تفاوت نمای اسپایدر و نمای کرتین وال | بررسی و مقایسه 2 نمای شیشه ای برتر
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

تفاوت نمای اسپایدر و نمای کرتین وال | بررسی و مقایسه 2 نمای شیشه ای برتر

تفاوت نمای اسپایدر و نمای کرتین وال | بررسی و مقایسه 2 نمای شیشه ای برتر

تفاوت نمای اسپایدر و نمای کرتین وال در چیست؟ در واقع این دو نمای شیشه‌ای مدرن چه تفاوت‌هایی می‌توانند با هم داشته باشند؟ این‌ها سوالاتی است که می‌خواهیم در ادامه با مقایسه ماهیت و کاربرد این دو نمای مدرن آن‌ها برسیم.

درواقع در معماری نمای مدرن اگر به ساختمان‌های نوساز توجه کنید نماهای شیشه‌ای اسپایدر یا کرتین وال امروزه بسیار رایج شده‌است. در دیدگاه معماری نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین عناصر بیرونی آن ساختمان محسوب می‌شود. نما با طراحی مناسب می‌تواند تعریف‌کننده ساختار کلی آن ساختمان باشد.

وجود نماهای شیشه ای مدرن با شباهت ظاهری، می‌تواند برای بسیاری افراد سردرگم کننده باشد. از این‌ رو می‌خواهیم در این مطلب شما را با تفاوت نمای اسپایدر و کرتین وال بخوبی آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نمای اسپایدر شیشه‌ای

بهره‌گیری از تکنولوژی یکی از دلایل وجود جذابیت در افزایش کیفیت زندگی امروز است. امروزه شیشه به‌عنوان یک ماده بسیار پرکاربرد به نمای ساختمان‌ها نیز ورود پیدا کرده‌است. spyder glass یا همان نمای اسپایدر شیشه‌ای یکی از نماهای مدرن و محبوب امروزی است.

همانطور که از نام این نمای ساختمان پیداست؛ دارای اتصالات نقطه‌ای به شکل عنکبوتی است. به‌همین دلیل بنام نمای اسپایدر شیشه‌ای نام‌گذاری شده‌است.

در نمای شیشه‌ای اسپایدر صفحات شیشه‌ای با استفاده از اتصالات مخصوص به سازه پشتیبان یا سازه اصلی ساختمان وصل خواهند شد. ظاهر بیرونی این نما به شکل یک ساختار شیشه‌ای یکپارچه متشکل از پنل‌های شیشه‌ای است.

نحوه اتصالات در پشت صحنه نمای اسپایدر امکان دید بیشتری را برای افراد به بیرون از آن بوجود آورده است. این نمای شیشه ای به سه روش مختلف خرپایی، فین گلس و کابلی قابل اتصال و اجرا هستند. درواقع سیستم‌های خرپایی به صرفه‌تر و از قطعات کمتری برخوردار هستند. این سیستم مستقیماً به سازه پشتیبان اصلی وصل خواهد شد.

نمای اسپایدر شیشه‌ای

ویژگی‌های نمای اسپایدر شیشه‌ای

شیشه‌های قابل‌استفاده در این نوع نما از جنس نشکن و در مقابل طوفان و ضربات محکم و بسیار مقاوم هستند و همچنین این شیشه ها عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی هستند.

شیشه‌های نمای اسپایدر به‌صورت تک‌جداره و دوجداره قابل نصب‌اند. این صفحات شیشه‌ای به دو روش ثابت و کشویی نصب می شوند. به دلیل ظاهر یکپارچه‌ای این نما، هر چه از صفحات شیشه‌ای بزرگ‌تری استفاده شود نمای زیباتری خواهد داشت. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع نما عبارتند از:

  • دارای نمای یکپارچه و شفاف

  • دارای مقاومت بسیار بالا در لرزش‌های مقابل زلزله

  • موجود در اشکال و طرح‌های بسیار متنوع و متناسب با سلیقه هر فردی

  • دارای وزن سبک به دلیل عدم استفاده از قطعات سنگین در نصب آن‌ها

  • عایق بودن در مقابل صوت، حرارت و رطوبت

ویژگی‌های نمای اسپایدر شیشه‌ای

نمای کرتین وال curtainwall

نمای کرتین وال یکی دیگر از نماهای شیشه‌ای است که به نام نمای لامل نیز خوانده می‌شود. کرتینوال از نماهای زیبای شیشه‌ای مدرن است. این نمای شیشه‌ای دارای ساختاری مجزا و خود ایستا است. بدین‌معنا که تمامی قطعات و جزئیات نصب‌شده جدا از ساختمان است. درواقع می‌توان گفت که نمای کرتین وال خود سازه‌ای جدا از ساختمان اصلی است.

به‌همین دلیل هیچ‌گونه وزن و سنگینی بار نمای نصب‌شده روی ساختمان اصلی وارد نخواهد شد. درواقع امروزه نمای شیشه‌ای کرتنوال از نظر مسائل سازه‌ای و معماری به یکی از بهترین نماهای شیشه‌ای معرفی شده است. نمای کرتن‌وال به دو روش فریم لس و فیس کپ (face cap) قابل نصب و اجرا هستند.

در نوع اول فریم لس همان‌طوری‌که از نام آن پیداست بدون قاب و نمایان شدن خطوط سازه اصلی نصب خواهند شد. در نوع دوم بنام فیس کپ یا درپوش دار است؛ که سازه اصلی نگه‌دارنده شیشه‌ها قابل‌مشاهده هستند.

این نوع سازه برای نصب و اجرا ملزم به محاسبات تخصصی و دقیقی است. درواقع برای نصب این نمای شیشه ای شما باید افرادی بسیار باتجربه و زبده را در این زمینه انتخاب نمایید. چراکه نیازمند مختصات و اندازه‌گیری‌های مهندسی و تخصصی است.

نمای کرتین وال curtainwall

ویژگی‌های نمای کرتین وال

همان‌طوری‌که در بالا مطالعه نمودید کرتین وال یا دیوار پرده یکی از نماهای شیشه‌ای مقاوم و پرکاربرد محسوب می‌شود. ازجمله اجزای اصلی تشکیل‌دهنده نمای کرتین وال می‌توان به ترنزوم، لامل یا مولیون اشاره نمود. اجزای تشکیل‌دهنده این سازه شیشه‌ای به شکل عمودی و افقی قابل نصب هستند. این نحوه اتصال فشار وارده به ساختمان را به حداقل و گاهاً به صفر خواهد رساند.

درواقع یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها و ویژگی‌های نمای کرتین وال عایق بودن آن در مقابل صوت، حرارت و رطوبت است. به‌همین دلیل استفاده از این نمای شیشه‌ای می‌تواند سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود.

صفحات شیشه‌ای حداکثر میزان نور را به داخل محیط منتقل خواهند کرد. از این‌ رو استفاده از این نمای شیشه‌ای زیبا سبب کاهش هزینه‌های برق خواهد شد. نمای شیشه‌ای کرتن وال نمای بسیار سبک‌ و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل طراحان آن را مجاز به استفاده در ارتفاعات معرفی کرده‌اند.

تفاوت نمای اسپایدر و نمای کرتین وال

درواقع شاید در نگاه اول تفاوت چندانی میان این دو نمای شیشه‌ای مدرن قابل‌درک نباشد. یکی از مهم‌ترین تفاوت نمای اسپایدر و کرتین وال، تفاوت در شکل ظاهری آن‌ها است. با کمی دقت می‌توانید با نگاه به این دو نوع نمای شیشه‌ای مدرن تفاوت کلی آن‌ها را به‌وضوح مشاهده نمایید.

تفاوت ظاهری

یکی از واضح‌ترین تفاوت این دو نمای شیشه ای ظاهر نهایی آن‌ها است. نحوه نصب نمای اسپایدر و نمای کرتین وال سبب متفاوت بودن نمای بیرونی آن‌ها خواهد شد. به عبارتی ساده‌تر نمای اسپایدر به‌صورت نمای شیشه‌ای یکپارچه قابل‌مشاهده است. در مقابل نمای کرتین وال به‌صورت شبکه بندی‌های آلومینیومی است که صفحات شیشه‌ای مابین آن‌ها نصب شده‌اند.

وزن

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت نمای اسپایدر و کرتین وال وزن نهایی نمای ساخته‌شده است. نمای اسپایدر بدلیل استفاده از کابل‌ها و قطعات آلومینیومی و فلزی کمتر از وزن بسیار کمتری برخوردار است. اما در مقابل نمای کرتینوال بدلیل نصب آن‌ها درون قاب‌های فلزی و ساخت سازه فلزی دارای وزن بسیار زیادی است.

ناگفته نماند نمای کرتین وال باوجود وزن بالا به‌گونه‌ای نصب خواهد شد که هیچ‌گونه بار اضافی به ساختمان وارد نخواهدکرد. چراکه سازه اصلی آن بطور کامل مجزا از سازه اصلی ساختمان است.

هزینه

هزینه نهایی اجرا یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع نمای ساختمانی محسوب می‌شود. هزینه نصب نمای کرتین وال به نسبت نمای اسپایدر می‌تواند بیشتر باشد. این تفاوت نیز دوباره به نحوه اجرا و قطعات استفاده‌شده در نصب این دو نما بازخواهد گشت. چراکه در نمای کرتین وال برای نصب نمای شیشه‌ای نیازمند قطعات فلزی و آلومینیومی بسیار بیشتری است. ازاین‌رو هزینه نهایی نصب این نوع نما بسیار بیشتر خواهد

اندازه صفحات شیشه‌ای

یکی دیگر از بارزترین تفاوت نمای اسپایدر و کرتین وال ابعاد شیشه‌های مورداستفاده در آن‌ها است. شیشه‌های قابل‌استفاده در نمای اسپایدر در صورت بزرگ‌تر بودن از ۳ مترمربع باید جهت حفظ ایمنی حتماً لمینت شوند. درحالیکه چنین امری در کرتین ول چندان حائز اهمیت نیست. چراکه در نمای کرتینوال صفحات شیشه‌ای درون قاب‌های فلزی قرار خواهند گرفت.

مقایسه نمای اسپایدر با نمای کرتین وال

تفاوت در طراحی و اجرای نمای اسپایدر و کرتین وال

مهم‌ترین تشابه این دو نمای مدرن استفاده از متریال مشترک شیشه در هر دوی آن‌هاست. اما درواقع تفاوت در کاربرد، طراحی و اجرای آن‌ها سبب متمایز شدن آن دو از یکدیگر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین تفاوت های دیگر این دو نما از نظر معماران نحوه طراحی و اجرای هر دوی آن‌هاست.

در نمای اسپایدر سازه شیشه‌ای با استفاده از خرپا یا کابل‌های فلزی به سازه اصلی ساختمان وصل خواهند شد. اما نمای کرتین وال هیچ‌گونه اتصالی به نمای اصلی ساختمان ندارد. از این‌ رو هیچ‌گونه وزن و فشارهای وارده از وزن سازه یا باد و طوفان به ساختمان تحمیل نخواهد شد. به‌همین دلیل هزینه طراحی و اجرای نمای کرتین وال بسیار بالاتر از نمای شیشه‌ای اسپایدر است.

ازطرفی طراحی نمای کرتین وال بسیار تخصصی‌تر و نیازمند محاسباتی دقیق‌تر است. به‌همین دلیل این نوع نما دارای اجرایی زمان‌بر و دشوارتر است. اما در مقابل نمای اسپایدر شیشه‌ای بسیار آسان‌ و از سرعت اجرای بالاتری برخوردار است. به طور کلی تفاوت نمای اسپایدر و کرتین وال در نحوه طراحی و اجرا سبب تفاوت آن دو شده است.

تفاوت نمای اسپایدر و نمای کرتین وال

تفاوت نمای اسپایدر و نمای کرتنوال از لحاظ کاربری ساختمان

درنهایت از عمده‌ترین تفاوت های میان این دو نوع نمای شیشه ای، استفاده از آنها در ساختمان های با کاربری متفاوت است.نصب سازه کرتینوال نیازمند جرثقیل‌های بزرگی است تا بتوان به طور دقیق صفحات را در سر جای خود قرار داد به همین دلیل نمای شیشه‌ای کرتین وال اغلب در ساختمان‌های تجاری بکار می‌رود. نمای کرتین وال‌ در نمای ساختمان‌های مسکونی و بخصوص بالکن دار  قابل اجرا نیست.

درحالی‌که از نماهای اسپایدر می‌توان در خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی کوچک نیز استفاده نمود. همانطور که می‌دانید نمای کرتن وال دارای ساختاری یکدست است. اما نمای اسپایدر در اجرا منعطف‌تر هستند و می‌توان برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده نمود.

قطب‌نما مجری نمای کرتینوال و اسپایدر شیشه‌ای

به دلیل نیاز به تخصص و دقت بالا در نصب نماهای شیشه‌ای اغلب پیمانکاران قادر به اجرای آن نخواهند بود. بااین‌وجود طراحان و شرکت های مجری نمای ساختمان بسیار حرفه‌ای وجود دارند که می‌توانید با اعتماد به توانایی آن‌ها نمای شیشه‌ای را اجرا کنید. گروه مهندسی قطب‌نما طراح و مجری برتر انواع نمای شیشه‌ای اسپایدر و کرتینوال برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری است.

این گروه مهندسی متشکل از مهندسین، معماران و افرادی بسیار با تجربه و مسلط به جدیدترین فناوری‌های روز دنیا هستند. مجموعه‌ی مهندسی قطب‌نما به واسطه سال‌ها تجربه در نصب انواع نماهای ساختمانی، خدماتی باکیفیت را ارائه خواهند داد. ازاین‌رو می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاهده نمونه کارهای زیبای این مجموعه به درگاه اینترنتی قطب‌نما www.g-nama.com مراجعه نمایید.

درنهایت

امروزه استفاده از نماهای شیشه ای مدرن بسیار مرسوم شده‌است. این نماها با استفاده از صفحات شیشه‌ای زیبایی بسیار دوچندانی به فضای خارجی و همچنین داخل ساختمان خواهند بخشید. نمای شیشه‌ای اسپایدر و کرتین وال برای انواع مختلف ساختمان‌های مسکونی و تجاری قابل اجرا هستند.

با وجود تفاوت میان این دو نوع نما شما می‌توانید بهترین گزینه را برای ساختمان خود برگزینید. در این مطلب با تفاوت نمای اسپایدر و کرتین وال به‌خوبی آشنا شدید. امیدواریم با مطالعه این مطلب پاسخ سوالات خود را به دست آورده باشید. شما نیز برای ساختمان خود از چه نوع نمایی استفاده کرده‌اید؟

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button