پنجره کرتین وال | 2 نوع پنجره کرتین وال | مزایای پنجره کرتین وال
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

پنجره کرتین وال | 2 نوع پنجره کرتین وال | مزایای پنجره کرتین وال

پنجره کرتین وال | 2 نوع پنجره کرتین وال | مزایای پنجره کرتین وال

رشد تکنولوژی سبب تغییر در ساختار و ماهیت درب و پنجره‌ها نیز گردیده است. پنجره کرتین وال نسل تکامل‌یافته پنجره‌های قدیمی هستند. امروزه رشد فناوری سبب رشد چشمگیری در صنعت ساخت پنجره‌ها گردیده است. درگذشته برای ساخت یک پنجره به دو عامل شیشه و یک چهارچوب بسنده می‌شد. اما در عصر مدرن باید عوامل بسیاری در نظر گرفته شود تا به اهداف و کاربردهای موردنظر رسید.

امروزه پنجره کرتین وال توانسته تمامی انتظارات و نیازهای هر ساختمانی به یک پنجره ایده‌آل را تأمین کند. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این محبوبیت قرارگرفتن کیفیت و کاربرد در یک واحد است. پنجره‌های کرتین وال نوع منحصربه‌فردی از پنجره‌ها هستند که در دسته پنجره‌های عایق و به‌صرفه نیز قرار گرفته‌اند.

این پنجره‌ها با افزایش جذابیت ظاهری ساختمان‌ها محدودیت طراحی و تطبیق‌پذیری را برای طراحان و معماران از بین برده است. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم شما را با ماهیت و مزایای پنجره کرتین وال آشنا کنیم.

پنجره کرتین وال چیست؟

نمای شیشه‌ای مدرنی چون کرتین وال توانسته رضایت و توجه بسیاری از طراحان و معماران را به خود جلب کند. مزایای بی‌شمار این نمای شیشه‌ای چه از لحاظ کاربردی و چه ظاهری بسیار قابل‌توجه است.

استفاده از همان قابلیت‌ها و مزایا در قالب‌های کوچک‌تر توانسته نسل جدیدی از پنجره‌ها را به وجود بیاورد. پنجره کرتین وال ساخته شده با همان شرایط و ساختار نمای کرتین وال است. از طرفی تلفیق صفحات شیشه با کمترین یراق‌آلات و چهارچوب‌های آلومینیومی زیبایی مسحورکننده‌ای را به هر ساختمانی خواهد بخشید. ترکیب این دو عنصر زیبا با هر نوع نما و محیطی سازگار و قابل‌اجرا است.

با این اوصاف می‌توان گفت که پنجره‌های کرتین وال هم از لحاظ ظاهری و هم ساختاری مناسب‌ترین گزینه موجود هستند. ناگفته نماند که پنجره‌های کرتین وال علاوه بر پنجره‌ می‌توانند به‌عنوان قسمتی از نمای ساختمان نیز نقش داشته باشند.

پنجره کرتین وال چیست؟

ساختار فنی پنجره کرتین وال

برای معرفی بهتر پنجره کرتین وال بهتر است با ساختار و مشخصه‌های فنی آن نیز آشنا شوید. پنجره کرتین وال به نام Curtain Wall به معنی یک دیوار پرده‌ای نام‌گذاری شده است. دلیل این نام‌گذاری شیشه‌ای بودن ساختار کرتین وال است. در این سیستم استفاده از شیشه یک پرده یا دیوار شیشه‌ای را به وجود آورده است.

پنجره‌های کرتین وال نیز همانند هر نوع پنجره دیگری شامل یک چهارچوب اصلی و صفحات شیشه‌ای است. چهارچوب یا سازه این نوع پنجره‌ها اغلب از آلومینیوم ساخته می‌شود. پنجره کرتین وال ساخته شده از متریالی چون آلومینیوم دارای استحکام و مقاومت بسیاری بالایی است.

از طرفی سبک بودن آلومینیوم سبب گردیده تا بار اضافی بر ساختمان وارد نگردد. نحوه ساخت سازه پنجره‌های کرتین وال کاملاً جدا از سازه اصلی ساحتمان است. به همین دلیل هیچ بار اضافی بر ساختمان وارد نخواهد شد.

پنجره کرتین وال دارای چهار سیستم مقاومتی است. در مرحله اول این نوع پنجره‌های زیبا دارای انعطاف بالایی هستند. به این گونه که دارای سیستم چفت‌شدن بسیار خوبی هستند. همین امر از ورود صدا به داخل محیط کاملاً جلوگیری خواهد کرد.

سیستم دوم آن مقاومت در برابر نفوذ آب است. این پنجره‌های زیبا از نفوذ هر گونه آب به داخل ساختمان نیز جلوگیری خواهند کرد. سیستم بعدی جلوگیری از ورود هوا به داخل است. در نهایت در سیستم چهارم، مقاومت بالای پنجره کرتین وال در برابر فشار را می‌توان نام برد. پنجره‌های کرتین وال در برابر فشار بادهای شدید و حتی لرزش بسیار مقاوم هستند.

ساختار فنی پنجره کرتین وال

انواع پنجره کرتین وال

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های پنجره‌های کرتین وال تنوع در روش نصب آنها است. این ویژگی سبب گردیده تا ساختارهای متفاوتی از پنجره‌های کرتین وال به وجود بیایند. از طرفی سبب سفارشی کردن پنجره‌های کرتین وال شده است. یعنی شما می‌توانید در هر طرح و اندازه‌های متناسب با نیازهای ساختان آن را سفارش دهید.

از نظر این دسته‌بندی انواع پنجره کرتین وال عبارت‌اند از:

  • پنجره‌های فیس کپ (درپوش‌دار)

  • پنجره‌های فریم لس (بدون قاب)

سیستم فریم لس

پنجره کرتین وال از صفحات شیشه‌ای تشکیل شده است که درون چهارچوب‌های آلومینیومی جای گرفته‌اند. ترکیب شیشه درون سازه آلومینیومی بادقت و ظرافت بالا سبب خلق پنجره‌های بی‌نظیری گردیده است. در نوع فریم لس همان‌طور که از نام آن پیداست قاب‌های فلزی در ظاهر بیرونی پنجره‌ها دیده نخواهد شد.

در این نوع پنجره‌ها برای نگه‌داشتن و تثبیت شیشه‌ها از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌گردد. یعنی در ظاهر بیرون شما قاب‌های فلزی را مابین صفحات شیشه‌ای مشاهده نخواهید کرد. ازاین‌رو از شفافیت و یکدستی خاصی برخوردار هستند.

سیستم فریم لس

سیستم فیس کپ

حال در نوع درپوش‌دار، شیشه‌های پنجره درون قاب‌ها و چهارچوب‌های آلومینیومی جای خواهد گرفت. به‌گونه‌ای که شما اگر از نمای بیرونی به آن بنگرید لامل‌های آلومینیوم را بین صفحات شیشه مشاهده خواهید کرد.

در این روش نصب به‌جای استفاده از چسب برای فیکس کردن شیشه‌ها از پروفیل‌های آلومینیومی استفاده خواهد شد. یعنی در قسمت بیرونی پس از قراردادن شیشه‌ها درون چهارچوب اصلی، پروفیل‌های آلومینیومی به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شوند.

سیستم فیس کپ

مزایای پنجره‌های کرتین وال

درواقع چه ویژگی‌هایی در ساختار پنجره کرتین وال وجود دارد که سبب محبوبیت بالای آن گردیده است؟

این سؤالی است که در پاسخ به آن به مزایای پنجره‌های کرتین وال خواهیم رسید. شما می‌توانید در معماری ساختمان‌های نوساز به‌راحتی انواع پنجره‌های کرتین وال را مشاهده نمایید. ویژگی‌ها و مزایای بسیار این نوع پنجره‌ها سبب محبوبیت و کاربردی‌بودن بیشتر آنها گردیده است. از جمله مهم‌ترین مزایای پنجره کرتین وال عبارت‌اند از:

  • اولین مشخصه و مزایایی که در نگاه اول می‌توان از این نوع پنجره‌ها به دست آورد، ظاهر زیبای آنها است. طراحی مدرن و بی‌نظیر پنجره‌های کرتین وال سبب ایجاد ظاهری بسیار متفاوت گردیده است.

  • استفاده از شیشه در ساختار این نوع پنجره‌ها سبب نوردهی بالا به محیط داخلی خواهد شد. یعنی در طول روز شما می‌توانید از بیشترین میزان نور خورشید در داخل ساختمان بهره ببرید.

  • ایمنی یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصه‌ها و مزایای پنجره‌های کرتین وال است. میزان استحکام و مقاومت بالا سبب افزایش طول عمر آنها گردیده است. این پنجره‌ها شاید ظاهری زیبا و شکننده داشته باشند. اما در واقع دارای ساختاری بسیار مستحکم هستند.

  • استفاده از شیشه‌های نشکن سبب گردیده تا این نوع پنجره‌ها در مقابل ضربات بسیار مقاوم باشند.

  • مقاومت در برابر ورود هوا و آب سبب ایجاد خاصیت عایقی در پنجره‌های کرتین وال گردیده است. درنتیجه این پنجره‌ها عایق بسیار خوبی برای فصول مختلف سال هستند.

  • عایق بودن این پنجره‌ها سبب کاهش هدررفت انرژی‌های مصرفی و درنتیجه صرفه‌جویی در انرژی خواهد شد.

  • پنجره کرتین وال قابلیت تعمیر و بازسازی کامل دارد. در صورت آسیب به هر قسمت از آن به‌راحتی می‌توانید قسمت مربوطه را تعمیر یا با قطعات جدید بازسازی کنید.

  • در این پنجره‌ها استفاده از شیشه‌های رفلکسی برای افرادی که از ورود نور به داخل ساختمان سازگار نیستند امکان‌پذیر است.

مزایای پنجره‌های کرتین وال

مقایسه پنجره با نمای کرتین وال

اگر نام نمای کرتین وال به گوشتان خورده باشد به‌طورقطع این سؤال نیز برای شما پیش خواهد آمد:

نمای کرتین وال چه تفاوتی با پنجره کرتین وال دارد؟ درواقع در ساختار و کاربردهای این دو تفاوت‌ها و در مقابل نقاط عطف بسیاری وجود دارد.

تفاوت‌ها

زمانی که صحبت از نما به میان می‌آید؛ یعنی ساختاری که بتواند کل نمای بیرونی ساختمان را پوشش دهد. درنتیجه نمای کرتین وال نمای شیشه‌ای است که تمام نمای بیرونی ساختمان را پوشش می‌دهد.

نمای کرتین وال ممکن است یکدست و بدون هیچ‌گونه دریچه یا پنجره‌های بازشو باشد. اما پنجره کرتین وال تمام قسمت بیرونی ساختمان را در برنخواهد گرفت. بلکه به‌عنوان اجزای کوچک‌تر ساخته می‌شود.

پنجره‌ها با ساختار کرتین وال می‌توانند قسمتی از نمای کرتین وال نیز محسوب شوند. یعنی در اجرای نمای کرتین وال ممکن است در قسمت‌هایی از نما پنجره‌های کرتینوال برای تهویه‌مطبوع داخل ساختمان طراحی کنند.

همچنین از دیگر تفاوت‌های این دو می‌توان به مراحل ساخت آنها اشاره نمود. نمای کرتین وال به دو صورت ازپیش‌ساخته و قابل‌اجرا در محل ساختمان اجرا خواهند شد. اما پنجره‌های کرتین وال از قبل در کارخانه ساخته می‌شوند و در محل موردنظر نصب می‌گردند.

تشابهات

بااین‌وجود در نمای کرتین وال و پنجره کرتین وال هر دو دارای ساختار اجرایی یکسانی هستند. یعنی کرتین وال چه به‌عنوان نما و چه به‌عنوان پنجره به یک روش ساخته می‌شوند. در هر دو نحوه طراحی و نصب و متریال بکار رفته یکسان است.

از طرفی از دیگر تشابهات این دو بیرونی بودن ساختار نصب آنهاست. یعنی هر دوی آنها در قسمت بیرونی ساختمان طراحی و اجرا خواهند شد.

تمامی ویژگی‌های ساختاری و مزایای کرتین وال شامل نما و پنجره‌های کرتین وال نیز خواهد شد.

تشابهات

قیمت پنجره کرتین وال

همان‌طور که اشاره شد پنجره کرتین وال دارای دو نوع فریم لس و فیس کپ هستند. هزینه طراحی، اجرا و ساخت هر کدام متفاوت است. از طرفی قابلیت سفارشی این نوع پنجره‌ها سبب گردیده تا شما در هر اندازه‌های آنها را خریداری نمایید. درنتیجه نمی‌توان قیمت واحدی را برای پنجره‌های کرتین وال ارائه داد.

بنابراین، از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت پنجره کرتین وال عبارت‌اند از:

  • ابعاد، اندازه و تعداد پنجره‌ها

  • نوع اجرای آن به‌صورت فیس کپ یا فریم لس

  • نوع شیشه به‌کاررفته، کیفیت و تعداد جداره‌های شیشه

  • میزان متریال مصرفی به‌کاررفته مانند آلومینیوم، شیشه یا یراق‌آلات کرتین وال

  • دستمزد هزینه ساخت و تیم اجرای آن

ناگفته نماند که اجرا و هزینه ساخت پنجره‌های کرتین وال به‌صورت فریم لس بیشتر از فیس کپ است. همچنین نحوه نصب و اجرای آن نیازمند دقت و زمان بیشتری است.

خرید پنجره کرتین وال

بااین‌حال اگر تصمیم به خرید پنجره کرتین وال نموده‌اید، مرحله بدی انتخاب مجموعه تولیدی یا نصب آن است. چراکه انتخاب سازنده‌ای باتجربه در میزان کیفیت کار بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

قطب‌نما به‌عنوان یکی از باتجربه‌ترین و مجرب‌ترین مجموعه‌های تولیدکننده انواع درب و پنجره آلومینیومی دوجداره شناخته شده است.

شما می‌توانید هر نوع و تعداد پنجره کرتین وال را با بالاترین کیفیت و ظرافت از قطب‌نما بخواهید. قطب‌نما متشکل از مهندسین زبده و با به‌کارگیری تجهیزاتی به‌روز با بالاترین میزان دقت انواع پنجره آلومینیومی را خواهند ساخت. قطب‌نما صفر تا صد طراحی تا اجرا پنجره‌های کرتین وال و حتی نمای کرتین وال را به شما ارائه می‌دهد

درنهایت

اگر به دنبال پنجره‌هایی متفاوت با مزایای بیشتری هستید، پنجره کرتین وال با برخورداری از چنین قابلیت‌هایی بهترین گزینه است. پنجره کرتین وال سازه‌ای قابل‌بازیافت و درعین‌حال مقاوم می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نیز به شما کمک کند. این پنجره‌ها در عین حالی که ظاهر ساختمان شما را متمایز و متفاوت خواهند کرد، بازده انرژی را کنترل می‌کنند.

پنجره‌های کرتین وال به روش‌های مختلفی بنا بر سلیقه شما ساخته می‌شوند. قطب‌نما یکی از تولیدکنندگان پنجره کرتین وال مطابق با استاندارهای روز دنیاست. شما می‌توانید به‌راحتی تمامی نمونه کارهای اجرایی این مجموعه را از درگاه اینترنتی قطب‌نما مشاهده نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button