یراق آلات پنجره دوجداره آلومینیومی | معرفی اجزای پنجره آلومینیومی دوجداره | قیمت 1403
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

یراق آلات پنجره دوجداره آلومینیومی | معرفی اجزای پنجره آلومینیومی دوجداره | قیمت 1403

یراق آلات پنجره دوجداره

بررسی اجزای تشکیل‌دهنده پنجره دوجداره می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر درک کنیم که چگونه این پنجره‌ها عمل می‌کنند. شاید این سؤالات برای هرکسی پیش بیاید که: پنجره‌های یک ساختمان چگونه می‌توانند هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش دهند؟ چه اجزا یا یراق‌آلاتی در پشت این همه کاربرد و شگفتی وجود دارد؟

در صنعت ساختمان‌سازی درب و پنجره‌ها به‌عنوان عناصر بارز در طراحی و عملکرد ساختمان‌ها شناخته شده‌اند. این اجزا نه‌تنها از لحاظ جلوی بصری و زیبایی نقش مهمی دارند؛ بلکه از نظر کارایی، ارتقای کیفیت، بهره‌وری انرژی یا آرامش شما درون ساختمان بسیار حائز اهمیت هستند. ساختار واحد پنجره‌های مختلفی که شما مشاهده می‌کنید از کنار هم قرارگرفتن اجزای کوچک به وجود آمده است.

یراق آلات پنجره دوجداره در تمامی نقش و وظایف این عناصر تأثیرگذار هستند. به عبارتی اجزا و یراق آلات پنجره دوجداره به‌عنوان یکی از انتخاب‌های برتر در زمینه ساخت و اجرای ساختمان‌ها توانسته توجه بسیاری از طراحان و مهندسان را در این زمینه به خود جلب کند.

با تلفیق و در کنار هم قرارگرفتن این اجزای به‌ظاهر ساده و کوچک به‌راحتی کیفیت زندگی شما زیرورو خواهد شد. آشنایی با یراق آلات پنجره دوجداره و اجزای آن می‌تواند به مهندسان و طراحان کمک کند تا با ساخت پنجره‌های اصولی و استاندارد در بهره‌وری از انرژی و کیفیت زندگی نقش داشته باشند.

ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم به بررسی اجزای پنجره دوجداره و کاربردهای هر کدام از آنها بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اهمیت استفاده از اجزای باکیفیت در پنجره آلومینیومی

انتخاب نوع یراق‌آلات پنجره آلومینیومی و اجزای پنجره دوجداره در کیفیت و کارایی آنها بسیار اهمیت دارد. این اجزا می‌توانند تأثیر بسزایی در عملکرد و استحکام این عناصر داشته باشند. به‌عنوان‌مثال استفاده از مواد باکیفیت پایین یا یراق‌آلات نامناسب می‌تواند در ساختار پنجره دوجداره منجر به نشتی هوا، نفوذ آب یا حتی کاهش امنیت ساختمان گردد.

در مقابل انتخاب اجزای پنجره دوجداره مناسب می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کارایی پنجره و بهبود انرژی ساختمان داشته باشد. استفاده از پنجره‌های دوجداره با سیستم عایق حرارتی استفاده از جنس‌های عایق‌گیری مناسب می‌تواند سبب کاهش نیاز به انرژی گرمایی و سرمایی شود. در نتیجه به‌صرفه جویی در هزینه‌های انرژی و حفظ محیط‌زیست کمک خواهد کرد.

علاوه بر تمامی این موارد اجزا و یراق‌آلات پنجره دوجداره باکیفیت بالا می‌تواند به افزایش طول عمر پنجره‌ها کمک کند. مواد مرغوب و یراق‌آلات بادوام، ساختمان‌ها را در برابر خوردگی، فرسایش و زوال مقاومت بیشتری می‌بخشد.

همچنین استفاده از اجزا و یراق‌آلات مناسب نیاز به تعمیرات مکرر را کاهش می‌دهد. به‌طورکلی انتخاب صحیح اجزا و یراق‌آلات برای پنجره‌ها کیفیت، کارایی، بهره‌وری از انرژی و حتی عمر مفید آنها را تضمین می‌کند. انتخاب صحیح این اجزا از اهمیت بسیاری برخوردار است که نباید آن را نادیده گرفت.

اهمیت استفاده از اجزای باکیفیت در پنجره آلومینیومی

معرفی اجزای پنجره آلومینیومی دوجداره

بنابر گفته‌های بالا پنجره دوجداره دارای ساختار، عملکرد و اجزای متفاوتی نسبت به پنجره‌های یک جداره یا معمولی است. همان‌طور که مطالعه نمودید کیفیت و نوع این اجزا در ارائه این عملکردها و مزایا نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین شما به‌عنوان یک طراح، مهندس، سازنده یا حتی یک خریدار بهتر است با اجزای تشکیل‌دهنده این محصولات آشنا شوید.

باافزایش آگاهی و اطلاعات شما در این زمینه می‌توانید به‌عنوان تولیدکننده، باکیفیت‌ترین محصولات را تولید و عرضه نمایید. همچنین به‌عنوان یک خریدار می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای ساختمان موردنظر خود انتخاب نمایید.

براین‌اساس از جمله اجزای تشکیل‌دهنده پنجره دوجداره عبارت‌اند از:

  • پروفیل

  • شیشه

  • یراق‌آلات

  • رطوبت‌گیر

  • گاز بین پنجره

  • چسب‌های آب‌بندی و درزگیری

معرفی اجزای پنجره آلومینیومی دوجداره

پروفیل پنجره

برای ساخت چهارچوب و قاب پنجره‌های دوجداره متریال‌های مختلفی موجود است. به طور عمده می‌توان به انواع پروفیل‌های آلومینیومی، یوپی‌وی‌سی و پروفیل‌های آهنی اشاره نمود. در ساختار ساختمان‌سازی مدرن و امروزی استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی به دلیل ویژگی‌های ساختاری و مزایای آن بسیار رایج است. این فلز دارای مقاومت، طول عمر بالا و در مقابل وزن بسیار پایینی است. به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم شما را با پروفیل‌های پنجره‌های دوجداره آلومینیومی آشنا کنیم.

 انواع مختلفی از پروفیل‌های آلومینیومی برای ساخت انواع پنجره دوجداره وجود دارد. پروفیل‌های آلومینیومی را می‌توان بر اساس ساختار درونی و همچنین شکل ظاهری دسته‌بندی نمود. در دسته‌بندی پروفیل‌های آلومینیومی بر اثر ساختار درونی و کاربرد می‌توان به انواع پروفیل‌های نرمال بریک و ترمال‌بریک اشاره نمود. در دسته‌بندی دیگر این پروفیل‌ها بر اساس شکل ظاهری می‌توان به انواع پروفیل‌های آلومینیومی ساده و پروفیل‌های رنگی نیز اشاره نمود.

پروفیل پنجره

پروفیل آلومینیومی نرمال بریک

در نوع پروفیل‌های ترمال‌بریک و نرمال بریک باید توجه کنید که این تقسیم‌بندی به دلیل ساختار درونی و ویژگی‌های عایقی پروفیل‌های پنجره صورت گرفته است. هر کدام از این پروفیل‌ها به شیوه متفاوتی در کنترل انتقال حرارت و صدا در ساختمان عمل می‌کنند.

نرمال بریک از آلیاژ آلومینیومی تشکیل شده که بین دولایه پنجره همچنان می‌توان مقدار هدررفت و اتلاف انرژی درون ساختمان را به‌راحتی مشاهده نمود. پروفیل‌های نرمال بریک معمولاً ارزان‌تر و به‌صرفه هستند؛ اما از نظر عایق حرارتی و صوتی عملکرد چندانی را ارائه نمی‌دهند.

بنابراین، از لحاظ افزایش هزینه‌های انرژی به‌صرفه نخواهند بود. خود پروفیل‌های آلومینیومی ساده یا نرمال بریک دارای دو نوع پروفیل‌های st و کرونت هستند. این دو نیز در سطح مقطع پروفیل‌ها از لحاظ هندسی تفاوت دارند. در مقایسه این دو پروفیل نرمال بریک می‌توان گفت که پروفیل‌های کرونت عایق مناسبی برای ساختار پنجره‌ها نیستند.

در کرونت‌ها به دلیل ضعیف‌بودن ساختار و بدنه پروفیل از یراق‌آلات و اجزای ضعیف استفاده می‌شود که پس از مدتی سست خواهند شد. پنجره‌های st به نصب کرونت مناسب‌تر هستند چرا که ضخامت این دسته از پروفیل‌ها قوی‌تر است و می‌توان به‌راحتی از یراق‌آلات باکیفیت در ساخت آن استفاده نمود.

پروفیل آلومینیومی نرمال بریک

پروفیل آلومینیومی ترمال‌بریک

پروفیل‌های ترمال‌بریک نیز دارای لایه عایقی بین دولایه آلومینیومی به‌عنوان پروفیل پنجره هستند. این ساختار از انتقال حرارت از داخل به بیرون یا بالعکس جلوگیری می‌کند. ساختار عایقی درون پروفیل‌های ترمال‌بریک اغلب از موادی مانند پلی‌آمید یا پلی‌اتیلن‌های سرامیکی ساخته می‌شود. این امر سبب کاهش هزینه‌های انرژی و بهبود کارایی انرژی ساختمان می‌گردد.

این پروفیل برای مناطقی که دارای تغییرات دمایی شدیدی هستند نیز بسیار مناسب‌اند. پروفیل‌های آلومینیومی ترمال به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که انگار دولایه مجزا از پروفیل‌های آلومینیومی در قسمت میانی به‌وسیله تسمه‌های پلی‌امید یا لایه عایقی به همدیگر متصل می‌شوند. در این قسمت باتوجه‌به متنوع بودن رنگ‌ها و طرح‌های پروفیل‌های آلومینیومی شما می‌توانید در قسمت بیرونی و داخلی ساختمان از دورنگ مجزا به طور هم‌زمان در ساختار پنجره استفاده نمایید.

پروفیل آلومینیومی ترمال‌بریک

پروفیل آلومینیومی ساده و رنگی

 در نهایت یکی دیگر از دسته‌بندی‌های پروفیل‌های آلومینیومی از لحاظ ظاهری، ساده و رنگی بودن آنهاست. پروفیل‌های آلومینیومی ساده دارای رنگ آلومینیومی پایه بدون هیچ پوشش رنگی هستند. اما ساختار پروفیل آلومینیوم رنگی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله روش‌های الکترواستاتیک و رنگ‌های پودری دارای انواع رنگ‌های مختلف هستند.

با قرارگرفتن این لایه رنگی و پخت در دمای بالا روی پروفیل‌های رنگی میزان مقاومت و طول عمر آنها به نسبت پروفیل‌های ساده افزایش می‌یابد. شما می‌توانید در ساخت پنجره‌های دوجداره ساختمان به نسبت دکوراسیون داخلی یا رنگ نمای بیرونی ساختمان رنگ پروفیل را انتخاب نمایید.

شیشه

پس از انتخاب متریال مناسب و نوع پروفیل‌ها برای چهارچوب پنجره یکی از مهم‌ترین اجزای پنجره دوجداره شیشه‌ها هستند. شیشه‌های دوجداره نیز بر اساس کاربرد، نوع و شکل ظاهری از تنوع بالایی برخوردارند. نوع و ساختار شیشه‌ها از جمله اجزایی هستند که هم بر کیفیت و کارایی پنجره و هم قیمت آنها تأثیرگذار خواهند بود.

در ساختار پنجره‌های دوجداره از دولایه شیشه مجزا استفاده می‌شود. ضخامت استاندارد برای پنجره‌های دوجداره شیشه‌های ۴ میل و ۶ میل هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌ملاحظه برای انتخاب شیشه به‌عنوان یکی دیگر از اجزای پنجره دوجداره مشخصات ظاهری آن است.

برای مثال در این قسمت می‌توان از انواع شیشه‌های شفاف، مات، رنگی، رفلکسی و… استفاده نمود. ساختار دوجداره یا دولایه بودن این شیشه‌ها خاصیت عایقی پنجره‌های دوجداره را تقویت می‌کند. در نهایت این امر در کاهش مصرف انرژی ساختمان نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ویژگی‌ها و انواع شیشه‌ها بسته به نیازهای مختلف شرایط محیطی و کاربردی انتخاب می‌شوند.  

یراق آلات پنجره آلومینیومی دوجداره

یراق‌آلات از جمله مهم‌ترین اجزای پنجره دوجداره هستند که تعیین‌کننده نوع و ساختار پنجره‌ها خواهند بود. یراق‌آلات تمامی قطعات و اجزایی هستند که وظیفه باز و بسته‌شدن لنگه بازشو پنجره را بر عهده دارند. نوع و مدل یراق‌آلات به‌کاررفته در ساخت پنجره‌ها، نوع بازشو پنجره را تعیین می‌کند.

به‌طورکلی اجزای پنجره دوجداره بر اساس نوع بازشوی پنجره‌ها به سه دسته اصلی یراق‌آلات پنجره‌های تک حالته، دوحالته و کشویی تقسیم‌بندی می‌شوند.

انتخاب نوع و حتی میزان کیفیت یراق‌آلات به‌عنوان اجزای پنجره می‌تواند تأثیر زیادی در کارایی و عملکرد آن داشته باشد. از جمله مهم‌ترین یراق‌آلات به‌کاررفته در ساخت پنجره‌های دوجداره به شرح زیر هستند.

فیکسر

 این یراق‌آلات به‌عنوان مهم‌ترین اجزای پنجره دوجداره دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها فیکسر یا لقمه پنجره نام دارد. این قطعه جهت اتصال پروفیل‌های چهارچوب پنجره با بدنه آن استفاده می‌شود. انتخاب صحیح سایز فیکسر یا لقمه برای ساخت چهارچوب پنجره‌ها بسیار حیاتی است. زیرا باید سایز آن با حجم قطعاتی که باید به هم متصل شوند همخوانی داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های این قطعه به‌عنوان یراق‌آلات پنجره دوجداره آلومینیومی شکل ظاهری آن است که شبیه عدد ۷ ساخته شده است. جهت استفاده و نصب میکسرها باید اطمینان حاصل کنید که تعداد پیچ و اتصالات ممکن برای ساخت چهارچوب استفاده شده است.

فیکسر

بلبرینگ

یکی دیگر از یراق‌آلات یا اجزای پنجره دوجداره آلومینیومی که در ساختار حرکتی پنجره‌های کشویی بسیار حائز اهمیت است، بلبرینگ‌ نام دارد. بلبرینگ جهت حرکت صاف و مطمئن پنجره‌های کشویی به کار گرفته می‌شود. بلبرینگ‌ها معمولاً در چرخ‌های قرار دارند که به یک قاب پلاستیکی یا فلزی متصل هستند. در دسته‌بندی کلی این قطعات باتوجه‌به نوع چرخی که دارند به دودسته بلبرینگ‌های شیاردار و بدون شیار تقسیم‌بندی می‌شوند.

نوع استفاده از بلبرینگ بدون شیار یا شیاردار بستگی به نوع پروفیل پنجره شما دارد. برای مثال برای پنجره‌هایی که دارای ریل هستند از بلبرینگ‌های شیاردار استفاده می‌شود.

یکی از مزایای این قطعات وجود پیچ‌های رگلاژ در ساختار آنهاست. این امر سبب امکان تنظیم ارتفاع چرخ‌ها را در ساختار پنجره امکان‌پذیر می‌کند که در نهایت از لغزش درب بازشو و قاب پنجره جلوگیری می‌کند. به طور کلی وظیفه اصلی بلبرینگ پنجره دوجداره فراهم‌کردن رابط قابل‌حرکت و پایدار بین چهارچوب پنجره و پنجره است.

بلبرینگ

لولا

یکی از شناخته‌شده‌ترین و ساده‌ترین اجزای پنجره دوجداره لولاها هستند. لولای پنجره از جمله اعضای اصلی و حیاتی در ساختار پنجره‌های دوجداره محسوب می‌شود. این قطعه شامل یک نوار یا باریکه استوانه‌ای است که سبب اتصال لنگه بازشونده پنجره یا لنگه متحرک به بدنه اصلی پنجره می‌گردد.

به عبارتی ساده‌تر وظیفه اصلی لولا به‌عنوان یراق‌آلات پنجره دوجداره حمایت و تثبیت لنگه‌های پنجره در چهارچوب آن است. لولاها به طور معمول از متریال‌هایی همچون آلومینیوم، پلاستیک یا فولاد ساخته می‌شوند. لولاها بر اساس ساخت، ابعاد پنجره‌ها و وزن لنگه بازشونده دارای کیفیت و ابعاد متفاوتی هستند که متناسب با نوع پنجره انتخاب می‌شوند.

این یراق‌آلات با نصب در لبه‌های پنجره به‌عنوان اتصالی محکم بین پنجره و چهارچوب عمل می‌کند و از جداشدن پنجره از چهارچوب آن جلوگیری می‌نماید. این قطعات علاوه بر مهار و کنترل حرکت پنجره و کنترل آن، دامنه حرکتی لنگه بازشونده را نیز بر عهده دارند.

در دسته‌بندی دیگر به‌عنوان ویژگی لولای پنجره‌های دوجداره می‌توان آنها را در دو نوع تنظیمی و ثابت معرفی نمود. لولاهای ثابت همان لوله‌های معمولی و رایجی هستند که به‌وسیله یک پین قطعات آن به یکدیگر متصل می‌شود. معمولاً از لولاهای ثابت برای پنجره‌های معمولی با وزن کم و ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌شود.

لولای تنظیمی نیز همان‌طور که از نام آن پیداست قابل‌تنظیم است. به‌گونه‌ای که دارای تحمل وزنی بالاتری است و می‌توان از آن در انواع پنجره‌های معمولی تک حالته، دوحالته و با ابعاد بزرگ‌تر استفاده نمود.

لولا

دستگیره

 یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای پنجره دوجداره به‌عنوان یراق‌آلات آن دستگیره‌های پنجره هستند. دستگیره پنجره دوجداره از اجزای مهم و ضروری در ساختار این پنجره‌ها محسوب می‌شود که جهت باز و بسته کردن پنجره نصب می‌شوند. دستگیره به شکل یک دسته به بدنه اصلی پنجره یا چهارچوب آن متصل می‌شود که امکان باز و بسته کردن و دسترسی آسان به کاربران را فراهم می‌کند.

دستگیره پنجره‌های دوجداره بر اساس متریال‌های مختلف معمولاً از آلومینیوم، فولاد یا پلاستیک ساخته می‌شود. دستگیره‌ها باید با طراحی و شکل ظاهری پنجره سازگاری داشته باشند و به‌درستی به بدنه پنجره متصل شوند.

این یراق‌آلات دارای انواع مختلفی هستند. از جمله مواردی که در انتخاب دستگیره می‌توان به آن توجه نمود نوع آلیاژ به‌کاررفته در ساخت آن و ساختار و میزان اهرم دستگیره است. به این عنوان هرچه اهرم دستگیره پنجره بلندتر باشد، پنجره راحتتر باز و بسته می‌شود. این دستگیره‌ها علاوه بر انجام باز و بسته کردن پنجره از نظر طراحی، عملکرد و ایمنی بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند.

دستگیره

گسکت

یکی دیگر از مهم‌ترین یراق‌آلات به‌عنوان اجزای پنجره دوجداره گسکت پنجره‌ها هستند. این قطعه برای ایجاد ارتباطی محکم و تقویت عایق‌بندی پنجره و چهارچوب آن به کار گرفته می‌شود. گسکت معمولاً به شکل نوار یا تیغه‌ای انعطاف‌پذیر در لبه پنجره‌های دوجداره نصب می‌شود.

وظیفه اصلی این اجزا جلوگیری از نفوذ آب، هوا، گردوغبار و صدا به داخل ساختمان یا بالعکس است. ازآنجاکه پنجره‌های دوجداره به‌عنوان پنجره‌های عایق مشهور هستند کیفیت و نحوه نصب این قطعه در ساختار پنجره‌ها بسیار حائز اهمیت است.

همچنین وجود هرگونه آسیب یا خرابی در ساختار آن سبب اختلال در سیستم عایق‌بندی پنجره و ساختمان می‌شود. ساختار گسکت‌ها بر اساس متریال اولیه آنها دارای انواع مختلفی هستند. برای مثال بهترین و باکیفیت‌ترین نوع گسکت به‌کاررفته در ساختار پنجره دوجداره آلومینیومی گسکت‌های EPDM هستند.

این قطعات با ایجاد اتصالی محکم و مناسب بین پنجره و چهارچوب آن از جداشدن و حتی نفوذ مواد خارجی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. گسکت‌ها با این ساختار می‌توانند به بهبود کیفیت هوای داخلی کمک کنند.

گسکت

قفل پنجره

قفل پنجره یکی دیگر از اجزای حیاتی و یراق‌آلات مهم پنجره‌های دوجداره محسوب می‌شود که جهت ایجاد امنیت و کنترل دسترسی به داخل ساختمان استفاده می‌شود. وظیفه اصلی این اجزا ایجاد قفل‌بندی مناسب و جلوگیری از ورود غیرمجاز به داخل مکان موردنظر است.

این قطعه به شکل یک مکانیزم قابل‌حرکت در لبه پنجره‌ها نصب می‌شود و با استفاده از یک کلید یا دسته باز و بسته می‌شود. قفل پنجره‌های دوجداره به‌عنوان اجزای پنجره دوجداره باید از جنس مواد مقاوم و قوی ساخته شود تا در برابر تلاش‌های نفوذ و تخریب مقاومت کند.

قفل‌های انتخابی باید با نوع سیستم باز و بسته‌شدن پنجره سازگاری کامل داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر قفل پنجره‌های دوجداره بر اثر سیستم و مکانیزم باز و بسته‌شدن آنها انتخاب می‌شوند. این قطعه با تأمین قفل‌بندی، امنیت و آرامش را برای ساکنین ساختمان موردنظر فراهم می‌کند.

 شایان‌ذکر است که ابعاد، نوع و تعداد قفل‌های مورداستفاده در ساختار پنجره‌ها بر اساس ابعاد پنجره‌ها تعیین می‌شود.

قفل پنجره

درزگیر و واشرها

درزگیر و واشرها یکی دیگر از اجزای پنجره دوجداره به‌عنوان یراق‌آلات عایقی محسوب می‌شوند که برای ایجاد عایق‌بندی مناسب و جلوگیری از نفوذ آب‌وهوا به داخل ساختمان استفاده می‌شوند. این اجزا معمولاً از مواد و متریال‌هایی مانند لاستیک‌های مصنوعی، سیلیکون یا موارد مشابه ساخته می‌شوند.

لاستیک‌های آب‌بندی در اطراف واحد شیشه پنجره و اتصالات مربوط به قاب پنجره نصب می‌شوند. وظیفه این قطعات ایجاد عایق‌بندی مناسب برای پنجره است تا از نفوذ هرگونه هوا، آب، گردوغبار و حشرات به داخل ساختمان جلوگیری شود.

آنها در نقاط اتصال و فصل فواصل بین قطعات پنجره نصب می‌شوند و هرگونه درز و نشتی موجود را به طور کامل مسدود می‌کنند. این قطعات به‌طورکلی با عنوان ایجاد عایق‌بندی مناسب سبب پایداری و عملکرد بهتر پنجره‌های دوجداره می‌شوند.

درزگیر و واشرها

کانکتورها

کانکتور یکی دیگر از اجزای پنجره دوجداره به‌عنوان قطعه مهمی است که جهت اتصال قسمت‌های مختلف پنجره به ساختار اصلی و بدنه آن استفاده می‌شود. نقش اصلی این یراق‌آلات استحکام و پایداری ساختار پنجره‌های دوجداره است.

مهم‌ترین وظیفه کانکتور به‌عنوان یکی از یراق‌آلات پنجره دوجداره، اتصال پروفیل یا مولیون پنجره به فریم پنجره است. این قطعات از جنس فلزاتی همچون فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند تا مقاومت بالایی در برابر فشار، حرارت و رطوبت داشته باشند. کانکتورها بر اساس نوع و ابعاد پنجره انتخاب می‌شوند تا بتوانند شرایط جوی موجود و ویژگی‌های ساختاری پنجره را تحمل کنند.

 همچنین این قطعات باید دارای طراحی ساده و قابلیت نصب و تعویض آسان باشد تا به تعمیر و نگهداری آسان پنجره‌ها کمک کند. باتوجه به ویژگی‌های ذکر شده این یراق‌آلات به‌عنوان یکی از اعضای حیاتی نقش مهمی را در میزان پایداری و طول عمر پنجره‌های دوجداره ایفا می‌کنند.

کانکتورها

انواع بازشوها

بازشوها یکی از اساسی‌ترین یراق‌آلات و اجزای پنجره دوجداره محسوب می‌شود. این قطعات همان‌طور که از نام آنها پیداست، تعیین‌کننده سیستم بازشونده پنجره هستند. انتخاب نوع آن‌ها بر اساس نوع لنگه‌های بازشونده، ابعاد و وزن آنها صورت می‌گیرد.

کیفیت این قطعات به طور مستقیم در طول عمر پنجره تأثیرگذار است. بازشوهای پنجره بر اساس حالت‌های بازشونده پنجره عبارت‌اند از:

  • بازشوهای تک‌حالته قابلیت باز شدن در یک‌جهت به‌صورت افقی

  • بازشوهای دو حالته قابلیت باز شدن در دو حالت افقی و عمودی

  • بازشوهای کشویی به‌صورت ریلی

  • بازشوهای آکاردئونی

  • بازشوهای کلنگی و

بازشوهای محوری

انواع بازشوها

اسپانیولیت

یکی دیگر از اجزای پنجره دوجداره اسپانیولیت‌ نام دارد. این قطعات برای حرکت‌دادن لنگه پنجره به سمت بالا و پایین یا همان باز و بسته کردن پنجره مورداستفاده قرار می‌گیرند. اسپانیولیت بر اساس ساختار عملکردی به دو نوع اسپانیوت‌های دستی و خودکار (قابل‌کنترل با موتورهای الکترونیکی) تقسیم‌بندی می‌شود.

این قطعات به طور معمول از جنس فلزات مقاوم مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود و درون چهارچوب یا قاب پنجره‌های دوجداره نصب می‌گردد. با استفاده از این قطعه به‌راحتی می‌توان به طور صاف و بدون صدا نسبت به باز و بسته کردن پنجره اقدام نمود. به کمک اسپانیولیت‌ها می‌توان پنجره‌ها را به ارتفاع دلخواه باز و بسته نمود. کیفیت و جنس متریال به‌کاررفته در ساخت این قطعات در برابر مقاومت آنها در برابر فشار و شرایط جوی مانند باد، باران و تغییرات دمایی بسیار تأثیرگذار است.

رطوبت‌گیر

مهم‌ترین اجزای پنجره دوجداره رطوبت‌گیرها نام دارند که نقش مهمی را در کیفیت و کارایی پنجره‌های دوجداره ایفا می‌کنند. این ساختارها سبب می‌گردند تا پنجره‌های دوجداره به‌عنوان ساختاری غیرقابل‌نفوذ در برابر رطوبت عمل کند. رطوبت‌گیر‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که توانایی جذب رطوبت بالایی دارند و از ورود بخار یا مه‌گرفتگی بین دولایه شیشه جلوگیری می‌کنند.

رطوبت‌گیر

گاز آرگون

گاز آرگون یکی از مؤثرترین اجزای پنجره دوجداره در ارائه خاصیت عایقی این پنجره‌هاست. این گاز در فاصله میانی دولایه شیشه پنجره‌های دوجداره قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر فضای خالی میان شیشه‌های دوجداره با استفاده از گاز آرگون به طور کامل پر خواهند شد. به دلیل خاصیت عایقی این گاز در برابر اشعه‌های خورشید، صوت و حرارت خاصیت پنجره‌ها به‌عنوان لایه عایقی در ساختمان به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این قابلیت به دلیل فاصله مولکولی ذرات گاز آرگون به نسبت گاز موجود در محیط صورت می‌گیرد.

گاز آرگون

چسب بوتیل

 یکی از اجزای تشکیل‌دهنده پنجره‌های دوجداره چسب بوتیل است. این چسب در حد فاصله دولایه شیشه‌ای به‌وسیله فاصله گذار اجرا می‌شود. با استفاده از چسب‌های بوتیل فاصله بین جداره‌های شیشه به طور کامل پوشانده می‌شود.نحوه بکارگیری چسب بوتیل باید کاملاً بادقت به‌صورت یک‌دست و یکنواخت صورت بگیرد. در نهایت با اجرای مناسب و صحیح این چسب زنی هیچ‌گونه هدررفت و رفت‌وآمد هوا، حرارت و دما به داخل و خارج ساختمان صورت نمی‌گیرد.

چسب بوتیل

قیمت یراق آلات پنجره دوجداره

 قیمت یراق‌آلات و اجزای پنجره دوجداره یکی از عوامل مهم در انتخاب و خرید این پنجره‌هاست. قیمت در خرید این عناصر بسیار حائز اهمیت است، چرا که تعیین‌کننده نهایی هزینه نصب و ساخت پنجره‌ها هستند. به طور کلی عوامل زیادی بر قیمت اجزای تشکیل‌دهنده پنجره دوجداره تأثیرگذارند که عبارت‌اند از:

  • جنس و میزان کیفیت متریال به‌کاررفته در ساخت آن برای مثال میزان کیفیت شیشه، پروفیل‌ها و غیر

  • اندازه و حجم یراق‌آلات و اجزای تشکیل‌دهنده برای ساخت پنجره‌ها

  • نام تجاری و برند قطعات خریداری شده

نصب اجزای پنجره آلومینیومی دوجداره

نصب  و اتصال یراق‌آلات و اجزای پنجره دوجداره بر اساس نوع و ساختار پنجره‌ها بسیار متفاوت است. به‌همین دلیل نصب و اجرای صحیح آنها نیازمند دقت، مهارت و تجربه کافی است. مراحل نصب این یراق‌آلات جهت ارائه پنجره‌هایی باکیفیت، مناسب نیازمند افراد حرفه‌ای است تا کیفیت، کارایی و بازدهی آنها به طور کامل تضمین شود.

به طور خلاصه مونتاژ یراق‌آلات و سخت‌افزار پنجره‌های دوجداره نیاز به تخصص و دقت کافی دارد؛ ازاین‌رو پیشنهاد ما به شما در این زمینه مجموعه باتجربه قطب‌نما است. قطب‌نما به‌عنوان تولیدکننده، طراح، سازنده، مجری انواع پنجره‌ها و همچنین واردکننده قطعات، مطمئن‌ترین گزینه ممکن برای شما هستند. قطب‌نما به‌عنوان تولیدکننده و واردکننده قطعات باکیفیت همواره در تلاش است تنوع و کیفیت را به‌عنوان سازنده و واردکننده این قطعات حفظ نماید.

با مجموعه قطب‌نما می‌توانید از تنوع، انعطاف‌پذیری، کیفیت در انتخاب محصولات و قیمت‌های رقابتی بهره‌مند شوید. جهت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش‌های خود می‌توانید با مراجعه به درگاه اینترنتی قطب‌نما و راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

در نهایت

 اجزای پنجره آلومینیومی دوجداره از جمله عواملی هستند که جهت عملکرد، بهره‌وری انرژی، امنیت و حفظ عمر مفید پنجره‌ها استفاده می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان گفت اجزای پنجره دوجداره نقش مهمی را در کیفیت نهایی پنجره‌ها ایفا می‌کنند.

استفاده از مواد باکیفیت، نصب صحیح و اصولی و انتخاب مناسب اجزات بر اساس ساختار و نوع پنجره در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. همچنین توجه به جزئیات فنی، ساختار پنجره، استفاده از تکنولوژی‌های روز و انطباق با استانداردهای صنعتی می‌تواند تضمین‌کننده میزان کیفیت پنجره‌های دوجداره باشد.

ازاین‌رو در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با قطعات و مهم‌ترین اجزای پنجره دوجداره آشنا کنیم.

4.9/5 - (8 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button