اجرای نمای کرتین وال | بررسی کامل 5 روش اجرای نمای کرتین وال | مقایسه روش ها
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

اجرای نمای کرتین وال | بررسی کامل 5 روش اجرای نمای کرتین وال | مقایسه روش ها

اجرای نمای کرتین وال | بررسی کامل 5 روش اجرای نمای کرتین وال | مقایسه روش ها

اجرای نمای کرتین وال در پروژه‌های معماری در صورت طراحی و اجرای مناسب یکی از بهترین ترکیبات سازگار با معماری مدرن است. در معماری امروز نمای ساختمان‌ها بسیار حائز اهمیت است. کرتین وال درواقع اصطلاحی است که برای فناوری نمای شیشه‌ای برای ساختمان‌ها بکار می‌رود. این نمای شیشه‌ای علاوه‌بر مشخصه‌های زیباشناختی دارای سازگاری و انعطاف‌پذیری بالایی با محیط درون و بیرون ساختمان است.

اگر فقط برای چند دقیقه در خیابان‌های اطراف خود قدم بزنید. ساختمان‌های بلند و کوتاه بسیاری را با نمای کرتین وال مشاهده خواهید کرد. آیا تابه‌حال به نمای کرتین وال فکر کرده‌اید؟ یا این‌که چه نوع مصالح و روش‌های قابل نصب و اجرا نصب و اجرا هستند؟ در ادامه می‌خواهیم شما را با سازگاری‌ها و نحوه اجرای نمای کرتین وال آشنا کنیم.

نمای کرتین وال چیست؟

کرتین وال نمای شیشه‌ای مدرنی است که هیچ‌گونه بار مرده‌ای را به ساختمان تحمیل نخواهد کرد. این نمای شیشه‌ای شامل صفحات عمودی است که درون قاب‌های فلزی جای گرفته است. درواقع اجرای نمای کرتین وال نیازمند اندازه‌گیری‌ها و محاسبات بسیار تخصصی است.

این نما خود شامل سازه‌ای متشکل از صفحات شیشه‌ای و فلزی است. نمای کرتین وال علاوه‌بر جلوه مدرن و زیبایی که به ساختمان‌ها می‌بخشد از ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردی برخوردار است. در ادامه با مزیت‌های نمای کرتین وال بیشتر آشنا خواهید شد.

نمای کرتین وال چیست؟

مزایای نمای کرتین وال

درواقع انتخاب نمای مناسب برای یک ساختمان بنا بر نوع کاربری ساختمان کار دشواری است. شما باید نمایی را برای ساختمان انتخاب کنید که علاوه‌بر ظاهر زیبا از ویژگی‌های ساختاری خوبی نیز برخوردار باشد. ازاین‌رو زمانی‌که سخن از ویژگی‌های بصری و مزیت‌های ساختاری به میان می‌آید می‌توان به اجرای نمای کرتین وال اشاره نمود. ازجمله مهم‌ترین مزایای نمای کرتین وال عبارت‌اند از:

وزن سبک

در نماهای بتنی استفاده از مصالح خشک و بتنی مانند انواع آجر، سیمان و غیره می‌تواند بسیار سنگین باشد. همچنین این نوع نماها روی ساختار و سازه اصلی ساختمان قابل‌اجرا هستند. اما نمای کرتین وال سازه‌ای مجزا از ساختمان اصلی است و از مصالحی بسیار سبک استفاده می‌شود. بنابراین از وزن بسیار کمی برخوردار است.

افزایش ایمنی ساختمان

وجود نمای کرتین وال به‌عنوان یک سازه مجزا در اطراف ساختمان مانند یک حفاظ عمل خواهد کرد. ازاین‌رو ساختمان موردنظر در مقابل عوامل محیطی و جوی بسیار ایمن خواهد بود. برای مثال ساختمان در مقابل فشارهای وارده از طریق طوفان، باد، آب برف و باران و حتی زمین‌لرزه بسیار مقاوم‌تر خواهد شد.

خاصیت ذخیره انرژی

استفاده از شیشه‌های چند جداره در این نما سبب می‌شود تبادل هوا بین دو محیط داخل و خارج اتفاق نیفتند. ازاین‌رو برای فصول گرما و سرما در ذخیره انرژی بسیار تأثیرگذار است.

هزینه نگه‌داری پایین

نمای کرتین وال ازجمله نماهایی است که از استهلاک بسیار پایینی برخوردار است. هزینه نگهداری چندانی ندارد. به‌همین دلیل اجرای نمای کرتین وال همواره یکی از پیشنهادات هر معمار یا طرحی است.

شفافیت و عبور نور

همان‌طوری که می‌دانید نمای کرتین وال یک نمای شیشه‌ای است؛ ازاین‌رو حداکثر میزان نورطبیعی در طول روز وارد ساختمان خواهدشد. این عامل علاوه‌بر وجود نور طبیعی به تمامی ساختمان در کاهش مصرف انرژی مانند برق نیز بسیار تأثیرگذار است. چراکه شما در طول روز همواره بیشترین میزان نوردهی و روشنایی را به‌صورت طبیعی در ساختمان خواهید داشت.

مزیت‌های-نمای-کرتین-وال

اجزا و قطعات نمای کرتین وال

قطعات و اجزای مختلف سبب به وجود آوردن این نمای شیشه‌ای شده‌اند. قطعات و اجزای لازم در اجرای نمای کرتین وال به ۲ دسته سازه اصلی و قطعات مربوطه و صفحات شیشه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین اجزا و قطعات این نما عبارتند از:

  • در سازه اصلی یک جزء اصلی به نام لامل‌های آلومینیومی یا همان قطعات اصلی نگه‌دارنده شیشه وجود دارند. قطعات آلومینیومی به ۲ صورت آلومینیوم‌های قائم که به آن‌ها مولیون و آلومینیوم‌های افقی که به آن‌ها ترنسوم گفته می‌شود. مولیون درواقع وظیفه‌ی جداسازی صفحات شیشه‌ای به‌صورت عمودی را برعهده دارد.

  • ترنزوم نیز پروفیل‌های افقی هستند. ترنسوم‌ها وظیفه انتقال بار به مولیون‌ها را برعهده دارند.

  • براکت یا انکرها یکی دیگر از اجزای اصلی برای اجرای نمای کرتین وال هستند. براکت ها به‌عنوان یک تکیه‌گاه متصل به پروفیل‌های قائم یا عمود قش ایفا خواهند کرد. انکرها دارای ۳ نوع انکرهای تحتانی، میانی یا بالایی هستند.

  • اکسپنشن که به آن پرشر پلیت (Presser Plate)  نیز گفته می‌شود. اکسپنشن نقش کنترل کردن حرکات سطحی شیشه‌ها را در این نمای شیشه‌ای برعهده خواهند داشت. یعنی از حرکات اضافی و تحرک شیشه‌ها به‌صورت سطحی جلوگیری خواهند کرد.

  • درنهایت می‌توان به شیشه‌های مورد استفاده در اجرای کرتین وال اشاره نمود. این شیشه‌ها بنا بر نوع طراحی بنای ساختمان شامل شیشه‌های ،۱ ۲ و ۳ جداره هستند.

  • پس‌از آن می‌توان به اتصالات آب‌بندی و پرکننده‌های بین پروفیل‌های آلومینیومی نیز اشاره نمود. این موارد در ذخیره انرژی و در نهایت افزایش ایمنی سازه بسیار تاثیرگذاراند.

اجزا-و-قطعات-نمای-کرتین-وال

انواع سیستم اجرای نمای کرتین وال

با توجه به محبوبیت بالای نمای کرتین وال در میان طراحان نما آشنایی با انواع سیستم این نوع نما ضرورت می‌یابد. درواقع انواع سیستم نمای کرتین وال را می‌توان براساس شکل ظاهری آن در نمای بیرون تقسیم‌بندی نمود. اجرای نمای کرتن وال به ۲ صورت سیستم قاب دار و بدون قاب قابل اجرا و نصب هستند.

کرتین وال با سیستم قاب

سیستم قاب در کرتین وال فیس کپ نیز خونده می‌شود. همان‌طوری‌که از نام آن پیداست صفحات شیشه‌ای درون قاب‌های آلومینیومی جای خواهندگرفت. در این نوع نما برای نگه‌داشتن و نصب شیشه‌ها از قاب‌های آلومینیومی استفاده می‌شود.

به این معنا ظاهر این نوع نما در بیرون شامل قاب‌های شبکه‌بندی شده‌است که در مابین آن‌ها صفحات شیشه‌ای جای گرفته است.

 
کرتین وال با سیستم قاب

کرتین وال با سیستم بدون قاب

سیستم بدون قاب که به آن فریم‌لس  نیز گفته می‌شود؛ بدون قاب و درپوش‌های آلومینیومی است. یعنی به این‌گونه که شما در نمای بیرونی کرتین وال شبکه‌های آلومینیومی را در لابه‌لای صفحات شیشه‌ای مشاهده نخواهید کرد.

در این روش به‌جای استفاده از این درپوش‌ها و قاب‌های آلومینیومی در اکثر نقاط از چسب‌های مخصوص استفاده می‌شود. این ظاهر این نما بدلیل یکدست بودن از جذابیت بیش‌تری به نسبت نمای کرتین وال قابدار برخوردار است.

کرتین وال با سیستم بدون قاب

انواع مختلف اجرای کرتین وال

همان‌طوری‌که در بالا آشنا شدی نمای کرتین وال به‌دور روش سیستم بدون قاب و قاب دار تقسیم‌بندی می‌شود. حال هرکدام از این سیستم‌ها خود دارای روش‌های مختلفی در اجرا و نصب هستند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با انواع مختلف اجرای کرتین وال آشنا کنیم.

لازم به ذکر است که وجود انواع مختلف اجرای کرتین وال درنهایت سبب تفاوت ظاهر نمای ساختمان خواهد شد. ازجمله رایج‌ترین روش‌های اجرای نمای کرتین وال عبارت‌اند از:

اجرای نمای کرتین وال فریم لس

در این نما از پروفیل‌های عمودی و افقی دیگر استفاده نخواهد شد. برای تثبیت و نگه‌داشتن صفحات شیشه‌ای از چسب‌های مخصوص این کار استفاده می‌شود. این چسب‌ها در فضای بین لامل‌ها ریخته خواهد شد. درواقع به زبانی ساده‌تر شیشه‌ها در قسمت بیرونی فضایی آلومینیومی نصب می‌شوند. فضای بیرونی یکنواخت و یکپارچه است.

درپوش‌های آلومینیومی قابل‌استفاده در این نوع نما به اشکال مختلف گرد، مستطیل و … طراحی و اجرا خواهند شد. یکی دیگر از نکات مهم در اجرای نمای فیس کپ کوچک‌تر بودن سایز طولی پروفیل‌های افقی به نسبت مولیون‌های عمودی است.

اجرای نمای کرتین وال فریم لس

اجرای نمای کرتین وال سمی فریم لس

کرتین وال سمی فریم لس بنام نیمه قاب نیز نامیده شده‌است. در این روش از درپوش‌های آلومینیومی برای نگهداشتن شیشه‌ها فقط در یک جهت عمودی یا افقی استفاده خواهد شد. یعنی در طرف دیگر از چسب برای تثبیت شیشه‌ها استفاده می‌شود. به‌همین ترتیب به آن‌ها نیمه قاب نیز گفته می‌شود.

درپوش‌های آلومینیومی قابل‌استفاده در این نوع نما به اشکال مختلف گرد، مستطیل و … طراحی و اجرا خواهند شد. یکی دیگر از نکات مهم در اجرای نمای فیس کپ کوچک‌تر بودن سایز طولی پروفیل‌های افقی به نسبت مولیون‌های عمودی است.

اجرای نمای کرتین وال سمی فریم لس

اجرای نمای کرتین وال فیس کپ

یکی از روش‌های رایج در اجرای نمای کرتین وال، فیس کپ است. فبس کپ به نام نمای کرتین وال درپوش دار نیز خوانده می‌شود. در این نوع نما شما در ظاهر بیرونی صفحات عمودی و افقی متشکل از پروفیل‌های آلومینیومی مشاهده خواهید کرد. در لابه‌لای آن‌ها صفحات شیشه‌ای جای گرفته است.

درپوش‌های آلومینیومی قابل‌استفاده در این نوع نما به اشکال مختلف گرد، مستطیل و … طراحی و اجرا خواهند شد. یکی دیگر از نکات مهم در اجرای نمای فیس کپ کوچک‌تر بودن سایز طولی پروفیل‌های افقی به نسبت مولیون‌های عمودی است.

اجرای نمای کرتین وال فیس کپ

اجرای نمای کرتن وال یو‌چنل

سیستم یو چنل یا یونیتایز روشی است که تمامی مراحل از قبل در کارگاه یا کارخانه ساخته و آماده می‌شود. به این عنوان قطعات و یا صفحات شیشه‌ای قابل نصب برای نمای ساختمان در ابعادهای قابل حمل از قبل آماده می‌شوند. تمامی اجزا و حتی یرق‌آلات لازم از قبل در کارخانه یا کارگاه موردنظر مونتاژ و آماده خواهد شد. سپس برای نصب و قرارگیری به محل ساختمان شما راهی خواهند شد .

 
اجرای نمای کرتن وال یو‌چنل

اجرای نمای کرتین وال استپ یونیت

روش استپ یونیت در اجرای نمای کرتین وال بنام فول فریم لس نیز نام‌گذاری شده است. در این روش شیشه‌ها درون کلاف‌های آلومینیومی از قبل در کارگاه موردنظر آماده می‌شوند. پس‌از آن در سازه اصلی نما قطعات عمودی و افقی یا همان مولیون و ترنسم‌ها درجای خود قرار خواهند گرفت.

صفحات شیشه‌ای از قبل آماده شده‌ با استفاده از یراق‌آلات مخصوص به‌صورت مخفی در جای خود نصب خواهند شد. به این صورت در نمای خارجی شما نمی‌توانید به هیچ عنوان قسمت‌های بازشو و ثابت را از یکدیگر تشخیص دهید. درنهایت شما از نمای بیرون فقط یک صفحه شیشه ثابت را مشاهده خواهید کرد.

اجرای نمای کرتین وال استپ یونیت

مراحل طراحی، اجرا و نصب کرتین‌وال با سیستم‌های مختلف

وجود روش‌های مختلف اجرا تنها در نمای ظاهری نمای کرتین وال تأثیرگذار خواهد بود. با این عنوان در تمامی روش‌های مختلف اجرای نمای کرتین وال استحکام، طول عمر و عایق بندی آن‌ها با یکدیگر یکسان است. تفاوت عمده در نحوه‌ی نصب مراحل اجرای نمای کرتین وال است.

از جمله مهم‌ترین مراحل اصلی در اجرای نمای کرتین وال عبارت‌اند از:

1. مرحله اول: طراحی کلی نما

طراحی کلی نما به‌معنای راهنما و نقشه اصلی اجرای نمای کرتین وال مورد نظر است. طراحی نما و سازه موردنظر محل نصب یراق آلات و ساختار اصلی نما را مشخص خواهد کرد. برای تهیه طراحی اصلی باید به موارد زیر توجه نمود:

  • ارتفاع ساختمان

  • ارتفاع کلی نمای شیشه‌ای

  • فاصله بین پروفیل‌های عمودی و افقی

  • فاصله بین سقف‌های ساختمان

  • فشارهای وارد بر ساختمان

  • نوع کاربری ساختمان

  • نوع شیشه انتخابی و

  • میزان بودجه برای اجرای نما

2. مرحله دوم: زیرسازی نمای اصلی

زیرسازی در استحکام، روند کار، افزایش سرعت و ایمنی نمای نهایی ساختمان بسیار تأثیرگذار است. در زیرسازی یک کمربند فلزی به اطراف ساختمان و قسمت‌هایی که نمای کرتین وال قابل‌اجرا است متصل خواهد شد. پس‌از آن پروفیل‌های عمودی و افقی آلومینیومی با استفاده از اتصالات روی این سازه نصب خواهند شد.

3. مرحله سوم: نصب سازه آلومینیومی یا قاب شیشه‌ها

پس‌از زیرسازی و نصب نبشی‌های عمودی و افقی نوبت به ساخت و نصب سازه‌های آلومینیومی خواهد رسید. در این مرحله با توجه به محاسبات از قبل انجام‌شده لامل‌های عمودی و افقی برش و نصب خواهند شد. همچنین از لاستیک‌ها و متریال‌های لازم برای آب‌بندی در لابه‌لای لامل‌های عمودی و افقی استفاده می‌شود.

در این مرحله هم‌زمان با ساخت جایگاه صفحات شیشه‌ای نصب و تراز کردن پروفیل‌های عمودی و افقی انجام خواهد شد.

4. مرحله چهارم: نصب شیشه‌ها

پس‌از نصب کامل قاب‌ها نوبت به نصب و قرار گرفتن شیشه‌ها در فریم‌های آلومینیومی می‌رسد. در این مرحله شیشه‌های از قبل برش داده‌شده مابین سازه آلومینیومی به‌خوبی جای خواهند گرفت.

5. مرحله پنجم استفاده از نگه‌دارنده‌های دائمی

در مرحله قبلی شیشه‌ها با استفاده از نگه‌دارنده‌های موقت سر جای خود نصب شدند. در این مرحله پس‌از قرارگیری صحیح شیشه‌ها درون فریم‌های آلومینیومی از تثبیت کننده‌های دائمی استفاده خواهد شد.

مراحل-طراحی،-نصب-و-اجرای-هر-سیستم

قیمت اجرای نمای کرتین وال

همان‌طور که می‌دانید نمای کرتین وال دارای انواع مختلفی است. هر کدام از این نماها به روش‌های مختلفی اجرا می‌شوند. تفاوت در اجرای نمای کرتین وال یعنی تفاوت در نحوه نصب و استفاده از قطعات مختلف. به این معنا نمی‌توان هزینه و قیمت‌های ثابتی را برای اجرای نمای کرتین وال معرفی نمود.

در مقابل ازجمله مهم‌ترین عوامل در تعیین هزینه نهایی اجرای کرتین وال عبارت‌اند از:

  • نوع سیستم نما

  • ارتفاع ساختمان موردنظر

  • جنس قطعات و اجزا استفاده‌شده در اجرای نمای کرتین وال

  • جنس و نوع شیشه

  • متراژ شیشه مورد استفاده

  • دستمزد تیم اجرایی نمای کرتین وال

قیمت-اجرای-نمای-کرتین-وال

در نهایت قیمت به‌روز تمامی اجزاء و متریال به‌کاررفته در اجرای نمای کرتین وال در هزینه نهایی تاثیرگذار هستند. همچنین میزان مصرف آن‌ها می‌تواند در تعیین قیمت اجرای نمای کرتین وال تأثیرگذار باشد.

قطب‌نما مجری نمای کرتین وال

یکی از بزرگ‌ترین جنبه‌های انتخاب نمای کرتین وال برای ساختمان‌ها انعطاف‌پذیری در طراحی و اجرای این نوع نما است. اجرای نمای کرتین وال سفارشی شده‌است و کاملاً با ابعاد و طرح ساختمان شما طراحی و اجرا خواهد شد. از طرفی این طراحی و اجرا کار آسانی نیست و نیازمند تخصص و تجربه و مهارت خاص خود است.

ازاین‌رو این نمای مهندسی و مدرن کار هر تیمی نیست. یعنی هر شرکت مهندسی توانایی طراحی و اجرای نمای کرتین وال را ندارد. قطب‌نما مجری نمای کرتین وال با بیش‌از سال‌ها تجربه و فعالیت در این زمینه مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. قطب نما مجری انواع نماهای شیشه‌ای به‌خصوص اجرای نمای کرتین وال با بالاترین میزان دقت و کیفیت است.

شما می‌توانید با مراجعه به درگاه قطب‌نما با مشاهده نمونه کارهای اجرایی کیفیت و مهارت این مجموعه را مقایسه کنید.

درنهایت

اگر شما هم می‌خواهید نمای منحصربه‌فرد با مزایای بسیار برای ساختمان خود انتخاب کنید نمای کرتین وال بهترین گزینه است. در واقع نمای کرتین وال امروزه یکی از جذاب‌ترین، بروزترین و حتی ایمن‌ترین نماهای مدرن محسوب می‌شود. اجرای نمای کرتین وال به همان اندازه زیبایی و مزایای بسیار نیازمند تخصص و دقت کافی است.

ازاین‌رو باید در انتخاب تیمی متخصص برای اجرای نمای کرتین وال نهایت دقت را داشته باشید. قطعاً با استفاده از اجرای نمای کرتین وال شما می‌توانید به‌راحتی سبک و ارزش ساختمان خود را نیز تغییر دهید. در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با روش‌های مختلف اجرای نمای کرتین وال و مزایای آن آشنا کنیم. شما برای ساختمان خود از چه نمایی استفاده کرده‌اید؟

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button