اجرای نمای اسپایدر شیشه ای | 0 تا 100 مراحل اجرای نمای اسپایدر | بررسی 6 نوع روش اجرا
در این مقاله میخوانید

فهرست مطالب

اجرای نمای اسپایدر شیشه ای | 0 تا 100 مراحل اجرای نمای اسپایدر | بررسی 6 نوع روش اجرا

اجرای نمای اسپایدر شیشه ای | 0 تا 100 مراحل اجرای نمای اسپایدر | بررسی 6 نوع روش اجرا

اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای شامل چه مراحلی است؟ برای اجرای این نمای شیشه‌ای از چه قطعاتی استفاده می‌شود؟ یا چگونه صفحات شیشه‌ای عظیم را کنار همدیگر با ایمنی بالا نصب خواهند کرد؟ نمای اسپایدر شیشه‌ای یکی از نماهای مدرنی است که اجرای آن به ‌اندازه زیبایی خیره‌کننده‌ی آن نیازمند دقت و تخصص بالا است.

نمای اسپایدر نیازمند مختصات و اندازه‌گیری‌های دقیق و اختصاصی است. چراکه کوچک‌ترین سهل‌انگاری و یا اشتباه در اندازه‌گیری می‌تواند ضررهای مالی و حتی جانی بسیاری را ببار آورد. به قول معروف کار را باید به کاردان سپرد! اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای نیازمند تخصص و تجربه کافی در این زمینه است.

امروزه نماهای شیشه‌ای از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در اغلب ساختمان‌های نوساز استفاده می‌شوند. ازاین‌رو در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با روش‌های اجرای نمای اسپایدر و مراحل اجرایی آن به‌خوبی آشنا کنیم.

نمای اسپایدر شیشه‌ای

شاید تا چند دهه قبل کاربردهای شیشه در ساختمان سازی به استفاده در ساخت درب و پنجره خلاصه می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این صفحات شیشه‌ای کاربردهای زیادی پیدا کرده‌اند. به‌خصوص در معماری مدرن استفاده از آن‌ها به‌عنوان نمای ساختمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نمای اسپایدر شیشه‌ای یکی از جدیدترین نماهای ساختمان‌ در معماری نمای مدرن است. نمای اسپایدر شیشه‌ای به دلیل جذابیت بصری امروزه بسیار مورد توجه معماران و طراحان ساختمان نمای قرار گرفته است. همانطور که از نام آن پیداست دارای ساختار اسپایدری (عنکبوتی) است. صفحات شیشه‌ای با روش‌های مختلفی در قسمت نمای ساختمان وصل خواهند شد.

نمای اسپایدر شیشه‌ای

ویژگی شیشه اسپایدر

نمای اسپایدر شیشه‌ای متشکل از صفحات شیشه‌ای و یراق آلات لازم برای نصب آن‌ها است. حال ازآن‌جاکه این صفحات شیشه‌ای در نمای ساختمان بکار می‌روند، به صورت مستقیم در مقابل عوامل محیطی قرار خواهندگرفت. عواملی مانند باد، طوفان، زلزله، رطوبت و … می‌توانند استحکام نمای شیشه‌ای را زیر سوال ببرند. به همین دلیل باید از ویژگی‌های خاصی نیز برخوردار باشند.

ازجمله شیشه‌های قابل‌استفاده در اجرای نمای اسپایدر عبارت‌اند از:

  • شیشه‌های مسطح

  • شیشه‌های رفلکسی

  • شیشه‌های نشکن

  • شیشه سکوریت

  • شیشه‌های رنگی

  • شیشه دوجداره و

  • شیشه ضد حریق

ویژگی شیشه اسپایدر

این شیشه‌ها بیشترین میزان نور را به محیط داخل انتقال خواهند داد. همچنین از مهم‌ترین شاخصه‌های این صفحات نشکن بودن آن‌ها است. شیشه‌های نشکن دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت‌به شیشه‌های معمولی هستند. در مقابل دماهای بالا، ضربات و حرارت بسیار مقاوم اند.

همچنین در صورت شکستگی به قطعات بسیار ریز تبدیل خواهند شد که خطرات جانی را به حداقل خواهد رساند.

به‌طورکلی شیشه‌های قابل‌استفاده در نمای اسپایدر جدا از طرح، رنگ و خصوصیت‌های ظاهری از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند. شیشه‌های قابل‌استفاده در این نمای شیشه‌ای از جنس نشکن هستند. در مقابل عوامل محیطی مانند طوفان، باد، زلزله و ضربات وارده بسیار مقاوم هستند.

همچنین می‌توانند به‌عنوان یک عایق حرارتی و صوتی استفاده شوند. ازاین‌رو در ساختمان‌های تجاری و اداری یک صرفه‌جویی بی‌نظیر در مصرف انرژی محسوب می‌شوند.

اجزاء و قطعات نمای اسپایدر شیشه‌ای

این نوع نمای شیشه‌ای شامل صفحات و پنل‌های شیشه‌ای است که به‌صورت شبکه‌های عنکبوتی به یکدیگر متصل شده‌اند. در این قسمت با اجزا و قطعات اتصالی این نوع نما آشنا خواهید شد. ناگفته نماند تمامی یراق‌آلات قابل استفاده در اجرای نمای اسپایدر کاملاً از جنس ضد زنگ هستند.

از جمله مهم‌ترین اجزای لازم برای اجرای نمای اسپایدر شامل ۳ جزء اصلی چنگک، پیچ روتل و اسپایدر کلمپ

 است.

چنگک یا دسته اسپایدر

چنگک بنام پنجه اسپایدر یا عنکبوتی نیز معروف است. یکی از متداول‌ترین اجزای لازم برای اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای است. این قطعات نگهدارنده به اسم اسپایدر همانطور که نام آنها پیداست ساختار عنکبوتی شکل دارند. چنگک یا دسته‌های اسپایدر دارای سه نوع تک شاخ، دو شاخ و چهار شاخ هستند. انتخاب هر کدام از این قطعات به نسبت نوع شیشه و محل نصب آن انتخاب خواهند شد.

دسته های شاخ‌دار اسپایدری از جنس فلزهای محکم ساخته خواهند شد. چراکه این قطعات وزن شیشه نما را تحمل و به سازه اصلی منتقل خواهند کرد. بنابراین می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین یراق‌آلات مورد نیاز برای نمای اسپایدر چنگک یا دسته‌های اسپایدری است.

چنگک یا دسته اسپایدر

پیچ‌های روتل

پیچ‌های روتل نیز شیشه موردنظر را به شاخ‌های اسپایدری متصل خواهند کرد. یعنی به نوعی وزن شیشه‌های نمای اسپایدر به وسیله این پیچ‌ها به اسپایدرهای شاخ‌دار متصل خواهد شد. پیچ‌های روتل به دلیل نقش مهمی که در نگهداری صفحات شیشه‌ای دارند باید از استحکام بالای برخوردار باشند. پیچ روتل بنابر نوع شیشه و ضخامت آن نیز متفاوت خواهد بود.

پیچ‌های روتل

اسپایدر کلمپ

درصورتیکه برای نمای اسپایدر از شیشه‌های دوجداره استفاده شود، دیگر نیازی به سوراخ کردن شیشه‌ها نیست. اجزای اسپایدر کلمپ مابین شیشه‌های دوجداره قرار خواهند گرفت. پس از آن فضای خالی مابین دو صفحه شیشه با گاز آرگون پر خواهد شد و یراق آلات در این فضا نسب می‌شود

اسپایدر کلمپ

مزیت‌های نمای اسپایدر شیشه‌ای

نمای اسپایدر شیشه‌ای یکی از نماهای مدرنی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره خواهد کرد. ازجمله دلایل محبوبیت بالای این نوع نما درمیان طراحان، مزیت‌های بی‌شمار آن است. از مهم‌ترین مزیت‌های نمای اسپایدر شیشه‌ای عبارتند از:

  • در نمای اسپایدر از مصالح ساختمانی مانند بتن یا سیمان استفاده نخواهد شد. استفاده از یراق آلات فلزی سبک و صفحات شیشه‌ای آن را به یکی از نماهای سبک مبدل نموده است.

  • نحوه اجرای نمای اسپایدر آن را به یکی از نماهای انعطاف پذیر تبدل نموده است.

  • اجرای این نما به نسبت نماهای دیگر مانند سیمانی یا آجری از سرعت بالایی برخوردار است.

  • صفحات شیشه‌ای قابل استفاده در نمای اسپایدر از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند. ازاین‌رو ایمنی آنها به یکی دیگر از نقاط قوت نمای اسپایدر شیشه‌ای تبدیل شده است.

  • به دلیل عبور نور از شیشه استفاده از این نوع نما بیشترین شعاع دید را به افراد داخل ساختمان خواهد داد.

  • نمای اسپایدر شیشه‌ای قابل اجرا برای ساختمان‌های ادارای، تجاری، مسکونی و ویلایی است.

  • شیشه‌های دوجداره و قابل استفاده در نمای اسپایدر در مقابل حرارت و صوت عایق بسیار خوبی هستند.

  • در صورت اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر مدرن ارزش مالی ساخمان شما نیز به دلایل زیبایی شناختی افزایش خواهد یافت.

  • به دلیل عبور نور از صفحات شیشه شما در طول روز کم‌ترین میزان برق را مصرف خواهید کرد.

مزیت‌های نمای اسپایدر شیشه‌ای

انواع روش‌های اجرای نمای اسپایدر

همانطور که در بالا مطالعه نمودید یکی از مزیت‌های نمای اسپایدر انطاف پذیری آن است. تنوع روش‌های اجرای نمای اسپایدر دست هر طراحی را برای اجرای آن باز گذاشته است. از جمله مهم‌ترین روش‌های اجرای نمای اسپایدر عبارتند از:

اسپایدر-لوله‌ای

اسپایدر لوله ای

 

در نوع اسپایدر لوله‌ای از لوله‌های استیل برای نصب و نگهداری نمای شیشه‌ای استفاده خواهد شد. لوله‌های استیل به سقف و کف ساختمان متصل خواهند شد. سپس صفحات شیشه‌ای به وسیله یراق‌آلاتی مانند دسته‌های شاخدار به لوله‌های استیل وصل خواهند شد. سرعت نصب این روش بسیار بالا و مقرون به صرفه‌تر است.

اسپایدر فین گلس

نوع اسپایدر فین گلس از کم‌ترین اجزای یراق‌آلات برخوردار است. در این روش از تیغه‌های شفاف برای نصب نما استفاده خواهد شد. بنابراین از نظر ظاهری از بیشترین انتقال نور طبیعی به داخل ساختمان برخوردار هستند.

اسپایدر فین گلس
اسپایدر کابلی

اسپایدر کابلی

اسپایدر کابلی با استفاده از کابل‌های فلزی اجرا می‌شود. در این روش کابل‌ها به صورت مستقیم به صفحات شیشه‌ای متصل هستند. نقاط تقاطع کابل‌ها نیز به وسیله گیره‌های فلزی (اغلب از جنس استیل) به یکدیگر متصل خواهند شد. در نهایت کابل‌ها به وسیله جک‌های هیدرولیکی ثابت نگه داشته شده‌اند. اجرای نمای اسپایدر کابلی نیازمند محاسبات تخصصی و دقیقی است.

اسپایدر سازه خرپا

اسپایدر سازه خرپا همانند اسپایدر لوله‌ای قابل اجرا هستند. با این تفاوت که در سازه خرپا به جای لوله‌های استیل از مقاطع فولادی و خرپا استفاده می‌شود.

اسپایدر-سازه-خرپا
اسپایدر اسپیس فریم

اسپایدر اسپیس فریم

اسپایدر اسپیس فریم یکی دیگر از نماهای مدرن اسپایدر است که از اتصال اشکال مختلف هندسی به یکدیگر اجرا می‌شوند. این نوع نمای اسپایدر شیشه‌ای نیز نیازمند مختصات و محاسبات دقیق مهندسی است. در این نوع، نمای شیشه‌ای در قاب‌های فضایی و هندسی شکل در جهت‌های مختلف افقی و عمودی اجرا می‌شوند. این نما بدلیل استفاده از جوشکاری، بست و یا اتصالات گوی مانند از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

مراحل اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر

همان‌طور که در بالاتر اشاره شد انواع مختلف روش‌های اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای وجود دارد. طراحان و مهندسان بنا بر شرایط و نوع ساختمان مناسب‌ترین شیوه اجرا را انتخاب خواهند کرد. اما به‌طورکلی اجرای نمای اسپایدر دارای مراحل اصلی است که برای هرکدام از این روش‌های مختلف یکسان است. از جمله مهم‌ترین مراحل اجرای انواع نمای اسپایدر شیشه‌ای عبارت‌اند از:

1. نقشه‌برداری دقیق

مهم‌ترین و اولین گام در اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای نقشه‌برداری دقیق از ساختمان و محل نصب نمای اسپایدر است. ازآن‌جایی‌که این نما نیازمند دقت و محاسبات حساسی است باید ابتدا از تمامی زوایای موجود نقشه‌برداری کاملی صورت گیرد.

2. رسم نقشه

پس‌از اندازه‌گیری، محاسبات دقیق و نقشه‌برداری از محل باید نقشه کاملی از نمای موردنظر روی کاغذ رسم شود. این نقش باید محل تمامی ستون‌ها، ابعاد شیشه‌ها، جایگاه سوراخ‌ها و حتی تمامی یراق‌آلات در آن مشخص شود. درواقع نقشه‌ی رسم شده راهنمای انجام مراحل بعدی خواهد بود.

3. زیرسازی نما

با توجه به نوع نمای اسپایدر لوله‌های استیل، خرپا یا کابلی باید زیرسازی براساس نوع اجرای آن صورت گیرد.

4. نصب یراق آلات اتصالی

مرحله چهارم نصب یراق آلات اتصالی روی ستون یا سازه نمای اسپایدر است. طبق نقشه رسم شده باید اتصالاتی مانند پیچ و مهره ها یا دسته‌های اسپایدر در جایگاه خود روی ستون‌ها یا سازه اصلی نصب شوند

5. نصب صفحات شیشه‌ای

در مرحله پنجم نصب صفحات شیشه‌ای آغاز می‌شود. در این مرحله پس‌از سفارش صفحات شیشه‌ای بنا بر اندازه‌گیری و محاسبات از قبل انجام‌شده نصب آنها آغاز می‌شود.

6. آب‌بندی نما

در این مرحله طراحان با استفاده از ا چسب یا ورق‌های لاستیکی درزهای موجود در لابه‌لای صفحات شیشه‌ای را پر خواهند کرد.

مراحل-اجرای-نمای-اسپایدر

قیمت اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای

همان‌طور که با انواع و نحوه اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر آشنا شدید نمای اسپایدر دارای انواع مختلفی است. ازاین‌رو هزینه نهایی نمای اسپایدر تابع مراحل و شاخص‌های متعددی است. بنابراین نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی را برای هزینه نهایی نمای اسپایدر شیشه‌ای اعلام نمود. ازجمله مهم‌ترین عوامل و شاخصه‌های تأثیرگذار در قیمت اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر عبارت‌اند از:

  • شکل و ساختار نمای ساختمان موردنظر

  • نوع اجرای نمای اسپایدر

  • نوع شیشه به‌کاررفته در نمای اسپایدر شیشه‌ای

  • میزان متراژ، رنگ و نوع شیشه به‌کاررفته در نما

  • نوع یراق آلات استفاده‌ شده و کیفیت آن‌ها

  • دستمزد اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای

قیمت اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای

قطب‌نما مجری طراحی و پیاده سازی نمای اسپایدر

مجموعه قطب نما متشکل از متخصصان و مهندسان باتجربه در زمینه طراحی و اجرای انواع نمای مدرن ساختمان هستند. قطب‌نما مجری نمای شیشه‌ای اسپایدر  یکی از با تجربه‌ترین شرکت‌های طراحی در زمینه اجرای نماهای شیشه‌ای در کشور است. از جمله یکی از مهم‌ترین نقاط قوت قطب‌نما به‌عنوان مجری نمای اسپایدر شیشه‌ای کسب رضایت صددرصدی تمامی مشتریان خود است.

این مجموعه با توجه به سابقه طولانی توانسته تمامی پروژه‌های خود را با موفقیت و رضایت کامل به پایان برساند. شما نیز می‌توانید با مراجعه به درگاه اینترنتی قطب‌نما از مشاوره رایگان توسط کارشناسان خوش‌رو قطب‌نما بهره‌مند شوید. همچنین شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت اجرای نمای اسپایدر و ویژگی‌های کامل آن از کارشناسان قطب‌نما کمک بگیرید.

درنهایت

نمای اسپایدر شیشه‌ای متشکل از صفحات شیشه‌ای شفاف امروزه توانسته طرف‌داران و محبوبیت بسیار بالایی بدست آورد. درواقع نصب و اجرای نمای اسپایدر دارای مراحل و شیوه‌های مختلفی است. به‌همین دلیل نیازمند تجربه، مهارت و محاسبات دقیقی است. ازاین‌رو انتخاب تیم حرفه‌ای جهت اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

امروزه نمای اسپایدر شیشه‌ای برای انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و … قابل‌اجرا است. در این مطلب تلاش نمودیم تا شما را با مراحل تخصصی اجرای نمای اسپایدر شیشه‌ای آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب پاسخ سوالات خود را یافته باشید.

.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
سلام
در اسرع وقت به پیام شما پاسخ خواهیم داد.
ممنون بابت صبر و شکیبایی شما دوست عزیز.
Call Now Button