ابعاد پنجره دوجداره | ابعاد انواع مدل پنجره دوجداره | بررسی ابعاد استاندارد پنجره در فضاهای مختلف
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

ابعاد پنجره دوجداره | ابعاد انواع مدل پنجره دوجداره | بررسی ابعاد استاندارد پنجره در فضاهای مختلف

سایز-استاندارد-پنجره‌های-دوجداره

در معماری مدرن وقتی از ساخت‌وساز یک ساختمان یاد می‌شود، بلافاصله تصویری از ساختمان با پنجره‌های آن در ذهن شکل می‌گیرد. اما آیا به اهمیت و اثرگذاری ابعاد استاندارد پنجره در طراحی ساختمان‌ها توجه کافی می‌شود؟ آیا هنگام ساخت یک‌خانه یا ساختمان به ابعاد و انواع سایز پنجره فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که ساخت پنجره‌ها بر اساس استانداردهای موجود در آیین‌نامه ساختمان دارای قوانین خاصی است؟

این عوامل به این معناست که انتخاب دقیق سایز و ابعاد پنجره دارای اهمیت بسیاری است. پنجره‌ها نه‌تنها پوششی برای فضای داخلی نیستند؛ بلکه نقش بسیاری در ارتباط ساکنین با محیط بیرون و نورردهی ساختمان دارند. پنجره‌ها به‌عنوان یکی از عناصر مهم و حیاتی در هر ساختمانی نقش بی‌نظیری در زیبایی، کارایی و کیفیت زندگی ایفا می‌کنند.

انتخاب ابعاد مناسب و سایز استاندارد برای ساخت پنجره‌ها از لحاظ تعادل با عناصر معماری، نورپردازی، آسایش تا امنیت افراد مؤثر است. به همین دلیل در این مطلب به بررسی اهمیت رعایت سایز استاندارد پنجره‌های ساختمانی می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع ابعاد پنجره دوجداره آلومینیومی بیشتر آشنا شوید.سایز

فهرست مطالب

قوانین لازم طبق آیین‌نامه ساختمان برای ساخت و سایز و ابعاد پنجره دوجداره

انتخاب ابعاد مناسب پنجره‌ها یکی از عوامل کلیدی است که به طور مستقیم در کارایی و بهینه این عناصر مؤثر است. جالب است بدانید که استانداردهای مشخصی برای تعیین ابعاد پنجره‌ها وجود دارد. ابعاد و سایز پنجره‌های ساختمانی باید طبق اصول و قوانین آیین‌نامه ساختمانی تعیین شود.

این آیین‌نامه شامل مفاد و مقرراتی است که شرایط و معیارهایی را برای ابعاد استاندارد پنجره دوجداره آلومینیومی و سایر جنبه‌های مرتبط مشخص می‌کند. این قوانین و آیین‌نامه بر اساس شرایط ساختمان و شرایط اقلیم جغرافیایی زندگی شما نیز متغیر است.

از جمله عوامل دیگر که بر اساس آن سایز و ابعاد پنجره‌ها مشخص می‌شود عبارت‌اند از:

  • منطقه جغرافیایی

  • نوع ساختمان و کاربری آن

  • مقادیر ارتفاع

  • عرض و متراژ دیوارهای ساختمان

  • جنس متریال به‌کاررفته در ساخت پنجره‌ها و…

از دیگر قوانین مهم برای ساخت پنجره‌ها رعایت فاصله لبه پنجره با کف اتاق است. طبق این آیین‌نامه باید پنجره‌های بازشونده حداقل ۹۰ سانتی‌متر از کف اتاق ارتفاع داشته باشند. همچنین باید در هر اتاق از ساختمان حداقل یک پنجره بازشونده وجود داشته باشد.

علاوه بر ابعاد و ارتفاع پنجره‌ها ساخت آنها باید طبق اصول فنی آیین‌نامه زلزله طراحی گردد. افرادی که اقدام به تولید و ساخت انواع پنجره دوجداره می‌کنند باید با تمامی این استانداردها و قوانین آشنایی داشته باشند.

قوانین لازم طبق آیین‌نامه ساختمان برای ساخت و سایز و ابعاد پنجره دوجداره

ابعاد و سایز استاندارد پنجره دوجداره

همان‌طور که می‌دانید پنجره‌ها دارای تنوع بسیاری از لحاظ ساختاری و ظاهری هستند. انتخاب و تعیین‌ سایز و ابعاد استاندارد برای ساخت پنجره‌ها بر اساس محل نصب آنها در ساختمان متفاوت خواهد بود. به‌عبارتی دیگر میزان نورردهی یا تهویه هوا در نقاط مختلف خانه و اتاق‌های مختلف یک ساختمان با یکدیگر متفاوت است.

برای مثال ابعاد و شرایط موردنیاز برای انتخاب پنجره در حمام و سرویس‌بهداشتی با اتاق‌خواب کاملاً متفاوت خواهد بود.

استانداردهای لازم در تعیین سایز پنجره‌ها در نهایت می‌تواند در بهبود تهویه هوا و عملکرد فنی پنجره‌ها مؤثر باشند. علاوه بر این موارد رعایت عرض و ارتفاع استاندارد پنجره‌ها سبب ایجاد زیبایی و تقارن در ساختار پنجره‌ها می‌شود.

ازجمله سایز استاندارد و انواع ابعاد پنجره دوجداره آلومینیومی براساس نوع یا محل نصب آنها به شرح زیر هستند.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره لولایی

پنجره‌های دوجداره لولایی از رایج‌ترین و پرکاربردترین پنجره‌های ساختمانی محسوب می‌شوند. ساختار بازشونده این پنجره‌ها سبب گردیده تا محدودیتی در طراحی و ابعاد آنها به وجود نیاید.

طبق اصول و قوانین آیین‌نامه ساختمان مناسب‌ترین ابعاد برای عرض بازشونده پنجره‌های دوجداره لولایی ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلی‌متر است.

ارتفاع و بلندای این پنجره‌ها نیز طبق همین اصول و قوانین باید از رنج ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر بیشتر نباشد. درصورت نیاز به پنجره‌های بزرگ‌تر برای ساختمان‌ها و سالن‌های بزرگ‌ از این ابعاد باید از پروفیل‌های درب به‌جای پروفیل‌های پنجره استفاده شود.

در ساخت پنجره‌های بزرگ‌تر از ارتفاع ۱۸۰۰ میلی‌متر باید از یراق‌آلات مستحکم و مقاوم‌تری استفاده شود. در ساخت این پنجره‌ها باید یراق‌آلات لازم تحمل وزنی تا ۱۳۰ کیلوگرم را داشته باشند.

عرض و ارتفاع استاندارد برای ساختار کل پنجره نیز مابین ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر عرض و ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی‌متر تعیین شده است.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره کشویی

پنجره‌های کشویی نیز همان‌طور که از نام آنها پیداست به‌صورت کشویی و ریلی باز و بسته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مزایا و قابلیت این پنجره‌ها نیاز به فضای کم برای باز و بسته‌شدن است. این پنجره‌ها برای فضاهایی که حتی هیچ‌گونه فضای کافی برای باز و بسته کردن ندارند بسیار مناسب است.

رعایت استانداردهای لازم برای ساخت این پنجره‌ها بسیار حائز اهمیت است. در ساختار این پنجره‌ها از لولا و یراق‌آلات برای باز و بسته کردن لنگه بازشونده استفاده نمی‌شود. به همین دلیل عدم رعایت استاندارد در ابعاد و سایز پنجره‌های دوجداره کشویی سبب خارج‌شدن آنها از رگلاژ می‌گردد.

طبق قوانین آیین‌نامه ساختمان مناسب‌ترین عرض پنجره‌های دوجداره کشویی ۸۰ الی ۱۵۰ سانتی‌متر است.

همچنین ارتفاع مناسب برای آنها باید مابین ۱۰۰ الی ۲۲۰ میلی‌متر بر سانتی‌متر باشد. به‌طورکلی در ساخت پنجره‌های دوجداره کشویی هرچه عرض پنجره از ارتفاع آن بیشتر باشد کارایی بهتری خواهد داشت.

در ساخت این پنجره‌ها باید فاصله حداقل ۲۰ سانتی‌متر از سقف رعایت شود.

سیستم بازشونده این پنجره‌ها روی یک سیستم ریلی و غلطک مانند قرار گرفته است. ازاین‌رو برای ساخت این سیستم نیز حتماً باید به‌ازای عرض‌های بالاتر از ۱۰۰ سانتی‌متر حداق ۳ غلطک استفاده شود. اگر عرض پنجره‌ها از حد استاندارد کمتر باشد باید ارتفاع آنها نیز به همان نسبت کاهش یابد. در نهایت باید عرض پنجره از ارتفاع آن بیشتر باشد تا سیستم بازشونده آن دچار اختلال نگردد.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره کشویی

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره واگنی

پنجره واگنی به نام پنجره‌های فولکس نیز خوانده می‌شود. به دلیل نحوه باز و بسته‌شدن و جمع‌شدن پنجره واگنی، به‌عنوان درهای ورودی و خروجی یا پنجره‌های قدی نیز استفاده می‌شوند.

سایز استاندارد پنجره‌های دوجداره واگنی نیز طبق اصول و قوانین ساختمانی شامل عرض مناسب ۸۰۰ الی ۱۵۰۰ میلی‌متر است. ارتفاع مناسب آنها نیز باید در رنج ۱۰۰۰ الی ۲۵۰۰ میلی‌متر طراحی شود. ساختار واگنی برای پنجره‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر از حد استاندارد استفاده می‌شود. طراحی واگنی فولکس تا ارتفاع ۲۴۰۰ میلی‌متر و عرض هر لنگه ۱۵۰۰ میلی‌متر را نیز حمایت خواهد کرد.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره برای اتاق‌خواب

از قوانین لازم برای تعیین ابعاد پنجره‌های دوجداره تعیین ابعاد و سایز آنها بر اساس محل نصب پنجره‌ها است.

برای ساخت و تعیین سایز و ابعاد استاندارد پنجره دوجداره آلومینیومی اتاق‌خواب فرمول خاصی وجود ندارد. به‌طورکلی قوانین خاصی در این زمینه تعیین شده است که در ساخت پنجره‌ها باید از آنها تبعیت کرد. برای مثال برای ساخت پنجره‌های اتاق‌خواب باید میزان ارتفاع و فاصله آن از کف و سقف اتاق بر اساس قوانین آیین‌نامه ساختمان رعایت شود.

پنجره‌های ساخته شده باید حداقل ۹۰ سانتی‌متر از کف و ۳۰ سانتی‌متر از سقف فاصله داشته باشند. رعایت فاصله لبه بالایی پنجره با سقف در میزان نورپردازی اتاق بسیار تأثیرگذار است. هرچه فاصله پنجره با سقف بیشتر باشد نورردهی اتاق کمتر خواهد بود. همچنین بالعکس؛ هرچه این ارتفاع و فاصله کمتر باشد نورردهی داخل اتاق بیشتر خواهد بود.

بر‌اساس این قوانین و ابعاد و ارتفاع دیوارهای داخلی اتاق‌خواب، ابعاد پنجره‌‌ها مشخص خواهد شد. براین‌اساس از جمله رایج‌ترین ابعاد استاندارد برای اندازه پنجره اتاق‌خواب به شرح زیر هستند:

  • ۶۱ سانتی‌متر در ۹۱ سانتی‌متر

  • ۶۱ سانتی‌متر در ۱۱۶ سانتی‌متر

  • ۷۱ در ۱۳۷ سانتی‌متر

  • ۷۱ سانتی‌متر در ۱۷۷ سانتی‌متر

  • ۸۶ سانتی‌متر در ۱۱۶ سانتی‌متر و

  • ۸۶ سانتی‌متر در ۱۵۷ سانتی‌متر

 ابعاد و سایزهای ذکر شده اندازه‌هایی از پنجره‌های اتاق‌خواب است که به طور رایج بر اساس میزان وسعت اتاق‌خواب‌ها تعیین شده‌اند.

ابعاد استاندارد پنجره دوجداره برای اتاق‌خواب

ابعاد و سایز استاندارد پنجره دوجداره حمام و سرویس بهداشتی

ابعاد و ابعاد استاندارد پنجره سرویس بهداشتی یا حمام به نسبت اتاق‌خواب یا قسمت‌های دیگر خانه کوچک‌تر است. ساخت پنجره در چنین مکان‌هایی در مرحله اول صرفاً جهت تهویه تعبیه می‌گردد. در قسمت‌های دیگر خانه، ‌مانند قسمت پذیرایی یا اتاق‌خواب نورپردازی اولویت بیشتری دارد.

محدودیتی در طراحی پنجره برای حمام و سرویس بهداشتی‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید انواع پنجره‌های آلومینیومی دوجداره، upvc را با انواع سیستم‌های بازشو خریداری نمایید.

در مرحله اول تعیین سایز استاندارد برای پنجره حمام و سرویس‌بهداشتی  بر اساس مساحت سرویس بهداشتی تعیین می‌شود. پس از آن باتوجه‌به میزان بودجه، سلیقه و رعایت سطح حریم خصوصی در چنین مکان‌هایی می‌توانید ابعاد پنجره‌ها مشخص کنید.

قوانین شهرداری و آتش‌نشانی برای تعیین ابعاد استاندارد پنجره

طبق قوانین شهرداری و آتش‌نشانی مقررات خاصی برای ابعاد و ابعاد پنجره‌ها وجود دارد. این قوانین بر اساس استانداردها و کدهای ملی ساختمان یا دستورالعمل‌های محلی در مناطق جغرافیایی مختلف متغیر است. به‌طورکلی اهداف اصلی این قوانین، ایجاد امنیت بیشتر برای ساکنین هر نوع ساختمانی است.

ازجمله اهداف این قوانین ایجاد مسیرهای خروج اضطراری، امکان فرار سریع در صورت بروز آتش و جلوگیری از گسترش آتش به محیط‌های داخلی ساختمان است. سازمان آتش‌نشانی و شهرداری ابعاد و سایز استانداردی را برای چنین مواردی تعیین نموده است.

مهم‌ترین موارد موجود در تعیین ابعاد پنجره دوجداره آلومینیومی براساس این قوانین عبارت‌اند از:

  • حداقل سایز پنجره‌ها طبق این قوانین برای اطمینان از فرار افراد در صورت بروز اتفاقاتی همچون آتش باید رعایت گردد. طبق این اصول پنجره‌ها باید حداقل ابعادی معادل ۱۴ اینچ در ۱۴ اینچ داشته باشند.

  • طبق این قوانین ممکن است مشخص کنند که پنجره باید روی زمین یا سطح فرار برای اطمینان از دسترسی راحت برای افراد طراحی شود.

  • تعیین مواد ساختاری پس از ابعاد استاندارد نیز طبق این قوانین برای ایجاد امنیت افراد بسیار مهم است.

ساخت پنجره‌ها بر اساس سایز استاندارد آنها علاوه بر بهبود نورپردازی، تهویه‌مطبوع محیط داخلی می‌تواند در امنیت شما نیز بسیار تأثیرگذار باشد. افرادی را جهت ساخت و سفارش پنجره‌های ساختمان خود انتخاب کنید که از تجربیات و دانش کافی در این زمینه برخوردار باشند.

قوانین شهرداری و آتش‌نشانی برای تعیین ابعاد استاندارد پنجره

خرید انواع پنجره دوجداره از قطب‌نما

همان‌طور که مطالعه نمودید ابعاد پنجره‌ها بهتر است از ابعاد استاندارد آنها تخطی نکند. این امر سبب افزایش ایمنی ساکنین و کیفیت زندگی آنها خواهد شد. خرید از یک تولیدکننده باتجربه برای پنجره‌ها امری بسیار حیاتی در کیفیت و رعایت استانداردهای لازم است. چنین تولیدکننده‌هایی باسابقه طولانی با استفاده از متریال باکیفیت، با بالاترین میزان عملکرد به شما تحویل خواهند داد.

ازاین‌رو در این زمینه می‌توانیم مجموعه تولیدی قطب‌نما را به شما معرفی کنیم. قطب‌نما صرفاً یک فروشنده یا تولیدکننده ساخت پنجره‌های دوجداره معمولی نیست. این مجموعه با مشاوره، ارائه قیمت‌های به‌روز، باکیفیت‌ترین متریال، سلیقه و نیاز مشتری، بهترین خدمات را ارائه خواهند داد.

قطب‌نما قادر به ارائه پنجره‌هایی با طراحی‌های متنوع و متناسب با نیازهای مشتریان است. قطب‌نما به‌عنوان یک تولیدکننده باتجربه درصدد است تا رضایت و اعتماد مشتریان را به دست آورد. مجموعه فنی و کارشناسان قطب‌نما با تمامی استانداردهای لازم جهت تعیین سایز استاندارد پنجره دوجداره آلومینیومی آشنا هستند. شما می‌توانید جهت مشاهده نمونه کارها و دریافت مشاوره رایگان به درگاه اینترنتی قطب‌نما مراجعه نمایید.

در نهایت

در ساخت پنجره‌های دوجداره علاوه بر رنگ، طرح و شکل، اندازه و ابعاد آنها بسیار حائز اهمیت است. انتخاب و ساخت آنها بر اساس سایز استاندارد و قوانین موجود در آیین‌نامه ساختمانی در کیفیت زندگی و امنیت افراد بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

ابعاد استاندارد پنجره‌های دوجداره در ساختمان‌ها یک جنبه حیاتی برای ساخت و طراحی مناسب و کاربردی آنهاست. به عبارتی دیگر رعایت ابعاد استاندارد برای پنجره‌ها علاوه بر ایجاد زیبایی بصری و تناسب ظاهری با ساختمان یک مسیر ایمن نیز خواهدبود.

استفاده از این قوانین به‌عنوان یک معیار به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بالاترین میزان امنیت و بازدهی را در ساختمان ایجاد کنند. ازاین‌رو تلاش نمودیم تا شما را در این مطلب با سایز استاندارد پنجره دوجداره آلومینیومی و اهمیت رعایت این قوانین آشنا کنیم. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button