتین وال و شیشه‌های چند جداره نصب می‌شوند. نحوه اجرای سازه اصلی و نصب شیشه‌ها در این نما سبب تقسیم‌بندی آنها به انواع مختلفی از نمای کرتین وال شده است.

انواع نمای کرتین وال شامل نمای استیک و یونیتایز هستند.در نمای کرتین وال استیک سازه اصلی نما و نگهدارنده صفحات شیشه‌ای ابتدا به‌صورت عمودی و افقی اجرا می‌شوند. در نهایت صفحات شیشه‌ای متناسب با ابعاد سازه نما به کمک اجزای کرتین وال یا همان یراق آلات کرتین وال در جای خود محکم فیکس می‌شوند.

اغلب قسمت‌های اجرایی و نصب فرایند نصب نمای کرتین وال به روش استیک در محل پروژه صورت می‌گیرد. به همین دلیل مراحل نصب و اجرای نمای کرتین وال به روش استیک بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار است.

در مقابل روش یونیتایز وجود دارد که شیشه‌ها در ابعاد بزرگ‌تر از قبل درون پروفیل‌های آلومینیومی در کارخانه قرار می‌گیرند. یعنی به‌نوعی قسمت‌های نما در ابعاد کوچک‌تر از قبل ساخته می‌شود. در این روش در محل پروژه فقط نصب قطعات اصلی در جای خود باقی می‌ماند. ازاین‌رو سرعت اجرای نما در روش یونیتایز بسیار سریع‌تر است.

حال سؤال اینجاست که این صفحات شیشه‌ای چگونه و به‌وسیله چه اجزایی به‌عنوان نمای ساختمان قرار می‌گیرند؟ یا اینکه اجزای کرتین وال شامل چه قطعات و یراق‌آلاتی است که ایمنی این صفحات شیشه‌ای را در نمای بیرونی ساختمان تأمین می‌کنند؟

آشنایی با انواع سیستم‌های کرتین وال

معرفی اجزای کرتین‌وال

همان‌طور که مطالعه نمودید نمای کرتین وال دارای شیوه‌های اجرایی مختلفی است. در این قسمت شما می‌توانید

  • برای اطلاع از انواع نمای کرتین وال، مشخصات و ویژگی‌های آن مقاله نمای کرتین وال در این زمینه مطالعه نمایید.

نمای کرتین وال یک هنر فنی در معماری است که با ترکیب و بهره‌گیری از دقت، توانایی مهندسی و ترکیب اجزای مختلف به وجود می‌آید. ترکیب و در کنار هم قرار گرفتن اجزای کرتین وال سبب به‌وجودآمدن این نما می‌گردد. یراق آلات کرتین وال و اجزای آن در این نما نقش بسیار حیاتی را در ایجاد یک ترکیب هماهنگ، ایمن و کارآمد ایفا خواهند کرد.

هرکدام از این اجزا بادقت مهندسی شده و هماهنگی با سایر اجزای دیگر نقش مهمی در شکل‌دهی نمای کرتین وال ایفا می‌کنند. میزان مهارت، تجربه و دقت مجریان نمای کرتین وال در تعیین کیفیت این نما در تمامی اجزا و کاربردهای نما تأثیرگذار خواهد بود.

مهم‌ترین اعضای کرتین وال به شرح زیر هستند.

لامل ترنزوم

ترنزوم‌ها در سیستم نمای کرتین وال از اجزای مهم این نما محسوب می‌شوند. ترنسم در واقع عنصری افقی است که وظیفه انتقال بار و فشارهای واردخ به نما را به مولیون‌ها یا پروفیل‌های عمودی دارند. این المان در ساختار نمای کرتین وال به‌منظور تحمل بارهای افقی ناشی از عوامل محیطی مانند باد، زلزله و اثرات جوی به کار می‌رود.

ترنزوم‌ها عمدتاً از جنس مواد مقاوم و سبک مانند پروفیل‌های آلومینیومی یا فولادی ساخته می‌شوند، تا وزن اضافی به ساختمان وارد نکنند. همچنین مقاومت کافی در برابر نیروهای خمشی و فشاری داشته باشند. از نظر طراحی و ظاهری ترنسم‌ها در اکثر سیستم‌های اجرایی نمای کرتین وال دارای یک ظاهر ساختاری یکسان هستند.

لامل ترنزوم

لامل مولیون

مولیون‌ها در سیستم کرتین وال یکی دیگر از اجزای مهم این نما محسوب می‌شوند که تکمیل‌کننده ترنسم‌ها هستند. مولیون یکی از المان‌های عمودی و اساسی اجزای کرتین وال محسوب می‌شود که در ساختار نما وظایف متعددی را بر عهده می‌گیرد. از عمده وظیفه اصلی مولین‌ها جداسازی واحدهای عمودی نماست.

این المان عمودی علاوه بر ایفای نقش اساسی در جداسازی فیزیکی قسمت‌های مختلف نما در کنترل بار قسمت‌های مختلف نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. همچنین مولیون‌ها به‌عنوان ستون‌های عمودی نما عمل می‌کنند و از طریق آنها بار مرده نما را به خود سازه اصلی منتقل می‌کنند.

علاوه بر این مولیون‌های عمودی امکان ایجاد قسمت‌های بازشونده و نصب یراق آلات نما را نیز فراهم می‌کنند. این اجزای کرتین وال به طراحان اجازه می‌دهد تا نما را با تنوع بیشتری طراحی و اجرا نمایند. انعطاف‌پذیری بالای مولیون‌ها در نحوه نصب یراق آلات سبب بهبود عملکرد و ظاهر نما می‌شود.

لامل مولیون

براکت یا انکرها

براکت یا انکرها یکی دیگر از اجزای کرتین وال از قطعات اساسی در سیستم این نما هستند. این قطعات نقش مهمی در پشتیبانی و نصب مولیون‌ها و پروفیل‌های نما دارند. این قطعات نقش حیاتی در ساختار و عملکرد نماهای شیشه‌ای ایفا می‌کنند.

براکت یا انکرها به شبکه‌ها یا پروفیل‌های آلومینیومی متصل می‌شوند و سبب اتصال آنها به سازه اصلی نما می‌گردند. به عبارتی دیگر براکت‌ها یا انکرها همانند کلیپس‌هایی می‌مانند که با اتصال و کنترل دوطرفه پروفیل‌ها یا قاب‌های اطراف صفحات شیشه‌ای نما را به سازه اصلی نما وصل می‌کنند.

در دو طرف این یراق آلات کرتین وال جایگاه اتصال پیچ‌ومهره قرار گرفته تا با اتصال آن به بدنه، ایمنی بیشتری بوجود بیاید. به‌طورکلی می‌توان گفت که براکت‌ها در نمای کرتین وال به‌عنوان اجزای کرتین وال عملکردی همانند تکیه‌گاه ایفا می‌کنند. این براکت‌ها در برابر نیروهایی که به سیستم نما وارد می‌شود مقاومت می‌کنند. همچنین نیروها و لرزش‌های وارده را به سازه اصلی انتقال می‌دهند.

انکرها از لحاظ ساختاری به سه دسته مهم تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • انکرهای تحتانی

  • انکرهای میانی و

  • انکرهای بالایی

انکرهای تحتانی به‌عنوان نقاط و اتصالات تثبیت پایه سیستم نمایی کرتین وال عمل می‌کنند. این قطعات در نزدیکی سطح زمین نصب می‌شوند.

انکرهای میانی در ارتفاعات میانی سیستم نما نصب می‌شوند و به‌وسیله آنها اتصالات مولیون‌ها و اجزای افقی دیگر به سازه اصلی متصل می‌شود. این نوع از انکرها نقش مهمی را در ایجاد استحکام و پایداری نما ایفا می‌کنند.

در نهایت انکرهای بالایی که در ارتفاعات بالای سیستم نمای کرتین وال نصب می‌شوند. آنها به‌عنوان اتصال نهایی مولیون‌ها و قسمت‌های بالایی نما را فیکس می‌کنند. این قطعات استحکام کل سیستم را در نهایت تضمین خواهند کرد.

براکت یا انکرها

اکسپنشن

یکی از مهم‌ترین اجزای کرتین وال اکسپنشن نام دارند که نقش مهمی را در ایمنی نما و ساختمان ایفا می‌کنند. اکسپنشن یکی از یراق‌آلات حیاتی در سیستم نمای کرتین وال جهت هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی پروفیل‌های آلومینیومی در قسمت‌های مرتفع نما است.

طول و عرض پروفیل‌های آلومینیومی دارای اندازه‌های مشخص و استانداردی هستند. به عبارتی دیگر این پروفیل‌ها با حداکثر اندازه‌های مشخصی تولید می‌شوند. بنابراین برای استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی برای ساختمان‌های مرتفع لازم است تا به نسبت ارتفاع ساختمان پروفیل‌های آلومینیومی به یکدیگر متصل شوند. در این مرحله اکسپنشن‌ها به‌عنوان یکی از اجزای محکم و ایمن، پروفیل‌های آلومینیومی را در ارتفاعات به یکدیگر متصل می‌کند.

اکسپنشن-تجزای کرتین وال

کاور کپ

یکی دیگر از یراق آلات کرتین وال جهت بهبود ظاهر ساختاری و کاربردی این نما کاور کپ نام دارد. بهترین وظیفه کاور کپ پوشش‌دهی و پوشاندن سطح اکسپنشن‌ها یا پرشرپلیت‌ها هستند. این اجزای کرتین وال علاوه بر پوشش‌دهی سطح پرشرپلیت ظاهر و طرح معماری خاصی به خطوط افقی و عمودی نما اضافه می‌کند.

به عبارتی ساده‌تر کاور کپ جزئی از طراحی نماست که به‌عنوان عنصری تزیینی و جلوه‌گر نیز در نمای کرتین وال به کار گرفته می‌شود. وظیفه اصلی کاور کپ پوشش‌دهی و مخفی‌سازی نقاط اتصال اکسپنشن‌ها هستند تا از لحاظ ظاهری یکدست و هماهنگ باشند.

در نهایت می‌توان گفت که کاور کپ‌ها نه‌تنها جز مهمی در مسائل ظاهری نما هستند؛ بلکه به تطبیق و هماهنگ‌کردن نقاط مختلف نما با یکدیگر کمک می‌کند.

قاب نگهدارنده شیشه‌ها

قاب نگهدارنده شیشه‌ها یا فریم شیشه‌ها یکی دیگر از اجزای کرتین وال در اجرای این نما محسوب می‌شوند. فریم یا قاب شیشه‌ها دارای ساختار چهارچوبی است که طراحی شده تا شیشه‌های دولایه و سه‌لایه نما در آن جای گیرد. این بخش از نمای کرتین وال با هماهنگی سازه‌های دیگر نقش مهمی را در سیستم عایق‌بندی نما و ساختمان ایفا می‌کنند.

وظیفه اصلی این قاب‌ها حفاظت و نگهداری از شیشه‌ها است. قاب‌های مورداستفاده در ساختار نمای کرتین وال اغلب از جنس پروفیل‌های آلومینیومی، فولادی یا پی‌وی‌سی هستند. استفاده از قاب نگهدارنده شیشه در سازه نما به ترتیب سبب بهبود ایمنی، جلوگیری از نفوذ عناصر جوی، افزایش استحکام و پایداری سیستم نما می‌شود.

لاستیک عایق‌بندی

یکی دیگر از یراق آلات کرتین وال که شاید زیاد به چشم نیاید، لاستیک‌های عایق‌بندی در این نما هستند. لاستیک عایقی کرتین وال نقش بسیار مهمی در عملکرد عمر مفید نما و عایق‌بندی آن ایفا می‌کند. این لاستیک‌ها روی لامل‌های نمای کرتین وال قرار می‌گیرند و وظیفه حفاظت از صفحات شیشه‌ای و نما را در برابر ورود آب‌وهوا به داخل ساختمان دارند.

قرارگرفتن این لاستیک‌ها روی لامل‌ها و تطابق کامل آن با سطح شیشه‌ها از واردشدن فشار و ضربات به شیشه‌ها و شکستن آنها نیز جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل خصوصیات مختلفی همچون انعطاف‌پذیری، مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی و دماهای مختلف عملکرد مؤثری را در حفاظت از نماهای کرتین وال ایفا می‌کنند.

دستگیره‌های کرتین وال

در برخی از ساختمان‌ها در قسمت‌های مختلفی از نمای کرتین وال قسمت‌های کوچک بازشونده به‌عنوان پنجره‌های کرتین وال در نما ایجاد می‌شود. حال این دستگیره‌ها به‌عنوان یکی دیگر از اجزای کرتین وال برای باز و بسته کردن قسمت‌های بازشوی نما استفاده می‌شود.

این دستگیره‌ها به‌عنوان یراق آلات کرتین وال در این سیستم امکان باز و بسته کردن ساده پنجره‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. دستگیره‌ها در قسمت داخلی نمای ساختمان نصب می‌شوند. همچنین این قطعات از نظر ایمنی و کنترل‌کردن دقیق این قسمت‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند.

کانکتور

کانکتورها به‌عنوان اجزای کرتین وال یکی از یراق آلات مهم در این نما محسوب می‌شوند. کانکتورها برای اتصال لامل‌های افقی و عمودی یا همان ترنسوم‌ها و مولیون‌ها به کار گرفته می‌شوند. ازاین‌رو این کانکتورها نقش مهمی را در استحکام و پایداری سیستم انواع نمای کرتین وال ایفا می‌کنند.

کانکتورها اجزای مهم و تشکیل‌دهنده نما را به یکدیگر متصل می‌کند. کانکتورهای کرتین وال به دو صورت فیکس و کشویی تولید می‌شوند. نوع کانکتورهای فیکسی به طور دائمی مولیون‌ها و ترنسوم‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.

درحالی‌که نوع کشویی به‌عنوان نوع قابل‌تنظیم این امکان را فراهم می‌کنند که اعضای نما به‌راحتی تنظیم و تعدیل شود. در نهایت می‌توان گفت که وظیفه اصلی کانکتورهای کرتین وال اتصال مولیون‌ها و ترنسوم‌ها به یکدیگر است. این اتصال سبب ایجاد ساختاری متمرکز در سیستم کلی نما می‌شود. این اجزا با مقاومت و استحکام کافی تأثیر مستقیمی در پایداری و عملکرد بهتر سیستم نمای کرتین وال دارند.

کانکتور-اجزای کرتین وال

اسپیسر

یکی دیگر از اجزای کرتین وال که نقش کاربردی در امنیت و کاهش هزینه‌های تعمیرات و بازسازی نما دارد، اسپیسرها هستند. اسپیسرها نقش مهمی در حفظ فاصله و ارتباط مستقیم شیشه‌های دو و سه جداره با یکدیگر ایفا می‌کنند. این اجزا و یراق‌آلات به‌عنوان واحد ارتباطی کوچک بین شیشه‌های چند جداره قرار می‌گیرند و باعث جلوگیری از تماس مستقیم شیشه‌ها با یکدیگر می‌شوند.

اسپیسرها بافاصله گذاری بین شیشه‌ها در صورت زلزله یا ضربه از خردشدن و برخورد آنها با یکدیگر جلوگیری می‌کند. این اجزا تهویه مناسب بین شیشه‌های چند جداره را حفظ می‌کند و تأثیرات عایق حرارتی این سیستم را بهینه‌تر خواهد کرد.

در نهایت از دیگر مزایای استفاده از این نوع یراق آلات کرتین وال می‌توان به

  • تعادل دمایی

  • عدم ایجاد اختلافات زیاد حرارتی در شیشه‌ها

  • پایداری سیستم نما

  • کاهش خسارات در مواجه با زلزله یا ضربات

  • ایجاد توزیع مناسب فشار بین شیشه‌های چند جداره

اشاره نمود. به‌طورکلی اسپیسرها به بهبود عملکرد ایمنی و پایداری نما کمک می‌کنند و تأثیر مثبتی در افزایش ایمنی صفحات شیشه‌ای نما به‌خصوص در مواقع وقوع زلزله دارند.

اهمیت انتخاب یراق آلات کرتین وال

همان‌طور که شرح داده شد با قرارگرفتن اجزای کرتین وال در کنار هم این نما به وجود می‌آید. به همین ترتیب می‌توان گفت که انتخاب یراق‌آلات باکیفیت در نمای کرتین وال بسیار حائز اهمیت است. اهمیت انتخاب و به‌کارگیری یراق آلات کرتین وال در این نما تأثیر بسزایی در عملکرد، استحکام، زیبایی و ایمنی کل سیستم دارد.

ازاین‌رو مهم‌ترین دلایل و مزایای انتخاب یراق‌آلات باکیفیت در نمای کرتین وال به شرح زیر است.

  • یراق‌آلات باکیفیت باعث استحکام و پایداری سیستم نما می‌شوند. این اجزا با تحمل بارهای وزنی و فشارهای مختلف ساختمان را تقویت و در مقابل عوامل خارجی مقاومت نما را فراهم می‌کنند.

  • ایمنی یکی دیگر از دلایل انتخاب اجزای کرتین وال باکیفیت است. اجزای تشکیل‌دهنده نمای کرتین وال نقش مهمی را در ایمنی نما و پس از آن ساختمان ایفا می‌کنند. انتخاب قطعات با مواد مقاوم و استاندارد امنیت را تضمین و خطرات ناشی از شکستن یا تخریب نما را به حداقل می‌رساند.

  • اجزای تشکیل‌دهنده نمای کرتین وال به زیبایی و جلوه ظاهری ساختمان نیز می‌افزایند. انتخاب قطعات با طراحی مدرن و هماهنگ با معماری ساختمان به ایجاد یک نمای زیبا کمک می‌کند.

  • یراق‌آلات باکیفیت به عملکرد بهینه‌تر این سیستم کمک می‌کند.

در نتیجه انتخاب باکیفیت اجزای کرتین وال و یراق‌آلات کرتین وال به‌ویژه در موارد استاندارد استحکام مکانیکی، ویژگی‌های مقاومتی و زیبایی نما را بهبود خواهد بخشید. این امر در طراحی و ساخت نماهای شیشه‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اجرای نمای کرتین‌وال با بهترین یراق‌آلات قطب‌نما

همان‌طور که مطالعه نمودید انتخاب اجزای کرتین وال در اجرای این نما بسیار مهم است. جالب است بدانید قبل از انتخاب این اجزا انتخاب مجری باتجربه برای نماهای شیشه‌ای همچون کرتین وال نیز نقش مهمی در کیفیت نهایی کار خواهد داشت.

قطب‌نما به‌عنوان یکی از مجریان برجسته در زمینه طراحی و اجرای نماهای شیشه‌ای خصوصا اجرای نمای کرتین وال، در کشور با بیش از چند دهه تجربه درخشان است. این مجموعه توانسته تا به امروز به‌عنوان یک پیشرو موفق در ارائه راهکارهای نوین و باکیفیت نماهایی بسیار زیبا و بهینه را اجرا نماید.

قطب‌نما در انتخاب قطعات، اجزای کرتین وال و یراق آلات کرتین وال برای نماهای شیشه‌ای از دقت و دانش فنی بسیار بالایی برخوردارند. این مجموعه با انجام تحلیل‌های دقیق و انتخاب مواد باکیفیت به اطمینان از استحکام و ایمنی نماهای اجرا شده می‌پردازند.

انتخاب صحیح قطعات و اجزای کرتین وال توسط قطب‌نما از لحاظ مقاومتی و استانداردی در ارتقای کیفیت نمای اجرا شده بسیار حائز اهمیت است. قطب‌نما با تعهد استفاده از فناوری‌های نوین و دانش روز تضمین می‌کند که هر پروژه اجرایی را از ابتدا تا انتها با بهترین استانداردها و کیفیت روز دنیا ارائه می‌دهد.

درنهایت

اجزای کرتین وال به‌عنوان عناصر کلیدی در ساخت، شکل‌دهی و کیفیت کلی این نما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. اجزای مختلف مانند مولیون، ترنسم‌ها تا کانکتور، لاستیک عایقی و غیره هر کدام برای ایجاد یک نمای مستحکم، زیبا و ایمن تلاش می‌کنند.

انتخاب صحیح و باکیفیت اجزای کرتین وال امری بسیار اساسی است تا سیستم اجرا شده به‌درستی عمل کند و مقاومت لازم در برابر شرایط محیطی را داشته باشد. این اجزا نه‌تنها به افزایش عمر مفید سیستم نما کمک می‌کند؛ بلکه در ارائه یک جلوه زیبا و مدرن به‌عنوان نمای ساختمان نیز نقش دارد.

 به طور خلاصه در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با اجزای کرتین وال و یراق‌آلات کرتین وال در این نمای خیره‌کننده آشنا کنیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب به پاسخ سؤال‌هایتان دست‌یافته باشید.

5/5 - (10 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button