لامل کرتین وال چیست؟ | انواع لامل کرتین وال | بررسی ویژگی ها و مشخصات فنی | قیمت 1403
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

لامل کرتین وال چیست؟ | انواع لامل کرتین وال | بررسی ویژگی ها و مشخصات فنی | قیمت 1403

انواع-لامل-چیست؟-کاربرد-و-ویژگی‌های-آن-در-سیستم-کرتین-وال

در دنیای طراحی و ساختمان‌سازی ترکیب اجزا و عناصر مختلف و کوچک‌تر به شکل هنرمندانه و البته اصولی به خلق سازه‌های بزرگ‌تر کمک خواهند کرد. لامل کرتین وال نیز از جمله اجزا و عناصر کوچک در اجرای نمای مدرن شیشه‌ای همچون کرتین وال هستند. لامل از جمله اعضای اصلی تشکیل‌دهنده نمای لامل یا نمای شیشه‌ای کرتین وال است. لامل کرتین وال دارای انواع مختلفی است که بسته به شرایط ونوع آن در ساختار نما به کار گرفته می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که اندازه، شکل، جنس و نحوه قرارگیری لامل‌ها نقش مهمی در طراحی و حتی عملکرد نمای اجرایی خواهد داشت.

در نتیجه استفاده از انواع لامل در نمای کرتین وال تلفیقی از علم معماری و مهندسی طراحی است که به طراحام و معماران این امکان را می‌دهد تا نمایی مدرن و زیبا خلق کنند. شاید شما در ظاهر نمایی همچون کرتین وال فقط صفحات شیشه‌ای را مشاهده نمانید؛ اما اجزایی همچون لامل‌ها در واقع نگهدارنده اصلی صفحات شیشه‌ای در نمای ساختمان‌ها هستند. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم به بررسی انواع لامل، ساختار و کاربردهای آن در نمای کرتین وال بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

لامل چیست؟

به طور خلاصه لامل از جمله اجزای مهم نمای کرتین وال یا همان ساختارهای آلومینیومی هستند که شیشه‌ها روی آن قرار می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر لامل پروفیل‌های آلومینیومی هستند که در قسمت بیرونی نما سبب نگه‌داشتن و فیکس کردن صفحات شیشه‌ای خواهند شد.

بنابراین، این لامل‌ها در نما علاوه بر یک پوشش تزیینی در قسمت بیرونی نما به‌عنوان نگهدارنده نما نیز استفاده می‌شوند. در تعریف دیگر از لامل می‌توان گفت که پروفیل‌های آلومینیومی هستند که نمای شیشه‌ای روی آنها اجرا می‌شود. بر همین اساس ویژگی‌های ساختاری، نحوه قرارگیری و طراحی لامل‌ها بر اساس نما و نما نیز بر اساس قرارگیری لامل‌ها تحت‌تأثیر همدیگر قرار خواهند گرفت.

جنس لامل در اجرای نمای کرتین وال اغلب از پروفیل‌های آلومینیومی است. علت این انتخاب ویژگی‌ها و مزایای بسیار فلز آلومینیوم به‌عنوان ساختار نگهدارنده صفحات شیشه‌ای یا نمای کرتین وال است. لامل‌های آلومینیومی دارای ساختاری سبک، بسیار مقاوم و ضد سنگ هستند.

به همین دلیل استفاده از آنها در قسمت بیرونی نما سبب افزایش طول عمر و مقاومت نما و ساختمان خواهد شد. علاوه به جنس لامل‌ها نحوه قرارگرفتن آنها نیز بسیار حائز اهمیت است. به این گونه لامل‌ها بر اساس نحوه قرارگرفتن و موقعیت آنها در نمای کرتین وال به دودسته مهم تقسیم‌بندی خواهند شد.

لامل‌ها به دو صورت عمودی و افقی در ساختار این نما اجرا می‌شوند. بر همین اساس به دودسته عمده لامل‌های مولیون و ترنزوم تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

لامل چیست؟

انواع لامل نمای کرتین وال

همان‌طور که گفته شد لامل‌ها بر اساس نحوه و محل قرارگرفتن آنها در اجرای نمای به عنوان سازه نما به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. این اجزا به عنوان عناصر مهم در نمای مرتین وال با نام‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد به فضای زیرسازی و نگهدارنده صفحات شیشه‌ای افزوده می‌شوند.

انواع لامل سیستم کرتین وال عبارت‌اند از:

  • لامل‌های عمودی به نام مولیون و

  • لامل‌های افقی به نام ترنزوم

هر کدام از این لامل‌ها با ویژگی‌ها، کاربرد و ضخامت خاص خود به معماران اجازه می‌دهند تا نسبت به خلق نماهای مدرن و زیبای کرتین وال اقدام کنند.

لامل افقی (ترنزوم)

لامل‌های افقی معمولاً در صنعت اجرایی نما به نام ترنزوم شناخته شده‌اند. این اجزا، عناصری افقی هستند که در طراحی و اجرای نمای کرتین وال به کار می‌روند. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های لامل‌های آلومینیومی ترنزوم کوتاه‌تر بودن طول آنها در مقایسه با طول لامل‌های عمودی یا مولیون‌ها هستند.

با این تفاسیر عرض لامل‌های عمودی و افقی به طور کامل برابر است و تنها تفاوت آنها در میزان طول آنها در اجرای نماست. این میزان تفاوت در ابعاد و طول این دو نوع پروفیل نیز جهت حمایت از بار مرده نمای ساختمان تعبیه شده است.

البته ناگفته نماند که در معماری و طراحی امروزی برخی از طراحان و معماران جهت افزایش زیبایی بصری نمای بیرونی ساختمان سایز لامل‌های ترنزوم و مولیون را کاملاً برابر با همدیگر انتخاب و اجرا خواهند کرد. این امر سبب می‌گردد که دقت و زیبایی قسمت بیرونی نما افزایش یابد. البته ناگفته نماند علاوه بر افزایش ظرافت طراحی نمای اجرا شده، در مقابل هزینه‌های اجرایی را نیز افزایش می‌دهد.

لامل افقی (ترنزوم)

لامل عمودی (مولیون)

در مقابل لامل‌های افقی یا ترنزوم لامل‌های عمودی به نام مولیون قرار می‌گیرند. این اجزا نیز همانند لامل‌های ترنزوم به طور معمول از پروفیل‌های آلومینیومی یا فولادی ساخته می‌شوند. پروفیل‌های مولیون یا عمودی در نمای کرتین وال طول بیشتری به نسبت ترنزوم دارند.

انتقال بار مرده نمای ساختمان بیشتر بر عهده لامل‌های عمودی یا میلیون‌ها هستند. این اجسام از خاصیت پشتیبانی بیشتری در اجرای نما به نسبت لامل‌های افقی برخودارند. همچنین مولیون‌ها به عنوان عناصر عمودی در ساختار اجرایی نمای کرتین وال جهت ایجاد استحکام ساختاری و حمایت از وزن صفحات شیشه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌بحث در ساختار لامل‌های کرتین وال ساختار درونی پروفیل‌ها است. سطح مقطع لامل‌ها دارای انواع مختلفی است. قسمت درونی آنها نیز با استفاده از مواد و متریال گوناگون جهت افزایش خاصیت عایق‌بندی نما پر می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب لامل‌های کرتین وال گستره رنگی متنوع آنها در اجرای نماست. پروفیل‌های آلومینیومی به عنوان لامل‌های کرتین وال دارای قابلیت رنگ‌پذیری به شیوه‌های مختلفی هستند. ازاین‌رو باتوجه‌به رنگ نما و حتی ساختار شیشه‌ها می‌توانید پروفیل‌های آلومینیومی را در رنگ دلخواه انتخاب نمایید.

لامل عمودی (مولیون)

کاربردهای انواع لامل کرتین وال

همان‌طور که مطالعه نمودید با انواع لامل افقی و عمودی به نام مولیون و ترنزوم آشنا شدید. اجزا عمودی یا مولیون‌ها بار اصلی نما را تحمل خواهند کرد. قرارگیری مولیون به‌صورت یکسره و مانند ستون در سازه نمای کرتین وال اجرا می‌شود. ترنزوم‌ها به دلیل قرارگرفتن در مابین مولیون‌ها دارای برش‌های عرضی بسیاری هستند. ترنزوم جهت قرارگرفتن مابین ستون‌های مولیون به‌صورت عرضی برش داده خواهند شد و میان مولیون‌ها نصب می‌شود.

اولین وظیفه و یا کاربرد لامل‌ها را می‌توان به عنوان نگهدارنده و اجرای نمای کرتین وال معرفی نمود.

یکی دیگر از کاربردهای لامل‌های کرتین وال بر اساس ویژگی‌های ظاهری آنها مانند ابعاد، سایز و رنگ آنها از لحاظ زیبایی بصری است. نحوه قرارگرفتن، دقت در نصب آنها، رنگ و حتی ابعاد و هماهنگ بودن سایز و اندازه لامل‌ها با یکدیگر در میزان زیبایی نما تأثیرگذار خواهد بود.

در طراحی لامل‌ها شیارهایی در ساختار آنها جهت شکست سد عایقی دمایی و صوتی تعبیه شده است. ازاین‌رو با استفاده از این ساختار پروفیل‌ها یا لامل‌های مولیون و ترنزوم را به پروفیل‌های ترمال‌بریک تبدیل خواهند کرد. این امر سبب افزایش خاصیت عایق‌بندی نمای کرتین وال می‌شود.

در روشی دیگر با استفاده از لاستیک‌های EPDM درون شیارهای تعبیه شده سبب افزایش خاصیت عایق‌بندی این پروفیل‌ها می‌شوند. نصب این لاستیک‌ها در این شیارها از ورود هرگونه عوامل بیرونی مانند گردوغبار به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

کاربردهای انواع لامل کرتین وال

اجرای انواع نمای کرتین وال با قطب‌نما

استفاده از مجموعه باتجربه با برخورداری از افراد ماهر در زمینه اجرای انواع نماهای مدرن به‌خصوص نماهای شیشه‌ای بسیار حائز اهمیت است. به‌کارگیری مجموعه‌ای باتجربه و متبحر در زمینه طراحی تا اجرای نماهای ساختمان مزایای بسیاری به همراه دارد.

قطب‌نما به عنوان یکی از مجریان برجسته در حوزه طراحی تا اجرای صفر تا صد انواع نمای مدرن به‌خصوص نماهای کرتین وال در کشور هستند. پروژه‌های اجرایی قطب‌نما به عنوان آثاری معتبر و مؤثر از لحاظ زیبایی و عملکرد معروف‌اند. قطب‌نما در زمینه اجرای انواع نماهای مدرن از جمله نماهای شیشه‌ای توانسته تا به امروز رضایت صد درصدی مشتریان خود را به دست آورد.

این مجموعه با ارائه راهکارهای نوین در طراحی نماهای مدرن به طور فعال، اجراهای استاندارد و باکیفیت خدمات خود را ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین اهمیت و مزایای بهره‌مندی از اجرای مجموعه قطب‌نما عبارت‌اند از:

  • تخصص و تجربه فنی افراد

  • اجرای نما به بهترین شکل ممکن

  • تجربه در طراحی و نصب انواع نماها

  • برخورداری از دانش عمیق در زمینه رنگ، مواد و جزئیات طراحی و ترکیب آنها با یکدیگر

  • برخورداری از تجربه کافی در کارایی و استفاده از فناوری‌های نوین

  • تضمین کیفیت و پایداری نمای اجرا شده

  • رعایت استانداردها و مقررات لازمه

  • آشنایی با تمامی نکات فنی و ایمنی

  • اجرای انواع نماهای ساختمانی

اجرای انواع نمای کرتین وال با قطب‌نما

درنهایت

تمامی اصول نکات طراحی و ترکیب اجزا در نماهای مدرن همچون نمای کرتین وال بسیار حائز اهمیت است. لامل‌ها نیز به عنوان اجزای مهم و اساسی در این نوع نما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به‌طور خلاصه لامل‌ها به عنوان عناصر اساسی نمای کرتین وال در داخل فضای اجرایی این سازه محسوب می‌شوند.

لامل‌های قابل‌استفاده در سیستم کرتین وال اغلب از جنس فلزاتی همچون آلومینیوم و فولاد ساخته می‌شوند. همان‌طور که مطالعه نمودید این لامل‌ها بر اساس نحوه نصب و قرارگیری در ساختار نما به دودسته مولیون و ترنزوم‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

استفاده از این لامل‌ها از افزایش استحکام نما، طول عمر آن تا عایق‌بندی ساختمان نقش بسزایی ایفا می‌کنند. به همین دلیل در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با انواع، ساختار، ماهیت و کاربردهای لامل کرتین وال آشنا کنیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب به پاسخ سؤال‌هایتان دست‌یافته باشید.

4.6/5 - (10 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button